welke benchmark kiezen in Morningstar?
TIP
Re: welke benchmark kiezen in Morningstar?
Wees toch maar voorzichtig met grafieken. Schuif de begindatum eens een paar maanden op en je loopt de kans een totaal ander beeld te krijgen.
En vooral: bij elk fonds is de range van de grafiek ( de "afstand" tussen hoogste en laagste punt ) anders. Je kan je aardig mispakken.
En vooral: bij elk fonds is de range van de grafiek ( de "afstand" tussen hoogste en laagste punt ) anders. Je kan je aardig mispakken.
Op het einde van het jaar wil ik toch weten of het resultaat van mijn portefeuille beter of slechter is dan een gemiddelde of index of benchmark. Ik zie trouwens op je blog dat je bij de evaluatie van uw selectie fondsen ook de MSCI World vermeld ter vergelijking.Al Fonds schreef: De vraag was hier oorspronkelijk: welke benchmark kies ik ? Mijn antwoord opnieuw: waardeloze tool.
Volgens mij zou het veel adequater zijn om te vragen: welke volatiliteit kan je aan of met welke volatiliteit kan je leven ? Dat ze dan bekijken of je daar boven of daar onder zit, zodat je kan aanpassen.
Voor mijn wereldwijde aandelenfondsen gebruik ik de MSCI All Countries World Index (ACWI) op basis van de € als vergelijking.vak schreef: Op het einde van het jaar wil ik toch weten of het resultaat van mijn portefeuille beter of slechter is dan een gemiddelde of index of benchmark. Ik zie trouwens op je blog dat je bij de evaluatie van uw selectie fondsen ook de MSCI World vermeld ter vergelijking.
In deze variant van de MSCI zitten naast de Developed Markets ook Emerging Markets.
Bij deze MSCI ACWI op € basis kies ik voor de "Standard" variant, dat betekent Large + Mid Cap.
Een alternatief is "All Cap", dat is Large + Mid + Small + Micro Cap.
Ik gebruik hiervoor de site: http://www.msci.com/products/indices/performance.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In Morningstar komt de categorie "Aandelen Wereldwijd Large Cap Gemengd" volgens mij het meest in de buurt.