Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Wederverkoop binnen de 2 jaar in combinatie met de nieuwe regels rond registratierechten

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
30 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
Frederic
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Frederic
Verstuur privébericht

Re: Wederverkoop binnen de 2 jaar in combinatie met de nieuwe regels rond registratierechten

• Citeer

Bericht door Frederic » 22 oktober 2018, 13:12

[quote=ludo post_id=368485 time=1540205212 user_id=1190]
@Frederic Dan moet jij mijn post is deftig terug lezen hoor.

Rustig Ludo, ik zou niemand met zoveel posts willen tegenspreken.

Ik heb een vriendin die net gaat scheiden, zij had 9000 € betaald bij de aankoop va haar huis en haar vriend had 9000 € betaald bij de aankoop.

Ze koopt iets nieuws onder de 200 000 € en zegt me dat ze 4600 € korting zal kunnen genieten, omdat het een bescheiden woning is. Ik zeg haar dat klopt niet je zal 9000 € kunnen terugkrijgen via meeneembaarheid. Vorige week ging ze naar de notaris en zo geschiedde. Waarom zou de wet niet beide natuurlijke personen het recht geven om deze betaalde rr mee te nemen en ja dus inderdaad beiden ten belope tot 12500 €, enkel als één van beiden een woning aankoopt met iemand anders, dan is er een restrictie. Logisch want anders zou die vriendin kunnen genieten op de verplichtingen van de tweede koper.

Ik stel het volgende vast. We beschikken over wettekst, ik heb deze speciaal voor jou nog eens doorgenomen en ik zie daar niets dat mijn mening weerlegt en jouw mening zou staven. Als ik je vraag om dit aan te tonen, dan ga je in galop..

Ik daag je uit, toon mij dit aan op papier
Is die vriend van Fakkel een ervaringsdeskundige en tuurlijk denkt ie dat hij recht heeft op zijn deel en wat heeft die weet hoeveel die ex heeft mogen meenemen?

mich046
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer mich046
Verstuur privébericht

Re: Wederverkoop binnen de 2 jaar in combinatie met de nieuwe regels rond registratierechten

• Citeer

Bericht door mich046 » 22 oktober 2018, 14:16

Bedankt iedereen voor de reacties!

Ik zal mijn vraag ook even stellen bij onze notaris en ik laat jullie weten wie er gelijk heeft! :)

Frederic
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Frederic
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederic » 22 oktober 2018, 14:51

mich046 schreef: ↑22 oktober 2018, 14:16 Bedankt iedereen voor de reacties!

Ik zal mijn vraag ook even stellen bij onze notaris en ik laat jullie weten wie er gelijk heeft! :)
Stuur pb als je uitslag hebt, zodat ik het zeker lees. Gr

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 22 oktober 2018, 18:31

Frederic schreef: ↑22 oktober 2018, 13:12
ludo schreef: ↑22 oktober 2018, 12:46
@Frederic Dan moet jij mijn post is deftig terug lezen hoor.

Rustig Ludo, ik zou niemand met zoveel posts willen tegenspreken.

Ik heb een vriendin die net gaat scheiden, zij had 9000 € betaald bij de aankoop va haar huis en haar vriend had 9000 € betaald bij de aankoop.

Ze koopt iets nieuws onder de 200 000 € en zegt me dat ze 4600 € korting zal kunnen genieten, omdat het een bescheiden woning is. Ik zeg haar dat klopt niet je zal 9000 € kunnen terugkrijgen via meeneembaarheid. Vorige week ging ze naar de notaris en zo geschiedde. Waarom zou de wet niet beide natuurlijke personen het recht geven om deze betaalde rr mee te nemen en ja dus inderdaad beiden ten belope tot 12500 €, enkel als één van beiden een woning aankoopt met iemand anders, dan is er een restrictie. Logisch want anders zou die vriendin kunnen genieten op de verplichtingen van de tweede koper.

Ik stel het volgende vast. We beschikken over wettekst, ik heb deze speciaal voor jou nog eens doorgenomen en ik zie daar niets dat mijn mening weerlegt en jouw mening zou staven. Als ik je vraag om dit aan te tonen, dan ga je in galop..

Ik daag je uit, toon mij dit aan op papier
Is die vriend van Fakkel een ervaringsdeskundige en tuurlijk denkt ie dat hij recht heeft op zijn deel en wat heeft die weet hoeveel die ex heeft mogen meenemen?

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 22 oktober 2018, 18:32

wacht het verdikt en de berekening van de notaris maar af. Dat zal dan uitsluitsel geven.
Laatst gewijzigd door ludo op 22 oktober 2018, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Frederic
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Frederic
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederic » 22 oktober 2018, 18:51

ludo schreef: ↑22 oktober 2018, 18:32 wacht het verdikt en de berekening van de notaris maar af. Dat zal dan uitsluitsel geven.
Het verdict zal je bedoelen :D
Ik hoop dat je gelijk hebt Ludo

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 22 oktober 2018, 19:05

Ik denk toch wel dat het evident is dat als er maar 18.000 ( 2 x 9000 ) registratie betaald is aan de vorige woning dat de overheid beide partijen niet elk 12500 euro ( = 25000 ) gaat verrekenen. Dit zou dan een extra geschenk zijn van 7000 euro.
Als er dan 4 eigenaars zouden zijn met elk 25/100 ste deelbewijs, zou de overheid 50000 euro kado geven. Dat geloof je toch zelf niet zeker. Als dat moest zijn, dan koop ik morgen een huis met 20 eigenaars, verkopen het nadien, kopen een ander eigendom en laten ieder 12500 euro verrekenen wat dan 250.000 euro zou opbrengen.

Het maximum is 12500 op de reeds eerder betaalde registratie van de vorige woning,en maakt niet uit hoeveel eigenaars er waren. Is er maar 9000 betaald, kan je maar 9000 meenemen. In het beste geval maakt de notaris geen fout, en zal zijn berekening verdeelt worden naar rato van het aantal deelbewijzen dat iedere eigenaar op de vorige woning had.
Ik denk toch dat dit zeer duidelijk is.
Laatst gewijzigd door ludo op 22 oktober 2018, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Frederic
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Frederic
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederic » 22 oktober 2018, 19:41

Je hebt niet gelezen wat ik heb geschreven. Tuurlijk gaan ze geen 7000 € bijgeven

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 22 oktober 2018, 19:46

Je denkt of interpreteert zelf hoe het in elkaar zit.
Maar als de maximum,12500 is op eerder betaalde registratie gaat de overheid nooit meer dan 12500 euro verrekenen,ongeacht hoeveel eigenaars er zijn. Als er 2 eigenaars zijn ,elk 50/50 zal elk 6250 kunnen meenemen. Zijn er 3 eigenaars met elk 33,3 deelbewijs zal de koek verdeelt worden door 3 = 12500 :3 = 4167 elk.
Snap niet wat daar mis aan te verstaan is.

Frederic
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Frederic
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederic » 22 oktober 2018, 20:59

ludo schreef: ↑22 oktober 2018, 19:46 Je denkt of interpreteert zelf hoe het in elkaar zit.
Maar als de maximum,12500 is op eerder betaalde registratie gaat de overheid nooit meer dan 12500 euro verrekenen,ongeacht hoeveel eigenaars er zijn. Als er 2 eigenaars zijn ,elk 50/50 zal elk 6250 kunnen meenemen. Zijn er 3 eigenaars met elk 33,3 deelbewijs zal de koek verdeelt worden door 3 = 12500 :3 = 4167 elk.
Snap niet wat daar mis aan te verstaan is.
Is dat zo?
http://notarissen-msp.be/docs/Registratierechten.pdf

De vlaamse registratierechten voor Ludo ontgrendelt:
Voor alle duidelijkheid Ludo het is een brochure opgemaakt door de Vlaamse Overheid:

Voorbeeld 2. U gaat na de aankoop van uw woning van 160.000 euro uit elkaar. U had 16.000 euro
registratierechten betaald, of elk 8.000 euro. U verkoopt de gezamenlijke woning en u koopt alleen een nieuwe
woning met een waarde van 140.000 euro. De verschuldigde rechten bedragen 14.000 euro (140.000 x 10%).
Dankzij de meeneembaarheid mag u 8.000 euro in mindering brengen. Dat is uw aandeel in de registratierechten
die verschuldigd waren voor de vorige woning die u samen met uw partner had aangekocht. U betaalt dus nog
14.000 – 8.000 = 6.000 euro.

Conclusie zoals ik al heel te tijd zeg. Als je alleen koopt mag je wel het maximum van 12500 meenemen! In dit voorbeeld neemt die persoon ook meer dan 6250 € mee, dit terwijl ze de helft (8000 €) had betaald in het eerste huis. Blijkbaar benadeelt de overheid samenwonenden tov alleenstaanden.

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 22 oktober 2018, 21:38

Van deze regeling of berekening wie dit ook in elkaar gestoken heeft op Blz. 17 geloof ik niets, en ik vermoed dat er achteraf een verrekening gaat plaatshebben als de tweede partner ook een woning gaat kopen,tenzij de registratie een fameuze fout maakt, en iets over het hoofd ziet of het overlaat aan de eigen interpretatie.
Als het koppel uit elkaar gaat, woning wordt verkocht , en ieder zou apart terug een woning kopen met een tussentijd van 6 maanden, zou volgens dat voorbeeld elk dus 8000 euro = 16000 euro,kunnen meenemen, daar waar de meeneembaarheid op eerder betaalde registratie op max.12.500 ligt.
Met ander woorden, als je dus een dure woning zou kopen,met veel registratie, ( elk 12500 euro ) en die zou verkopen, nadien elk terug een woning kopen, zou je dus van de overheid 25.000 euro ( elk 12500 ) kunnen terug krijgen???? daar waar de grens op eerder betaalde registratie per woning op max. 12500 euro ligt. Daar geloof ik niets van,en zou niet de eerste keer zijn dat de overheid een flater maakt in zijn brochure.
Diegene die daar uitsluitsel over kan geven, zal uiteindelijk de notaris zijn, want die moet de verrekening maken, en doorstorten naar de staat.
Ik heb mijn interpretatie over de berekening weergegeven, laat ons hopen dat ik grandioos verkeerd ben, zo zal dit ten goede komen van ieder die er vroeg of laat mee te maken krijgt, en dus elk max 12500 kan meenemen, in plaats van het maximum 12500 te verdelen onder elke eigenaar als er meer dan één is.

Frederic
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Frederic
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederic » 22 oktober 2018, 22:05

Het kan zijn dat je gelijk hebt, maar het heeft geen zin om verder met je te discussiëren, want ook al breng ik duizend bewijsstukken aan, dan nog zal je het in twijfel trekken.Het voorbeeld in de brochure voldoet aan de 4 criteria om de meeneembaarheid te genieten ten belope van 8000 €
Jij maakt je eigen criteria, opeisbaarheid van het betaalde deel van je partner, waar haal je het. Nergens iets van te vinden.

We zijn terug naar af en staan weer even ver als deze morgen.

Slaap lekker, er komen nog veldslagen. ;D

mich046
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer mich046
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door mich046 » 16 november 2018, 08:26

Beste Frederic en Ludo!

Zoals beloofd hieronder het verdict.

Frederic heeft gelijk en Ludo is fout.

Als je met 2 huis koopt en 40.000 registratie betaald, het nadien verkoopt en beide alléén iets nieuw koopt mag elke persoon 12.500 meenemen.

Groeten,

Michaël

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 16 november 2018, 10:00

Je zal het wel uit goede en betrouwbare bron vernomen hebben. Geef mijn fout dan toe, en zoveel te beter voor diegene die van de meeneembaarheid gebruik kunnen maken.

Frederic
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Frederic
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederic » 16 november 2018, 13:22

Het is niet erg, Ludo heeft ook al veel gelijk gehad en ik maak ook af en toe fouten.

Ik had het hem ondertussen al in een privé-bericht laten weten dat ik bevestiging had gekregen dat mijn versie correct was.
Het was wel zo dat hij gelijk had over één iets. Zelfs op de website van de Vlaamse overheid staan fouten.
Daarin stond een identiek voorbeeld, dat Ludo zijn denkpiste bevestigde. Ze hebben mij beloofd dit van de site te verwijderen.

PS: je mag inderdaad elk 12500 meenemen als je destijds met twee kocht en nu alleen, maar ENKEL als de te betalen rr op het nieuwe aangekochte pand effectief 12500 bedragen. Zoniet, is het beperkt tot de te betalen rr

Voorbeeld:
meeneembaarheid 12500
te betalen rr op nieuwe huis dat je alleen koopt 10 000
maximum mee te nemen 10 000, die 2500 ben je kwijt

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

30 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy