Welke fondsen kopen jullie aan in deze koopjesperiode?
TIP
Re: Welke fondsen kopen jullie aan in deze koopjesperiode?
Al Fonds,Al Fonds schreef: kwaliteitsfondsen opgelijst die momenteel noteren met een fikse korting.
ik ben niet zo gelukkig dat je het woord "korting" gebruikt. Dat woord impliceert dat je de intrinsieke waarde van zo'n fonds kent en dat dit fonds nu met een zekere decote noteert (zoals je met holdings wel kan hebben).
Of je die koersen nu als laag moet beschouwen of niet, laat ik nog in het midden (wat indien we naar een jarenlange depressie evolueren?). Het is kwestie dat een correct woordgebruik correcte verwachtingen creëert.
Iedere belegger in fondsen weet waarover ik het heb en... het wordt in de tekst netjes uitgelegd vanwaar die cijfers komen. Ik zou ook niet moeten vermelden dat er geen garantie is want ik verkoop geen of bemiddel niet in fondsen.
Ik doe het toch om leken duidelijk te maken dat de cijfers geen garantie zijn.
Voor de fondsenbeleggers zijn de cijfers meer dan bruikbaar.
( bij andere discussies op het forum van vandaag komen ook de vermeldingen kortingen en solden voor... )
Ik doe het toch om leken duidelijk te maken dat de cijfers geen garantie zijn.
Voor de fondsenbeleggers zijn de cijfers meer dan bruikbaar.
( bij andere discussies op het forum van vandaag komen ook de vermeldingen kortingen en solden voor... )
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ik kan de reactie van Robokat goed begrijpen en het onderwerp stoort inderdaad wel 'n beetje.
'n Koopjesperiode is volgens mij 'n periode waarin je 'n produkt koopt waarbij je vroeger voor hetzelfde produkt -met dezelfde kwaliteit- 'n veel hogere prijs moest betalen.
Volgens mij is die term niet van toepassing op de fondsen/aandelen. Momenteel koop je 'n produkt met meer kans op minderwaardige kwaliteit en dan kan er volgens mij geen sprake zijn van koopjes. Het is gewoon 'n ander -meer risicovol- produkt geworden. De term koopje geeft mij de indruk dat het om iets evenwaardig gaat.
Er is héél weinig financiële ruggesteun van overheid, banken, beleggers, ... Wie gaat de komende tijd (jaren mogelijk) de bedrijven leningen toestaan? De kans op groei in de nabije toekomst is véél kleiner!
'n Koopjesperiode is volgens mij 'n periode waarin je 'n produkt koopt waarbij je vroeger voor hetzelfde produkt -met dezelfde kwaliteit- 'n veel hogere prijs moest betalen.
Volgens mij is die term niet van toepassing op de fondsen/aandelen. Momenteel koop je 'n produkt met meer kans op minderwaardige kwaliteit en dan kan er volgens mij geen sprake zijn van koopjes. Het is gewoon 'n ander -meer risicovol- produkt geworden. De term koopje geeft mij de indruk dat het om iets evenwaardig gaat.
Er is héél weinig financiële ruggesteun van overheid, banken, beleggers, ... Wie gaat de komende tijd (jaren mogelijk) de bedrijven leningen toestaan? De kans op groei in de nabije toekomst is véél kleiner!
Voor mij zijn het ook koopjes.
Enkele maanden geleden stond bv Nyrstar nog +- 11 euro wat een gerechtvaardigde koers was.
Nu staat het 6,70 euro, is dat dan geen koopje.
Het noteert momenteel zelfs onder de boekwaarde.
Is dit aandeel dan ineens zoveel slechter geworden dan enkele maanden terug.
Enkele maanden geleden stond bv Nyrstar nog +- 11 euro wat een gerechtvaardigde koers was.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Misschien zijn Nyrstar en Umicore misschien nog tijdelijk diegene met de beste papieren (heel veel goud, in mindere mate zilver werd al binnen gebracht om te hersmelten) en kennen dit jaar misschien 'n recordjaar, maar als de recessie zich doorzet zullen ook zij kreunen. Dan brengt niemand nog goud/zilver binnen, dan moeten ze alles uit de mijnen (die Nyrstar ook heeft) halen. Boekwaardes ... in 'n zware recessie gaat het mi om vooruitzichten...karine schreef:Voor mij zijn het ook koopjes.
Lood, zink en koper... waar moeten ze dat slijten? In de bouw, juist! Maar denk je dat bouwprojecten nog gefinancierd gaan worden door de banken als dit zo voortzet?
Zie je het nu niet een beetje te pessimistisch ??Spruitekop schreef:Misschien zijn Nyrstar en Umicore misschien nog tijdelijk diegene met de beste papieren (heel veel goud, in mindere mate zilver werd al binnen gebracht om te hersmelten) en kennen dit jaar misschien 'n recordjaar, maar als de recessie zich doorzet zullen ook zij kreunen. Dan brengt niemand nog goud/zilver binnen, dan moeten ze alles uit de mijnen (die Nyrstar ook heeft) halen. Boekwaardes ... in 'n zware recessie gaat het mi om vooruitzichten...karine schreef:Voor mij zijn het ook koopjes.
Lood, zink en koper... waar moeten ze dat slijten? In de bouw, juist! Maar denk je dat bouwprojecten nog gefinancierd gaan worden door de banken als dit zo voortzet?
Het kan natuurlijk alle kanten op.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk het niet, maar wie ben ik? En ik hoop écht dat ik er klad naast zit, maar ik vrees ervoor. Ik denk dan ook dat het hoofdzakelijk daarom is dat OmegaPharma zich uit de beurs wil terugtrekken. Waar zit de zuurstof (geld) voor de bedrijven: Eigen kapitaal-Banken-Overheid-Belegger. (*)karine schreef:Zie je het nu niet een beetje te pessimistisch ??
(*) Schrap de mogelijkheid wat niet past.
Ja, de kans is groot wanneer het een maand verder is Griekenland failliet is en dan zullen de poppen pas echt aan het dansen gaan.Spruitekop schreef:Ik denk het niet, maar wie ben ik? En ik hoop écht dat ik er klad naast zit, maar ik vrees ervoor. Ik denk dan ook dat het hoofdzakelijk daarom is dat OmegaPharma zich uit de beurs wil terugtrekken. Waar zit de zuurstof (geld) voor de bedrijven: Eigen kapitaal-Banken-Overheid-Belegger. (*)karine schreef:Zie je het nu niet een beetje te pessimistisch ??
(*) Schrap de mogelijkheid wat niet past.
Het is naïef om te veronderstellen dat een belegging goedkoop is omdat ze in koers gedaald is. Het enige wat je daarover kan zeggen is ... dat ze inderdaad gedaald is.
Iedereen weet dat de grote beurscrash in 1929 plaatsvond. Of toch niet ? Na 1929 kwam er even een herstel, maar tussen 1930 en 1932 daalde de markt opnieuw met maar liefst 50% onder het dieptepunt van 1929. Dat was de echte crash. Pas in 1954 waren de koersen terug hersteld.
Mocht dit scenario nu opnieuw voorkomen, dan moeten de beurzen nu ook nog meer dan 50% dalen, want ze staan nog altijd boven het dieptepunt van 2009. En moeten we tot 2034 wachten vooraleer de koersen hersteld zijn.
Ik schrijf dit niet om aan doemdenken te doen, enkel om even te relativeren. De woorden koopjes of kortingen lijken me in de huidige omstandigheden ongepast. Je weet gewoonweg niet of de huidige markten ondergewaardeerd of overgewaardeerd zijn t.o.v. wat de toekomst brengt.
Iedereen weet dat de grote beurscrash in 1929 plaatsvond. Of toch niet ? Na 1929 kwam er even een herstel, maar tussen 1930 en 1932 daalde de markt opnieuw met maar liefst 50% onder het dieptepunt van 1929. Dat was de echte crash. Pas in 1954 waren de koersen terug hersteld.
Mocht dit scenario nu opnieuw voorkomen, dan moeten de beurzen nu ook nog meer dan 50% dalen, want ze staan nog altijd boven het dieptepunt van 2009. En moeten we tot 2034 wachten vooraleer de koersen hersteld zijn.
Ik schrijf dit niet om aan doemdenken te doen, enkel om even te relativeren. De woorden koopjes of kortingen lijken me in de huidige omstandigheden ongepast. Je weet gewoonweg niet of de huidige markten ondergewaardeerd of overgewaardeerd zijn t.o.v. wat de toekomst brengt.
Wat een muggenzifterij over een paar woorden. Ik kan begrijpen dat zulke ludieke woorden niet op hun plaats zijn in een artikel geschreven door een beursanalyst maar we zitten hier op een informeel forum.
Ik ga niet discutteren over bepaald woordgebruik. De leken in de materie zullen er niet op verkeerde gedachten zijn gebracht. De "ingewijden" begrijpen wat er bedoeld werd.
Ik heb ook niet gediscutteerd als er fondsen werden getipt die pas opgestart waren zodat er weinig of niks over geweten was. Da's pas gevaarlijk voor beginnelingen die hun eerste stappen willen zetten....
Als er mensen zijn die echt vrezen voor een recessie dan kunnen die nog altijd een fondsenportefeuille opzetten met kapitaalswaarborg...
Waarschijnlijk gaan de meesten echter weer wachten om te kopen tot de fondsen of aandelen het grootste deel van de rally achter zich hebben. ( juist voor de volgende crash ).
Ik heb ook niet gediscutteerd als er fondsen werden getipt die pas opgestart waren zodat er weinig of niks over geweten was. Da's pas gevaarlijk voor beginnelingen die hun eerste stappen willen zetten....
Als er mensen zijn die echt vrezen voor een recessie dan kunnen die nog altijd een fondsenportefeuille opzetten met kapitaalswaarborg...
Waarschijnlijk gaan de meesten echter weer wachten om te kopen tot de fondsen of aandelen het grootste deel van de rally achter zich hebben. ( juist voor de volgende crash ).
Misschien is het geen discussie over woordgebruik en is je advies effectief dat de markten al koopwaardig zijn
Maar op wat baseer je dat ? Welke fundamentele analyse heb je om dit te rechtvaardigen ?
We zitten met een gigantische schuldencrisis én een nieuwe bankencrisis én een economische crisis in de maak. De lapmiddelen die sinds 2009 de fundamentele problemen hebben voor zich uitgeschoven, zijn uitgewerkt en er is geen geld meer voor nieuwe. Een drievoudige crisis is in het verleden nog nooit voorgevallen, dus wie weet waar we eindigen.
Stellen dat de koersen flink gedaald zijn, en dat je nu al kan instappen, lijkt mij een heel grote verantwoordelijkheid. Want ik denk dat mensen toch wel luisteren naar wat hier allemaal geschreven wordt door de forum experten.

Maar op wat baseer je dat ? Welke fundamentele analyse heb je om dit te rechtvaardigen ?
We zitten met een gigantische schuldencrisis én een nieuwe bankencrisis én een economische crisis in de maak. De lapmiddelen die sinds 2009 de fundamentele problemen hebben voor zich uitgeschoven, zijn uitgewerkt en er is geen geld meer voor nieuwe. Een drievoudige crisis is in het verleden nog nooit voorgevallen, dus wie weet waar we eindigen.
Stellen dat de koersen flink gedaald zijn, en dat je nu al kan instappen, lijkt mij een heel grote verantwoordelijkheid. Want ik denk dat mensen toch wel luisteren naar wat hier allemaal geschreven wordt door de forum experten.
Hier heb je wel een punt, "koopjes is" een wat raar woord. Ook, deze website heet spaargids en niet beleggersgids. Toch vind ik als belegger dat de markten momenteel minder "gevaarlijk" zijn dan pakweg 3 maanden geleden, net zoals ze nog minder gevaarlijk waren in maart 2009, 't is maar hoe je het bekijkt als belegger. Voor SPAARDERS is gelijk wel aandeel of aandelenfonds "gevaarlijk".robokat schreef:Misschien is het geen discussie over woordgebruik en is je advies effectief dat de markten al koopwaardig zijn![]()
Ik ben zelf nagenoeg volledig uit aandelen gestapt en wacht rustig aan de kant af...
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Van alle vermelde fondsen werd er berekend wat het gemiddelde jaarlijkse rendement was over een periode van 5 jaar ( als je in dat fonds 5 jaar belegd had, wat zou je gekregen hebben per jaar ). Niet over één periode van 5 jaar maar over een reeks periodes van 5 jaar sinds er gegevens beschikbaar zijn en telkens beginnend op de 1ste of de 15de van de maand. Om in aanmerking te komen, moet ik minimum 25 periodes kunnen berekenen zodat een fonds minimum 7 jaar dient te bestaan. Dat wil zeggen dat het cijfer niet gebaseerd is op gewoon beginnersgeluk en dat er minstens één periode van zware crisis - de bankencrisis - in die cijfers verwerkt zit.robokat schreef:
Als een fonds dan een gemiddeld rendement kan voorleggen van meer dan 10 % per jaar dan heb je nog geen garantie op een grote winst maar dan heb je in elk geval een fondsbeheerder die zijn vak kent en die van wanten weet. Ene die niet mee zeilt op de hausse van de beurs en daarna alles weer verliest want om 10 % per jaar te halen, dien je de winst te kunnen vasthouden.
Ik heb nog niet zo lang geleden van jou gelezen dat er veel kans is dat een fonds dat mooie resultaten voorlegt, die ook in de toekomst zal voorleggen. Van een fonds dat altijd geld verliest, is dat niet zo evident...
Dat ik die rendementen niet kan garanderen, staat ook letterlijk in het artikel.
Ik zou er geen probleem mee gehad hebben om met Nieuwjaar 2011 in zo'n fonds in te stappen en er de prijs voor te betalen. Als je dan de cijfers Year to Date bekijkt, dan zie je dat je er nu aan een veel goedkopere prijs kan instappen.
Ik bekijk beleggen zoals iemand die gaat zwemmen: je kan altijd kopje ondergaan en iemand die daar absoluut niet wil van weten, die leert nooit zwemmen. Iemand die bang is van een mogelijk verlies, die gaat nooit instappen in aandelen of fondsen want er is niemand die weet wat er morgen gaat gebeuren. De periode is nu misschien erg volatiel maar dat brengt ook mee dat daar nu die goedkopere prijzen zijn. Wacht je tot alles stijgt, dan ben je gewoonlijk te laat en te dicht bij de volgende crash.
Als je 5 jaar geleden aan iemand zou gezegd hebben dat Fortis op de rand van de afgrond zou komen, dan zou men beginnen twijfelen zijn aan Robokat. Achteraf zijn er altijd velen die het weten, maar dat is nogal gratuit.
Voor diegenen die willen beleggen in fondsen en geen kapitaal willen verliezen, kan je twee echte voorbeelden vinden op mijn blog. Niet achteraf maar in "real time". Diegenen die enkel zweren bij een spaarboekje mogen dat van mij doen: maar je mag daar nog zo hard sparen als je wil, de inflatie achterhaalt je wel...
Heb ik ook al eerder gezegd, enzo gaat het meestal altijd.Al Fonds schreef: Waarschijnlijk gaan de meesten echter weer wachten om te kopen tot de fondsen of aandelen het grootste deel van de rally achter zich hebben. ( juist voor de volgende crash ).
De grote jongens beginnen te kopen wanneer het vertrouwen volledig weg is, en wanneer dan het vertrouwen terug is komen de kleine beleggers eraan. Op dat moment is het risico eigenlijk al een stuk groter geworden. De grote jongens hebben dan al een enorme winst op die aandelen en kunnen dan uitstappen als het te gevaarlijk wordt met een grote koersdaling tot gevolg en de kleine belegger blijft dan weer met zijn aandelen en verliezen zitten.
Net zoals nu dus.