Welk energiecontract bij overgedimensioneerde zonnepanelen installatie?
Re: Welk energiecontract bij overgedimensioneerde zonnepanelen installatie?
vortex schreef: ↑21 december 2023, 10:21Hoe meer zonnepanelen stroom er bij komt hoe minder gewenst deze stroom pieken zijn en hoe minder er voor betaald zal worden. Er komt een punt dat men er op sommige momenten niks meer voor zal betalen of zelf kosten zal aanrekenen. In een ideaal geval zou er grootschalige buffering gebouwd worden zodat er maximaal zonnestroom kan geproduceerd worden en iedereen zijn dak kan vol leggen ipv enkel voor eigen verbruik te produceren. Helaas schuift men dat door naar de kleine producent, die moet maar zien dat hij op termijn een thuisbatterij, slimme verbruikers, panelen afschakelt of betaalt voor injectie.
Hoe ziet er een "grootschalige buffer" uit? Bijvoorbeeld de ex-Ford Genk Site volproppen met akkus? Geef eens een voorbeeld aub.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... nnepanelen
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... capaciteit
Enkele voorbeeldjes van ontwikkelingen.
Maar probeer gewoon even de bedenking te maken dat er zoveel dingen tegelijk gebeuren in elektriciteitsland. Er wordt langs alle kanten gebouwd, getest, vervangen, verbeterd,...
Eigenlijk moet je de combinatie van opwekkers/net/verbruikers als 1 grote buffer beschouwen. En dit op Europees niveau.
- opwekkers kunnen variëren in productie output.
- het net kan de elektriciteit zo goed mogelijk verdelen naar waar nodig.
- verbruikers (warmtepompen, laadpalen,...) kunnen variëren in hun verbruik in functie van de actuele stroomprijs.
Residentiële installaties (PV/thuisbatterij) zullen daar een relatief kleine rol in spelen.
Maar probeer gewoon even de bedenking te maken dat er zoveel dingen tegelijk gebeuren in elektriciteitsland. Er wordt langs alle kanten gebouwd, getest, vervangen, verbeterd,...
Eigenlijk moet je de combinatie van opwekkers/net/verbruikers als 1 grote buffer beschouwen. En dit op Europees niveau.
- verbruikers (warmtepompen, laadpalen,...) kunnen variëren in hun verbruik in functie van de actuele stroomprijs.
Residentiële installaties (PV/thuisbatterij) zullen daar een relatief kleine rol in spelen.
Woz schreef: ↑21 december 2023, 20:53 https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... nnepanelen
Waar en hoe kan je de te veel geproduceerde Zonne-energie bufferen? Leg eens uit. Eigen woorden, zonder links.
Ik heb het toch in mijn eigen woorden uitgelegd onder de links?
Maar ik zal nog eens proberen; onderstaande opties zie ik als vormen van bufferen:
1. Warmtepompen die rekening houden met de actuele stroomprijs bij het verwarmen van gebouwen, (Industriële) boilers, zwembaden,...
2. Laadpalen die rekening houden met de stroomprijs bij het laden van auto's: hoe lager de stroomprijs hoe sneller er geladen wordt.
3. Industriële productieprocessen die zich aanpassen aan de stroomprijs. Hoe lager de stroomprijs hoe meer er kan geproduceerd worden in dezelfde tijd.
4. Allerhande koelinstallaties die rekening houden met de stroomprijs: hoe lager de stroomprijs hoe meer er gekoeld wordt om buffer op te bouwen.
5. Bedrijven die grote batterijparken zullen uitbaten die hun geld verdienen met de spread tussen goedkope en dure stroomprijzen.
En dit allemaal tegelijk , geautomatiseerd en verbonden op Europese schaal.
Daarbovenop zullen er nog steeds momenten zijn waarop er teveel stroom uit zon en wind zal zijn. Een groter luxe-probleem dan dat kan ik zelf eigenlijk niet bedenken.
En de oplossing hiervoor is heel eenvoudig: output van de opwekkers terugschroeven.
Maar ik zal nog eens proberen; onderstaande opties zie ik als vormen van bufferen:
1. Warmtepompen die rekening houden met de actuele stroomprijs bij het verwarmen van gebouwen, (Industriële) boilers, zwembaden,...
2. Laadpalen die rekening houden met de stroomprijs bij het laden van auto's: hoe lager de stroomprijs hoe sneller er geladen wordt.
3. Industriële productieprocessen die zich aanpassen aan de stroomprijs. Hoe lager de stroomprijs hoe meer er kan geproduceerd worden in dezelfde tijd.
4. Allerhande koelinstallaties die rekening houden met de stroomprijs: hoe lager de stroomprijs hoe meer er gekoeld wordt om buffer op te bouwen.
5. Bedrijven die grote batterijparken zullen uitbaten die hun geld verdienen met de spread tussen goedkope en dure stroomprijzen.
Daarbovenop zullen er nog steeds momenten zijn waarop er teveel stroom uit zon en wind zal zijn. Een groter luxe-probleem dan dat kan ik zelf eigenlijk niet bedenken.
En de oplossing hiervoor is heel eenvoudig: output van de opwekkers terugschroeven.
Madame; ik ben degelijk klant bij Engie. Heb jij een alternatief? Rode of Groen aardgas/stroom is onbetaalbaar.

Flauwe kul. Hoe ga je opgewekte stroom bufferen; opslaan. Dat is mijn vraag. Voor jou nog eens heel langzaam geschreven: Hoe ga je al die opgewekte stroom, opslaan, en indien nodig deze terug in het net spijzen. Deze mogelijkheid is NIET voorzien in Belgie; de EU of ergens waar ook.Woz schreef: ↑21 december 2023, 21:38 Ik heb het toch in mijn eigen woorden uitgelegd onder de links?
Jouw bijdrage is utopie. Niets hiervan is verwezenlijkt of in de nabije toekomst verwezenlijkbaar. Stroom eenmaal opgewekt moet verbruikt worden, anders is deze nutteloos. Kom ook niet af wij gaan deze omzetten in "WATERSTOF".
Het enige waar ik akkoord mee ben: "NIETS; NADA. RIEN. NICHTS. NOTHING..."
Doe misschien eerst de moeite om Woz zijn antwoord te lezen? Google misschien eens batterijparken België/Nederland...
Is het schaalbaar, betaalbaar, haalbaar? Da's een andere zaak. Ik ben het ook oneens met de groene utopie van Woz/Spaarplan, maar doe op z'n minst de moeite om je in te lezen vooraleer in discussie te gaan.
Ik snap niet goed waar het idee vandaan komt dat ál de opgewekte stroom moet kunnen opgeslagen worden.Sammy2 schreef: ↑21 december 2023, 23:48Flauwe kul. Hoe ga je opgewekte stroom bufferen; opslaan. Dat is mijn vraag. Voor jou nog eens heel langzaam geschreven: Hoe ga je al die opgewekte stroom, opslaan, en indien nodig deze terug in het net spijzen. Deze mogelijkheid is NIET voorzien in Belgie; de EU of ergens waar ook.Woz schreef: ↑21 december 2023, 21:38 Ik heb het toch in mijn eigen woorden uitgelegd onder de links?
Jouw bijdrage is utopie. Niets hiervan is verwezenlijkt of in de nabije toekomst verwezenlijkbaar. Stroom eenmaal opgewekt moet verbruikt worden, anders is deze nutteloos. Kom ook niet af wij gaan deze omzetten in "WATERSTOF".
Het enige waar ik akkoord mee ben: "NIETS; NADA. RIEN. NICHTS. NOTHING..."
De essentie is dat in een elektriciteitsnet vraag en aanbod in evenwicht moeten zijn. Batterijen zullen daar een belangrijke rol in spelen maar er zijn nog veel andere manieren om dit te bewerkstelligen.
Kom eens met concrete argumenten waarom mijn schets over de nabije toekomst van de elektriciteitsvooziening niet zou lukken.
Dan kunnen we er binnen een paar jaar eens op terugkomen en evalueren.
Batterij parken zijn geschikt om korte pieken (paar uur) in belasting en productie op te vangen, ze zijn uiteraard niet geschikt om zonnestroom te "bewaren" tot de volgende winter. Batterij parken hoeven niet allemaal uit lithium batterijen te bestaan, voor de wat langere opslag (dagen) zijn er redox flow batterijen waarbij het elektroliet in grote tanks wordt opgeslagen, de grootte van de tanks is dan bepalend voor de opslag capaciteit terwijl de batterij beperkt blijft in afmetingen. Een volgende stap, bij een nog grotere overmaat aan zon en windstroom, is er de omzetting naar synthetische brand of grondstoffen voor industrie en zwaar transport.
Het beleid dat nu gevoerd wordt is er niet op gericht om zonne-energie snel op te schalen, in tegendeel, de kleine producent wordt stilaan gedwongen om zijn productie zelf onmiddellijk te verbruiken, die gaat dus juist genoeg panelen leggen, panelen afschakelen bij injectie kost en in een dure thuisbatterij investeren. Kost massa's geld, is niet efficiënt, belemmert de opschaling van duurzaam en is moeilijker stuurbaar.
Een alternatief is dat de netbeheerder lokale batterijen installeert (bv met de capaciteit van 1000 thuisbatterijen, aan 1/3 van de kost) en dat de kleine producent in plaats van zelf een batterij met bijhorende omvormer en sturing plaatst, mee participeert in de lokale batterij. In ruil krijgt die een saldering op geïnjecteerde stroom en de vrijheid om meer te produceren dan het eigen verbruik, het moet dus interessant worden om een gans dak vol te leggen. Dit systeem is veel beter stuurbaar en kan door de net beheerder desgewenst snel opgeschaald worden. Nu hangt het er van af hoeveel thuisbatterijen de consument wil plaatsen en hoe hij zijn batterij gebruikt of laat gebruiken.
Omdat de kleine producent gaat afhaken, als die moet investeren in een thuisbatterij om niet afgestraft te worden voor injectie en vervolgens alsnog zijn panelen moet afschakelen wanneer de accu vol is, wordt het allemaal niet meer interessant om nog veel panelen te leggen. Goed voor de grote producenten, slecht voor de opschaling van duurzaam.
Laatst gewijzigd door vortex op 22 december 2023, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad de kleine producent zal weggeblazen worden door het grote geweld.
Als het financieel plaatje niet klopt als je enkel rekening houd met je eigen verbruik (op moment van opwek) dan hoef je er niet aan te beginnen.
Als het financieel plaatje niet klopt als je enkel rekening houd met je eigen verbruik (op moment van opwek) dan hoef je er niet aan te beginnen.
Laatste keer dat ik alles naging is wel al enkele maanden geleden en het is ook zo dat we een batterij hebben, dus prijs van verbruik elektriciteit speelt eigenlijk minder een rol dan de prijs van injectie in mijn geval.
Ecopower had toen (enkele maanden terug) geen competitieve prijzen voor injectie & Engie Flow leek het interessants, dus nu zitten we al anderhalf jaar bij Engie Flow.
Ecopower had toen (enkele maanden terug) geen competitieve prijzen voor injectie & Engie Flow leek het interessants, dus nu zitten we al anderhalf jaar bij Engie Flow.