Xior
TIP
Re: Xior
Inderdaad, dat bleek nog onlangs in De Afspraak (VRT) uit het onderhoud met de rectoren van Gent en Leuven.
Ik denk het wel.optibear schreef: ↑19 juni 2020, 10:05 Juist een interessant artikel gelezen op de tijd over volgend academiejaar. Blijkbaar zouden het voor de studenten nog geen business as usual worden. En blijkbaar zouden de universiteiten zich meer focussen op live streamen en online onderwijs.
Mijn vraag/ bedenking nu: als online onderwijs meer en meer de norm wordt, is het dan nog noodzakelijk om op kot te gaan? Want een kot kost veel geld en niet iedereen kan dit betalen. En als de meerwaarde vager blijft, zullen ouders deze kost misschien wel graag laten vallen? En welke impact heeft dit dan voor pakweg Xior? Wordt online onderwijs niet voor Xior en consorten wat thuiswerken is voor pakweg Befimmo?
Ga er maar vanuit dat het voorbij is met alle dagen gewoon naar school te gaan.
Zeker van dat er iets komt alle x tijd op school, x tijd van thuis.
Het wordt niet meer zoals vroeger!
Antwerpen.
De afspraken gebeuren minstens op het niveau van de associaties, en sommige zaken zelfs op het niveau van Vlaanderen gecoördineerd door Vlhora (Vlaamse Hogescholenraad).
Kotmadam XIOR gaat meer en meer internationaal.
Wat de vaste stek vlaming gaat doen met zijn kot lijkt me minder navenant!
Wat de vaste stek vlaming gaat doen met zijn kot lijkt me minder navenant!
In het buitenland hebben ze geen coronamaatregelen zeker ... als hier de hogescholen/universiteiten online gaan gaan ze dat zeker in het buitenland doen, zelfde probleem dus.
De koers van Xior stond net voor de februaricrash op 61 euro, nu blijft ze hangen rond 45 ... er zal wel een achterliggende reden zijn zeker.
Ik was tot voor kort long-time aandeelhouder van Xior maar heb ze, net iets te laat natuurlijk

Imho zijn buitenlandse studenten minder honkvast aan hun geboortestreek en daarom meer geneigd om op kot te gaan en hun campus te beschouwen als hun nieuwe thuis. Ze kunnen ook online gaan vanuit hun campus-kot, toch!
We zullen het zien straks...
We zullen het zien straks...
Tja, Ik denk dat er momenteel betere GVVs zijn waar ik mijn geld zou insteken.
Maw, als ouder ben je al blij dat het maar om een soaatje gaat ipv van een verblijf van 3 weken op intensieve met een coronaatje

Ik ook, maar studentenkoten zijn nu eenmaal een andere sector dan waar andere GVVs in opereren, dus ter diversificatie vind ik XIOR nog altijd een goede keuze. Dankzij de Corona-crisis werd het dividend terug aantrekkelijk(er).
Universiteit Antwerpen liet weten dat lessen sowieso zullen doorgaan op campus. En zo zal het ook in andere landen zijn, al dan niet met uitstel. Het concept "op kot gaan" is nog atijd actueel, en dat is hetgeen telt. Leuven liet weten dat kleine studentenkamers (< 12 m2) verboden zullen worden. Studenten worden veeleisender. En zoals ik al zei is op kot gaan meer dan studeren, het is ook sex en drugs en rock'n'roll. Allemaal zaken die rugwind betekenen voor een professionele kotenverhuurder als XIOR.
Laatst gewijzigd door sintorama op 22 juni 2020, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat XIOR een professionele organisatie met een beloftevolle strategie.
De risico's voor de komende 2-3 jaar zie ik vooral in:
- mensen die hun job kwijt raken, of minder inkomen hebben zullen hun studenten niet zo snel op kot gaan sponsoren
- studenten die hun kot zelf betalen hebben het dit jaar een pak moeilijker om een studentenjob te vinden, en dus krijgen last om die huur te betalen. Met meer online cursussen is de nood aan een kot ook iets lager in het komend academiejaar.
Er is een groot verschil tussen bijna elke dag les hebben in aula's en maar 2 keer per week van bv Brugge naar Gent moeten sporen om eens een halve dag labo te moeten doen.
En wat buitenlandse studenten betreft... ook daar zal de economie een rol spelen. Als papa een amerikaanse industrieel is, dan kan alles, maar als een indische student zelf moet gaan werken en lenen voor zijn studies, dan ziet het er ineens toch wat moeilijker uit in de komende jaren.
Als dat leidt tot 10% leegstand, dan zakken de huurprijzen, en de slechtere koten raken moeilijker verhuurd. Dat speelt dan weer in het voordeel van Xior gezien de kwaliteit van hun koten toch boven het gemiddelde zitten.
De risico's voor de komende 2-3 jaar zie ik vooral in:
- mensen die hun job kwijt raken, of minder inkomen hebben zullen hun studenten niet zo snel op kot gaan sponsoren
- studenten die hun kot zelf betalen hebben het dit jaar een pak moeilijker om een studentenjob te vinden, en dus krijgen last om die huur te betalen. Met meer online cursussen is de nood aan een kot ook iets lager in het komend academiejaar.
Er is een groot verschil tussen bijna elke dag les hebben in aula's en maar 2 keer per week van bv Brugge naar Gent moeten sporen om eens een halve dag labo te moeten doen.
En wat buitenlandse studenten betreft... ook daar zal de economie een rol spelen. Als papa een amerikaanse industrieel is, dan kan alles, maar als een indische student zelf moet gaan werken en lenen voor zijn studies, dan ziet het er ineens toch wat moeilijker uit in de komende jaren.
Als dat leidt tot 10% leegstand, dan zakken de huurprijzen, en de slechtere koten raken moeilijker verhuurd. Dat speelt dan weer in het voordeel van Xior gezien de kwaliteit van hun koten toch boven het gemiddelde zitten.
Daar kan ik je niet volgen ... als mensen door economische toestanden minder geld ter beschikking hebben zullen ze toch eerder geneigd zijn minder geld te steken in de huurprijs van een kot dus eerder de goedkopen koten huren ... Xiorkoten zijn kwalitatiever maar ook veel duurder dan gemiddeld (heb ik in de praktijk mogen ondervinden een paar jaar geleden

Ik denk dat de keuze eerder zal zijn: geen kot of een goed kot.geebee schreef: ↑22 juni 2020, 09:47Daar kan ik je niet volgen ... als mensen door economische toestanden minder geld ter beschikking hebben zullen ze toch eerder geneigd zijn minder geld te steken in de huurprijs van een kot dus eerder de goedkopen koten huren ... Xiorkoten zijn kwalitatiever maar ook veel duurder dan gemiddeld (heb ik in de praktijk mogen ondervinden een paar jaar geleden)
De meesten die in een slecht kot zitten verhuizen daar gewoon uit een jaar later. Ze nemen genoegen met een minder kot omdat de betere koten al weg zijn.
Ik wil geen eindeloze discussie maar een paar jaar geleden was het eerder : de goedkope koten waren eerst weg en wij - laat aan zoals gewoonlijkBlackbelt schreef: ↑22 juni 2020, 10:36Ik denk dat de keuze eerder zal zijn: geen kot of een goed kot.geebee schreef: ↑22 juni 2020, 09:47
Daar kan ik je niet volgen ... als mensen door economische toestanden minder geld ter beschikking hebben zullen ze toch eerder geneigd zijn minder geld te steken in de huurprijs van een kot dus eerder de goedkopen koten huren ... Xiorkoten zijn kwalitatiever maar ook veel duurder dan gemiddeld (heb ik in de praktijk mogen ondervinden een paar jaar geleden)
De meesten die in een slecht kot zitten verhuizen daar gewoon uit een jaar later. Ze nemen genoegen met een minder kot omdat de betere koten al weg zijn.

Net zoals mensen tijdens een crisis meer Porsches kopen en geen oudere tweedehandsbakken?
Ik volg je redenering hier niet. De goedkoopste koten zijn altijd snel als eerste weg. Veel studenten maakt het niet zoveel uit, zeker als je misschien zelf nog wat moet betalen.