Woonbonus op de schop vanaf /1/1/2020
TIP
Re: Woonbonus op de schop vanaf /1/1/2020
@aerox
Voor de nog lopende lening niet, voor wat je extra ontleent wel.
Voor de nog lopende lening niet, voor wat je extra ontleent wel.
Nu nog hopen dat de notaris een afspraak kan maken eind december. Dit gaat nog een lachertje worden. Vorige eigenaar moest gedomicilieerd blijven tot 24 januari om klein beschrijf te behouden.
Wij hebben huis gekocht van 140.000 EUR, wij sparen slechts 600 EUR uit aan registratierechten, wat vrijwel equivalent is aan wat we kunnen terug trekken aan de woonbonus.
Wij hebben huis gekocht van 140.000 EUR, wij sparen slechts 600 EUR uit aan registratierechten, wat vrijwel equivalent is aan wat we kunnen terug trekken aan de woonbonus.
En wat met herzieningen? Wij hebben nu een lening lopen en waren van zin om te herzien in maart 2020 en een stukje bij te lenen voor verbouwing. Dat bijlenen interesseert met niet want korf is sowieso gevuld met gewone lening. Of zouden herzieningen (bij andere bank) gewoon de eerste datum houden zoals bij de vorige aanpassing van de woonbonus?
Kan je een kleine beschrijving geven wat je precies gekocht hebt voor 140k? Hier kost de grond voor een rijwoning al 185k ...
( all-in).

Even een opmerking dat ik nergens ben tegengekomen (tenzij ik niet grondig genoeg de vorige 10 pagina's gelezen heb).
Is al deze heisa niet voor niks? Het belastingsvoordeel van de huidige woonbonus bedraagt momenteel max 2360EU/persoon.
Vanaf 01/01/2020 zal dit wegvallen (details zijn nog niet gekend)
Is het niet zo dat je vanaf 01/01/2020 je lening gewoon inbrengt als zijnde langetermijnsparen? Maximum 2310 EU/persoon vandaag?
=> Verlies van 50 euro inbrengbaar ten opzichte van huidige regeling? Maw gaat al deze heisa om 50 euro?
Of zie ik iets ernstigs over het hoofd?
Is al deze heisa niet voor niks? Het belastingsvoordeel van de huidige woonbonus bedraagt momenteel max 2360EU/persoon.
Is het niet zo dat je vanaf 01/01/2020 je lening gewoon inbrengt als zijnde langetermijnsparen? Maximum 2310 EU/persoon vandaag?
=> Verlies van 50 euro inbrengbaar ten opzichte van huidige regeling? Maw gaat al deze heisa om 50 euro?
Nu kan je EN langetermijnsparen doen EN woonbonus.
En woonsubsidies zijn nu Vlaamse bevoegdheid. Als die wegvalt kan je dat niet zomaar invullen op een federale brief en aanslag.
En woonsubsidies zijn nu Vlaamse bevoegdheid. Als die wegvalt kan je dat niet zomaar invullen op een federale brief en aanslag.
Bedankt Poldermol!
Snap ik dit goed aub?
Doordat de lening vandaag kan ingebracht worden als woonbonus (Vlaamse bevoegdheid), is het vandaag mogelijk om een lening ook in te brengen als langetermijnsparen, rekening houdend met maximum inbreng is de "korf langetermijnsparen/woonbonus" door de woonbonus reeds tot een maximum gevuld.
Vanaf 01/01/2020 => Door het stoppen van de woonbonus zul je een lening niet meer kunnen inbrengen als langetermijnsparen?
Snap ik dit goed aub?
Doordat de lening vandaag kan ingebracht worden als woonbonus (Vlaamse bevoegdheid), is het vandaag mogelijk om een lening ook in te brengen als langetermijnsparen, rekening houdend met maximum inbreng is de "korf langetermijnsparen/woonbonus" door de woonbonus reeds tot een maximum gevuld.
Vanaf 01/01/2020 => Door het stoppen van de woonbonus zul je een lening niet meer kunnen inbrengen als langetermijnsparen?
Het federale fiscaal voordeel van het langetermijnsparen laat toe (een gedeelte van) de kapitaalaflossingen van een woonlening voor de niet-eigen woning fiscaal in te brengen en levert een fiscaal voordeel op voor mensen die zich een tweede woning kunnen veroorloven.
Indien dit fiscaal voordeel blijft bestaan, sponsort de federale staat dus het tweede verblijf van welstellende Vlamingen, terwijl het Vlaamse niveau het voordeel voor de eigen woning afbouwt… Een kaakslag dus voor de mensen die nu al amper een woning kunnen kopen. Deze maatregel raakt bovendien vooral de mensen die in het goedkopere segment zitten en doordat er geen begrenzing voorzien is, zijn het de superrijken die veel voordeel uit deze wetswijziging halen
.
Indien dit fiscaal voordeel blijft bestaan, sponsort de federale staat dus het tweede verblijf van welstellende Vlamingen, terwijl het Vlaamse niveau het voordeel voor de eigen woning afbouwt… Een kaakslag dus voor de mensen die nu al amper een woning kunnen kopen. Deze maatregel raakt bovendien vooral de mensen die in het goedkopere segment zitten en doordat er geen begrenzing voorzien is, zijn het de superrijken die veel voordeel uit deze wetswijziging halen

=> Dit klopt niet hoor https://www.wikifin.be/nl/themas/sparen ... mijnsparen, je kan evengoed je kapitaalaflossingen van je eigen woning fiscaal inbrengen vandaag, niemand doet dit uiteraard want de woonbonus geeft je iets meer.NS2SN schreef: ↑1 oktober 2019, 15:26 Het federale fiscaal voordeel van het langetermijnsparen laat toe (een gedeelte van) de kapitaalaflossingen van een woonlening voor de niet-eigen woning fiscaal in te brengen en levert een fiscaal voordeel op voor mensen die zich een tweede woning kunnen veroorloven.
Mijn vraag concreet is, kun je vanaf 01/01/2020 jouw lening inbrengen als langetermijnsparen ipv vandaag de woonbonus?
Nee want zoals ik al zei: LTS is federale aangelegendheid, Woonbonus is Vlaamse aangelegenheid. Je kan geen Vlaamse maatregel toepassen op een federaal onderdeel.
en tussen de lijnen lees ik dat jij meent dat bestaande contracten ook zullen wegvallen. De maatregel geldt wel alleen voor aktes vanaf 01/01/2020. Voor zij die nu al een krediet hebben blijft alles zoals het isRosnyx schreef: ↑1 oktober 2019, 14:54 Even een opmerking dat ik nergens ben tegengekomen (tenzij ik niet grondig genoeg de vorige 10 pagina's gelezen heb).
-
- Newbie
- Contacteer:
Als mijn hyp krediet afloopt in 2021 wat doe ik dan best?
Kan ik dan heropname doen nog dit jaar en dit fiscaal inbrengen tot een zekere datum?
Of zijn er andere opties om dit fiscaal te optimaliseren?
Kan ik dan heropname doen nog dit jaar en dit fiscaal inbrengen tot een zekere datum?
Of zijn er andere opties om dit fiscaal te optimaliseren?
Zeer terechte opmerking dit.Nipo schreef: ↑30 september 2019, 17:46 Het afschaffen van de woonbonus gaat wellicht wat neveneffecten hebben:
Wie geld genoeg heeft om een woning te kopen zonder lening, sluit vaak toch een beperkte lening af, omdat het fiscaal voordeel groter is dan de rentelast. Zonder woonbonus gaat dat niet meer gebeuren. Er zullen dus minder leningen worden afgesloten door die groep die een lager risico op wanbetaling vertoont. Dat is voor de banken niet leuk.
Ook de verhouding mandaat/hypotheek zal veranderen, om de aktekosten te drukken.
En hoe gaat men federaal nog kunnen vasthouden aan de aftrek voor 2e verblijven?
De officiële uitleg ivm het schrappen vd woonbonus luidt dat ze iets willen doen aan de verhitte vastgoedmarkt waarbij de prijzen de pan uit swingen (in werkelijkheid gewoon een besparing natuurlijk).
Maar als resultaat van deze maatregel gaan mensen minder lenen (toch zij die het zich kunnen permitteren), banken verliezen inkomsten, gaan hun rentetarieven verder moeten verlagen, en dan riskeer je gewoon dat de vastgoedprijzen vrolijk verder stijgen.
Het zal de Vlaamse overheid worst wezen natuurlijk, maar toch iets om in het achterhoofd te houden.