Wat te doen met winst in vennootschap
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Wat te doen met winst in vennootschap
het loon is als volgt:voodoo schreef: ↑2 juli 2017, 10:11 Je loon inclusief voordelen alle aard (bv omdat je een wagen hebt van je onderneming die je privé gebruikt) moet hoger zijn dan 36.000 euro per jaar. Of het moet hoger zijn dan je winst per jaar. Voor u zou 36.000 euro dus volstaan.
Voor al je vragen die je stelt kan je eigenlijk maar bij 1 persoon terecht: je boekhouder of accountant.
Hij kan je een ipt voorstellen of winst inderdaad 5jaar vastzetten en dan voordelig laten uitkeren dmv een liquidatiereserve.
Een vraagje nog, waarom zit je vader id bvba? Heeft dat te maken met bedrijfsbeheer attest en of enkel voor het minimumkapitaal?
2350 euro incl. 800 euro voorheffing + 520 rsz +vapz + vaa is 38500 euro per jaar dus zeker bove de 36000 euro
auto is prive gekocht en wordt prive verhuurd aan vennootschap.
Mijn vader is voor 33% in de zaak om zich bezig te houden met statistieken e.a. om bezig te blijven na overlijden van mijn moeder.
bedankt voor je reactie,birgitv schreef: ↑2 juli 2017, 11:13 Wat je boekhouder zegt klopt:als de winst 5jaar in de bvba blijft kan je goedkoper een dividend uitkeren.
Onroerend in de vennootschap raad ik af. Huurgelden worden belast samen met je gewone winst en wat je aan belastingen uitspaart door de afschrijvingen betaal je bij verkoop of vereffening van de vennootschap dubbel en dik terug aan meerwaardebelasting.
Laat de fiscale planning aan een goede boekhouder over ipv zelf strategien te zoeken op internet. Vraag uitleg aan hem, hij kent je hele situatie. Wij niet.
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI TAG-L21 met Tapatalk
mag ik nog even vragen in een concreet voorbeeld welke belastingen er allemaal moeten betaald worden?
stel je koopt een appartement met de vennootschap, dat appartement kost 200.000 euro.
je leent 200.000 euro, vennootschap betaalt hiervoor 20 jaar lang maandelijks 1000 euro
Je verhuurt het appartement voor 750 euro per maand.
komen deze huurinkomsten dan gewoon terug bij je omzet? (die dan ook 5 jaar kan blijven staan alvorens eventueel uit te keren?)
Ik vermoed dat ik het wel heel simpel stel, waarschijnlijk zullen er vele taksen geheven worden op deze inkomsten?
Het is maar omdat ik denk dat ik na die 20 jaar zuivere inkomsten kan hebben "zonder er iets voor te moeten doen" in de vennootschap.
Ik ga mij inderdaad richten tot mijn boekhouder maar ik dacht hier eerst enkele meningen te vragen op het forum, allen bedankt hiervoor.
Een tijd geleden heb ik het idee om eventueel een appartement bij te kopen laten vallen bij mijn boekhouder die me dan ook vertelde, als het er maar 1 is, denk ik dat je dat beter prive aankoopt en verhuurt. Al weet ik niet of ik daar met mijn loon een lening voor krijg...
Vastgoed kan je in de vennootschap afschrijven, op 20 jaar. Bij verkoop betaal je echter belasting op de gehele meerwaarde. De huur belast men ook als gewone vennootschapsinkomsten. Alle gemaakte kosten kan je aftrekken.
Stel je koopt vandaag een apt voor €200k (= +- €225k incl. kosten en registratiebelasting). Kosten kan je meteen aftrekken, en die 200k (excl gronddeel) schrijf je af over 20 jaar. Maar, na 20j verkoop je dat afgeschreven apt bv. voor €325k. Dan betaal je vennootschapsbelasting op €325k. Bon, tegen dan zal ze wel lager liggen dan de 33.99% vandaag, dus in principe kan het de moeite zijn om te doen als "fiscale arbitrage".
Als alternatief kan je met een backservice je IPT volstorten, en een stuk vastgoed verwerven in persoonlijke naam. Na 5 jaar is de meerwaarde belastingvrij (maar ik denk niet dat dit zo nog 5 - 10 jaar zal blijven).
Bij aankoop eigen woning zou ik IPT als optimalisatie aanwenden. Voor de aankoop van investeringsvastgoed vandaag zou ik persoonlijk wel investeren via vennootschap denk ik. Ik ga ervan uit dat de vennootschapsbelasting binnen 10 jaar lager zal liggen dan vandaag en dat privé de belastingvrije meerwaarde zal verdwijnen.
Daarnaast is er nog een probleem op vlak van BTW wanneer er een residentiële verhuur is van vastgoed via de vennootschap. Een BTW plichtige vennootschap kan niet verhuren aan particulieren zonder BTW aan te rekenen. M.a.w. je moet je panden afscheiden in een aparte (patrimonium)vennootschap, zonder recht op BTW aftrek en zonder BTW plicht.
Stel je koopt vandaag een apt voor €200k (= +- €225k incl. kosten en registratiebelasting). Kosten kan je meteen aftrekken, en die 200k (excl gronddeel) schrijf je af over 20 jaar. Maar, na 20j verkoop je dat afgeschreven apt bv. voor €325k. Dan betaal je vennootschapsbelasting op €325k. Bon, tegen dan zal ze wel lager liggen dan de 33.99% vandaag, dus in principe kan het de moeite zijn om te doen als "fiscale arbitrage".
Als alternatief kan je met een backservice je IPT volstorten, en een stuk vastgoed verwerven in persoonlijke naam. Na 5 jaar is de meerwaarde belastingvrij (maar ik denk niet dat dit zo nog 5 - 10 jaar zal blijven).
Bij aankoop eigen woning zou ik IPT als optimalisatie aanwenden. Voor de aankoop van investeringsvastgoed vandaag zou ik persoonlijk wel investeren via vennootschap denk ik. Ik ga ervan uit dat de vennootschapsbelasting binnen 10 jaar lager zal liggen dan vandaag en dat privé de belastingvrije meerwaarde zal verdwijnen.
Daarnaast is er nog een probleem op vlak van BTW wanneer er een residentiële verhuur is van vastgoed via de vennootschap. Een BTW plichtige vennootschap kan niet verhuren aan particulieren zonder BTW aan te rekenen. M.a.w. je moet je panden afscheiden in een aparte (patrimonium)vennootschap, zonder recht op BTW aftrek en zonder BTW plicht.
Laatst gewijzigd door Roo op 3 juli 2017, 18:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Een appartement afschrijven op 20 jaar?
Kan dat nog of gaan ze dat graag naar 25 jaar brengen? Nuja je kan een appartement ook degressief afschrijven.
Kan dat nog of gaan ze dat graag naar 25 jaar brengen? Nuja je kan een appartement ook degressief afschrijven.
In principe is het 33 jaar, maar bon, als je een (niet nieuw) apt koopt kan je wel argumenteren dat het korter moet zijn (desnoods in combinatie met degressieve afschrijvingen). Het verhaal moet kloppen en redelijk lijken (voor een rechter), zoals altijd.
Voodoo, bij mij werd daar bij een controle geen enkel probleem van gemaakt. Ik beargumenteerde dat de gelden van de vennootschap belegd worden, en ik werkkapitaal aan de kant hou om in te spelen op opportuniteiten. Ik kon dat ook aantonen mbt vorige schommelingen in de liquiditeiten (bvb 1.500 Belgacom kopen en een paar maand later weer verkopen).
Maar goed, ik veronderstel dat veel ook afhangt van controleur tot controleur. Als ge een zure pé tegenkomt kan ik me inderdaad wel inbeelden dat er zijn die vinden dat ge er de kantjes vanaf loopt. Misschien heb ik gewoon geluk

In dat voorbeeld ben je fiscaal slechter af binnen de vennootschap dan privé de aandelen aan te houden, dus natuurlijk gaan ze daar weinig op zeggen. De meerwaarden zijn belastingvrij privé. Waarom zou je dat doen?
Roo, technisch gezien heb je overschot van gelijk. Echter, in mijn (wederom specifiek) geval beleg ik ook in de sector waarin ik werk (een kleine subsector van een grotere sector). Hierbij investeer ik bijvoorbeeld ook in private bedrijven die dan in een later stadium naar de beurs komen. (De Belgacommekes waren dus maar een simpel voorbeeld).
Een wakkere controleur zou (terecht!) kunnen argumenteren dat die winsten in een privéportefeuille als beroepsinkomsten dienen herkwalificeerd te worden wegens de nauwe samenhang (en ja, dat mogen ze). Vandaar dus dat ik het niet echt riskeer, en met de vennootschap beleg. Na een jaar bijhouden (wat vaak effectief wel het geval is) is de winst dan ook belastingsvrij. Je kan ze dan inderdaad weliswaar niet belastingsvrij eruit halen, maar de goede nachtrust is het me wel waard.
Een wakkere controleur zou (terecht!) kunnen argumenteren dat die winsten in een privéportefeuille als beroepsinkomsten dienen herkwalificeerd te worden wegens de nauwe samenhang (en ja, dat mogen ze). Vandaar dus dat ik het niet echt riskeer, en met de vennootschap beleg. Na een jaar bijhouden (wat vaak effectief wel het geval is) is de winst dan ook belastingsvrij. Je kan ze dan inderdaad weliswaar niet belastingsvrij eruit halen, maar de goede nachtrust is het me wel waard.
Laatst gewijzigd door anonymous9 op 3 juli 2017, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
en enkel het appartement afschrijven, niet de grond...
je kan wel de BTW of Registratiekosten wel onmiddellijk in jaar 1 in kosten brengen.
Je kan altijd riskeren of je een controle krijgt of niet uiteraard.
Ik weet niet of je daarvoor een zure pé moet tegenkomen...
Je leent persoonlijk geld aan je vennootschap in ruil voor intresten, die een kost zijn voor je onderneming.
Met dat geld ge ja dan beleggen. Deze inkomsten zijn vrijgesteld van de vennootschapsbelasting en creëren een vrijgestelde opbrengst.
Dan lijkt het me toch logisch dat die intresten op zijn minst verworpen moeten worden....
Misschien heb je vorige keer geluk gehad dat je een onervaren controleur tegenkwam?
Of misschien ken ik er gewoon niets van en bekijk ik het totaal verkeerd...
Daar zou ik nu net zeggen dat er géén probleem zit. In principe zijn de interesten aftrekbaar wanneer de vennootschap de gelden nodig heeft voor haar werking. Investeringen kunnen behoren tot haar werking, dus geen probleem daar. Zeker indien men de investering niet in beursgenoteerde aandelen doet.voodoo schreef: ↑3 juli 2017, 22:30 Je leent persoonlijk geld aan je vennootschap in ruil voor intresten, die een kost zijn voor je onderneming.
Met dat geld ge ja dan beleggen. Deze inkomsten zijn vrijgesteld van de vennootschapsbelasting en creëren een vrijgestelde opbrengst.
Dan lijkt het me toch logisch dat die intresten op zijn minst verworpen moeten worden....
Een participatie privé aanhouden (indien je ze kan verzilveren) is geheel belastingvrij. Akkoord, die discussie van beroepsinkomen kan bovenkomen, maar dat heeft een hoge bewijslast en het is vrij moeilijk voor de administratie om haar gelijk daar te halen. Dan moet je al 5x een participatie belastingvrij verkopen voor ze dat kunnen winnen, en zelfs dan..
Roo, om bijvoorbeeld een real life probleem te geven dat ik vorig jaar had. Ik stapte in een privaat bedrijf aan pro-forma koers X. Enkele maanden later kwam er een beursnotering en nogmaals 6-9 maanden later stond de beursprijs op 13-15 keer mijn instapprijs, daar vrees ik voor dat men zoiets zeer makkelijk kan herkwalificeren (zeker aangezien het in mijn professionele sub-sector werkzaam is, en dat de mogelijkheid tot deelname in die private plaatsing aangereikt werd door een zakelijk contact).
En het allerlaatste wat ik kan gebruiken is gezeik en gerommel in mijn persoonlijke inkomstenaangifte. Dan betaal ik met plezier de 25.75% in dit geval. Zo slaap ik beter, en trek ik als privé-persoon geen onnodige aandacht. Ik ben akkoord dat het voor de fiscus in de meeste gevallen onmogelijk te winnen valt, maar in mijn bovenvernoemd specifiek geval zou ik een herkwalificatie zelfs terecht vinden, daar ben ik eerlijk in.
En het allerlaatste wat ik kan gebruiken is gezeik en gerommel in mijn persoonlijke inkomstenaangifte. Dan betaal ik met plezier de 25.75% in dit geval. Zo slaap ik beter, en trek ik als privé-persoon geen onnodige aandacht. Ik ben akkoord dat het voor de fiscus in de meeste gevallen onmogelijk te winnen valt, maar in mijn bovenvernoemd specifiek geval zou ik een herkwalificatie zelfs terecht vinden, daar ben ik eerlijk in.
25.75% op vennootschapsniveau dan, voor aanhouden <1j? Akkoord, 't is misschien inderdaad in dat geval niet optimaal om privé te gaan. Maar verder dan dat te belasten als divers inkomen gaan ze m.i. niet geraken, tenzij je zo'n deals al 5 of 10x gedaan hebt. If so, dan zal je privé ook niet te klagen hebben eh, en dan maakt het allemaal minder uit. :-)
Ik veronderstel wel dat je je "gewone" aandelenbeleggingen privé doet dan? Of alles via de vennootschap?
Ik veronderstel wel dat je je "gewone" aandelenbeleggingen privé doet dan? Of alles via de vennootschap?
Ja, ik doe voornamelijk de 'twijfelgevallen' via de vennootschap. Aandelen van bedrijven waar er op geen enkele manier een beroepsverband kan aangetoond worden hou ik uiteraard privé, anders zou ik inderdaad helemaal dom zijn 
En zo kan ik mijn lening aan mijn vennootschap meteen ook legitimeren als 'nood aan flexibel werkkapitaal' en is de cirkel rond

En zo kan ik mijn lening aan mijn vennootschap meteen ook legitimeren als 'nood aan flexibel werkkapitaal' en is de cirkel rond

[/quote]
bedankt voor je reactie,
mag ik nog even vragen in een concreet voorbeeld welke belastingen er allemaal moeten betaald worden?
stel je koopt een appartement met de vennootschap, dat appartement kost 200.000 euro.
je leent 200.000 euro, vennootschap betaalt hiervoor 20 jaar lang maandelijks 1000 euro
komen deze huurinkomsten dan gewoon terug bij je omzet? (die dan ook 5 jaar kan blijven staan alvorens eventueel uit te keren?)
Ik vermoed dat ik het wel heel simpel stel, waarschijnlijk zullen er vele taksen geheven worden op deze inkomsten?
Het is maar omdat ik denk dat ik na die 20 jaar zuivere inkomsten kan hebben "zonder er iets voor te moeten doen" in de vennootschap.
[/quote]
De 750 EUR komt inderdaad bij je omzet. Hier moet je dan wel nog je afschrijvingen en intrestlasten aftrekken.
Bereken op het saldo 33,99% VenB, dit alles voor 30 jaar (+ indexatie) en je weet of het voor jou vennootschap een rendabele transactie is.
Dit lost je probleem van hoe winst te halen uit de vennootschap nog niet op natuurlijk. Integendeel zelfs....
bedankt voor je reactie,
[/quote]
De 750 EUR komt inderdaad bij je omzet. Hier moet je dan wel nog je afschrijvingen en intrestlasten aftrekken.
Bereken op het saldo 33,99% VenB, dit alles voor 30 jaar (+ indexatie) en je weet of het voor jou vennootschap een rendabele transactie is.
Dit lost je probleem van hoe winst te halen uit de vennootschap nog niet op natuurlijk. Integendeel zelfs....