Zonnepanelen + thuisbatterij - de moeite ?
Re: Zonnepanelen + thuisbatterij - de moeite ?
Deze vind ik nochtans mooi. Ik wil direct huisruilen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
De gustibus et coloribus non est disputandum.
Maar we kunnen natuurlijk niet oordelen vooraleer we je huidige woning te zien krijgen

Nog wat om het af te leren:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Hier ook geen zonnepanelen om bovenstaande redenen. De goedkoopste energie is diegene die je niet verbruikt. Momenteel bedraagt mijn voorschotfactuur 27 euro voor electriciteit en 10 euro voor gas en dan krijg ik volgende maand nog 114 euro terug. Daar kan geen zonnepaneel tegenop.Bae1 schreef: ↑19 augustus 2022, 18:05 odbc maakt er een sport van om zonnepanelen de hemel in te prijzen, maar wij hebben de afweging gemaakt en bij ons komen er voorlopig geen.
Het is ten eerste al een serieuze investering, die dan nog best gecombineerd wordt met een warmtepomp, elektrische auto, enz. Ik neem voorlopig liever maatregelen om ons energieverbruik nog verder te minimaliseren en vind het verspilling om een zuinige gascondensatieketel van een paar jaar oud te gaan vervangen door een warmtepomp van ~12k€?
We zijn bijna nooit thuis wanneer de zon effectief schijnt, dus dan ben je al bijna verplicht om een dure batterij aan te schaffen. En die technologie staat in mijn ogen nog niet volledig op punt.
Ons schuin dak is niet optimaal georiënteerd om zonnepanelen te plaatsen, waardoor we al meteen een tiental % aan opwekking verliezen.
De wachttijden voor het plaatsen ervan lopen ook enorm op. Vooral voor de omvormers, tenzij je voor Chinese (brol?) kiest. Daarna moet de goedkeuring nog gebeuren om te kunnen injecteren en subsidies te ontvangen, nog eens 6 maanden wachten...
Last but not least, ik vind het spuuglelijk en stoor me soms enorm aan de zonweerkaatsing die sommige panelen geven. Het is niet alleen onaangenaam maar ook een gevaar in het verkeer.
Ik sluit natuurlijk wel niet uit dat we er ooit zouden plaatsen. Maar voorlopig zullen we het geld wel gebruiken om te beleggen, sparen, onze dochter, en om te LEVEN![]()
Van laatste 3 huizen vind ik het eerste en het laatste de zonnepanelen wel meevallen eigenlijk. Al vind ik de huizen op zich niet mooi 

B: IRENA
Zelfs deze ezel heeft het begrepen

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Heel wat zaken hieronder die niet kloppen. Warmtepomp (of airco) combo hoeft niet, elektrische auto hoeft niet. Integendeel, elektrische auto zal zo goed als altijd stroom van het net halen, tenzij je een 'slimme' laadpaal plaatst. Batterij aanschaffen hoeft niet en is zelfs niet aan te raden, momenteel. Je haalt er geen winst uit, levensduurte is daarvoor te kort tov kostprijs. Dan, U heeft een dak enkel naar het noorden of wat bedoel je met niet optimaal geörienteerd? Een 'perfecte' installatie leggen is voor niemand haalbaar en als je schaduw hebt gebruik je optimizers. Wachttijden akkoord. Chinees is geen brol, per standaard. Er zal er wel tussenzitten. Focus op tier 1, die zijn beursgenoteerd en hebben en hun reputatie te verdedigen. En dan nog wat argumenten met een sprong naar verkeer...
Reken worst case eens uit, met injectietarief naar keuze hier https://www.durfbesparen.be/energie/injectietarieven . Je hoeft dus zelfs nog geen eigen stroom te gebruiken. Je verdient zp terug op minder dan 10j. Als je zelf stroom verbruikt verbetert het alleen maar.
Een gemiddeld dak volleggen geeft pakweg 5000Wp. Aan +- 0.17€/kWh. Je verdient jaarlijks 761€. Op een netto investering van pakweg 6000€, premie al afgetrokken, is dat jaarlijks 12.6% winst, zonder zelf iets van elek te gebruiken.
Maar goed, je krijgt het idd niet uitgelegd aan sommigen.
Reken worst case eens uit, met injectietarief naar keuze hier https://www.durfbesparen.be/energie/injectietarieven . Je hoeft dus zelfs nog geen eigen stroom te gebruiken. Je verdient zp terug op minder dan 10j. Als je zelf stroom verbruikt verbetert het alleen maar.
Een gemiddeld dak volleggen geeft pakweg 5000Wp. Aan +- 0.17€/kWh. Je verdient jaarlijks 761€. Op een netto investering van pakweg 6000€, premie al afgetrokken, is dat jaarlijks 12.6% winst, zonder zelf iets van elek te gebruiken.
Maar goed, je krijgt het idd niet uitgelegd aan sommigen.
Bae1 schreef: ↑19 augustus 2022, 18:05 odbc maakt er een sport van om zonnepanelen de hemel in te prijzen, maar wij hebben de afweging gemaakt en bij ons komen er voorlopig geen.
Het is ten eerste al een serieuze investering, die dan nog best gecombineerd wordt met een warmtepomp, elektrische auto, enz. Ik neem voorlopig liever maatregelen om ons energieverbruik nog verder te minimaliseren en vind het verspilling om een zuinige gascondensatieketel van een paar jaar oud te gaan vervangen door een warmtepomp van ~12k€?
We zijn bijna nooit thuis wanneer de zon effectief schijnt, dus dan ben je al bijna verplicht om een dure batterij aan te schaffen. En die technologie staat in mijn ogen nog niet volledig op punt.
Ons schuin dak is niet optimaal georiënteerd om zonnepanelen te plaatsen, waardoor we al meteen een tiental % aan opwekking verliezen.
De wachttijden voor het plaatsen ervan lopen ook enorm op. Vooral voor de omvormers, tenzij je voor Chinese (brol?) kiest. Daarna moet de goedkeuring nog gebeuren om te kunnen injecteren en subsidies te ontvangen, nog eens 6 maanden wachten...
Last but not least, ik vind het spuuglelijk en stoor me soms enorm aan de zonweerkaatsing die sommige panelen geven. Het is niet alleen onaangenaam maar ook een gevaar in het verkeer.
Ik sluit natuurlijk wel niet uit dat we er ooit zouden plaatsen. Maar voorlopig zullen we het geld wel gebruiken om te beleggen, sparen, onze dochter, en om te LEVEN![]()
Ik heb ook niet gezegd dat de combo moet. Ik bedoelde alleen dat het altijd beter is om de electriciteit zelf te verbruiken in plaats op het net te injecteren, en op dit moment is dit voor ons onmogelijk. Een electrische auto, warmptepomp, airco, enzovoort zou dit wél enigzins mogelijk maken, maar maakt de investering alleen maar groter.zes schreef: ↑20 augustus 2022, 14:04 Warmtepomp (of airco) combo hoeft niet, elektrische auto hoeft niet. Integendeel, elektrische auto zal zo goed als altijd stroom van het net halen, tenzij je een 'slimme' laadpaal plaatst. Batterij aanschaffen hoeft niet en is zelfs niet aan te raden, momenteel. Je haalt er geen winst uit, levensduurte is daarvoor te kort tov kostprijs.
Met niet optimaal bedoel ik een 60° steil dak oost & west, zie hieronder.

Inderdaad mooie cijfers, ik begrijp dan ook waarom zoveel mensen er leggen. Maar het blijft wel geld dat je eerst zelf moet investeren om je huis esthetisch lelijker te maken, in ruil voor wisselgeld waar uiteindelijk de energieleveranciers rijk van worden.Een gemiddeld dak volleggen geeft pakweg 5000Wp. Aan +- 0.17€/kWh. Je verdient jaarlijks 761€. Op een netto investering van pakweg 6000€, premie al afgetrokken, is dat jaarlijks 12.6% winst, zonder zelf iets van elek te gebruiken.

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Opnieuw een assumptie die niet klopt. Bekijk de link die ik eerder heb geplaatst nog eens en selecteer op kolom '% Verschil'. Als je Octa+ Care hebt, dan is het zelfs voordeliger om zelf niet te verbruiken maar alles op het net te zetten. Ik bedoel maar, het loont om uit het klassieke denken te stappen en dit beter op te volgen, want het is nu het moment. Over smaak valt niet te twisten, dus dan stopt elke discussie natuurlijk. Zonder is mooier, daar zijn we 't over eens.
Bae1 schreef: ↑20 augustus 2022, 14:41 Ik heb ook niet gezegd dat de combo moet. Ik bedoelde alleen dat het altijd beter is om de electriciteit zelf te verbruiken in plaats op het net te injecteren, en op dit moment is dit voor ons onmogelijk. Een electrische auto, warmptepomp, airco, enzovoort zou dit wél enigzins mogelijk maken, maar maakt de investering alleen maar groter.
Als je er zo over denkt kan je best geen zonnepanelen leggen.Bae1 schreef: ↑20 augustus 2022, 14:41Inderdaad mooie cijfers, ik begrijp dan ook waarom zoveel mensen er leggen. Maar het blijft wel geld dat je eerst zelf moet investeren om je huis esthetisch lelijker te maken, in ruil voor wisselgeld waar uiteindelijk de energieleveranciers rijk van worden.Een gemiddeld dak volleggen geeft pakweg 5000Wp. Aan +- 0.17€/kWh. Je verdient jaarlijks 761€. Op een netto investering van pakweg 6000€, premie al afgetrokken, is dat jaarlijks 12.6% winst, zonder zelf iets van elek te gebruiken.
Ik begrijp je keuze echter niet...

Je hebt gelijk, interessant om te weten.zes schreef: ↑20 augustus 2022, 14:57 Bekijk de link die ik eerder heb geplaatst nog eens en selecteer op kolom '% Verschil'. Als je Octa+ Care hebt, dan is het zelfs voordeliger om zelf niet te verbruiken maar alles op het net te zetten. Ik bedoel maar, het loont om uit het klassieke denken te stappen en dit beter op te volgen.
Dan zijn we het toch over iets eens.
Ik begrijp trouwens ook zo veel mensen hun keuzes niet, don't worry about it

Voor mensen "zonder geld":
https://www.spaargids.be/sparen/vergeli ... ening.html
https://www.spaargids.be/sparen/vergeli ... ening.html
Mij lijkt het ook nog altijd enorm rendabel.
Dit jaar 8300Wp gelegd, verwachte opbrengst van 8000kWh/jaar, deze installatie koste mij (nieuwbouw dus geen premies en tot enkele maanden geleden nog aan 21%btw) €7000.
Met de injectie tie tarieven van nu aan gemiddeld €0,27/ kWh (nu momenteel €0,285, hoogzomer) is dit is dit €2160/jaar.
Dat is net geen 31% return/jaar, enkel geteld met injectie.
Niemand heeft een glazen bol en hopelijk (voor de rest van de bevolking toch) dalen de energieprijzen snel tot het niveau van vorig jaar maar zelfs halveren ze volgend jaar dan nog ben ik enorm tevreden van deze investering.
Dit enkel en alleen op injectie, want wat we zelf verbruiken (2200kWh/ jaar) brengt nog eens extra op.
Doordat we zoveel gelegd hebben we ook niet veel zon nodig om ons verbruik te dekken vanaf de zon opkomt tot ze onder gaat.
Ook met de toekomstige "piekbelasting" is dit enorm interessant gezien er op een zonnige dag rond de middag net geen 7000W beschikbaar is.
Qua zicht is het inderdaad een keuze, bij ons is het een plat dak waarbij de bouw voorzien is om de dakrand iets hoger te maken zodat de panelen amper zichtbaar zijn.
Zoals hierboven aangegeven kan je er ook voor lenen, je huis is meer waard en de return is hoog.
Dit jaar 8300Wp gelegd, verwachte opbrengst van 8000kWh/jaar, deze installatie koste mij (nieuwbouw dus geen premies en tot enkele maanden geleden nog aan 21%btw) €7000.
Met de injectie tie tarieven van nu aan gemiddeld €0,27/ kWh (nu momenteel €0,285, hoogzomer) is dit is dit €2160/jaar.
Dat is net geen 31% return/jaar, enkel geteld met injectie.
Niemand heeft een glazen bol en hopelijk (voor de rest van de bevolking toch) dalen de energieprijzen snel tot het niveau van vorig jaar maar zelfs halveren ze volgend jaar dan nog ben ik enorm tevreden van deze investering.
Dit enkel en alleen op injectie, want wat we zelf verbruiken (2200kWh/ jaar) brengt nog eens extra op.
Doordat we zoveel gelegd hebben we ook niet veel zon nodig om ons verbruik te dekken vanaf de zon opkomt tot ze onder gaat.
Ook met de toekomstige "piekbelasting" is dit enorm interessant gezien er op een zonnige dag rond de middag net geen 7000W beschikbaar is.
Qua zicht is het inderdaad een keuze, bij ons is het een plat dak waarbij de bouw voorzien is om de dakrand iets hoger te maken zodat de panelen amper zichtbaar zijn.
Zoals hierboven aangegeven kan je er ook voor lenen, je huis is meer waard en de return is hoog.
En is technisch gratis lening.
Wat je anders maandelijks aan stroom betaald geef je nu aan lening, win/win.
Neen, mensen rijden liever met nieuwe auto's rond, is belangrijker.
Op het einde van dit jaar bij jaarafrekening zullen er velen wakker worden en wenen een oog uit.
Ombudsman zal overuren kloppen.
Wat je anders maandelijks aan stroom betaald geef je nu aan lening, win/win.
Neen, mensen rijden liever met nieuwe auto's rond, is belangrijker.
Op het einde van dit jaar bij jaarafrekening zullen er velen wakker worden en wenen een oog uit.
Ombudsman zal overuren kloppen.
Ik denk dat jij hier de enige bent die al maanden de ombudsman aan het lastig vallen is