Contact

Banken passen naamcontrole toe: hoe voert u een overschrijving correct uit?

Banken passen naamcontrole toe
Tom Dejonghe

Vroeger kon u bij een overschrijving – via pc of smartphone – de naam van de begunstigde bij een rekeningnummer zelf kiezen. Vandaag kan dat nog altijd, maar u krijgt dan wel een waarschuwing als de naam niet correct is. Hoe zit dat precies? En wat als u een fout maakt?

Elk jaar komen er honderden gevallen van factuurfraude aan het licht in ons land. Oplichters onderscheppen de factuur, passen het rekeningnummer aan en verzenden de factuur opnieuw naar de bestemmeling. Zonder het te beseffen, schrijft het slachtoffer vervolgens het factuurbedrag over naar de rekening van de fraudeur. 

Om dergelijke oplichterspraktijken tegen te gaan of te voorkomen dat u zelf een fout bij een overschrijving maakt, moet u bij een overschrijving voortaan zowel het rekeningnummer als de naam van de begunstigde correct invoeren. De bank controleert dan of beide gegevens bij elkaar horen. Stemmen de naam en het rekeningnummer overeen, dan krijgt u een groen vinkje of een andere bevestiging te zien.

Wat als u de naam niet kent of verkeerd invult?

Wijkt de naam die u invoert ietwat af van de naam die officieel bij het rekeningnummer hoort, dan krijgt u een oranje waarschuwing en toont de bank u de correcte naam. Verschilt de ingevoerde naam sterk? In dat geval krijgt u een rode waarschuwing en controleert u het best grondig de ingevoerde gegevens. Als ze niet kloppen, riskeert u naar een verkeerde begunstigde over te schrijven.

Weet u niet precies wiens naam bij de rekening van familie of vrienden hoort? Bijvoorbeeld omdat het over een gemeenschappelijke bankrekening van een koppel gaat? Bij privépersonen gebeurt de controle op basis van de voor- en achternaam van alle rekeninghouders. Het volstaat dus dat u de voor- en achternaam van een van beide partners ingeeft.

Kan u nog overschrijven als u de naam niet kent?

Een melding geldt als een waarschuwing, niet als een blokkering. U kan de betaling dus onverminderd uitvoeren, ook als de naam niet klopt. Maar dan neemt u wel een risico. Het kan ook uitzonderlijk dat de controle niet werkt wegens een technische storing of omdat de bank van de begunstigde niet op tijd reageert. Ook dan kan u doorgaan met de betaling.

Hoe voorkomt u dat u onnodig tijd verliest?

Op zich verloopt de controle automatisch, terwijl u overschrijft. Om te voorkomen dat u telkens een waarschuwing krijgt, vraagt u het best de officiële naam van de begunstigde, als u daar niet over beschikt. Waak er ook over dat bij elk rekeningnummer van uw vertrouwde begunstigden de officiële naam en voornaam staan. Op die manier verlopen overschrijvingen naar die personen en bedrijven alvast vlot.

Het kan ook automatisch

Betalingen die u geregeld opnieuw doet, kan u automatisch laten gebeuren. Als u een doorlopende opdracht aan uw bank geeft, schrijft die een vast bedrag over op het tijdstip dat u bepaald hebt. Het komt er dan vooral op aan zeker te zijn dat u het bedrag naar de juiste rekening overschrijft.

Met een domiciliëring geeft u een leverancier de toestemming of een mandaat om het factuurbedrag automatisch van uw rekening te laten halen. Om een domiciliëring te starten, heeft de leverancier uw handtekening nodig. Dat valt dus niet mondeling te regelen, bijvoorbeeld via de telefoon.

Als u niet akkoord gaat met het bedrag van een domiciliëring, hebt u acht weken om aan uw bank te vragen het bedrag terug te storten. Bestaat er volgens u geen geldig mandaat, dan kan u de terugstorting van betalingen tot dertien maanden aanvragen.

Op zoek naar een gratis zichtrekening? Vind ze met onze vergelijker 

Lees ook:

Andere tips over zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen