Contact

Waarom KBC van haar klanten in 2025 de meeste punten kreeg

Johan Van Geyte

Van alle banken kreeg KBC dit jaar de meeste punten van haar klanten. Ze sleepte daarmee de algemene Bank Award 2025 van Spaargids en Guide-épargne in de wacht. Ook de deelaward voor beste digitale bank ging naar de Havenlaan in Brussel.  

Spaargids en Guide-épargne lieten tussen 12 en 19 november door het opiniepeilingsbureau iVox een online bevraging uitvoeren bij de bezoekers van hun online platformen Spaargids.be en Guide-épargne.be, alsook op die van een aantal andere kanalen van DPG Media zoals hln.be en 7sur7.be. Ze konden zich uitspreken over de banken waarvan ze klant waren.

De consumenten gingen massaal op de uitnodiging in. Liefst 57.946 gaven hun score, een pak meer dan de 40.354 van vorig jaar. Het ging zowel om consumenten die klant waren bij één bank als om zij die bij meerdere financiële instellingen kind aan huis waren. 22.805 van hen waren klant bij KBC en/of haar Franstalige zusterbank CBC.

KBC kreeg in die bevraging van haar klanten globaal een 7,7/10. Geen enkele bank deed beter. Argenta, Beobank en vdk volgden met 7,6/10. En dan kwamen Belfius, BNP Paribas Fortis, Crelan en ING met 7,5/10.

Opvallend: bij consumenten die slechts bij één bank actief zijn, haalde KBC zelfs 8,5 punten. Bij consumenten die bij meerdere banken bankieren en dus kunnen vergelijken, strandde ze op 7,7. In beide gevallen was dat een vooruitgang tegenover vorig jaar.

De hoogste score haalde KBC bij 18- tot 24-jarigen. Zij gaven gemiddeld 8,1/10. In alle leeftijdsgroepen vanaf 35 jaar werd dat 7,7.

Opgesplitst volgens taalrol gaven Nederlandstaligen 7,8. Franstaligen hielden het op 7,3.

Kantorennet

Voor de werking van het kantorennet kon KBC de negatieve trend van de voorbije jaren ombuigen. Ze kreeg nu van haar klanten een score van 7,6 tegenover 7,3 in 2024. In 2022 haalde KBC wel nog 8,0.

De expertise van het kantoorpersoneel werd door 85,31% van de klanten als goed of erg goed beoordeeld. De afstand tot het kantoor kon 76,8% bekoren. Voor de openingstijden stak 64,2% de duim omhoog. 83,5% beoordeelde de klantgerichtheid in de communicatie positief.

Digitaal

KBC haalde niet alleen de award voor beste bank van 2025 binnen, het won ook de award voor beste digitale bank.

Opmerkelijk is dat KBC zijn scores op dit vlak nog verbeterde. Van 8,1 in 2024 ging het naar 8,3 nu.

De bank scoorde in alle leeftijdsgroepen goed, maar toch vooral bij de generatie tot 35 jaar, die haar 8,5 geeft.

Opmerkelijk: bij de Franstaligen scoren Argenta en Saxo net iets beter dan KBC. Haar algemene dominantie bij de Nederlandstaligen zorgt echter voor een ruime compensatie.

83,7% vond het online aanbod van bank- en verzekeringsproducten volledig, 76,2% stak de duim omhoog voor het niet-bancaire aanbod en 88,3% toonde zich tevreden met de online veiligheid. In al deze categorieën was dit beter dan in 2024.

De digitale assistent Kate kreeg een hoge 77,4% van de klanten achter zich.

Beleggingsbank

Als beleggingsbank kreeg KBC een score van 7,4, meer dan de 7,0 die ze in 2024 ving. In de jongste leeftijdscategorie van 18- à 24-jarigen scoorde ze zelfs 7,8, bij de 35- à 54-jarigen was dat 7,2.

Voor de research en marktinformatie stak 73,7% de duim omhoog. Voor het online platform deed 74,8% dat. En voor de kosten stond KBC bij 49,9% van de klanten aan de goede kant. De klantendienst ten slotte werd door 74,4% positief beoordeeld.

Bij consumenten die alleen bij KBC bankierden kreeg de bank een score van 8,1. Bij mensen die bij meerdere banken langsliepen, was dat 7,2. Over het algemeen scoorde KBC daarmee beter dan in 2024.

Spaarbank

Als bank om te sparen, kreeg KBC van haar klanten een score van 6,6. De klanten uit de leeftijdsgroep 35 à 54 jaar hielden het op 6,4. De 18- tot 24-jarigen gaven de bank 7,4.

Tip: Hier vindt u de algemene resultaten van de Bank Awards 2025

 

Andere tips over beleggen en spaarrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen