Wat te doen met € 60.000
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Wat te doen met € 60.000
goed punt van Zwiertje, niemand kan de toekomst voorspellen (ook al proberen we het
)
wat we wel met zekerheid weten is dat er voor de volgende 10 jaar drie mogelijke uitkomsten zijn:
1. de economie trekt terug aan en de landen ontgroeien hun schulden. ik denk niet dat iemand dat vandaag realistisch verwacht, tenzij er opeens een technologische revolutie is of zo, maar dat is denk ik niet voor morgen
2. de overheden besparen drastisch en betalen zo hun schulden af. Ierland heeft dat met succes gedaan, maar is denk ik een uitzondering. de wereldeconomie merkt nu al zwaar de gevolgen van de lagere uitgaven, en de meeste landen moeten nog beginnen met serieuze maatregelen in te voeren (bij voorkeur juist na de verkiezingen
)
3. er wordt massaal geld gedrukt en schulden worden zo vereffend. zeer plezant en pijnloos voor de overheid, maar voor al wij stervelingen extreem onaangenaam. en gezien de omvang van de schulden en afremmende inkomsten denk ik dat er nog heel veel geld gaat worden bijgedrukt
van deze drie mogelijke scenario's is de derde de meeste waarschijnlijke uitkomst (ze hebben juist QE3 gedaan, en spreken al van QE4, en de ECB moet nog beginnen), in combinatie met besparingen. wat betekent dat de prijzen omhoog gaan en de lonen omlaag
en als er geld in het systeem wordt gepompt krijg je bubbles, eerst in de beurs (doorprikt), dan vastgoed (doorprikt), dan staatsobligaties, en tenslotte goud, waarna de cyclus weer herbegint (of vergeet ik er nog één?)
dus niemand weet wat er gaat gebeuren, maar logisch gezien is goud een bubble die nog moet beginnen

wat we wel met zekerheid weten is dat er voor de volgende 10 jaar drie mogelijke uitkomsten zijn:
1. de economie trekt terug aan en de landen ontgroeien hun schulden. ik denk niet dat iemand dat vandaag realistisch verwacht, tenzij er opeens een technologische revolutie is of zo, maar dat is denk ik niet voor morgen
2. de overheden besparen drastisch en betalen zo hun schulden af. Ierland heeft dat met succes gedaan, maar is denk ik een uitzondering. de wereldeconomie merkt nu al zwaar de gevolgen van de lagere uitgaven, en de meeste landen moeten nog beginnen met serieuze maatregelen in te voeren (bij voorkeur juist na de verkiezingen

3. er wordt massaal geld gedrukt en schulden worden zo vereffend. zeer plezant en pijnloos voor de overheid, maar voor al wij stervelingen extreem onaangenaam. en gezien de omvang van de schulden en afremmende inkomsten denk ik dat er nog heel veel geld gaat worden bijgedrukt
van deze drie mogelijke scenario's is de derde de meeste waarschijnlijke uitkomst (ze hebben juist QE3 gedaan, en spreken al van QE4, en de ECB moet nog beginnen), in combinatie met besparingen. wat betekent dat de prijzen omhoog gaan en de lonen omlaag
en als er geld in het systeem wordt gepompt krijg je bubbles, eerst in de beurs (doorprikt), dan vastgoed (doorprikt), dan staatsobligaties, en tenslotte goud, waarna de cyclus weer herbegint (of vergeet ik er nog één?)
dus niemand weet wat er gaat gebeuren, maar logisch gezien is goud een bubble die nog moet beginnen
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
D'er zijn nog 'n paar prikken die gegeven zullen worden. oa de derivatenmarkt. (OTC stocks)
Wat Sanem2 waarschijnlijk wil bedoelen.

Wat Sanem2 waarschijnlijk wil bedoelen.

samen 2
Maak je geen begoochelingen, ook wij zullen aan een recessie niet ontsnappen, stijgende werkloosheid, ontsporende overheidsfinancién, dalende beurskoersen, oplopende inflatie.
Ieder zijn idee en mening, maar, ik heb een stuk in obligaties in Zweedse kroon, DKK, US Dollar, niet meer dan 10 %, maar spreiding is nooit slecht.
Maak je geen begoochelingen, ook wij zullen aan een recessie niet ontsnappen, stijgende werkloosheid, ontsporende overheidsfinancién, dalende beurskoersen, oplopende inflatie.
Ieder zijn idee en mening, maar, ik heb een stuk in obligaties in Zweedse kroon, DKK, US Dollar, niet meer dan 10 %, maar spreiding is nooit slecht.
Wat bedoeld u met die bubbles die doorprikt zijn ?Leg dat eens in eenvoudige mensentaal uit aub ..Sanem2 schreef:
Bedoelt u dat als banken failliet gaan , iedereen zijn spaargeld kwijt is ?Sanem2 schreef: komt daarbij het risico op banken die failliet gaan, in 2008 hebben de overheden dat opgevangen, maar dat kunnen ze geen twee keer doen
wat betekent dat spaar- en zichtrekeningen meer dan ooit een niet veilige investering vormen, en zeker geen rendabele
Dus goud gaat ook ooit de dieperik in gaan ? Welk andere optie heb je dan nog als alles maar de dieperik in gaat ? De enige optie is dan toch gewoon het geld op de spaarrekeningen laten staan ? Man man man ....wat een moeilijke materie is me dat allemaal 

- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Maar 0,00% risico bestaat niet. 
Dan zijn we uitgepraat, niet?
Soms stel ik me de vraag waarom hier op deze site zoveel werk gestoken wordt om alle banken op te lijsten met al hun rekeningen incl. alle voorwaarden, ratings, ranking ed.

Dan zijn we uitgepraat, niet?
Soms stel ik me de vraag waarom hier op deze site zoveel werk gestoken wordt om alle banken op te lijsten met al hun rekeningen incl. alle voorwaarden, ratings, ranking ed.

- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Wat er bedoeld wordt is dat er kapitaalsvluchten zijn. De economie gaat niet goed, dus willen er weinig beleggen in aandelen, ze kiezen dan voor obligaties. Maar als de situatie verslechtert dan is er ook een groter risico met bedrijfsobligaties en gaan de mensen eerder staatsbons (staatsobligaties/OLO's) kopen omdat men d'er vanuit gaat dat bedrijven eerder failliet gaan dan landen. Gaat het extreem slecht (Griekenland, Spanje, ...) begint men zelfs z'n geld af te halen (bankrun) en in cash te bewaren of te beleggen in goud. Goud staat op de handelsbalansen van de centrale banken, dat staat d'er niet voor niets of omdat het blinkt.Coike schreef:Dus goud gaat ook ooit de dieperik in gaan ? Welk andere optie heb je dan nog als alles maar de dieperik in gaat ? De enige optie is dan toch gewoon het geld op de spaarrekeningen laten staan ? Man man man ....wat een moeilijke materie is me dat allemaal

Het is duidelijk dat hoe slechter het gaat hoe meer mensen er steeds naar goud gaan vluchten, met een hogere goudprijs tot gevolg.
Eens het weer beter gaat zal die goudprijs natuurlijk dalen, gaan de mensen weer willen investeren in landen(overheden), bedrijven, ... en dan gaat het geld weer de andere richting uit en daalt de prijs van het goud. Het is niet zo dat alles in zee wordt gegooid.
Die vlucht merk je hier trouwens hé Coike. Vroeger al spaarrekeningen, termijnrekeningen wat de klok sloeg. Iedereen klaagt steen en been over de spaar-en termijnrekeningen. Het gaat nu veelal over (fondsen van) obligaties, of zelfs als staatsbons (staatsobligaties), ook goud en zilver komen hier al meer en meer aan bod.
Goud ...ja , ik weet het . Maar ik durf niet ....omdat ik het allemaal niet snap en omdat ik niet weet waar ik goud moet kopen .Welke van die goudhandelaars zijn betrouwbaar ? Ik zou toch zo'n 10 % van mijn kleine vermogen in goud willen beleggen .Door al die antwoorden en topics hier op de forum , wordt het een doolhof .Spruitekop schreef:Coike schreef: ook goud en zilver komen hier al meer en meer aan bod.
bedankt voor de grafiek Spruitekop
@ patrick1, België kijkt ook zeker aan tegen een recessie, daar is geen twijfel over, wij profiteren nu nog lekker van het Noord-Europese succes (ondanks onze Zuid-Europese aanhang
)
recessie heb ik ook geen schrik van, dat is gezond, na veel lekker eten moet je terug wat afvallen hé, je gaat wat sporten, bouwt dat langzaam op...
waar ik schrik van heb is het feit dat ze al 30 jaar een gezonde recessie aan het uitstellen zijn met geldinjecties. dat is gewoon de factuur uitstellen, maar uiteindelijk zal de prijs daarmee des te zwaarder wegen
dat is lang ongezond eten en niet sporten, en dan plots aan een marathon meedoen
spreiden is altijd een goed idee, maar alle munten volgen elkaar min of meer tegenwoordig. Scandinavische munten zal misschien nog het veiligste zijn, al zullen die het ook wel voelen, maar ze hebben het minste kans op bijprinten
Dollar is de wereldmunt, maar dat loopt toch ook op zijn einde. Australische en Canadese Dollar lijkt me dan meer wat, landen met veel grondstoffen, afgelegen, die gaan niet snel last hebben
@ Coike, ik ga uit van cyclussen, alles gaat omhoog en alles gaat omlaag, zelfs het onverwoestbare
de babyboomers zijn een generatie van enorme gelukzakken, 50 jaar aan niks dan welvaart (korte oliecrisissen uitgezonderd), waar hun ouders en grootouders nog serieuze tegenslag hebben gekend, van oorlog tot depressie
banken zijn in het verleden failliet gegaan en zullen ook in de toekomst failliet gaan. de overheid staat daar vandaag voor garant, maar die heeft de macht om de spelregels te veranderen, meestal de dag ervoor
of de overheid kan ook gewoon failliet gaan, dan sta je daar met je garanties
goud is geld is zijn meest basic vorm, het ultieme ruilmiddel: het is uniek en de hoeveelheid is redelijk stabiel (kan niet bijgeprint worden
)
het is echter relatief gebruiksonvriendelijk; briefkes, munten en digitaal geld zijn gewoon veel handiger en goedkoper in gebruik. maar dat gaat ten koste van betrouwbaarheid
in tijden van onzekerheid, zoals nu, binnenkort of tijdens oorlog (hint hint) blijft goud koning van de economie
"moeilijke materie", tja... zoals Darwin zei, "It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change." verandering en aanpassing zijn een universeel gegeven, zoals ik al zei is de huidige generatie gewoon zo verwend dat ze dat niet gewend is. en dan kost dat wat meer om zich aan te passen, maar het is vrees ik van moeten
@ Yaris, terechte opmerking, maar zoals Spruitekop aangeeft, 0,00% risico bestaat niet (wat uw bankier ook beweert)
en in deze tijden is het de basis van onze maatschappij die in twijfel wordt getrokken (terecht), dus is het tijd om zich aan te passen en het warm water opnieuw uit te vinden
tenzij alles zichzelf oplost, maar daar durf ik (en heb ik) geld tegen wedden
@ patrick1, België kijkt ook zeker aan tegen een recessie, daar is geen twijfel over, wij profiteren nu nog lekker van het Noord-Europese succes (ondanks onze Zuid-Europese aanhang

recessie heb ik ook geen schrik van, dat is gezond, na veel lekker eten moet je terug wat afvallen hé, je gaat wat sporten, bouwt dat langzaam op...
waar ik schrik van heb is het feit dat ze al 30 jaar een gezonde recessie aan het uitstellen zijn met geldinjecties. dat is gewoon de factuur uitstellen, maar uiteindelijk zal de prijs daarmee des te zwaarder wegen
dat is lang ongezond eten en niet sporten, en dan plots aan een marathon meedoen
spreiden is altijd een goed idee, maar alle munten volgen elkaar min of meer tegenwoordig. Scandinavische munten zal misschien nog het veiligste zijn, al zullen die het ook wel voelen, maar ze hebben het minste kans op bijprinten
Dollar is de wereldmunt, maar dat loopt toch ook op zijn einde. Australische en Canadese Dollar lijkt me dan meer wat, landen met veel grondstoffen, afgelegen, die gaan niet snel last hebben
@ Coike, ik ga uit van cyclussen, alles gaat omhoog en alles gaat omlaag, zelfs het onverwoestbare
de babyboomers zijn een generatie van enorme gelukzakken, 50 jaar aan niks dan welvaart (korte oliecrisissen uitgezonderd), waar hun ouders en grootouders nog serieuze tegenslag hebben gekend, van oorlog tot depressie
banken zijn in het verleden failliet gegaan en zullen ook in de toekomst failliet gaan. de overheid staat daar vandaag voor garant, maar die heeft de macht om de spelregels te veranderen, meestal de dag ervoor

goud is geld is zijn meest basic vorm, het ultieme ruilmiddel: het is uniek en de hoeveelheid is redelijk stabiel (kan niet bijgeprint worden

het is echter relatief gebruiksonvriendelijk; briefkes, munten en digitaal geld zijn gewoon veel handiger en goedkoper in gebruik. maar dat gaat ten koste van betrouwbaarheid
in tijden van onzekerheid, zoals nu, binnenkort of tijdens oorlog (hint hint) blijft goud koning van de economie
"moeilijke materie", tja... zoals Darwin zei, "It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change." verandering en aanpassing zijn een universeel gegeven, zoals ik al zei is de huidige generatie gewoon zo verwend dat ze dat niet gewend is. en dan kost dat wat meer om zich aan te passen, maar het is vrees ik van moeten
@ Yaris, terechte opmerking, maar zoals Spruitekop aangeeft, 0,00% risico bestaat niet (wat uw bankier ook beweert)
en in deze tijden is het de basis van onze maatschappij die in twijfel wordt getrokken (terecht), dus is het tijd om zich aan te passen en het warm water opnieuw uit te vinden
tenzij alles zichzelf oplost, maar daar durf ik (en heb ik) geld tegen wedden
er zijn twee threads, maar dat is inderdaad een doolhof, ik ga me daar eens mee bezighoudenCoike schreef: Goud ...ja , ik weet het . Maar ik durf niet ....omdat ik het allemaal niet snap en omdat ik niet weet waar ik goud moet kopen .Welke van die goudhandelaars zijn betrouwbaar ? Ik zou toch zo'n 10 % van mijn kleine vermogen in goud willen beleggen .Door al die antwoorden en topics hier op de forum , wordt het een doolhof .
betrouwbaarheid is redelijk hoog, dat zijn meestal mensen en families die dat al decenia doen, en die staan of vallen bij hun reputatie hé
hier alvast een paar:
http://gcfor.eu/koersen.php?lang=NL
http://www.the-house.be/
http://www.goldforex.be/servlet/javapar ... _new&lg=nl
deze zitten rond Brussel, maar in Antwerpen heb je er ook veel, en in Gent/Aalst ook enkele
je kan gaan halen of thuis laten leveren
je kan ook bij je bank kopen, maar die zijn duurder (dan kan je dat wel direct in je kluis leggen)
België is de goedkoopste in de regio, onze buurlanden zijn een pak duurder
voor Zilver kan je best uit Nederland of Duitsland laten bezorgen heb ik begrepen (minder BTW)