Zonnepanelen winstgevend?
Re: Zonnepanelen winstgevend?
De zonnepanelen die een mooi rendement blijven opleveren na 50 jaar wil ik wel eens zien. Na welgeteld 10 jaar zit de transformator er al door. Daarnaast zullen de zonnepanelen stelselmatig ook minder energie opwekken. Een beetje zoals de metaalmoeheid bij staalsoorten die in tussenpauzes wordt belast. Volgens mij is trouwens silicium (waar deze panelen hoofdzakelijk uit bestaan) een zeer moeilijk af te breken stofje. Een grote kans dus dat je daar op het containerpark later van tijd wel "groen" zal lachen als je de rekening nogmaals gepresenteerd krijgt (denk maar aan de eternit platen met asbest van vroeger)
- Higherdemon
- Jr. Member
- Contacteer:
Het is hier een beetje de mensen met zonnepanelen tegen die zonder zonnepanelen 
De mijne gekocht toen het certificaat nog het max was. Nu heb ik mijn centen bijna terug na 5 jaar.
De panelen die ik nu hebben kosten ongeveer de helft minder nu. Als ik ongeveer 500 euro per jaar bespaar aan stroomkosten zou mijn installatie over 10 jaar terugbetaald zijn (met de nieuwe prijs van de zonnepanelen)
Aangezien de electriciteit alleen maar kan stijgen van prijs (wat daalt er de dag van vandaag) lijken me zonnepanelen nog steeds een goede investering alleen is de terugbetalingstijd verdubbeld.

De mijne gekocht toen het certificaat nog het max was. Nu heb ik mijn centen bijna terug na 5 jaar.
De panelen die ik nu hebben kosten ongeveer de helft minder nu. Als ik ongeveer 500 euro per jaar bespaar aan stroomkosten zou mijn installatie over 10 jaar terugbetaald zijn (met de nieuwe prijs van de zonnepanelen)
Aangezien de electriciteit alleen maar kan stijgen van prijs (wat daalt er de dag van vandaag) lijken me zonnepanelen nog steeds een goede investering alleen is de terugbetalingstijd verdubbeld.
Waarschijnlijk omdat degenen die er geen konden betalen nu de zonnepanelen financieren van hen die wel het nodige kapitaal hadden. Mattheus-effect of hoe noem je dat weer.
Sent from my GT-I9300
Sent from my GT-I9300
verdeel en heers (en vul uw zakken zou die van Vilvoorde denken ) :
die zonder zonnepanelen tegen die met zonnepanelen, die zonder auto tegen die met auto met rekeningrijden enz
die zonder zonnepanelen tegen die met zonnepanelen, die zonder auto tegen die met auto met rekeningrijden enz
Ik wil toch duidelijk zeggen dat ik niet tegen mensen ben met panelen. In mijn familie zijn er ook enkele die panelen hebben liggen en er heel tevreden mee zijn. Ik heb er zelf ook maar het zijn zelfgemaakte die aangesloten zijn op batterijen en spotgoedkoop (200W cellen voor 100$)
Ik zeg dat het nu, zonder subsidies, geen zin heeft om er te plaatsen uit financieel oogpunt, daar je jaren nodig hebt om break-even te zijn.
Ik zeg dat het nu, zonder subsidies, geen zin heeft om er te plaatsen uit financieel oogpunt, daar je jaren nodig hebt om break-even te zijn.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Silicium is de op 1 na meest voorkomende stof in de aardkorst. het hoeft niet af te breken, het is een scheikundig element, geen verbinding. Het valt niet af te breken net als lood, zuurstof, chloor, Koolstof, ...yeahh schreef:Volgens mij is trouwens silicium (waar deze panelen hoofdzakelijk uit bestaan) een zeer moeilijk af te breken stofje. Een grote kans dus dat je daar op het containerpark later van tijd wel "groen" zal lachen als je de rekening nogmaals gepresenteerd krijgt (denk maar aan de eternit platen met asbest van vroeger)
het is niet omdat het een scheikundig element is, dat het niet giftig kan zijn. Maar ook hier zie ik geen probleem... integenstelling tot bv cadmium en lood die ook te vinden zijn in zonnepanelen