Welk energiecontract bij overgedimensioneerde zonnepanelen installatie?
Welk energiecontract bij overgedimensioneerde zonnepanelen installatie?
Welk energiecontract is aan te bevelen als je veel overschot hebt en in het net injecteert? Ecopower lijkt een goede optie.
Zijn er andere mogelijkheden?
Alvast bedankt!
Zijn er andere mogelijkheden?
Alvast bedankt!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Welk energiecontract bij overgedimensioneerde zonnepanelen installatie?
Ben ook benieuwd, let wel op dat ecopower op dit moment geen nieuwe klanten aan neemt. (tijdelijk)
Veronderstelling dat je een digitale teller hebt, zoniet is deze suggestie nutteloos.
Energiedelen (jouw overproductie verkopen aan andere mensen aan een samen overeengekomen prijs) en veel mensen zoeken die van jou willen afnemen. Zowel jij als de afnemer moeten een digitale teller hebben.
Voor energiedelen zoek jij (en de persoon waarmee je wil energiedelen) best wel een leverancier dat geen kosten zit aan te rekenen om dit te gebruiken (Luminus, Mega,... vallen al van de boot met hun €150 / jaarlijkse administratieve kosten). Best ook contact opnemen met de support voor de finale bevestiging dat ze het ondersteunen.
Total energies bv rekent geen kosten aan, maar laat het uitsluitend toe tussen eigen klanten (wat wettelijk al niet mag maar goed). Energie.be rekent ook geen kosten aan, maar eigenlijk zijn ze technisch nog niet in staat om het aan te bieden...
In mijn zoektocht waren Engie en Bolt interessant voor energiedelen.
Energiedelen (jouw overproductie verkopen aan andere mensen aan een samen overeengekomen prijs) en veel mensen zoeken die van jou willen afnemen. Zowel jij als de afnemer moeten een digitale teller hebben.
Voor energiedelen zoek jij (en de persoon waarmee je wil energiedelen) best wel een leverancier dat geen kosten zit aan te rekenen om dit te gebruiken (Luminus, Mega,... vallen al van de boot met hun €150 / jaarlijkse administratieve kosten). Best ook contact opnemen met de support voor de finale bevestiging dat ze het ondersteunen.
Total energies bv rekent geen kosten aan, maar laat het uitsluitend toe tussen eigen klanten (wat wettelijk al niet mag maar goed). Energie.be rekent ook geen kosten aan, maar eigenlijk zijn ze technisch nog niet in staat om het aan te bieden...
In mijn zoektocht waren Engie en Bolt interessant voor energiedelen.
Rest ja probleem.
Misschien deal met buur, u koppelt een deel af en buur neemt een deel van uw productie op zijne Privé.
Zou de installatie van de buur op uw dak wel deftig in een overeenkomst afspreken.
Zal iets kosten maar beide dan juridisch in orde.
Onhaalbaar zo een "deal".
Opletten met Engie:
Rekent ENGIE administratieve verwerkingskosten aan voor deelname aan een energiegemeenschap, energiedelen of persoon-aan-persoonverkoop?
Zoals vermeld in onze nieuwe voorwaarden, behoudt ENGIE zich het recht om een vergoeding aan te rekenen voor de administratieve afhandeling van deze activiteiten.
Tijd geleden stond er nog dat ze "geen" kosten aanrekenen, maar dat hebben ze intussen aangepast. Mogelijks dat ze bij Engie voor energiedelen in de toekomst dus ook kosten gaan aanrekenen.
De tijd dat je geld krijgt om terug te leveren is stilaan voorbij. Integendeel in Nederland is er enorme heisa omdat er een energieleverancier is die kosten zal aanrekenen als je teruglevert.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... an-betalen
Ik zou zelf eerder focussen op eigen verbruik optimaliseren en even uitzoeken hoe je het uitgangsvermogen van je omvormer kan begrenzen.
Ik zou zelf eerder focussen op eigen verbruik optimaliseren en even uitzoeken hoe je het uitgangsvermogen van je omvormer kan begrenzen.
Kan je dit een beetje nader vertalen? Ik ben zeer geïnteresseerd, gezien ik ook veel te veel energie opwek in verhouding tot mijn verbruik. Hoe kan ik eigenlijk blijven profiteren?Woz schreef: ↑24 augustus 2023, 18:20 De tijd dat je geld krijgt om terug te leveren is stilaan voorbij. Integendeel in Nederland is er enorme heisa omdat er een energieleverancier is die kosten zal aanrekenen als je teruglevert.
Bedankt voor de waarschuwing. Ik vermoed dat het hun paraplu is voor moest het hen te negatief uitkomen.Igikius schreef: ↑24 augustus 2023, 18:12Opletten met Engie:
Rekent ENGIE administratieve verwerkingskosten aan voor deelname aan een energiegemeenschap, energiedelen of persoon-aan-persoonverkoop?
Zoals vermeld in onze nieuwe voorwaarden, behoudt ENGIE zich het recht om een vergoeding aan te rekenen voor de administratieve afhandeling van deze activiteiten.
Tijd geleden stond er nog dat ze "geen" kosten aanrekenen, maar dat hebben ze intussen aangepast. Mogelijks dat ze bij Engie voor energiedelen in de toekomst dus ook kosten gaan aanrekenen.
Heel het energiedelen begint hiermee wel een storm in een glas water te worden. De overheid moet hier iets aan doen want het is echt kleine lettertjes gaan lezen om het te kunnen gebruiken.
SMGGM schreef: ↑25 augustus 2023, 10:39
Bedankt voor de waarschuwing. Ik vermoed dat het hun paraplu is voor moest het hen te negatief uitkomen.
Heel het energiedelen begint hiermee wel een storm in een glas water te worden. De overheid moet hier iets aan doen want het is echt kleine lettertjes gaan lezen om het te kunnen gebruiken.
Het is gemakkelijk om te zeggen een ander moet dit doen.
En diegene die het moet toepassen zit met de gebakken peren.
En dan begint het kleine lettertjes verhaal van deze laatste.
Paar zonnepanelen laten afschakelen toch niet zo moeilijk.
Of met aparte omvormers werken.
Iedere omvormer heeft volgens mij parameters waarmee je het uitgangsvermogen kan beperken. Dan is bot afschakelen niet nodig.
Ik zag onlangs een filmpje op yt waarbij men bij een solaredge omvormer de parameters zo instelde dat men met 2 externe relais’tjes (aangesloten op de digitale inputs van de omvormer) kon kiezen tussen 4 standen: 0%,25%,50%,100%.
Ideaal zou natuurlijk zijn dat de omvormer exact dynamisch het vermogen opwekt dat je op dat moment zelf nodig hebt in je woning (door het te meten) maar ook kijkt naar de dynamische prijzen van dat moment en indien die positief zijn dan toch het overschot teruglevert aan het net.
Ik zou zelf niet direct weten hoe je dat moet praktisch uitvoeren. Maar ik vermoed dat er wel bedrijven zullen zijn die dit verder ontwikkelen.
Ik zag onlangs een filmpje op yt waarbij men bij een solaredge omvormer de parameters zo instelde dat men met 2 externe relais’tjes (aangesloten op de digitale inputs van de omvormer) kon kiezen tussen 4 standen: 0%,25%,50%,100%.
Ideaal zou natuurlijk zijn dat de omvormer exact dynamisch het vermogen opwekt dat je op dat moment zelf nodig hebt in je woning (door het te meten) maar ook kijkt naar de dynamische prijzen van dat moment en indien die positief zijn dan toch het overschot teruglevert aan het net.
Ik zou zelf niet direct weten hoe je dat moet praktisch uitvoeren. Maar ik vermoed dat er wel bedrijven zullen zijn die dit verder ontwikkelen.
Niemand wil je overschot, dat is het nu juist.
In Nederland beginnen ze nu overschotten aan te rekenen, hoe meer je injecteert hoe meer je moet betalen.
Gaat hier in België ook komen want het net kan jouw injectie niet aan en op zonnige momenten is er geen nood aan jouw stroom.
Profiteer zolang je nog kan, want weldra gaat het over zijn met de pret. Het zal niet de leverancier zijn die het verschil maakt maar de netbeheerder gaat je de kosten doorberekenen en die club kan je niet kiezen.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Hoe gebeurt de verkoop dan juist praktisch gezien? Ik lees dat je op mijn.fluvius.be een mooi overzicht terugvind van de verkochte energie. Klopt het vervolgens dat je als verkoper dan zelf een maandelijkse factuur moet opstellen aan je koper? Indien dit om een relatief klein bedrag gaat brengt dit weer extra administratieve rompslomp met zich mee helaas