Spaargids.be vraagt een verplichte infofiche bij elke spaarrekening
Onderhandelde spaarrekeningen kunnen, maar de banken moeten een verplichte standaard infofiche bezorgen bij intekening.
Spaargids.be eist volledige transparantie van de banken over de spaarrekeningen. Spaargids.be vraagt daarom een standaard infofiche bij elke gereglementeerde spaarrekening. De banken moeten die verplicht aan de klant bezorgen wanneer hij intekent. Ook bij onderhandelde spaarrekeningen.
In het Radio1-programma ‘De Ochtend’ liet de ceo van sectorfederatie Febelfin verstaan dat de concurrentie vooral speelt op vlak van basisrente en getrouwheidspremie. Maar volgens spaargids.be is er meer aan de hand.
Keine lettertjes ook bij onderhandelde spaarrekeningen
Steeds meer banken bieden tarieven die onderworpen zijn aan voorwaarden. Bijvoorbeeld vers geld, minimuminleg, nieuwe klant, één spaarrekening per gezin … De voorwaarden zijn vaak heel complex en uitgebreid. Ook spaarrekeningen ‘onderhandeld door de klant’ zijn vaak gekoppeld aan voorwaarden. De geheime 3%-spaarrekening van Dexia is daar een bewijs van.
De kans is groot dat het onderhandelde tarief gekoppeld is aan ingewikkelde voorwaarden die de spaarder niet begrijpt of zelfs niet leest. De spaarder riskeert een onaangename verassing achteraf. Wettelijk is er niets aan de hand, maar transparant is het zeker niet.
Kristof De Paepe: “Ook de Dexia geheime spaarrekening bevat kleine lettertjes. Neem nu bijvoorbeeld ‘vers geld’. Wat is ‘vers geld’? Als ik geld afhaal en daarna terug stort, is dat dan vers geld? Kleine lettertjes zijn toegelaten, maar het moet volledig transparant zijn. En daar wringt vaak het schoentje.”
Infofiche verhoogt transparantie
Banken moeten een gestandaardiseerde infofiche bezorgen aan elke klant die een spaarrekening opent. Dat verhoogt de transparantie in de spaarmarkt. Spaargids.be vraagt de bevoegde instanties om acties te ondernemen.
Kristof De Paepe, directeur van spaargids.be: “De klant moet een gestandaardiseerde infofiche krijgen met alle informatie en voorwaarden van de spaarrekening. Ook als het gaat om een spaarrekening ‘op maat’ van de klant. Een verplichte infofiche zal de transparantie verhogen. Hoe die infofiche er moet uitzien, lijkt me iets voor het FSMA.”
- AG trekt rentes op spaarcontracten op
- Wat doet uw kind het best met zijn eerste lonen?
- Op hoeveel aanvullend pensioen mag u rekenen? En hoe maakt u daar net iets meer van?
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.