"Bankdiensten moeten duurder"

De Nationale Bank van België (NBB) geeft de bankensector het advies haar tariefbeleid aan te passen. Ze raadt aan de winstmarges omhoog te brengen, weliswaar geleidelijk aan zodat de klant wil meegaan in het verhaal en bereid blijft de prijs voor elk product te betalen.
De Nationale Bank wijst in haar jaarverslag op de hoge kosten en de lage rendabiliteit van de Belgische banken. Hij krijgt nu het advies om de rentes op sommige van de producten aan te passen, zodat er in alle marktomstandigheden ‘realistische marges’ op worden verdiend.
Overigens vindt de NBB dat de kostprijs voor elk financieel product in balans moet geraken. Nu is dat niet het geval of toch onvoldoende. De Belgische banken doen namelijk aan kruisfinanciering. Ze lokken klanten met gratis diensten als geld afhalen of goedkope woonkredieten. Tegelijkertijd compenseren ze dat door hun winstmarges op andere financiële diensten of producten kunstmatig hoog te zetten. Daarnaast vindt de NBB dat de banken geleidelijk aan op elk financieel product de ware kostprijs moeten gaan kleven.
Het advies van de Nationale Bank wordt warm onthaald bij de banken. Die zijn immers al langer op zoek naar manieren hoe ze de hoge bankentaks en de overige stijgende kosten kunnen doorrekenen aan hun klanten. In dat opzicht wordt onder meer gekeken naar de relatief goedkope elektronische betaaldiensten in ons land.
Op de website van Spaargids.be vindt u meer informatie over de kosten van het betalingsverkeer .
- Banken starten met naamcontrole bij overschrijvingen
- Binnenkort online betalen met Wero in België, Duitsland en Frankrijk
- Hoe doet u het voordeligst betalingen en geldopnames in het buitenland?
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.