Welke Spaarrekening kiezen?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Welke Spaarrekening kiezen?
Bij mij deden ze wel moeilijk wat ik met teveel geld op mijn zichtrekening niet zou kunnen doen.Hyakari schreef: ↑3 april 2019, 14:51 Ik denk niet dat ze bij KBC moeilijk gaan doen daarover. Bij mij doen ze daar in elk geval niet moeilijk overZe hebben op zich ook geen zaken met je overschrijvingen, die mogen daar niet zomaar in gaan snuiten. En als ze mijn spaargeld willen, moeten ze hun rentes maar optrekken.
Hun duidelijk gemaakt dat dit geld stond te wachten om er een wagen mee te betalen.
Maar aanhouden bleven ze doen.
Moest nog geld blijven bijzetten tot het saldo van de wagen.
Na enkele ongewilde telefoontjes was ik het beu en effe kwaad gereageerd en een tijd die telefoontjes niet meer gehad.
Tot vorige week het weer begon, weer van mijnen tak gemaakt en kreeg enkele uren erna een mail om toch maar te beleggen.
Gelijk heb je maar wil op de spaarrekening waar ik ten alle tijde zou moeten aankunnen ga ik niet echt veel op zetten, denk 2000€Lanius schreef: ↑3 april 2019, 16:28 Hoe ik het zou doen:
het spaargeld dat ik om de 1 of andere redenen toch meteen nodig zou kunnen hebben:
Op spaarrekening met hoogste basisrente en zonder voorwaarden.
Op dit moment is dat NIBC: 42%
Geld waarvan je weet dat je het minstens een jaar onaangeroerd laat: de spaarrekening met hoogste basis + getrouwheidsrente (zonder bijkomende voorwaarden). Op dit moment:
Medirect fidelity Sparen: 85%
Dat is genoeg voor directe noden.
Daarvoor ga ik geen andere spaarrekening openen bij bv NIBC aan 0.42%
Voor die 6.20€ op jaarbasis meer ga ik geen andere spaarrekening openen.
Natuurlijk is het een andere zaak als er meer zou opstaan maar dat is niet het geval.
Ik heb dezelfde approach als Hyakari. Ik ga in juni/juli een huis bij kopen (zonder lening). Dat is al een jaartje in voorbereiding (ben niet haastig en duurt zolang omdat verkoper en ik de betrokken makelaar buitenspel willen zetten - waarom zou die 15.000 € moeten opstrijken om eens ergens een advertentie te zetten? - heb verkoper trouwens niet eens via die makelaar gecontacteerd). Heb dus in het afgelopen jaar veel geld liquide gemaakt, vertrekkende van tak 21 (na 8 jaar terug gevallen van 3,45 naar 1%) en getrouwheidsrekeningen zoals Me12 bij MeDirect. En intussen parkeer ik op twee NIBC Flex rekeningen (één op mijn naam, één op naam van een kind, kwestie van onder de 100.000 € per titularis te blijven) en op Santander Vision 0,3 + 0,1% (idem). Zal straks nog tevreden zijn dat ik van het geld vanaf ben, want EU/ECB is al jaren bezig om al onze spaarcenten in te pikken : de goed huisvader betaalt het gelag.
Beste klant,
Vanaf maandag 1 april 2019 verhogen wij de rente op onze Flex rekening met 0,10%.
De nieuwe rentes – vanaf 1 april 2019 - zijn:
NIBC Direct Flex rekening
0,60% bruto of 0.42% netto
Als u meer informatie wenst over de nieuwe tarieven, aarzel niet en contacteer ons op 0800 63 500 of info@nibcdirect.be.
Met vriendelijke groeten,
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Hoofd NIBC Direct
Kogel is door de kerk na voor de gewenste spaarrekeningen een tabel in Excel gemaakt te hebben wat deze op welke datum juist gaan opbrengen.
In verloop van jaren, ben tot 5 jaar gegaan.
Voor spaargeld waar ik voor onverwachte kosten zou moeten direct aankunnen, Flex spaarrekening van NIBC Direct, daar plaats ik 5.000€ op = netto opbrengst van 21€ per jaar.
Ter vergelijking moest ik dat zelfde bedrag voor de zelfde looptijd op mijn KBC spaarrekening laten staan kreeg ik daar amper 5,50€
Ok tis maar 15,50€ verschil, maar alle beetjes helpen.
Voor spaargeld dat niet direct zal aangesproken worden Medirect Fidelity.
Als vergelijking als daar ook in 1 storting 5.000€ zou op plaatsen brengt dit jaarlijks voor zelfde looptijd 42,50€ op.
Daar zou ik overschot bestaand spaargeld KBC - de 5.000€ naar NIBC op gestort worden + elke maand 500€ op gestort worden.
KBC spaarrekening zeg ik dan op, denk met de versassing mee te beginnen vanaf september.
Eerst een ander varkentje wassen.
Ps Heb in het Excel bestand de intrest berekening gezet, maar moet ik rekening houden met een schrikkeljaar?
Deze telt dan namelijk 366 dagen, maw krijg je dan 1 dag extra intrest?
Tis weet ik pietluttig, maar anders kloppen de berekening niet met een gewoon en schrikkeljaar!
In verloop van jaren, ben tot 5 jaar gegaan.
Voor spaargeld waar ik voor onverwachte kosten zou moeten direct aankunnen, Flex spaarrekening van NIBC Direct, daar plaats ik 5.000€ op = netto opbrengst van 21€ per jaar.
Ter vergelijking moest ik dat zelfde bedrag voor de zelfde looptijd op mijn KBC spaarrekening laten staan kreeg ik daar amper 5,50€
Ok tis maar 15,50€ verschil, maar alle beetjes helpen.
Voor spaargeld dat niet direct zal aangesproken worden Medirect Fidelity.
Als vergelijking als daar ook in 1 storting 5.000€ zou op plaatsen brengt dit jaarlijks voor zelfde looptijd 42,50€ op.
Daar zou ik overschot bestaand spaargeld KBC - de 5.000€ naar NIBC op gestort worden + elke maand 500€ op gestort worden.
KBC spaarrekening zeg ik dan op, denk met de versassing mee te beginnen vanaf september.
Eerst een ander varkentje wassen.
Ps Heb in het Excel bestand de intrest berekening gezet, maar moet ik rekening houden met een schrikkeljaar?
Deze telt dan namelijk 366 dagen, maw krijg je dan 1 dag extra intrest?
Tis weet ik pietluttig, maar anders kloppen de berekening niet met een gewoon en schrikkeljaar!
Neen, in een schrikkeljaar moet je je jaaropbrengst delen door 366 om je dagopbrengst te bekomen. Intrest wordt namelijk uitgedrukt per jaar en niet per dag.