Welke aandelen kiezen met hoog en stabiel rendement?
TIP
Re: Welke aandelen kiezen met hoog en stabiel rendement?
De volatiliteit van de aandelenkoers maakt niet uit voor iemand zoals de TS die wenst te leven van het dividend.
Het dividend van een gezond bedrijf is een stuk minder volatiel dan de aandelenkoers ervan. Een recent extreem voorbeeld is bpost, wiens koers meer dan halveerde maar wiens vrije kasstroom (die het dividend bepaalt) amper veranderende.
Desondanks blijft spreiding zeker aangewezen. Men kan echter met individuele aandelen 'genoeg' spreiden, mits men erover waakt niet te veel geld in één sector of bedrijf te steken. Fischer stelde in 1970 al dat een een willekeurige subset van 30 aandelen uit de S&P500 (de belangrijkste Amerikaanse index, met 500 aandelen) gemiddeld hetzelfde rendement en volatiliteit kende als de S&P500 zelf. Latere studies kwamen zelfs bij 25 als ondergrens, een waarde die ik persoonlijk ook als richtwaarde hanteer.
Wie wat simpele wiskunde kent, begrijpt ook waarom dat zo is. Diversifieerbaar risico, waar jij zoveel belang aan hecht, daalt asymptotisch; de impact van extra diversificatie bovenop een minimale subset is dus beperkt. Als je binnen je zelfgekozen subset het gelopen risico dan ook nog enigszins kan beperken door te kiezen voor kwaliteit (bv. bedrijven met al te veel schulden weren), kan je met zo'n beperkte subset zelfs met een lager risico eindigen dan met een veel bredere.
Dat gezegd zijnde: mijn eerste suggestie was ook een ETF voor de TS. Niet omdat ik geloof dat een ETF inherent minder riskant of meer rendabel zou zijn, maar puur omwille van de eenvoud ervan. Als beleggen geen hobby is, kan je denk ik moeilijk beter doen dan een passende ETF zoeken en daarbij blijven.
dw schreef: ↑27 november 2018, 20:12De volatiliteit van de aandelenkoers maakt niet uit voor iemand zoals de TS die wenst te leven van het dividend.
correct
Dat gezegd zijnde: mijn eerste suggestie was ook een ETF voor de TS. Niet omdat ik geloof dat een ETF inherent minder riskant of meer rendabel zou zijn, maar puur omwille van de eenvoud ervan. Als beleggen geen hobby is, kan je denk ik moeilijk beter doen dan een passende ETF zoeken en daarbij blijven.
Beleggen is voor mij geen hobby maar pure noodzaak! Zie ook mijn eerste post.
ETF versus aandelen? Aandelen begrijp ik. Etf daarentegen is eerder een marsmannetje.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Kijk ook eens naar tinc
correct, indien de cashoutput niet beinvloed wordt door eventuele schommelingen van het onderliggend actief. Spreiden over kwaliteit is de boodschap.
ha die zao
we maakten ons al zorgen over jou
gelukkig had je ook een mixer hé
alles put ?
gelukkig had je ook een mixer hé

alles put ?
Ik dacht dat deze mythe al lang ontkracht was. Zie bvb Knvestopedia: The Illusion Of Diversification: The Myth Of The 30 Stock Portfoliodw schreef: ↑27 november 2018, 20:12 Het dividend van een gezond bedrijf is een stuk minder volatiel dan de aandelenkoers ervan. Een recent extreem voorbeeld is bpost, wiens koers meer dan halveerde maar wiens vrije kasstroom (die het dividend bepaalt) amper veranderende.
Desondanks blijft spreiding zeker aangewezen. Men kan echter met individuele aandelen 'genoeg' spreiden, mits men erover waakt niet te veel geld in één sector of bedrijf te steken. Fischer stelde in 1970 al dat een een willekeurige subset van 30 aandelen uit de S&P500 (de belangrijkste Amerikaanse index, met 500 aandelen) gemiddeld hetzelfde rendement en volatiliteit kende als de S&P500 zelf. Latere studies kwamen zelfs bij 25 als ondergrens, een waarde die ik persoonlijk ook als richtwaarde hanteer.
Wie wat simpele wiskunde kent, begrijpt ook waarom dat zo is. Diversifieerbaar risico, waar jij zoveel belang aan hecht, daalt asymptotisch; de impact van extra diversificatie bovenop een minimale subset is dus beperkt. Als je binnen je zelfgekozen subset het gelopen risico dan ook nog enigszins kan beperken door te kiezen voor kwaliteit (bv. bedrijven met al te veel schulden weren), kan je met zo'n beperkte subset zelfs met een lager risico eindigen dan met een veel bredere.
Je zal in 2007 maar een portefeuille gehad hebben van:
- GM als vertegenwoordiger van de autoindustrie
- Dexia als Europese Bank
- GE als industrieel bedrijf
- AIG als verzekeraar
- Enron in de Energie
- Lehman Brothers voor financial services
... enz
Allemaal "gezonde" en "veilige" bedrijven op dat moment.....
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Noodzaak en hoby sluiten elkaar niet uit. Met hobby bedoel ik: denk je dat je plezier zult halen uit het analyseren van bedrijven en het kiezen van aandelen? Of is dat iets dat je met veel tegenzin gaat doen enkel en alleen omdat je het dividend nodig hebt? Indien het laatste, ben je ongetwijfeld beter af met een dividendgerichte ETF. Of je kan blind de zeezoutjes volgen, dat is ook nog een redelijke optie.
Een ETF is een bijzonder simpel product, veel marsmannetje is er niet aan. Een bedrijf dat ETFs uitgeeft (bv. iShares of Vanguard) stelt een lijst samen van alle aandelen die voldoen aan een bepaald criterium, bijvoorbeeld 'Europese aandelen in goede financiële gezondheid met een bovengemiddeld dividendrendement'.
Dan verkopen ze op de beurs een ETF op basis van die lijst. Als jij voor €1000 van die ETF koopt, steekt de uitgever van de ETF die €1000 evenredig in alle aandelen op die lijst. Je belegt dus in een groep aandelen. In ruil voor het gemak dat de ETF biedt, houdt de uitgever elk jaar een heel kleine beheersvergoeding af. Dat is doorgaans 0.1-0.5 % van de waarde.
Voor wie zich niet grondig kan of wil verdiepen in aandelen, is een ETF de simpelste, veiligste en waarschijnlijk beste keuze.
Echt waar?
Dus voor jou is het ok als na 2 jaar, in een algemeen stijgende markt, jouw 1.000.000 euro zakt naar 650.000 euro, zolang je maar 2 x 30.000 euro ontvangen hebt?
Volatileit kan permanent verlies betekenen.
Bij zo'n dalingen kan je er ook zeker van zijn dat de dividenden gaan zakken.
Wat denk je dat de kansen zijn dat bpost volgend jaar hetzelfde dividend zal betalen als vorig jaar?
Dividenden zijn totaal anders dan rente.
Veel beleggers die overstappen van vastrentende beleggingen naar aandelen beseffen dit niet volledig.
Ze onderschatten het risico voor hun kapitaal.
Google "Sequence of Return Risk"
Ik zal het hierbij laten voor deze thread
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik weet niet of dat allemaal veilige en gezonde dividendaandelen waren. GM zal uit veel dividendportefeuilles geweerd zijn wegens te cyclisch en bij Enron waren toch wel wat alarmbellen. De andere zijn natuurlijk terecht. Mijn enige respons is dan 'et alors?'.B7H4long schreef: ↑28 november 2018, 09:28
Je zal in 2007 maar een portefeuille gehad hebben van:
- GM als vertegenwoordiger van de autoindustrie
- Dexia als Europese Bank
- GE als industrieel bedrijf
- AIG als verzekeraar
- Enron in de Energie
- Lehman Brothers voor financial services
... enz
Allemaal "gezonde" en "veilige" bedrijven op dat moment.....
Voor elk dividendaandeel dat in 2008 zijn dividend verlaagde of schrapte, waren er meerdere die het dividend verhoogden. Zoals al tot in den treure herhaald: wie alle dividend aristocrats bijhield, zou zijn dividendinkomen al decennialang onafgebroken hebben zien stijgen - ondanks het wegvallen van een handvol aristocraten tijdens elke crisis.
Bij dat artikel heb ik toch een paar vragen. De auteur probeert op geen enkel moment enige dimensiereductie toe te passen. Zo lijst hij 9 marktsegmenten en 10 sectoren op, zonder zich af te vragen of er daar geen klassen tussenzitten met zeer hoge onderlinge correlatie. Daarna komt hij uit bij 1000 aandelen, opnieuw zonder statistische onderbouwing.
En uiteraard: geen enkele actieve belegger zal at random 30 aandelen kiezen. Door bewezen indicatoren van toekomstige underperformance (extreem hoge schuldgraden, zeer zwakke vrije kasstromen etc.) te weren, past de belegger een vorm van risicobeheersing toe die de auteur op geen enkel moment probeert te capteren. Een andere denkfout is het idee dat een aandeel per definitie in slechts één sector of stijl kan geplaatst worden. Holdings en conglomeraten zijn evidente tegenvoorbeelden.
Ik verwijs ook naar Graham en Buffet voor hun opinie over de risico's inherent aan overmatige spreiding.
Interessant leesvoer in deze:
https://seekingalpha.com/article/400669 ... -portfolio (eerder academisch)
https://www.suredividend.com/how-many-stocks-portfolio/ (eerder empirisch/praktisch)
Ik ken mijn risicobereidheid. Voor aandelen is die een totaal verlies van marktkapitalisatie, mits het onderliggende bedrijf gezond blijft. Zolang dat laatste geldt, weet ik immers dat het 'verlies' van beurswaarde virtueel, tijdelijk en dus onbetekenend is.B7H4long schreef: ↑28 november 2018, 09:37 Dus voor jou is het ok als na 2 jaar, in een algemeen stijgende markt, jouw 1.000.000 euro zakt naar 650.000 euro, zolang je maar 2 x 30.000 euro ontvangen hebt?
Volatileit kan permanent verlies betekenen.
Bij zo'n dalingen kan je er ook zeker van zijn dat de dividenden gaan zakken.
Wat denk je dat de kansen zijn dat bpost volgend jaar hetzelfde dividend zal betalen als vorig jaar?
Dividenden zijn totaal anders dan rente.
Veel beleggers die overstappen van vastrentende beleggingen naar aandelen beseffen dit niet volledig.
Ze onderschatten het risico voor hun kapitaal.
Google "Sequence of Return Risk"
Ik zal het hierbij laten voor deze thread
Men kan legio voorbeelden geven van bedrijven wiens koers drastisch daalde zonder enige impact op het dividend. Bij bpost is het huidige dividend in principe houdbaar, al zou ik persoonlijk hopen op een dividendverlaging om wat meer veiligheidsmarge te genereren. Merk overigens op dat een typische 'pure' dividendbelegger bpost niet in portefeuille zou genomen hebben wegens de te hoge pay-out ratio. Ik ben als meer gemengde belegger echter tevreden aandeelhouder.
En sequence of returns is van enorm belang voor wie zijn principal (aandelen of deelbewijzen) wenst op te souperen, maar van minder belang voor wie leeft van interesten en/of dividenden.
Ik wil het risico inherent aan aandelen, en dus aan dividenden, niet onderschatten, maar naar mijn gevoel ben jij het nogal drastisch aan het overschatten.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ken weinig bedrijven die zo consistent hun winstverwachtingen keer op keer waarmaken en een progressief dividend geven. Liever dat dan fondsen en ETF's waar de gehypete aandelen in zittenB7H4long schreef: ↑27 november 2018, 19:29 Individuele aandelen zijn veel volatieler dan een korf van aandelen.
Hieronder een selectie van de voorstellen uit deze thread.
OP moet beslissen of hij dit "stabiel" genoeg vind.
Zijn oliebedrijven stabiel?contextbinder schreef: ↑27 november 2018, 16:00 Ik meen dat Shell (en Total) best goed gepositioneerd zijn voor de toekomst
bvb BP verloor in 2010 na de problemen met deepwater horizon 50% van zijn waarde op 2 maand tijd, en heeft dit tot nu toe niet goedgemaakt.
Hiermee zet je in op de verdere evolutie van tabak en cigaretten.Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑27 november 2018, 17:03 tevreden van onder meer Altria & Imperial Brands. Beide aandelen produceren enorme cash flows en geven dividendrendementen van respectievelijk 3.6% en > 5% netto voor 2019.
In het verleden inderdaad een subsector die goed presteerde. In de toekomst ook?
Altria stond een maand geleden 20% hoger dan vandaag.
Beiden verloren sinds begin 2017 meer dan 30% van hun waarde.

weinig waarschijnlijk scenario, tenzij je alles in één aandeel belegd hebt.
Maar met een gespreide portefeuille (20 à 30 uitgekozen aandelen) kan ik perfect leven met een daling van 35% - als de dividenden stroom op peil blijft.
Bij sommige aandelen wel, bij anderen niet (om Sofina niet te vernoemen). Dividenden zijn voornamelijk gebonden aan de bedrijfsresultaten, niet aan de koers. Het omgekeerde is wel waar: het dividenden rendement beïnvloedt in sterke mate de koers.
Ik denk dat veel obligatiebeleggers het risico op kapitaalverlies onderschatten bij een stijgende rente of een ratingverlaging. Hoe denk je dat de obligatiehouders van Nystar zich nu voelen?.
Weinig waarschijnlijk.
Gewoon de dividend kings en aristocrats geven al een mooie spreiding.
Er zal er wel eens ene een titanicske doen, de rest zal het opvangen.
B7H4L overdrijft, en zit naast de kwestie. De waarde van het onderliggend pand wordt in dit verhaal inderdaad achtergesteld tgo de cash output. natuurlijk zal het ene het andere beïnvloeden. Maar je hebt geen glazen bol. Spreding, op basis van goede lange historieken is daar een remedie tegen. Andere zijn fcf, weinig schuld, etcetera... Niet alle remedies tegelijk kunnen elke kwaal oplossen. Anders was beleggen ene zekerheid en was er niks aan te verdienen.
Er zal er wel eens ene een titanicske doen, de rest zal het opvangen.
B7H4L overdrijft, en zit naast de kwestie. De waarde van het onderliggend pand wordt in dit verhaal inderdaad achtergesteld tgo de cash output. natuurlijk zal het ene het andere beïnvloeden. Maar je hebt geen glazen bol. Spreding, op basis van goede lange historieken is daar een remedie tegen. Andere zijn fcf, weinig schuld, etcetera... Niet alle remedies tegelijk kunnen elke kwaal oplossen. Anders was beleggen ene zekerheid en was er niks aan te verdienen.
ja hoor. Maar heb niet altijd zin me te mengen in de discussies die soms van een bedenkelijk laag niveau zijn. ik lees wel mee aan de zijlijn.pietpiraat schreef: ↑27 november 2018, 22:19 ha die zao
gelukkig had je ook een mixer hé![]()
![]()
alles put ?
@B7* : In oktober 1987 zakte de Dow 22% op een dag. En niet alleen de Dow. De malaise was wereldwijd. Denk je nu echt dat een tracker (mochten ze er al geweest zijn) je beschermd zou hebben tegen deze daling?