Welke bank voor aankoop fondsen ?
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Welke bank voor aankoop fondsen ?
Inderdaad.
Zoals in eerdere post vermeld: ETFs hebben bepaalde eigenschappen, die afhankelijk van de belegger als voor- of nadeel gezien kunnen worden
Bv. een tracker zal gewoon passief een index volgen, die doet dus niet aan risicobeheer
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Het wordt er precies moeilijker op. Is dat misschien een reden waarom de klassieke banken voor beleggen nog klanten hebben ?
Dan toch maar de grootbank voor een tijdje aanhouden.
Daarna eens rekenen hoeveel verschil het zou uitmaken.
Blijf weg van huisbank fondsen.Piepenolleken schreef: ↑6 december 2021, 12:01 Het wordt er precies moeilijker op. Is dat misschien een reden waarom de klassieke banken voor beleggen nog klanten hebben ?
En of het nu het moment is om te gaan kopen

Estate Guru believer.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Neen.... Niet echt.
De eigen fondsen van de banken zou ik nooit nemen. Die zijn duur en hebben een laag rendement. Kies voor fondsen van onafhankelijke fondshuizen of etf's. Vergelijk de rendementen op Morningstar.
Risicobeheer. Bedoel je dan market timing door de fondsbeheerder? Gelook ik zelf niet in dat dit werkt.EarthNvstr1 schreef: ↑6 december 2021, 11:55 Bv. een tracker zal gewoon passief een index volgen, die doet dus niet aan risicobeheer
Verder is het natuurlijk belangrijk om enkel in aandelentrackers te beleggen met geld dat je lange tijd kan missen en voldoende cash/obligaties aan te houden volgens je risicotolerantie.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.Piepenolleken schreef: ↑6 december 2021, 12:01 Het wordt er precies moeilijker op. Is dat misschien een reden waarom de klassieke banken voor beleggen nog klanten hebben ?
Velen stappen dan ook nog eens in in een "dakfonds", dat is een fonds van fondsen. Met dus nog eens extra kosten.
Als je er wat tijd/moeite wil insteken, dan is het echter allemaal niet zó ingewikkeld als het op het eerste zicht lijkt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat hangt er maar van af ...
Vele assets zijn recent een pak gedaald ... dus is het nu misschien wel juist de tijd om aan te kopen.
Dat is een goede vraag. Maar die vraag wordt al tien jaar lang gesteld. Aan beginnende beleggers zou ik aanraden met kleine beetjes in te stappen om de markt te leren kennen en om niet te veel geld ineens kwijt te raken bij een crash.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee. Met risicobeheer bedoel ik risicobeheer. Wat dat juist inhoudt, hangt af van het beleid van het fonds.ignition schreef: ↑6 december 2021, 12:06Risicobeheer. Bedoel je dan market timing door de fondsbeheerder? Gelook ik zelf niet in dat dit werkt.EarthNvstr1 schreef: ↑6 december 2021, 11:55 Bv. een tracker zal gewoon passief een index volgen, die doet dus niet aan risicobeheer
En in het algemeen is risicobeheer veel breder dan "market timing".
Daarnaast is het ook maar de vraag wat je juist bedoelt met "market timing".
Mooi voorbeeld van een nietszeggend antwoord.
Kan je een voorbeeld geven?EarthNvstr1 schreef: ↑6 december 2021, 12:25 Nee. Met risicobeheer bedoel ik risicobeheer. Wat dat juist inhoudt, hangt af van het beleid van het fonds.
Voor mij is market timing bv. het verschuiven van volatiele assets naar minder volatiele assets omdat je denkt dat er een crash gaat aankomen.EarthNvstr1 schreef: ↑6 december 2021, 12:25 En in het algemeen is risicobeheer veel breder dan "market timing".
Daarnaast is het ook maar de vraag wat je juist bedoelt met "market timing".
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bv.:ignition schreef: ↑6 december 2021, 12:41Kan je een voorbeeld geven?EarthNvstr1 schreef: ↑6 december 2021, 12:25 Nee. Met risicobeheer bedoel ik risicobeheer. Wat dat juist inhoudt, hangt af van het beleid van het fonds.
https://www.fidelityinternational.com/F ... 487419.pdf
In adverse market conditions the fund may hold up to 25% of its assets in cash or money market instruments.
Jep dat is is market timing.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik heb dan de neiging om te wachten tot ze nog meer dalen. Ergens tussen de 10 en 20 procent.EarthNvstr1 schreef: ↑6 december 2021, 12:11
Dat hangt er maar van af ...
Vele assets zijn recent een pak gedaald ... dus is het nu misschien wel juist de tijd om aan te kopen.