Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Zonnepanelen anno 2017?

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
116 berichten
  • Pagina 1 van 8
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 8
  • Volgende
Random
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Random
Verstuur privébericht

Zonnepanelen anno 2017?

• Citeer

Bericht door Random » 19 maart 2017, 09:43

IK vraag me af of dit nog wil interessant is of ooit zou kunnen worden? Misschien versta ik het verkeerd maar ik heb mijn twijfels over zonnepanelen. Op een jaarlijkse rekening van +/- 900 euro is de stroomcomponent +/- 340 euro, de rest zijn taksen, belastingen,accijnzen etc... je kan het zo gek niet bedenken. Als pro user moet je extra betalen omdat je stroom op het net brengt en om de +/- 5 jaar is je transformator kapot. Dat allemaal voor 340 euro want hetgeen je teveel aan stroom produceert is pech en krijg je geen vergoeding voor. Ik betwijfel ten zeerste dat dit op korte termijn(<10 jaar) winstgevend kan zijn tenzij je een hoge rekening hebt >1200 Euro per jaar of meer misschien is het dan interessant?

moneygirl
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer moneygirl
Verstuur privébericht

Re: Zonnepanelen anno 2017?

• Citeer

Bericht door moneygirl » 19 maart 2017, 11:23

Op een jaarlijkse rekening van +/- 900 euro is de stroomcomponent +/- 340 euro, de rest zijn taksen, belastingen,accijnzen etc...
Als je zonnepanelen hebt, dan vallen zowel de stroomcomponent als de taksen weg hé. Je verdient dus meer dan 340euro per jaar ;-)

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
JVD
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer JVD
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door JVD » 19 maart 2017, 11:33

Wij hebben eind 2016 nog zonnepanelen laten leggen. 4125Wp met een zwaar ondergedimensioneerde omvormer die 3kW op het net kan zetten.
De zware ondergedimensioneerde omvormer komt uiteindelijk goedkoper uit omdat hetgene je bespaart aan prosumententarief bijna nooit extra opgebracht kan worden door een zwaardere omvormer.

Geschatte terugverdientijd met de huidige prosumententarief en energiekosten is 7 jaar (zonder enige premie).
Een toekomstige nieuwe omvormer met huidige levensduur van 10jaar of langer kost je hooguit 2a3 jaar aan terugverdientijd.

Ik besef dat de nabije toekomst een "slimme" meter op komst is en we hierdoor mogelijk slimmer moeten omgaan en ons verbruik plannen op momenten dat er veel zonneopbrengst is.
Maar ik heb geen schrik dat de zonnepanelen zichzelf nooit zouden terugbetalen. Energieprijzen (transportkosten) zullen zowizo stijgen de komende jaren omdat de kernenergie eruit moet en er onvoldoende alternatieven zijn. De regering heeft ons nodig om mede via zonnepanelen het vooropgestelde aantal hernieuwbare energie te kunnen produceren. Ze kunnen het dus niet maken dat deze investering zich niet meer terugverdient.

Op zich blijven zonnepanelen dus een goede investering, maar laat je goed informeren, een te grote omvormer en een slecht georienteerd dak of schaduw kan je rendement makkelijk teniet doen.

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 19 maart 2017, 12:50

moneygirl schreef:
Op een jaarlijkse rekening van +/- 900 euro is de stroomcomponent +/- 340 euro, de rest zijn taksen, belastingen,accijnzen etc...
Als je zonnepanelen hebt, dan vallen zowel de stroomcomponent als de taksen weg hé. Je verdient dus meer dan 340euro per jaar ;-)
100 euro turteltaks blijft,
tussen de 90 en 128 euro per kW omvormer komt er bij,
Vaste vergoeding blijft,
meterhuur blijft,
Afhankelijk van welke energie leverancier en distributeur betaal je met 3kW zonnepanelen en nul verbruik op de teller toch al gauw 450 euro aan taksen en kosten. Een jaar of 5 terug was dat minder dan 50 euro!

Fakkel
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door Fakkel » 19 maart 2017, 13:35

@JVD: had je dan niet beter minder panelen gelegd ook?

pisa

• Citeer

Bericht door pisa » 19 maart 2017, 14:01

Een vriendin van ons beweert bij hoog en laag dat als men zelf geen zonnepanelen kan leggen (wegens bijv. in een appartement te wonen, of dak dat daar niet voor geschikt is), dat men toch kan deelnemen aan een soort groepsaankopen en je hier dan toch als niet bezitter winst er kan uithalen. Weet hier iemand iets meer van? Volgens haar was er regio Dendermonde-Aalst zulk een groepsaankoop geweest.

JVD
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer JVD
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door JVD » 19 maart 2017, 14:22

Fakkel schreef:@JVD: had je dan niet beter minder panelen gelegd ook?
Nee, dan gaat het voordeel verloren van het lagere prosumententarief vs opbrengst.

Hierover zijn vooral in duitsland al veel onderzoeken verricht. Volgend voorbeeld legt het uit:

Installatie A = dimensioneringsverhouding ongeveer 1.10
4.500 Wp Solar Frontier op een 4 kVA omvormer = ca. 4.385 kWh / jaar = 975 kWh/kWp Netvergoeding 80 €/kVA = 320 € per jaar
Installatie B = dimensioneringsverhouding van 1.50
4.500 Wp Solar Frontier op een 3 kVA omvormer = ca. 4.260 kWh / jaar = 945 kWh/kWp Netvergoeding 80 €/kVA = 240 € per jaar
Verschil = 80 € voor 125 kWh = 64 c€/kWh

Meer uitleg hierover vind je op http://www.bronsgroen.be/userup/tl1/pdf ... nteren.pdf
Hier komt ook bovenvermeld voorbeeld vandaan, ondertussen zijn de prosumententarieven weer gestegen en zal het verschil nog groter zijn...

SKYHOOK
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer SKYHOOK
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door SKYHOOK » 19 maart 2017, 16:49

... Bij mijn weten is de aankoop van zonnepanelen ook niet gratis. In ons geval doen we verlies indien we overgaan tot installeren van zonnepanelen op ons dak (hebben verschillende offertes gekregen waarin installateur het ons afraad).
100 euro turteltaks blijft,
tussen de 90 en 128 euro per kW omvormer komt er bij,
Vaste vergoeding blijft,
meterhuur blijft,
Afhankelijk van welke energie leverancier en distributeur betaal je met 3kW zonnepanelen en nul verbruik op de teller toch al gauw 450 euro aan taksen en kosten. Een jaar of 5 terug was dat minder dan 50 euro!
... klopt helemaal! Wij verbruiken jaarlijks slechts 1250 kWh aan 0,23 €/kWh. We betalen jaarlijks dus € 287,5 aan stroomverbruik en taksen. Indien wij zonnepanelen laten plaatsen kost het ons enkel maar veel geld.

In onze vorige woonst hadden we wel zonnepanelen. De eerste keer dat men onze meterteller kwam opnemen waren we opeens onze opgebouwde reserve kwijt. Daarom hebben we uiteindelijk een jacuzzi geplaatst om het teveel aan eigen opgewekte stroom te recupereren tijdens de zomermaanden.

In mijn ogen is de goedkoopste kWh nog steeds de niet gebruikte, al wordt het steeds duurder door alle taksen en heffingen.
Van zodra er een betaalbaar 'off-grid' systeem op de markt komt ben ik de eerste om er in te investeren. Al denk ik persoonlijk dat men dit zal tegenhouden omdat het monopoly van distributeurs en leveranciers ineen zou klappen als een muizenvalletje.

Random
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Random
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Random » 19 maart 2017, 17:34

In mijn bescheiden mening hebhen wij een "betere" keuze gemaakt, vanaf dat de ecocheques er waren hebben mijn vrouw en ik die jaarlijks ontvangen a rato van 250€ per persoon. Vanaf toen hebben wij jaarlijks geinvesteerd door de stroomverslindende huishoudtoestellen( diepvries, ijskast, droogkast, wasmachine, tv, circulatiepomp vervarming, condensatieketel etc... te vervangen door minstens A++ of A+++
Resultaat : vroeger verbruik 4300 kwh á 4500 kwh per jaar, nu na de ingrepen 2500 á 2600 kwh per jaar, men is ondertussen al 2 x onverwacht langs geweest om te komen checken want ze hebben het blijkbaar niet graag dat je minder verbruikt, het upgraden naar A++ of beter heeft me met de cheques quasi niets gekost en brengt me dagelijks geld op aan minder verbruik, mijn inziens is er nog weinig winst te halen met zonnepanelen rekening houdende met mijn verbruik. En ja hoor hier branden meer (spaar)lampen dan vroeger 8)

Net de V-test gedaan met en zonder zonnepanelen, rekening met panelen en prosumenten tarief etc.. geeft als resultaat dat de rekening VERDUBBELD in plaats van afneemt...zoals hierboven aangehaald is, de goedkoopste kwh is degene die je niet verbruikt!

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 19 maart 2017, 18:12

SKYHOOK schreef: In onze vorige woonst hadden we wel zonnepanelen. De eerste keer dat men onze meterteller kwam opnemen waren we opeens onze opgebouwde reserve kwijt. Daarom hebben we uiteindelijk een jacuzzi geplaatst om het teveel aan eigen opgewekte stroom te recupereren tijdens de zomermaanden.
Of de airco's die geplaatst werden om het "overschot" weg te werken, door de rijkelijke subsidies was het immers interessant om wat extra panelen op het dak te leggen. Nu dat "overschot" in de zomer wegwerken is zo erg nog niet, veel erger zijn de elektrische vuurtjes in de wintermaanden wanneer er sowieso meer fossiel moet ingezet worden. In plaats van een bijdrage te leveren aan meer alternatief veroorzaakt dit juist het tegenover gestelde. Eigenaars van die overgedimensioneerde installaties worden nu ook nog eens gepakt met de prosumententaks, allemaal dankzij een waardeloos Belgisch energie beleid.
SKYHOOK schreef: In mijn ogen is de goedkoopste kWh nog steeds de niet gebruikte, al wordt het steeds duurder door alle taksen en heffingen.
Juist, een niet verbruikte kWh is op alle vlakken het beste. Dat zou dan ook op de eerste plaats moeten staan in een goed en duurzaam energie beleid. In feite zou men weinig verbruiken en zo veel mogelijke duurzaam produceren moeten aanmoedigen of toch op zijn minst niet afstraffen. Helaas wordt zuinigheid helemaal niet beloond, in tegendeel, een kleinverbruiker betaalt relatief gezien een veel hogere prijs dat een grootverbruiker. Nu distributie van elektriciteit ook nog eens gebruikt wordt als een nieuwe gemeentelijke belastingsvorm (om maar te zwijgen over de vele politieke mandaten in intercommunales) is er spijtig genoeg geen beterschap in het vooruitzicht.

Predah
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Predah
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Predah » 22 maart 2017, 17:08

Wat als iedereen minder energie zou verbruiken?
Zouden de taksen/heffingen/prosumentenkosten dan ook niet stijgen? Immers het personeel en het onderhoud van het netwerk kost ook geld.

Ik denk dat energie meer en meer de geldkoe van de overheid zal worden.

voodoo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer voodoo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door voodoo » 22 maart 2017, 18:15

Ik ben ook zo iemand met zp en een airco.
Maar... ik verwarm met mijn airco. Hierdoor zou dat zuiniger zijn dan via aardgas en zelfs mazout!
Voor mij ook goedkoper omdat ik mijn stroom "gratis" heb. Het is te zeggen of ik hem nu gebruik of niet ik betaal evenveel. ..

JVD
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer JVD
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door JVD » 22 maart 2017, 18:26

Random schreef:Net de V-test gedaan met en zonder zonnepanelen, rekening met panelen en prosumenten tarief etc.. geeft als resultaat dat de rekening VERDUBBELD in plaats van afneemt...zoals hierboven aangehaald is, de goedkoopste kwh is degene die je niet verbruikt!
Waarschijnlijk ben je dan vergeten dat je verbruik MET zonnepanelen EN terugdraaiende teller in het beste geval op 0 (NUL) uitkomt... in ieder geval kan je rekening met een goede zonne-installatie nooit duurder uitkomen dan zonder. Het prosumententarief per kW omvormer is namelijk altijd lager dan de distributiekost van die zelfde kW aangekochte energie...

De terugverdientijd van de installatie kan wel langer zijn omdat bij kleine installaties de kost van de omvormer zwaarder doorweegt dan bij grotere installaties het geval is. Ook de plaatsingskost is in verhouding groter. Mogelijk maakt dat het in jouw geval te duur om een rendabele installatie aan te schaffen. Bij ons is dat ook zo bij een zonneboiler. De 2€ gas/maand die ik ermee zou uitsparen kunnen nooit de kost van de zonneboiler vereffenen.

reteiP
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door reteiP » 23 maart 2017, 09:02

Er zijn btw al heel veel electronica en zelfbouw pakketten te vinden in online shops.
Wie een klein dak heeft of gewoon wil vermijden dat zijn installatie te vaak in het net injecteert kan ook opteren voor bijvoorbeeld 3 panelen met elk een micro omvormer.
Is quasi plug en play, en dan heb je bijvoorbeeld een installatie van 750 Watt piek.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash

AD_Kor
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer AD_Kor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door AD_Kor » 7 april 2017, 08:28

Hoe zit dat met micro omvormers? Welk voordeel spelen ze tegenover een gewone omvormer op financieel vlak? Waar zit het verschil met 1 grote omvormer?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

116 berichten
  • Pagina 1 van 8
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 8
  • Volgende

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy