Ackermans en Van Haaren
TIP
Re: Ackermans en Van Haaren
Als je deze maand nog koopt, heb je dan recht op het laatste dividend?
Waarom koop je aan 100€? Dan spreken we toch al van een heel zware correctie/afstraffing van een structureel goed aandeel?
Waarom koop je aan 100€? Dan spreken we toch al van een heel zware correctie/afstraffing van een structureel goed aandeel?
Is de fair value (eind december 2015) niet 77,84 euro?realisticview schreef:Topaandeel dat momenteel wat te hard wordt afgestraft door gissingen van de analisten.
Zelf koop ik pas verder bij aan een eventuele 100 indien er niets verandert aan wat we tot op heden weten.
Staat dit aandeel dan niet (te) duur?
-
- Newbie
- Contacteer:
Dag Matt01,
Die €78 is de boekwaarde. Een faire of intrinsieke waarde is zelden gelijk aan de boekwaarde.
Bij Ackermans is dat als holding de som van de delen, en die ligt wel wat hoger dan de boekwaarde.
Groeten,
Sam
Die €78 is de boekwaarde. Een faire of intrinsieke waarde is zelden gelijk aan de boekwaarde.
Bij Ackermans is dat als holding de som van de delen, en die ligt wel wat hoger dan de boekwaarde.
Groeten,
Sam
Waarom zou AvH meer waard zijn de boekwaarde ? Welke synergie is er ?
De meeste holdings die boven hun boekwaarde gaan vallen daarna terug naar hun intensieve waarde, en meestal hard. Toch in mijn beperkte ervaring.
Berkshire is hierop de uitzondering maar die hebben inderdaad delen die op elkaar zijn afgestemd (vooral in het verzekeringsgedeelte) en een fantastische cash flow.
De meeste holdings die boven hun boekwaarde gaan vallen daarna terug naar hun intensieve waarde, en meestal hard. Toch in mijn beperkte ervaring.
Berkshire is hierop de uitzondering maar die hebben inderdaad delen die op elkaar zijn afgestemd (vooral in het verzekeringsgedeelte) en een fantastische cash flow.
Tis toch wel eigenaardig he als een aantal jaren geleden Ackermans Van Haaren zeer goedkoop stond moest niemand het hebben. Nu dat het fors boven zijn eigen vermogen noteert willen ze allemaal kopen. 

Fuck ja, AvH staat eigenlijk best wel duur. Ik heb zo geen holdings in mijn portefeuille en was me aan het afvragen of AvH gezien de recente koersdaling een interessante koop zou kunnen zijn. Maar ik denk dat ondanks de recente koersstijging Sofina nog steeds interessanter genoteerd staat, niet?
Sowieso is er eigenlijk geen goede reden om me te beperken tot Belgische holdings.
Sowieso is er eigenlijk geen goede reden om me te beperken tot Belgische holdings.
Volgens Kerncijfers 2015
Vooral sinds 2012 is de koers 'ontspoord' tov het eigen vermogen. Nu, zelfs na de recente daling staat het toch vrij duur.

Vooral sinds 2012 is de koers 'ontspoord' tov het eigen vermogen. Nu, zelfs na de recente daling staat het toch vrij duur.

Vanaf wanneer is AvH wel koopwaardig ?
Ik vermoed dat een terugkeer naar 60 euro er niet direct zal inzitten...
Ik vermoed dat een terugkeer naar 60 euro er niet direct zal inzitten...
-
- Newbie
- Contacteer:
De boekwaarde van Ackermans bestaat uit de som van de boekwaardes van de onderdelen.iBeans schreef:Waarom zou AvH meer waard zijn de boekwaarde ? Welke synergie is er ?
Als je voor Ackermans niet meer dan de boekwaarde mag betalen, waarom dan wel voor bijvoorbeeld AB InBev?
Als elk onderdeel van Ackermans meer waard is dan zijn boekwaarde, dan is Ackermans dat dus ook.
Toegegeven het is iets complexer want er zijn ook nog beursgenoteerde onderdelen,... .
Maar zeggen dat Ackermans niet meer waard is dan de boekwaarde is niet correct.
Daarmee heb ik ook niet gezegd dat Ackermans vandaag goedkoop is, maar als deze terug naar €60 zou zakken, dan koop ik direct voor elke vrije cent die ik heb!
Groeten,
Sam
Ik geef toe dat ik vooral kijk naar het beursgenoteerde gedeelte, in dat geval kan je een holding een beetje bekijken als een fonds. Is een fonds meer waard dan de aandelen die er in zitten ?
Bedrijven hebben bedrijfsmiddelen in de boeken staan waarmee ze een meerwaarde creëren en die afgeschreven worden. Holdings hebben andere bedrijven (die verschillend van hun boekwaarde gewaardeerd zijn) in de boeken staan, dat is een wereld van verschil.
Bedrijven hebben bedrijfsmiddelen in de boeken staan waarmee ze een meerwaarde creëren en die afgeschreven worden. Holdings hebben andere bedrijven (die verschillend van hun boekwaarde gewaardeerd zijn) in de boeken staan, dat is een wereld van verschil.
Ik denk dat het erg moeilijk zal zijn om een beleggingsfonds te vinden met een track record als AvH.iBeans schreef:Ik geef toe dat ik vooral kijk naar het beursgenoteerde gedeelte, in dat geval kan je een holding een beetje bekijken als een fonds. Is een fonds meer waard dan de aandelen die er in zitten ?
Blijkbaar is het management er dus wel degelijk al geruime tijd in geslaagd om waarde te creëren.
Helaas is dit geen garantie voor de toekomst. De bank- en constructiesector lijken op dit moment geen briljante toekomst te hebben, maar AvH lijkt het voordeel van de twijfel te verdienen.
Men zegt van AvH dus al 30 jaar dat het 'duur' staat. Maar het aandeel heeft het zonder twijfel een heel pak beter gedaan dan andere Belgische holdings, ondanks dit zogenaamde 'duur' staan.pisa schreef:AvH staat al 30 jaar duur...
Luc Bertrand en zijn team hebben meer dan alleen maar een neus voor goede zaken.
Bekijk de geschiedenis maar eens van AvH. Ik volg hen zelf al op sinds begin de jaren '90. Ik kan me eigenlijk geen enkele slechte investering herinneren.
Als je de grafiek bekijkt dan zie je dat het aandeel pas ferm afwijkt van de inventariswaarde (dus duur is) vanaf 2013. Dus 3 jaar ipv 30 jaar.pisa schreef:...Men zegt van AvH dus al 30 jaar dat het 'duur' staat....
Belca2,
Neem van mij aan: 'de blaadjes' hebben AvH altijd een 'duur' aandeel gevonden. Het had hoogstens als advies 'houden'.
Wat je nu ziet sinds 2013 in die grafiek is misschien een nieuw gegeven. Dat zal moeten blijken.
Maar AvH heeft werkelijk al zeer lang de reputatie een 'duur' aandeel te zijn. Wie dit in elk geval vroeger geloofde, heeft enorme kansen aan zich laten voorbij gaan.
Neem van mij aan: 'de blaadjes' hebben AvH altijd een 'duur' aandeel gevonden. Het had hoogstens als advies 'houden'.
Wat je nu ziet sinds 2013 in die grafiek is misschien een nieuw gegeven. Dat zal moeten blijken.
Maar AvH heeft werkelijk al zeer lang de reputatie een 'duur' aandeel te zijn. Wie dit in elk geval vroeger geloofde, heeft enorme kansen aan zich laten voorbij gaan.