Welk voedsel is nu in seizoen en goedkoop
Re: Welk voedsel is nu in seizoen en goedkoop
Vogelmuur (gratis), staat tussen mijn veldsla.
@annetje, Je was me net vóór

Maar bij deze: elke vrijdagvoormiddag te beluisteren op Radio 2, maar ook later te herbeluisteren, en na de uitzending ook te lezen op:
https://radio2.be/de-inspecteur/koop-va ... 9-november
Deze week dus venkel.
En boskoop appel voor de appelmoes of voor bij rode kool.
Er zijn ook zaken die het hele jaar door goedkoop zijn.. neem nu eieren.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Je kent Jamesken toch?

Voor soep gebruik je beter droge spliterwten. Nog goedkoper dan diepvrieserwtjes, en voller van smaak. Diepvrieserwten zijn jonge geplukte, 'onvolwassen' erwtjes die zijn bedoeld om als groente te eten. Ze zijn zacht (maar daar merk je niets meer van in je soep) en zoet (geen voordeel in een hartige soep).haelewyn schreef: ↑12 november 2018, 09:25 Goed als winterkost : Bij die grote supermarkt met hun rode prijzen zijn de diepvrieserwten te koop aan 1,96 euro voor anderhalve kilo. Dat wordt mijn volgende soepproject. Erwtensoep met wat ham of spek erin.
Voor het recept moet ik nog even langs bij Piet of Dagelijkse Kost.
Tot begin vorige eeuw waren jonge groene erwtjes een luxe voor de betere middenklasse. Droge spliterwten waren daarentegen dé eiwitbron van den arbeider.
Algemeen geldt trouwens dat je bonen, erwten, linzen en andere peulvruchten best droog koopt als je wilt besparen. Veruit de goedkoopste optie, even voedzaam en voor de meeste toepassingen minstens even smakelijk. Om ze als groente te eten (dus niet in soep/stoofpotjes) moet je ze wel laten weken in water voor gebruik.
Nu wel ja ...

Maar ik ben vandaag bij mijn ouders de rest van de ketel gaan opkuisen van 5 liter soep..
Twee dagen met 3 mensen aan gegeten tot we echt vol zaten en nog één dag met 2 mensen. Totale kostprijs : rond de 5 euro.
Ik had diezelfde soep al eens gemaakt bij mijn zus ook ... en nu kan ik even geen pompoensoep meer zien.
De laatste twee weken zijn er door mijn handen 2 ketels pompoensoep en 2 ketels witloofsoep gepasseerd.
Beiden met room natuurlijk. Je bent een bourgondiër of je bent het niet he.
Vandaag de poetsvrouw op bezoek gehad. Elk twee stukken taart gegeten om de moed erin te houden..
Wat een dag. Het wordt een extra dosis metformine opzij houden voor vanavond.
Ah... Dank je. Dat wist ik niet. Ik had nog niet naar recepten gezocht voor die soep.dw schreef: ↑12 november 2018, 14:04 Voor soep gebruik je beter droge spliterwten. Nog goedkoper dan diepvrieserwtjes, en voller van smaak. Diepvrieserwten zijn jonge geplukte, 'onvolwassen' erwtjes die zijn bedoeld om als groente te eten. Ze zijn zacht (maar daar merk je niets meer van in je soep) en zoet (geen voordeel in een hartige soep).
Maar zoals gezegd ... ik denk dat soep even naar aan ander stuk van de winter wordt verhuisd op het verlanglijstje.
Erwtensoep zou de volgende moeten geweest zijn.
Ik ga nu even over op spruiten met een en ander.
Ik heb zin in soep maar te lui om te koken 

Breng een kan van 5 liter en 2 pompoenen mee.. en ge gaat hier naar huis met een stuk in uw kraag en soep voor een ganse week en een half rusthuis, Boontje.
Een idee voor een Spaargids meeting misschien ? Ergens waar er een gaarkeuken is...
Jamesken zou misschien ook wel langskomen met ingredienten.
Ineens een plaats waar ongelukkige beleggers hun kanneke kunnen vullen, gratis of goedkoop.
We kunnen ook al een sponsor zoeken .
Een idee voor een Spaargids meeting misschien ? Ergens waar er een gaarkeuken is...
Jamesken zou misschien ook wel langskomen met ingredienten.

Ineens een plaats waar ongelukkige beleggers hun kanneke kunnen vullen, gratis of goedkoop.
We kunnen ook al een sponsor zoeken .
ik begrijp niet waarom mijn reacties niet verschijnen
Eigenlijk een goede tip, als je wat van planten kent. In het voorjaar kan je bv brandnetelsoep maken. Goedkoper kan bijna niet :-). Ik heb een boekje eetbare wilde planten. Je moet natuurlijk zeker zijn van de determinatie, maar je komt soms eens iets leuks tegen dat heel goed smaakt (slecht van smaak nog niet tegengekomen, sommige planten wel wat flets van smaak).
Van brandnetels gesproken. In het voorjaar zijn ze ook ideaal om als alternatief voor kervel in de puree te gebruiken. Zeer lichtjes stoven.
Zie Vogel.
Niet langs de berm van de weg plukken.
Zie Vogel.
Niet langs de berm van de weg plukken.
Waar blijft Spruitekop 

Ook lekker in allerhande sauzen (in paling in't groen bijvoorbeeld) en in een pesto.
Voor de rest pluk ik ook graag in mijn tuin:
- Lindebomen: jonge blaadjes als sla-vervanger, verse bloemen voor thee
- Rozenbottels: voor thee, confituur of de hele dikke gewoon als fruit
- Zonnebloemzaden (verwilderde populatie ontstaan uit vogelzaad dat ik strooi)
- Paardebloemen: volledige plant is eetbaar, inclusief wortel.
- Zuring, ganzevoet en diverse andere onkruiden.
- Jonge blaadjes van klaver of mosterd die als onkruid uitkomen (ontsnapt uit mijn moestuin, waar ze groenbemesters zijn)
Voor het overige ook wilgenroosje, daslook en wilde paddestoelen, maar die raad ik niet aan voor beginners wegens risico op verwarring met giftige familiegenoten. Daslook is overigens ook beschermd in het wild.
Maar ik denk niet dat 'wilde' planten verzamelen een besparingstip is. Je steekt er redelijk wat tijd in voor een kleine hoeveelheid calorie-arm voedsel. Meer voor de smaak dan voor het geld eigenlijk.
https://www.thuisafgehaald.be
Er is nog zoiets als deze website.. Een platform waar je overschotten van bereide maaltijden kan afhalen en die worden verkocht aan kostprijs.
Niet echt een daverend succes, zo heb ik de indruk.
Er is nog zoiets als deze website.. Een platform waar je overschotten van bereide maaltijden kan afhalen en die worden verkocht aan kostprijs.
Niet echt een daverend succes, zo heb ik de indruk.
Al een goeie 1,5 maand de moment voor herfstsoep:
- Pompoen
- Pastinaak
- Ajuin
- Prei
- Wortel
- Aardappel
- Knolselder
Allemaal spotgoedkoop, in het seizoen en het past perfect samen in een romig soepje.
Vergeet de gember en kardemom niet!
De pompoenpitten kan je roosteren en erbij serveren op een geroosterd broodje met goeie boter.
- Pompoen
- Pastinaak
- Ajuin
- Prei
- Wortel
- Aardappel
- Knolselder
Allemaal spotgoedkoop, in het seizoen en het past perfect samen in een romig soepje.
Vergeet de gember en kardemom niet!
De pompoenpitten kan je roosteren en erbij serveren op een geroosterd broodje met goeie boter.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash