Welke spaarformule?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Welke spaarformule?
Kasbons & termijnrekeningen zijn langetermijnbeleggingen. D.w.z. dat je er niet zomaar kunt uitstappen zoals een spaarrekening en als je er uit stapt zal je wellicht verlies lijden.jempi25 schreef: Beste,
ik zie hier elke keer staan dat men van kasbons moet afblijven?
Ik begrijp het niet goed is een kasbon dan slechter dan een spaarrekening?
Indien deze bv een netto hoger rendement geeft?
Is deze niet gedekt door de 100.000 € garantie?
Waarom is deze slechter en kan iemand mij dit eens duidelijk uitleggen
De spaarboekjes zijn toch ook niet rentevast???
Nu is het principe van alle beleggingen: kopen als het laag staat (en verkopen als het hoog staat). De rente staat momenteel historisch laag, dus dit is het slechtst mogelijke tijdstip om een langtermijnbelegging aan te gaan.
De kans dat de rente een stuk hoger staat eind dit jaar is heel reëel. Maar dan zitten de mensen die nu kasbon/termijnrekeningen kopen er nog jaren aan vast. Als ze verkopen, zal het verlies altijd groter zijn dan de meeropbrengst van een nieuwe termijnbelegging kan goedmaken.
Is er iemand die me hieromtrent meer antwoorden kan geven?jempi25 schreef: Beste,
ik zie hier elke keer staan dat men van kasbons moet afblijven?
Ik begrijp het niet goed is een kasbon dan slechter dan een spaarrekening?
Indien deze bv een netto hoger rendement geeft?
Is deze niet gedekt door de 100.000 € garantie?
Waarom is deze slechter en kan iemand mij dit eens duidelijk uitleggen
De spaarboekjes zijn toch ook niet rentevast???
Wat is dan het voor - en nadeel van beiden?
Dan bv als je een spaarrekening hebt waar je elke maand bij op stort indien je wat over hebt? Heeft het nut om hier in te spelen op de trends van banken die meer interest geven? Wanneer weet je bv dat je je volledige interest gehad hebt?
Wanneer weet je dat je de premie getrouwheid geincasseerd heb, is dat altijd op de 1 ste januari?
mvg
Jempi
Dank U vriendelijk
Jempi
een kasbon is beter dan een termijnrekening. Een kasbon kan je bij faling overdragen naar een andere bank. Een termijnrekening niet. Dan zit je vast tot alles opgehelderd is.
Is dit zo Ludo?
Waar vind je deze tekst?
mvg
Jempi25
Waar vind je deze tekst?
mvg
Jempi25
Als je een kasbon hebt van een bank in faling, moet je niet denken dat je dat geld onbeperkt zal krijgen, failliet is failliet. In dat opzicht is een termijnrekening ( tot 100.000/ bank ) veel veiliger.ludo schreef: een kasbon is beter dan een termijnrekening. Een kasbon kan je bij faling overdragen naar een andere bank. Een termijnrekening niet. Dan zit je vast tot alles opgehelderd is.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Die redenering snap ik totaal niet.cp1234 schreef:Als je een kasbon hebt van een bank in faling, moet je niet denken dat je dat geld onbeperkt zal krijgen, failliet is failliet. In dat opzicht is een termijnrekening ( tot 100.000/ bank ) veel veiliger.ludo schreef: een kasbon is beter dan een termijnrekening. Een kasbon kan je bij faling overdragen naar een andere bank. Een termijnrekening niet. Dan zit je vast tot alles opgehelderd is.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
+1, beiden vallen onder de depositogarantie en een kasbon is gemakkelijker te verkopen dan een termijnrekening...Stier schreef:Die redenering snap ik totaal niet.cp1234 schreef:
Als je een kasbon hebt van een bank in faling, moet je niet denken dat je dat geld onbeperkt zal krijgen, failliet is failliet. In dat opzicht is een termijnrekening ( tot 100.000/ bank ) veel veiliger.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Kasbons vallen enkel onder garantieregeling als ze NIET aan toonder zijn.Vaganzza schreef:+1, beiden vallen onder de depositogarantie en een kasbon is gemakkelijker te verkopen dan een termijnrekening...Stier schreef:
Die redenering snap ik totaal niet.
Klopt, maar worden er nu nog obligaties aan toonder uitgegeven? Ik dacht dat dit al een tijdje niet meer mogelijk is (doordat ze nu altijd in de effectenportefeuille terecht komen).Bartd schreef:Kasbons vallen enkel onder garantieregeling als ze NIET aan toonder zijn.Vaganzza schreef:
+1, beiden vallen onder de depositogarantie en een kasbon is gemakkelijker te verkopen dan een termijnrekening...
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Klopt, ze vallen beide onder de depositogarantie.Vaganzza schreef:+1, beiden vallen onder de depositogarantie en een kasbon is gemakkelijker te verkopen dan een termijnrekening...Stier schreef:
Die redenering snap ik totaal niet.
En ja, je kan ze overdragen naar een andere bank omdat je effecten niet in de faling zitten.
MAAR, denk je nu echt dat de nieuwe bank die zomaar gaat uitbetalen als de uitgever failliet is ?? Die gaan ook gewoon wachten tot er een regeling is.
Mijn opmerking dat de termijnrekening dus veiliger is, is verkeerdelijk.
Geld verdienen doe je door te werken.
Begrijp ik het dan goed als ik concludeer dat de topicstarter met zijn 30k best gewoon een spaarrekening kan kiezen met de hoogste rente en verder rustig afwachten tot de rente op lange termijn producten gaan stijgen?robokat schreef: Kasbons & termijnrekeningen zijn langetermijnbeleggingen. D.w.z. dat je er niet zomaar kunt uitstappen zoals een spaarrekening en als je er uit stapt zal je wellicht verlies lijden.
Nu is het principe van alle beleggingen: kopen als het laag staat (en verkopen als het hoog staat). De rente staat momenteel historisch laag, dus dit is het slechtst mogelijke tijdstip om een langtermijnbelegging aan te gaan.
Volgens mij kiest die student effectief beter een goeie spaarrekening...
Op je 19de al kunnen stellen dat je risico kunt/durft nemen is puur een voor hem persoonlijke zaak.
Mij komt beleggen op de beurs (na de voorgaande 2 jaar) als volgt te definiëren: beleggen met geld dat je evt. bereid bent te verliezen ook... en aan je 19 verlies je beter niks... toch?
Op je 19de al kunnen stellen dat je risico kunt/durft nemen is puur een voor hem persoonlijke zaak.
Mij komt beleggen op de beurs (na de voorgaande 2 jaar) als volgt te definiëren: beleggen met geld dat je evt. bereid bent te verliezen ook... en aan je 19 verlies je beter niks... toch?