Welke fondsen zouden jullie aanbevelen aan je schoonmoeder?
TIP
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Welke fondsen zouden jullie aanbevelen aan je schoonmoed
@vdb0 Zoek naar een spreiding die door u is te becommentarieren (waarom meer/minder in bepaalde regio's/sectoren) en vergelijk deze verhoudingen met verschillende fondsen. Als u de gewenste verhoudingen in oog heeft kunt u heel makkelijk gaan shoppen aan de hand van de x-ray optie (vergeet de overlap functie niet!) van morningstar.
Voor mij zit hier de kracht van morningstar. Bij iedere "substantiele" aankoop gaat die eerst fictief in mijn portefeuille om te zien wat de impact is!
Voor mij zit hier de kracht van morningstar. Bij iedere "substantiele" aankoop gaat die eerst fictief in mijn portefeuille om te zien wat de impact is!

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Ik zou een Keyplan aanraden.
En dna de fondsen kiezen die in de Mixer van mijnkapitaal.be zitten. Dan zit je gespreid over een zeven tal fondsen, en er zijn geen instapkosten.
En dna de fondsen kiezen die in de Mixer van mijnkapitaal.be zitten. Dan zit je gespreid over een zeven tal fondsen, en er zijn geen instapkosten.
Ik sluit me bij Blackbelt aan. Inderdaad hebben de meeste fondsen in deze mixer geen instapkosten. Dit tenminste bij Me Direct waar ik een 8 tal fondsen uit deze mixer heb kunnen aankopen. Bij enkelen was de minimum aankoop wel best veel maar mijn budget was wel kleiner dan dat van uw schoonmoeder.
Waar zit de schoonzoon? Kijk, daar krijg ik het van: iedereen slooft zich uit om iemand met een vraag te helpen maar de topicstarter geeft geen teken van leven meer.
Hartelijk bedankt voor de tips allemaal. Ik heb het topic zeker opgevolgd maar gezien de levendige discussie leek het mij interessant om nog even te wachten hoe de meningen en adviezen evolueerden. Ik had me ook vergeten inschrijven op de notificatie waardoor ik niet zo kort op de bal kon spelen. Ik waardeer de geleverde adviezen en meningen enorm!
Mijn conclusie is dat ik inderdaad voorzichtig moet omspringen met advies maar wel enkele andere opties kan voorleggen zonder enige garantie te bieden. Ik heb de aanbovelen fondsen opgeschreven en ga me ook nog eens verdiepen over de spreiding in de verschillende markten. Aangezien ik zelf ook nieuw ben in aandelen en fondsen zal dit voor mij ook een goede les zijn. De mixer van mijnkapitaal.be lijkt me ook wel interessant.
Kan iemand me toevallig ook vertellen of het nu een goed moment is om in een fonds te stappen of beter nog even wachten tot de getrouwheidspremies binnen zijn op de spaarboekjes?
Mijn conclusie is dat ik inderdaad voorzichtig moet omspringen met advies maar wel enkele andere opties kan voorleggen zonder enige garantie te bieden. Ik heb de aanbovelen fondsen opgeschreven en ga me ook nog eens verdiepen over de spreiding in de verschillende markten. Aangezien ik zelf ook nieuw ben in aandelen en fondsen zal dit voor mij ook een goede les zijn. De mixer van mijnkapitaal.be lijkt me ook wel interessant.
Kan iemand me toevallig ook vertellen of het nu een goed moment is om in een fonds te stappen of beter nog even wachten tot de getrouwheidspremies binnen zijn op de spaarboekjes?
Wacht nog maar tot zeker begin volgend jaar. We maken momenteel een slecht nieuws show mee op de beurzen. Alle beurzen tuimelen omlaag en ik zie dat vooreerst nog niet stoppen.
Hoe is het nog met de schoonmoeder? Tevreden zeker, alles is het laatste jaar mooi gestegen.
Over welk fonds ging het hierboven.. Carmignac Patrimoine is in 2011 zowiezo maar 0,76% gedipt.. vraag mij toch af of die "actieve" fondsen het zoveel beter doen dan index fondsen maar je hebt wel de extra beheerkosten.. vindt het ook nogal verdacht dat de curve van veel fondsen wel zéér sterkt die volgt van de index.djtw schreef:Jip, 7% year to date.Meer vraag ik niet als gemiddelde.
![]()
Zeg er wel bij tegen "uw schoonmoeder" dat ze voor 23% in aandelen beleggen, 50% (!) in obligaties en de rest is geldmarkt.
49% vh vermogen is belegd in US. 23% in eurolanden, 21% in westeuropese-niet-euro-landen. Niks emerging.
Wat ik vooral ook belangrijk vind, is dat ze de ongunstige beursjaren bijna zonder kleerscheuren zijn doorgekomen:
2008: -3,90%
Maar daar staat tegenover dat ze bvb in 2011 (voor mij qua beurs een goed jaar) toch -1,87% gegaan zijn.