Wat te doen met spaargeld
TIP
Re: Wat te doen met spaargeld
Met de nadruk op 'relatief'.mozart schreef: ↑29 oktober 2019, 14:28 Als je naar de verschillende beursindices kijkt lijkt het duidelijk dat de beurs relatief hoog staat. De kans op een correctie (hoeft geen crash) in de volgende maanden lijkt mij reëel. Op dit ogenblik lijkt het mij aangewezen winst te nemen en risicoposities te verminderen.
Bekijk bijvoorbeeld 'Guide to the markets' van JP Morgan (slides 52 en 61) en je ziet dat het nog redelijk meevalt met die noteringen, zeker buiten de VS.
Je kan gokken op een correctie, maar voor hetzelfde geld komt die er niet of niet meteen en duiken de koersen nooit meer onder het huidige niveau.
Op basis van huidige noteringen en historische data is het verwachtte rendement nog altijd ruim positief op (middel)lange termijn (zie bv slide 91). Elke dag dat je niet in de markt zit loop je dus theoretisch rendement mis. Of anders geformuleerd: aan de kant blijven staan is ook een risico.
Ikzelf zou hoe dan ook instappen met een gedeelte van die 75.000 euro. Hoeveel juist hangt af van je risicoprofiel. Ik zou voor pakweg 50.000 gaan maar dat hangt natuurlijk van veel persoonlijke factoren af.
Gespreid of lump sum? Lump sump is theoretisch het beste, maar je moet maar de pech hebben dat je net op het verkeerde moment instapt). Persoonlijk zou ik niet alles in één keer inleggen maar wel van start gaan met een aanzienlijke som.
Kijk eens naar de Dow Jones in de voorbije 80 jaar: die staat permanent hoog in vergelijking met het verleden.

En zo hoort het ook, als de economie steeds blijft groeien en je op lange termijn positieve returns op aandelen verwacht.
-
Woz
Ik heb voor mezelf een arbitraire 80/20- regel opgesteld. Dit vooral als emotionele houvast in moeilijke beurstijden.
Steeds 80% belegd en 20% cash.
Als de beurzen dus dalen klopt de verhouding niet meer en koop ik bij, wel rekening houdende met de kosten voor aankoop.
Mijn portefeuille is eenvoudig:
Sofina
Brederode
Elia
Vwrl
Iwda
Elk ongeveer 20% van de portefeuille.
Een evenwicht tussen groei en dividenduitkering.
Dividend gaat bij de cash dus herinvesteer ik.
Steeds 80% belegd en 20% cash.
Als de beurzen dus dalen klopt de verhouding niet meer en koop ik bij, wel rekening houdende met de kosten voor aankoop.
Mijn portefeuille is eenvoudig:
Sofina
Brederode
Elia
Vwrl
Iwda
Elk ongeveer 20% van de portefeuille.
Een evenwicht tussen groei en dividenduitkering.
Dividend gaat bij de cash dus herinvesteer ik.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Hier zie, Yaris die lijnen trekt en er geloof aan hecht.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Een ander voorbeeld: de Dow Jones van 2009 tot 2019. Al 10 jaar dat de beurs relatief hoog staat, dus al 10 jaar reële kans op een correctie. De enige beduidende correctie was eind 2018 en daarvan was de beurs enige maanden later alweer hersteld. Sinds 2009 is de Dow Jones met 182% gestegen.mozart schreef: ↑29 oktober 2019, 14:28 Als je naar de verschillende beursindices kijkt lijkt het duidelijk dat de beurs relatief hoog staat. De kans op een correctie (hoeft geen crash) in de volgende maanden lijkt mij reëel. Op dit ogenblik lijkt het mij aangewezen winst te nemen en risicoposities te verminderen.

Vulkaan in Nieuw-Zeeland uitgebarsten.