Zonnepanelen anno 2017?
Re: Zonnepanelen anno 2017?
Die Tommelein is toch niet te schatten.
De mensen volop aanmoedigen, aanzetten tot investeringen van duizenden euro's.
En weeral eens: het was maar om te lachen
Ongelooflijk.
De mensen volop aanmoedigen, aanzetten tot investeringen van duizenden euro's.
En weeral eens: het was maar om te lachen
Ongelooflijk.
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Inderdaad. In zijn blog van 14/7/2017 beloofde hij dat de effecten van terugdraaiende teller behouden zouden blijven. Nu blijkt het Graafschap Vlaanderen op zijn website al aan te kondigen dat het terugdraaien niet zal gelden voor distributiekosten (=2/3de van de elektriciteitskost) en enkel voor de pure elektriciteitskost, en wel omdat de Vlaamse regering enkel iets mag beslissen over dat 1/3gedeelte. Enkel de VREG mag beslissen of die distributiekosten ook zullen terugdraaien. Wellicht niet, ondanks de belofte van Tommelein.
Een pure schande. Want met de digitale meter zou je nu dus als pv eigenaar moeten proberen zo veel mogelijk dingen te doen (koken wassen warmwater aanmaken) gedurende de uren van zonneschijn. Bij de minste afname zal je 2/3 moeten betalen van wat je afneemt. Denk maar aan Warmtepomp en EV bezitters die vooral savonds warm water aanmaken of de auto laden. Allemaal voor 2/3 zelf te betalen.
De prosumententaks valt dan wel weg maar in mijn geval zou bijvoorbeeld totale prijs per jaar stijgen van 1000 eur naar 1400 eur. En dan werk ik veel thuis, en kan ik met mijn eigen digitale meter zelfs toestellen sturen zodat ze enkel verbruiken tijdens zonne uren. Maar je kunt nooit alles sturen met warmtepomp.
Artikel: https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180823 ... 9262607164
Een pure schande. Want met de digitale meter zou je nu dus als pv eigenaar moeten proberen zo veel mogelijk dingen te doen (koken wassen warmwater aanmaken) gedurende de uren van zonneschijn. Bij de minste afname zal je 2/3 moeten betalen van wat je afneemt. Denk maar aan Warmtepomp en EV bezitters die vooral savonds warm water aanmaken of de auto laden. Allemaal voor 2/3 zelf te betalen.
De prosumententaks valt dan wel weg maar in mijn geval zou bijvoorbeeld totale prijs per jaar stijgen van 1000 eur naar 1400 eur. En dan werk ik veel thuis, en kan ik met mijn eigen digitale meter zelfs toestellen sturen zodat ze enkel verbruiken tijdens zonne uren. Maar je kunt nooit alles sturen met warmtepomp.
Artikel: https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180823 ... 9262607164
Schandalig gewoon weg.
'Gewoon doen' is de slogan van VLD.
Wel ja inderdaad, ze doen gewoon op. Mensen openlijk bedriegen, in het zak zetten en uitlachen in hun gezicht.
Dan nog wat de schuld op de sossen steken en hun eigen willen goed praten.
Wie gelooft die mensen nog?
Ik heb het geluk dat ik mooie certificaten heb die mijn groene leningen ruimschoots terugbetalen. Maar die brave mensen die anno 2016 - 2017 -2018 geïnvesteerd hebben zijn eraan voor de moeite.
Bah bah bah
'Gewoon doen' is de slogan van VLD.
Wel ja inderdaad, ze doen gewoon op. Mensen openlijk bedriegen, in het zak zetten en uitlachen in hun gezicht.
Dan nog wat de schuld op de sossen steken en hun eigen willen goed praten.
Wie gelooft die mensen nog?
Ik heb het geluk dat ik mooie certificaten heb die mijn groene leningen ruimschoots terugbetalen. Maar die brave mensen die anno 2016 - 2017 -2018 geïnvesteerd hebben zijn eraan voor de moeite.
Bah bah bah
Wat had je gedacht van een VLD'er alla Dommelein. We kennen er nog die deze fratsen heeft uitgehaald. Bedoeling is toch de mensen extra te belasten. Wat nu het geval is met de elektriciteitsfactuur. Is gewoon een extra belastingsbrief die daarboven nog eens 21% belast is !
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
-
anonymous
Met deze gangsters die aan de macht zijn kun je als burger gewoon geen toekomstplannen maken. Ze beloven de hemel op aarde om dan alles terug te schroeven of nog duurder te maken. Ik ben echt content dat ik voorlopig in niets heb geïnvesteerd. Hier geen zonnepanelen, extra isolatie, een warmtepomp of godbetert een elektrische auto (benieuwd hoeveel taksen je daarop zal mogen betalen na 2020). Zo lang er geen deftige zekerheid is investeer ik in niets.
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Wat betreft warmtepomp, zonnepanelen en elektrische autos geef ik je 200% gelijk. Ik heb 2 van de 3 en zou het ook niet meer doen. Wat isolatie betreft: gewoon doen als het kan
want op het gebruik van isolatie taxeren kan moeilijk. En eens je het hebt heb je er geen omzien meer naar. Ik heb een BEN woning maar als ik beter had geweten had ik gegarandeerd toch geprobeerd de passiefnorm te halen. Hoe minder energie je moet opwekken hoe beter.
Dat gezegd zijnde: wie nieuw bouwt kan bijna niet anders dan investeren in warmtepomp en pv omdat het e-peil anders boven de toegelaten grens zit.
Dat gezegd zijnde: wie nieuw bouwt kan bijna niet anders dan investeren in warmtepomp en pv omdat het e-peil anders boven de toegelaten grens zit.
Als ik kijk naar hoeveel extra belastingen ik DIRECT betaal de laatste 5 jaar.... Om ziek van te worden. Dan heb ik het nog niet over verhoogde accijnzen en verdoken belastingen via nutsvoorzieningen die verhoogd worden.
Weet je 'iedereen' klaagt wel over de sossen en scheven maar je ziet met de Liberalen is het gewoon 3x erger. Is volgens mij altijd al zo geweest, alleen vallen de maskers soms wat sneller af, zie o.a. Turrteltrut en Titaleintje.
Maarja we klagen, spugen onze gal en betalen mooi weer alle facturen
Weet je 'iedereen' klaagt wel over de sossen en scheven maar je ziet met de Liberalen is het gewoon 3x erger. Is volgens mij altijd al zo geweest, alleen vallen de maskers soms wat sneller af, zie o.a. Turrteltrut en Titaleintje.
Maarja we klagen, spugen onze gal en betalen mooi weer alle facturen
Is gewoon weer een extra episode in het rampzalig energie beleid in dit land. Amper termijn visie laat staan iets concreet realiseren. Ook nog deze week, berging van nucleair afval gaat 10 miljard bedragen, drie keer meer dan tot nu toe voorzien, komt wellicht ook weer op onze factuur.zwembad schreef: ↑24 augustus 2018, 08:20 De digitale meter draait niet terug, maar registreert zowel de injectie als de afname. Technisch is compensatie en vermarkting van het overschot met een digitale meter mogelijk. Dit moet echter nog wettelijk worden geregeld.
Het spel over wie waarvoor bevoegd is kan weer beginnen. Hoe dan ook, gedane beloftes voor bezitters van zonnepanelen zullen weer niet nagekomen worden.
http://www.skynet.be/nieuws-sport/belgi ... nnepanelen
bronMaar er zijn twijfels ontstaan over de garantie dat Electrabel het geld terugbetaalt. Engie, de Franse moederholding van Electrabel, heeft vorig jaar 1,6 miljard aan dividenden uit zijn Belgische dochter gehaald. Als Engie die politiek voortzet, kan dat een hypotheek leggen op de nucleaire spaarpot. De Belgische regering wil van Engie een garantie dat het bedrijf bijspringt als dochter Electrabel in financiële moeilijkheden zou komen.
Allemaal blabla en zandstrooien die beloften en nadien elkaar de schuld geven als het misloopt of zich onbevoegd laten verklaren.
Het is voor de Grote Vlaamsche Raad bijna een running gag geworden dat haar herauten aankondigen en beloften doen waar ze nadien zelfs niet bevoegd voor blijken te zijn. Idem met de nieuwe mazoutketels van een tijdje geleden.
De GVR is niet bevoegd voor het deel netvergoedingen. So what? Ze zijn wel bevoegd voor het invoeren van de digitale meter en voor de reglementering of plaatsing een vrije keuze is of een verplichting.
Als ze politiek niet akkoord zijn met het stijve been van de VREG kunnen ze nog altijd beslissen de digimeter niet of later in te voeren of de prosumenten de vrije keuze te laten (zoals in het buitenland) hem te laten plaatsen of niet.
Als de gedane beloften (het wordt niet duurder en het is goed voor de gebruikers) waar blijken te zijn zullen ze de plaatsing van de digimeter op vrijwillige basis niet kunnen bijhouden.
Het verplichten en naar elkaar wijzen als schuldige doet al genoeg vermoedens rijzen over de ware uitslag van de digimeter voor de consument.
Nu we hebben één voordeel. Twee verkiezingen op rij. En je kan veel denken van Mr. T maar hij is op dit vlak iets intelligenter dan Mevr. T. (die van die tax). Benieuwd hoe hij zich hier gaat uitwringen.
Ook tekenden voor het beleid in deze vazalstaat. Dat roept en doet maar op zonder het EERST door te spreken met hun bevoegde administraties, die ze overigens zelf in het leven geroepen hebben. Der Franz had het zelf zo zot niet kunnen verzinnen.
Het is voor de Grote Vlaamsche Raad bijna een running gag geworden dat haar herauten aankondigen en beloften doen waar ze nadien zelfs niet bevoegd voor blijken te zijn. Idem met de nieuwe mazoutketels van een tijdje geleden.
De GVR is niet bevoegd voor het deel netvergoedingen. So what? Ze zijn wel bevoegd voor het invoeren van de digitale meter en voor de reglementering of plaatsing een vrije keuze is of een verplichting.
Als ze politiek niet akkoord zijn met het stijve been van de VREG kunnen ze nog altijd beslissen de digimeter niet of later in te voeren of de prosumenten de vrije keuze te laten (zoals in het buitenland) hem te laten plaatsen of niet.
Als de gedane beloften (het wordt niet duurder en het is goed voor de gebruikers) waar blijken te zijn zullen ze de plaatsing van de digimeter op vrijwillige basis niet kunnen bijhouden.
Het verplichten en naar elkaar wijzen als schuldige doet al genoeg vermoedens rijzen over de ware uitslag van de digimeter voor de consument.
Nu we hebben één voordeel. Twee verkiezingen op rij. En je kan veel denken van Mr. T maar hij is op dit vlak iets intelligenter dan Mevr. T. (die van die tax). Benieuwd hoe hij zich hier gaat uitwringen.
Ook tekenden voor het beleid in deze vazalstaat. Dat roept en doet maar op zonder het EERST door te spreken met hun bevoegde administraties, die ze overigens zelf in het leven geroepen hebben. Der Franz had het zelf zo zot niet kunnen verzinnen.
Laatst gewijzigd door Mahmud op 24 augustus 2018, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Zonnepanelen anno 2017?
Nu zegt ie plots dat ie niet bevoegd is maar dat wist hij toch al in juli 2017 toen hij de belofte van garantie op terugdraaiende teller deed? Nu we er via het forum Zonstraal een beetje ruchtbaarheid aan hebben kunnen geven in de media, nu springt hij plots in de bres voor de pv eigenaars en wil hij de digitale meter zelfs tegenhouden als het rendement van de pv investeerders niet gegarandeerd is. Mooi maar te laat.
Het artikel op vrt nieuws met bijbehorend geluidsfragment is zeer verhelderend:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/24 ... ls-er-gee/
De grote Vlaamsche raad, zalige omschrijving voor de bestuurders van graafschap Vlaanderen. En drukt perfect de kneuterigheid uit.
Het artikel op vrt nieuws met bijbehorend geluidsfragment is zeer verhelderend:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/24 ... ls-er-gee/
De grote Vlaamsche raad, zalige omschrijving voor de bestuurders van graafschap Vlaanderen. En drukt perfect de kneuterigheid uit.
Laatst gewijzigd door woodpeckerbird op 24 augustus 2018, 12:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Je moet Vlaamsche herauten geen kwaliteiten toedichten die ze misschien niet bezitten.
Of misschien is den deze wel slimmer dan wij allemaal tezamen?
Misschien wist hij het wel en had hij een dubbele agenda. Het standpunt van de VREG kende hij verdomd goed want dat is er één van jaren terug. Het zijn ook de hardliners van de VREG die een nieuw proces tegen de prosumenten uitgelokt hebben -met succes overigens- nadat de CREG al gerechtelijk teruggefloten was in dezelfde materie.
Het is de VGR die na het debacle van de CREG zelf de VREG bevoegdheden heeft gegeven en bevoegdheden heeft herverdeeld en opgesplitst tot zelfs de hoogste rechtsorganen van de Federatie er niet meer wijs uit geraakten.
In het zicht van de dubbele verkiezingen (waar T. duidelijk op twee paarden wed) kan T. zich nu extra profileren en zich opwerpen als de blauwe ridder die het even "zal doen".
Benieuwd naar het vervolg van deze Vlaamsche sage. Maeterlinck zou er een bron van inspiratie in gevonden hebben.
En zwijg me van de pers. Eerst merken ze dat bericht van "Vlaanderen" met betrekking tot de verrekening zelfs niet op. Het kabinet van de minister -inclusief hijzelf- zwijgt eveneens in alle talen.
Gezien deze materie al jaren op de voet gevolgd wordt op een ander forum schieten er daar als eerste een paar wakker. Daar wordt (georganiseerd?) de nodige heisa gemaakt waarin o.a. Mr. T. op de korrel genomen wordt. Deze wil er zich eerst op Twitter nog van af maken met "niet bevoegd". Gelukkig heeft de digitale media tegenwoordig een oneindig geheugen en kan Mr. T geconfronteerd worden met zijn eigen uitspraken uit het verleden. Daarom schiet de officiële media pas wakker -en neemt bijna letterlijk de argumenten van dat forum over (factcheck gedaan?). Waarop Mr. T. wel in actie moet komen.
Of misschien is den deze wel slimmer dan wij allemaal tezamen?
Misschien wist hij het wel en had hij een dubbele agenda. Het standpunt van de VREG kende hij verdomd goed want dat is er één van jaren terug. Het zijn ook de hardliners van de VREG die een nieuw proces tegen de prosumenten uitgelokt hebben -met succes overigens- nadat de CREG al gerechtelijk teruggefloten was in dezelfde materie.
Het is de VGR die na het debacle van de CREG zelf de VREG bevoegdheden heeft gegeven en bevoegdheden heeft herverdeeld en opgesplitst tot zelfs de hoogste rechtsorganen van de Federatie er niet meer wijs uit geraakten.
In het zicht van de dubbele verkiezingen (waar T. duidelijk op twee paarden wed) kan T. zich nu extra profileren en zich opwerpen als de blauwe ridder die het even "zal doen".
Benieuwd naar het vervolg van deze Vlaamsche sage. Maeterlinck zou er een bron van inspiratie in gevonden hebben.
En zwijg me van de pers. Eerst merken ze dat bericht van "Vlaanderen" met betrekking tot de verrekening zelfs niet op. Het kabinet van de minister -inclusief hijzelf- zwijgt eveneens in alle talen.
Gezien deze materie al jaren op de voet gevolgd wordt op een ander forum schieten er daar als eerste een paar wakker. Daar wordt (georganiseerd?) de nodige heisa gemaakt waarin o.a. Mr. T. op de korrel genomen wordt. Deze wil er zich eerst op Twitter nog van af maken met "niet bevoegd". Gelukkig heeft de digitale media tegenwoordig een oneindig geheugen en kan Mr. T geconfronteerd worden met zijn eigen uitspraken uit het verleden. Daarom schiet de officiële media pas wakker -en neemt bijna letterlijk de argumenten van dat forum over (factcheck gedaan?). Waarop Mr. T. wel in actie moet komen.
Laatst gewijzigd door Mahmud op 24 augustus 2018, 15:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Krijg net een mail van mijn zonnepanelen leverancier van in de tijd dat de digitale meter uitgesteld wordt.
Tot na de gemeenteraadsverkiezingen of de federale zeggen ze wel nog niet.
Tot na de gemeenteraadsverkiezingen of de federale zeggen ze wel nog niet.
Al zeker tot na de gemeenteverkiezingen. 
En dat is geen nieuws.
Dat was al een feit.
Zou het wel spijtig vinden dat ze het weer niet tot een gerechtelijke actie willen laten komen. De maatregel zoals nu voorgesteld (en inmiddels weer verdwenen van de site van Vlaanderen) ging regelrecht in tegen het gelijkheidsbeginsel.
Maar dat zal wel weer de bevoegdheid van "een ander" geweest zijn.
En dat is geen nieuws.
Zou het wel spijtig vinden dat ze het weer niet tot een gerechtelijke actie willen laten komen. De maatregel zoals nu voorgesteld (en inmiddels weer verdwenen van de site van Vlaanderen) ging regelrecht in tegen het gelijkheidsbeginsel.
Maar dat zal wel weer de bevoegdheid van "een ander" geweest zijn.
-
RagnarrsTriumph
- Newbie

Uit het artikel in de tijd van vandaag (bron: De Tijd digitaal 24 augustus 201814:24 ) blijkt al overduidelijk wat de echte intenties zijn.
Samengevat: de prosumenten zullen de uitrol van de digitale meters mee helpen bekostigen.
Samengevat: de prosumenten zullen de uitrol van de digitale meters mee helpen bekostigen.
In theorie kan de slimme meter volgend jaar al worden ingevoerd voor wie geen zonnepanelen heeft. ‘Maar dat is niet wenselijk, want de eigenaars van zonnepanelen zijn de meest interessante groep voor slimme meters', zegt Gryffroy.
Als de zonnepanelen geen digitale meter krijgen, valt heel het businessmodel onder de digitale meters weg. Dat zou kunnen leiden tot duurdere distributienettarieven. 'Van uitstel voor eigenaars met zonnepanelen kan daarom geen sprake zijn', zegt Marc Van den Bosch van de Federatie van Elektriciteits- en Gasbedrijven FEBEG. 'We hebben deze groep nodig bij de invoering van de slimme meters.'
Ik vraag me af als ze in nederland wat consequenter zijn met hun beleid.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor