Welke bank voor aankoop fondsen ?
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Welke bank voor aankoop fondsen ?
Sommigen zouden dat "market timing" noemen.Piepenolleken schreef: ↑6 december 2021, 13:18Ik heb dan de neiging om te wachten tot ze nog meer dalen. Ergens tussen de 10 en 20 procent.EarthNvstr1 schreef: ↑6 december 2021, 12:11
Dat hangt er maar van af ...
Vele assets zijn recent een pak gedaald ... dus is het nu misschien wel juist de tijd om aan te kopen.
Maar je bent vrij om te doen/kopen/verkopen wanneer je wil hé...

En denk je dan dat je de moed zal hebben om in die sterk dalende markt te kopen? Denk eraan dat -10/-20 maar een tussenstap kan zijn naar -40 of meer.Piepenolleken schreef: ↑6 december 2021, 13:18Ik heb dan de neiging om te wachten tot ze nog meer dalen. Ergens tussen de 10 en 20 procent.EarthNvstr1 schreef: ↑6 december 2021, 12:11
Dat hangt er maar van af ...
Vele assets zijn recent een pak gedaald ... dus is het nu misschien wel juist de tijd om aan te kopen.
Aan de andere kant kan het vandaag de laagste koers van de volgende x jaar zijn.
Laat je instapmoment niet afhangen van de stand van de beurzen!
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Stap nu voor een beetje in. Dan ben je al belegd en leer je de markt kennen. Wellicht vind je betere beleggingen dan degene die je al had aangekocht en wil je switchen. Het zou moeten lukken dat je van je eerste aankoop zo tevreden bent dat je jarenlang niets anders wil hebben.
Zolang de grote correctie uitblijft kun je beetje voor beetje bijkopen. Komt de correctie uiteindelijk dan koop je wat meer aan.
Zolang de grote correctie uitblijft kun je beetje voor beetje bijkopen. Komt de correctie uiteindelijk dan koop je wat meer aan.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ok. Ik hou er rekening mee en ik zal het zo doen.
Nu een beetje aankopen en nog wat afwachten wat ik later kan doen.
Proberen om in de dips van de markt te kopen maar daar niet uitsluitend naar kijken.
Nu een beetje aankopen en nog wat afwachten wat ik later kan doen.
Proberen om in de dips van de markt te kopen maar daar niet uitsluitend naar kijken.
ik denk niet dat er hier op spaargids iemand beweert dat "ETFs altijd superieur zijn aan fondsen".
Op dit forum, en op de meeste andere fora, word wel verwezen naar theoretisch en statisch onderzoek dat aantoont dat "indexfondsen gemiddeld beter presteren dan actieve fondsen".
Theoretisch mathematisch bewijs:
ref: https://web.stanford.edu/~wfsharpe/art/ ... active.htm - The Arithmetic of Active Management
If "active" and "passive" management styles are defined in sensible ways, it must be the case that
(1) before costs, the return on the average actively managed dollar will equal the return on the average passively managed dollar and
(2) after costs, the return on the average actively managed dollar will be less than the return on the average passively managed dollar
These assertions will hold for any time period. Moreover, they depend only on the laws of addition, subtraction, multiplication and division. Nothing else is required.
Het is mathematisch onmogelijk voor de actieve fondsen als een geheel om gemiddeld beter te doen dan de passieve fondsen als een geheel.
Statistisch onderzoek:
Ook de laatste update van SPIVA (S&P Indices Versus Active Funds) toont weer aan dat er maar weinig periodes zijn waar actieve fondsen het gemiddeld beter doen dan hun indexen. Op langere periodes blijkt zo'n 4/5 van de actieve fondsen het slechter te doen dan de benchmark. ref: https://www.spglobal.com/spdji/en/docum ... r-2021.pdf
Wat ze dikwijls zijn is dat beleggers zich laten misleiden door performantie uit het verleden.
De fondsindustrie heeft vele middelen om beleggers aan te moedigen om fondsen te kopen die het in het verleden goed gedaan hebben.
Twee/drie jaar geleden kwam het Fundsmith Equity Fund naar de markt voor Belgische beleggers.
Natuurlijk had dit fonds schitterende resultaten in de jaren daarvoor.
Het werd dan ook sterk aangeprezen op dit forum en vele andere plaatsen.
Dit zijn de resultaten van het fonds sinds dan (en dus de resultaten dat die Belgische beleggers haalden):
Code: Selecteer alles
fonds% +/- Categorie +/- Category Index
1 Maand 0,38 2,44 1,69
3 Maand 0,33 0,48 -1,70
6 Maand 11,07 0,27 -4,18
YTD 22,81 3,78 0,39
1 Jaar 25,28 2,73 -0,95
3 Jaar 18,28 -1,08 -4,32
5 Jaar 17,81 2,55 -0,35
10 Jaar 18,66 4,88 2,56
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Kijk, dat vind ik een mooie insteek.Yaris schreef: ↑6 december 2021, 14:21 Stap nu voor een beetje in. Dan ben je al belegd en leer je de markt kennen. Wellicht vind je betere beleggingen dan degene die je al had aangekocht en wil je switchen. Het zou moeten lukken dat je van je eerste aankoop zo tevreden bent dat je jarenlang niets anders wil hebben.
Daarnaast is er ook niets mis met het stellen van vragen of vragen om verduidelijking n.m.i.

Waarom heb ik hier dan zoveel verschil ?B7H4long schreef: ↑6 december 2021, 14:45 Twee/drie jaar geleden kwam het Fundsmith Equity Fund naar de markt voor Belgische beleggers.
Dit zijn de resultaten van het fonds sinds dan (en dus de resultaten dat die Belgische beleggers haalden):Vooral de laatste kolom uit deze info van Morningstar is belangrijk in deze discussie.Code: Selecteer alles
fonds% +/- Categorie +/- Category Index 1 Maand 0,38 2,44 1,69 3 Maand 0,33 0,48 -1,70 6 Maand 11,07 0,27 -4,18 YTD 22,81 3,78 0,39 1 Jaar 25,28 2,73 -0,95 3 Jaar 18,28 -1,08 -4,32 5 Jaar 17,81 2,55 -0,35 10 Jaar 18,66 4,88 2,56
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Velen proberen in de bodem van de markt te kopen. Wanneer dat lukt, is dat vaker geluk dan kunnen.Piepenolleken schreef: ↑6 december 2021, 14:41 Proberen om in de dips van de markt te kopen maar daar niet uitsluitend naar kijken.
Bekijk eens wat "DCA" is.
Als dit al een mythe is, dan schuilt die voornamelijk in het woord "altijd". Onderzoek toont aan dat het percentage fondsen dat het beter doet dan de index kleiner wordt naarmate de periode langer is.
Zie b.v. dit artikel op Morningstar:
https://www.morningstar.be/be/news/2110 ... -2020.aspx
Ik zie toch niet zoveel verschil tussen de twee klassen die wij uitkozen; jij hebt klasse T ik klasse I.karine schreef: ↑6 december 2021, 15:11Waarom heb ik hier dan zoveel verschil ?B7H4long schreef: ↑6 december 2021, 14:45 Twee/drie jaar geleden kwam het Fundsmith Equity Fund naar de markt voor Belgische beleggers.
Dit zijn de resultaten van het fonds sinds dan (en dus de resultaten dat die Belgische beleggers haalden):Vooral de laatste kolom uit deze info van Morningstar is belangrijk in deze discussie.Code: Selecteer alles
fonds% +/- Categorie +/- Category Index 1 Maand 0,38 2,44 1,69 3 Maand 0,33 0,48 -1,70 6 Maand 11,07 0,27 -4,18 YTD 22,81 3,78 0,39 1 Jaar 25,28 2,73 -0,95 3 Jaar 18,28 -1,08 -4,32 5 Jaar 17,81 2,55 -0,35 10 Jaar 18,66 4,88 2,56
Het toch kleine verschil in rendement komt door het verschil van jaarlijkse kosten.
Hieronder zijn de resultaten van de R klasse; de klasse die je aankoopt bij MeDirect.
De rendementen zijn door de hogere kosten van deze klasse wel nog iets lager.
Ook interessant is de "% ranking binnen de categorie"
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als ik me goed herinner heb je een jaar of twee geleden je volledige portefeuille omgegooid.
Wat is je portefeuille nu? en wat zijn de resultaten van je fondsen sinds je vernieuwing?
Nu keiharde cijfers en geen brol van M*:
Iemand die op 1 01 2014 de som van €1.000 investeerde in Fundsmith die heeft op vandaag €3.597 euro op zijn rekening staan. Ik kon niet verder terug in de tijd want het fonds werd slechts vanaf 2013 aangeboden in BE.
Iemand die op dezelfde datum €1.000 euro storte in IWDA die heeft vandaag €2.696,- op zijn rekening staan.
Iedereen die dat wil kan dat zelf narekenen !
Iemand die op 1 01 2014 de som van €1.000 investeerde in Fundsmith die heeft op vandaag €3.597 euro op zijn rekening staan. Ik kon niet verder terug in de tijd want het fonds werd slechts vanaf 2013 aangeboden in BE.
Iemand die op dezelfde datum €1.000 euro storte in IWDA die heeft vandaag €2.696,- op zijn rekening staan.
Iedereen die dat wil kan dat zelf narekenen !
Hoeveel fondsen die IWDA verslaan moet je nog hebben ?
Beste beleggers, ga toch eens zelf rekenen en laat je niet gek maken door enkele roepers die een boek hebben gelezen.
Beste beleggers, ga toch eens zelf rekenen en laat je niet gek maken door enkele roepers die een boek hebben gelezen.