Zonnepanelen anno 2017?
Re: Zonnepanelen anno 2017?
Je mag zonnepanelen zelfs niet met leidingwater schoonmaken (kalk)
Wat je wel kan doen, als er stof ophangt en je hebt regenwater, is deze eens afspoelen.
Dat kan m.i. geen kwaad. Doe het dan wel best 's avonds als er geen zon meer is (op de panelen)
Wat je wel kan doen, als er stof ophangt en je hebt regenwater, is deze eens afspoelen.
Dat kan m.i. geen kwaad. Doe het dan wel best 's avonds als er geen zon meer is (op de panelen)
Het kan idd geen kwaad. Alleen zonde van het tijdverlies.
Het is onnodig om zonnepanelen te reinigen. De grote hoop zonnepaneeleigenaars kunnen die zelfs niet reinigen op hun dak, vermits ze daar niet op kunnen. Al die bedrijfjes die daar reclame mee maken zouden ze bij wet moeten verbieden. Ze zouden evengoed reclame kunnen maken om je pannendak te reinigen, dat is al evenzeer overbodig.
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Kheb ze nu 4 jaar, nooit gekuisd. Nochtans vaak stof, vogelstront,... maar de regen (en ooit ook sneeuw) doet dat wel.
Geen rendementsverlies.
Geen rendementsverlies.
Idem hier nog nooit schoongemaakt. Maar hoe weet je of je niet meer opbrengsten gehad zou hebben?
Nou ik weet het wel wegens 2 x zelf getest (zomerperiode/winterperiode) tijdens twee elkaar opvolgende wolkeloze dagen .
Meten is weten.
En ik woon in een bos, stuifmeel genoeg dus. Soms zien de panelen gewoon geelgroen.
Inzake opbrengst maakt het geen fluit uit.
Het enige wat ik doe is 1 x per jaar de onderrand, op een gewone ladder, ontmossen (bos hè). Uit esthetische overwegingen.
Als je meer rendement wil zou je ze beter koelen. Maar of het sop dan de kool nog waard is?
Meten is weten.
En ik woon in een bos, stuifmeel genoeg dus. Soms zien de panelen gewoon geelgroen.
Inzake opbrengst maakt het geen fluit uit.
Het enige wat ik doe is 1 x per jaar de onderrand, op een gewone ladder, ontmossen (bos hè). Uit esthetische overwegingen.
Als je meer rendement wil zou je ze beter koelen. Maar of het sop dan de kool nog waard is?
Laatst gewijzigd door Cronos op 18 september 2017, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Je moet eens een jaar je uw ramen niet poetsen. (*)reppiepeppie schreef: ↑18 september 2017, 19:16 Kheb ze nu 4 jaar, nooit gekuisd. Nochtans vaak stof, vogelstront,... maar de regen (en ooit ook sneeuw) doet dat wel.
Geen rendementsverlies.
Met een zwarte achtergrond en vanop 20 meter afstand zijn die ook nog schoon.
Met uw panelen is dat net hetzelfde.
(*) niet dat ik dat bij mezelf test maar bij ons op het werk is daar zo'n raam in 'n nis waar maar één keer per jaar een ruitenwasser voor langs komt.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Leveren die ramen ook elektriciteit op? (want daar gaat het nl. om, niet hoe ze eruit zien van dichtbij).
Van mij mag iedereen zijn PV panelen maandelijks reinigen. Ze zullen alleen maar nog sneller vuil worden want de gladde coating zal microkrassen gaan vertonen en juist daarin zal zich vuil in gaan ophopen.
Van mij mag iedereen zijn PV panelen maandelijks reinigen. Ze zullen alleen maar nog sneller vuil worden want de gladde coating zal microkrassen gaan vertonen en juist daarin zal zich vuil in gaan ophopen.
Verschillende studies hebben al aangetoond dat de degradatie < 1% per jaar. (google zelf maar)
De klimatologische invloeden hebben een veel groter effect dan de degradatie zelf.
Hieronder mijn opbrengst/kwp van de laatste 7 jaar. Het zijn twee verschillende installaties (1 met goedkope chinese panelen, 1 met sunpower hoog rendement panelen). Beide installatie liggen op hetzelfde dak, zelfde helling, zelfde hoogte.
Na de installatie is er nooit meer iets aan gedaan. Van ver zien ze er nog goed uit en zolang de opbrengst geen daling toont blijf ik eraf.
De grafiek spreekt voor zichzelf: Ter info, je bent beter af met goedkope chinese ;-)
De klimatologische invloeden hebben een veel groter effect dan de degradatie zelf.
Hieronder mijn opbrengst/kwp van de laatste 7 jaar. Het zijn twee verschillende installaties (1 met goedkope chinese panelen, 1 met sunpower hoog rendement panelen). Beide installatie liggen op hetzelfde dak, zelfde helling, zelfde hoogte.
Na de installatie is er nooit meer iets aan gedaan. Van ver zien ze er nog goed uit en zolang de opbrengst geen daling toont blijf ik eraf.
De grafiek spreekt voor zichzelf: Ter info, je bent beter af met goedkope chinese ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mijn omvormer is van sma. Daar worden alle waarden en statistieken bijgehouden op 'sunny portal' en je kan vergelijken met anderen allover the world. Wel, na 7 jaar kan ik absoluut niets bemerken wat op 'veroudering' zou lijken. Elke dag/maand/jaar kan je vergelijken met vroeger. Er zit geen enkele tendens in, waaruit je veroudering zou kunnen opmaken.
Elke jaaropbrengst is ongeveer hetzelfde, wat meer of wat minder. Ik gebruik het éérste jaar als referentie. Dit jaar is zelfs significant béter dan het startjaar. (tot hiertoe) Nog nooit gereinigd. Nog nooit iets defekt geraakt.
Elke jaaropbrengst is ongeveer hetzelfde, wat meer of wat minder. Ik gebruik het éérste jaar als referentie. Dit jaar is zelfs significant béter dan het startjaar. (tot hiertoe) Nog nooit gereinigd. Nog nooit iets defekt geraakt.
Eigenlijk frappant dat de regering zich vastklampt aan belastingen op zonne-energie.
Zonder die belasting en ook zonder GSC zouden er al véél meer geplaatst geweest zijn. Ondertussen pallaveren ze maar verder over hun kernuitstap. Onbegrijpelijk.
Dit heeft in se toch niets met "de regering" te maken?
De VREG bepaalt autonoom de tariefmethodologie en na deze uitspraak heeft niemand nog vat op de werking van de VREG, zelfs politici niet en al zeker geen regering. De VREG werd wel in het leven geroepen door (blijkbaar niet al te best geïnformeerde politici) de overheid maar ze heeft er een soort monster van Frankenstein mee geschapen dat een eigen leven is gaan leiden (net zoals de meeste DNB's).
De VREG bepaalt autonoom de tariefmethodologie en na deze uitspraak heeft niemand nog vat op de werking van de VREG, zelfs politici niet en al zeker geen regering. De VREG werd wel in het leven geroepen door (blijkbaar niet al te best geïnformeerde politici) de overheid maar ze heeft er een soort monster van Frankenstein mee geschapen dat een eigen leven is gaan leiden (net zoals de meeste DNB's).
Ik denk dat de overheid ook inspraak heeft. Dat is waarom ik hoop dat zonne-energie in de toekomst meer zal worden ondersteund.