Zoveel kost het om je woning energiezuinig te maken (en dit brengt het op)
Re: Zoveel kost het om je woning energiezuinig te maken (en dit brengt het op)
Met alle respect, maar is dat ook allemaal niet erover?annetje schreef: ↑3 februari 2019, 16:52 Ik hoor dat allemaal graag zeggen, en zolang het je eigen woning is, zal je eerder geneigd zijn om het te doen.
Maar als je in een appartementsgebouw woont, is het een heel ander verhaal.
3 jaar zijn we bezig om zonnepanelen te laten plaatsen. En we zijn nog geen stap verder. Het dak is ideaal, er zijn geen hogere daken in de buurt, en die zullen er ook niet komen. Er wonen hoofdzakelijk oudere mensen, mensen die 20 jaar geleden de overstap gemaakt hebben van een huis naar een appartement. Maar kosten doen ? Nee, dat is niet meer voor hen, toch niet met hun klein pensioentje. Nu dreigen sommigen ermee om naar de vrederechter te stappen, als op de volgende A.V. de zonnepanelen er toch zouden doorkomen...
Onze voorgevel is de laatste jaren ook heel vuil geworden. Vooral sinds de komst van een bushalte voor de deur (en aan de overkant van de straat) waar alleen oude en vervuilde dieselbussen rijden.
De voorgevel is ook niet onderhoudsvriendelijk, dus reinigen wordt superduur. Dus stelde ik anderhalf jaar geleden voor om de gevel te vervangen door een onderhoudsvriendelijke gevel, en ineens ook extra isolatie toe te voegen. Ik werd net niet gelyncht !
Dat jullie zonnepanelen willen voor de lift, ok daar kan ik inkomen.
Privé kan je het de bewoners niet verplichten mijn inziens. Ik zou iedereen voor zich laten beslissen. Wil je panelen? OK je betaalt mee en hebt nu de kans. Wil je er geen, ok, je hebt nu eenmalig de kans gehad. De enige vraag dan is de vergoeding voor het gebruik van het dak. Daar moet je goede afspraken over maken.
Ik heb enkele jaren geleden een appartement gekocht van mensen die hun schulden aan de mede-eigendom niet meer konden betalen. Ze stonden meer dan 18.000,00 euro in de schulden aan de VME. Dit kwam omdat de AV 10 jaar ervoor besliste om de gevel te renoveren door te isoleren en een nieuwe te plaatsen. Einde van die werken dateren van 2008. Op de AV zijn er nog altijd mensen die andere vies aankijken omdat zij hiervoor hebben ingestemd. Die grap kostte toen meer dan een half miljoen franken volgens mijn buurvrouw.
De vorige gevel was vuil geworden, maar nog in goede staat. Syndicus was toen een architect, de rest kan je wel raden zeker?
Van mensen boven de 70 mag je zo'n werken niet meer verwachten vind ik.
Bij ons willen ze nog de ketel van 25 jaar oud die constant uitligt nog niet vervangen. Want als het AV is zorgt men ervoor dat deze wel werkt en is er geen probleem meer natuurlijk.
Ik zou op de AV wel willen voorstellen voor een Warmte kracht centrale. Gewoon om de mensen hun reacties eens te zien. Misschien dat een nieuwe ketel er dan wel doorkomt.
Het is een groot gebouw van 64 appartementen, 4 ingangen, 4 liften, ondergrondse parking waar dag en nacht licht brandt, idem inkomhallen en halletjes op elk verdiep. Veiligheidsgevoel !
Het elektriciteitsverbruik neemt een groot deel van de vaste kosten voor zijn rekening, waar iedereen elk jaar over zeurt. Vandaar het voorstel.
Wat stel je dan voor ? Wachten tot iedereen dood is en ondertussen het gebouw laten verkommeren ?
Samenleven is niet gemakkelijk. Tegen dat de 70jarige eruit zijn zijn de nu 50jarigen 70 waarschijnlijk.
Zonnepanelen voor gemeenschappelijke delen daar kan niemand iets van zeggen.
Ik zou dat proberen in te kleuren door ervoor te gaan lenen. "We betalen dan evenveel aan lening als nu aan stroom. "
Daarvoor kunnen ze niet naar rechtbank gaan. Privé wel natuurlijk.
Zonnepanelen voor gemeenschappelijke delen daar kan niemand iets van zeggen.
Ik zou dat proberen in te kleuren door ervoor te gaan lenen. "We betalen dan evenveel aan lening als nu aan stroom. "
Daarvoor kunnen ze niet naar rechtbank gaan. Privé wel natuurlijk.
Altijd maar klagen is de norm tegenwoordig , elk jaar opnieuw.
Doet men een voorstel , laat het uitzoeken.
6 Jaar later nog altijd klagen.
Dat voorstel uitvoeren en laten onderzoeken dat is te veel gevraagd.
Het belang van eigenaars en huurders in deze , de eigenaars die er wonen zien het nut er van in , diegenen die verhuren wat telt elke maand centjes en voor de rest laat me ge rust.
Hopelijk gaat de nieuwe wet soelaas bieden.
Beslissingen per ingang kunnen nu genomen worden.
Doet men een voorstel , laat het uitzoeken.
6 Jaar later nog altijd klagen.
Dat voorstel uitvoeren en laten onderzoeken dat is te veel gevraagd.
Het belang van eigenaars en huurders in deze , de eigenaars die er wonen zien het nut er van in , diegenen die verhuren wat telt elke maand centjes en voor de rest laat me ge rust.
Hopelijk gaat de nieuwe wet soelaas bieden.
Beslissingen per ingang kunnen nu genomen worden.
Estate Guru believer.
Dat is het probleem niet. Het zijn op enkele na (en die kan je op 1 hand tellen) allemaal eigenaars.
Heb onlangs een offerte laten maken. De offerte voor een nieuw dak (enkel isoleren + nieuwe leien) kwal op 17.300 euro.
je moet je ook afvragen, als je het ooit wilt verkopen, en het is niet energiezuinig, wat zal men er dan nog voor willen geven. In die zin, kan het ook nuttig zijn om net geen geld en energie erin te stoppen, als het oud genoeg is om enkel te slopen.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Het gebouw is 20,5 jaar, dus oud kan je dat niet noemen.
Veel van de bewoners hebben toen de overstap van een huis naar een appartement gemaakt. En nu mag het niets meer kosten... Maar wel om de paar jaar een nieuwe auto, af en toe een cruise,...
Veel van de bewoners hebben toen de overstap van een huis naar een appartement gemaakt. En nu mag het niets meer kosten... Maar wel om de paar jaar een nieuwe auto, af en toe een cruise,...
Open bebouwing hier.
Spouwmuurisolatie 2k
Vensters 20k
Ketel 5k
Geen rekening gehouden met premies.
Spouwmuurisolatie 2k
Vensters 20k
Ketel 5k
Geen rekening gehouden met premies.
De nieuwe wet op mede-eigendom legt op dat er jaarlijks gespaard moet worden.
Er is een verschil tussen we gaan 25.000 investeren in zonnepanelen en iedereen moet 400 euro betalen of onze spaarrekening gaat van 75.000 euro naar 50.000.
Er is een verschil tussen we gaan 25.000 investeren in zonnepanelen en iedereen moet 400 euro betalen of onze spaarrekening gaat van 75.000 euro naar 50.000.
Tja, er is alle jaren gespaard in een noodfonds. Er zat een paar jaar terug 10.000 euro in. Sommigen hun ogen gingen rollen.
Toen werd er beslist om alle armaturen in de ondergrondse garage te vervangen door ledverlichting. Maar, het moest wel van het noodfonds komen. Het jaar daarop waren er andere werken gepland, ook iets dat aan vervanging toe was. En weer werd gestemd dat dit van het noodfonds moest komen.
Want zij hadden hiervoor betaald, en als ze doodgaan, zijn ze het kwijt, dus moet het nu gebruikt worden
Ik dacht dat er nog iets van een 4.000 euro in zit, daar kom je niet ver mee.
Edit: typfout
Toen werd er beslist om alle armaturen in de ondergrondse garage te vervangen door ledverlichting. Maar, het moest wel van het noodfonds komen. Het jaar daarop waren er andere werken gepland, ook iets dat aan vervanging toe was. En weer werd gestemd dat dit van het noodfonds moest komen.
Want zij hadden hiervoor betaald, en als ze doodgaan, zijn ze het kwijt, dus moet het nu gebruikt worden

Ik dacht dat er nog iets van een 4.000 euro in zit, daar kom je niet ver mee.
Edit: typfout
Laatst gewijzigd door annetje op 7 februari 2019, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reservefonds wordt verplicht
Na bepaalde tijd dringen kosten in een gebouw zich op: schilderen
van de gevel, moderniseren lift…De eigenaars moeten hiervoor soms plots hoge bedragen ophoesten.
Daarom zal het in elk gebouw verplicht worden om een reserve op te bouwen:
Uiterlijk 5 jaar na de voorlopige oplevering van de gemene delen
elke eigenaar: jaarlijks 5% van het totaal van de gewone gemeenschappelijke lasten van het voorgaande boekjaar
Maar opt-out mogelijk: als 4/5 van de mede-eigenaars geen reservefonds wil aanleggen, hoeft het niet
Na bepaalde tijd dringen kosten in een gebouw zich op: schilderen
van de gevel, moderniseren lift…De eigenaars moeten hiervoor soms plots hoge bedragen ophoesten.
Daarom zal het in elk gebouw verplicht worden om een reserve op te bouwen:
Uiterlijk 5 jaar na de voorlopige oplevering van de gemene delen
elke eigenaar: jaarlijks 5% van het totaal van de gewone gemeenschappelijke lasten van het voorgaande boekjaar
Maar opt-out mogelijk: als 4/5 van de mede-eigenaars geen reservefonds wil aanleggen, hoeft het niet
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Niets houdt je tegen om langs buiten te isoleren en een wachtgevel op te trekken.Natal schreef: ↑3 februari 2019, 13:58 Aangezien de binnenkant afgewerkt is, kan enkel buitengevel-isolatie helpen, maar ik krijg geen duidelijk antwoord van de eigenaars van de grond naast ons om te weten wat hun plannen zijn. Ik heb geen zit er een paar duizend euro tegenaan te gooien als ze 6 maand later een bouwvergunning komen plaatsen om tegen onze woning te gaan bouwen.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Bij ons zei de sindicus omdat nu al te doen.
We betalen 150 euro per maand incl. Warm water en cv. Hij zegt of we maken er 140 plus 10 van of 150 plus 7,5. Dit jaar moeten we beslissen.
Ik stelde voor, aangezien er een nieuwe cv moet komen om hiervoor al extra te gaan sparen, maar syndicus vond dat maar niets.
We betalen 150 euro per maand incl. Warm water en cv. Hij zegt of we maken er 140 plus 10 van of 150 plus 7,5. Dit jaar moeten we beslissen.
Ik stelde voor, aangezien er een nieuwe cv moet komen om hiervoor al extra te gaan sparen, maar syndicus vond dat maar niets.
Allemaal geldklopperij om je woning energiezuinig te maken. Enkel glas vervangen door dubbel glas of HR glas kan ik nog inkomen. Maar spouwmuren gaan isoleren en later problemen krijgen met vocht, neen dank u.
Ik slaap nog altijd graag met de ramen open in putje winter, mag dat ook niet meer?
En zoals hier reeds aangehaald, wanneer heb je alles terug verdiend? Ik denk eigenlijk nooit.
Idem met die klimaatgoeroe's die zeggen om zonnepanelen te leggen, dat het je ook zal opbrengen. Mijn break-even punt kwam na 20 jaar !
Ik slaap nog altijd graag met de ramen open in putje winter, mag dat ook niet meer?
En zoals hier reeds aangehaald, wanneer heb je alles terug verdiend? Ik denk eigenlijk nooit.
Idem met die klimaatgoeroe's die zeggen om zonnepanelen te leggen, dat het je ook zal opbrengen. Mijn break-even punt kwam na 20 jaar !
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!