Belastingen op inkomsten cryptocurrencies
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Belastingen op inkomsten cryptocurrencies
Zoals vele dingen in de Belgische wetgeving is dat een feitenkwestie. Daarnaast is, wat voor Mark Coucke aanzien zou worden als normaal beheer misschien geen normaal beheer voor jan met de pet, in de dorpsstraat.
Op 3 januari 2018 treedt de Markets in Financial Instruments Regulation (MiFIR) in werking. Deze verordening is bedoeld om de integriteit van de markt te verbeteren.
Beleggingsondernemingen moeten de details melden van de door klanten uitgevoerde transacties in financiële instrumenten. Bij de melding van transacties wordt bij natuurlijke personen gebruik gemaakt van het paspoort- of identiteitskaartnummer.
Beleggingsondernemingen moeten de details melden van de door klanten uitgevoerde transacties in financiële instrumenten. Bij de melding van transacties wordt bij natuurlijke personen gebruik gemaakt van het paspoort- of identiteitskaartnummer.
proficiat. dat meen ik. eerlijk gezegd: ik zou eraf blijven, en ermee leven dat die 60% naar nul kan gaan. alle andere scenarios lijken me kopzorgen, die de moeite niet waard zijn. uw manier van risicospreiding is de juiste, maar de overheid denkt dat een goede huisvader 100% in EUR cash belegt. in alle geval, veel succes!cpnx schreef: ↑1 december 2017, 12:37 Het gaat dus niet zozeer om het aantal handelingen, maar om de intentie, als ik het goed begrijp.
Is BTC speculatief? Toen ik in eind 2013 en en begin 2014 BTC kocht, was dat uit interesse en om, omwille van de vele problemen met banken, een deel van mijn geld buiten de banken te houden. BTC en cryptocurrencies in het algemeen waren en blijven een riskante investering, maar 6% van je vermogen daar in investeren vond ik toen risicospreiding. De reden waarom ik vier jaar later nu een deel wil verkopen is om dezelfde redenering: risicospreiding, die riskante investering van 6% is nu meer dan 60% van mijn vermogen waard. Ik vind dat normaal beheer van mijn vermogen en geen speculatie. Als BTC per definitie als speculatie wordt beschouwd dan vecht ik zoals ze in het Engels zeggen an uphill battle. Zijn aandelen per definitie speculatie?
Ik wil dit binnenkort met zekerheid weten, is het niet belastbaar of is het divers inkomen. Afgelopen 2 dagen herhaaldelijk geprobeerd om dit rechtstreeks aan Financiën te vragen, maar daar krijg ik altijd hetzelfde antwoord "Al onze lijnen zijn bezet. Er zijn zeer veel wachtenden voor u. Wij raden u aan op een ander moment terug te bellen."
Contact nemen met belastingconsulent?
Je moet toch iets doen? Gewoon zo laten is toch ook nutteloos als het over mooie bedragen begint te gaan?Sanakoev schreef: ↑5 december 2017, 20:15proficiat. dat meen ik. eerlijk gezegd: ik zou eraf blijven, en ermee leven dat die 60% naar nul kan gaan. alle andere scenarios lijken me kopzorgen, die de moeite niet waard zijn. uw manier van risicospreiding is de juiste, maar de overheid denkt dat een goede huisvader 100% in EUR cash belegt. in alle geval, veel succes!cpnx schreef: ↑1 december 2017, 12:37 Het gaat dus niet zozeer om het aantal handelingen, maar om de intentie, als ik het goed begrijp.
Is BTC speculatief? Toen ik in eind 2013 en en begin 2014 BTC kocht, was dat uit interesse en om, omwille van de vele problemen met banken, een deel van mijn geld buiten de banken te houden. BTC en cryptocurrencies in het algemeen waren en blijven een riskante investering, maar 6% van je vermogen daar in investeren vond ik toen risicospreiding. De reden waarom ik vier jaar later nu een deel wil verkopen is om dezelfde redenering: risicospreiding, die riskante investering van 6% is nu meer dan 60% van mijn vermogen waard. Ik vind dat normaal beheer van mijn vermogen en geen speculatie. Als BTC per definitie als speculatie wordt beschouwd dan vecht ik zoals ze in het Engels zeggen an uphill battle. Zijn aandelen per definitie speculatie?
Ik wil dit binnenkort met zekerheid weten, is het niet belastbaar of is het divers inkomen. Afgelopen 2 dagen herhaaldelijk geprobeerd om dit rechtstreeks aan Financiën te vragen, maar daar krijg ik altijd hetzelfde antwoord "Al onze lijnen zijn bezet. Er zijn zeer veel wachtenden voor u. Wij raden u aan op een ander moment terug te bellen."
Contact nemen met belastingconsulent?
Ik ben zelf 100% holder, geen trader 0,0 en de aankopen zijn te bewijzen en zijn gemaakt met loonsinkomsten.
Er komen wel meer en meer opties waar ik begin naar te kijken:
Gsm herladen, afhaaleten en reizen (links weggelaten, leek teveel op spam)

Er komen meer en meer zulke opties bij. Het spijtige is de fee, en de stijgende waarde.
De pizza van het jaar ervoor is ondertussen wel een dure

Zo te zien zijn er hier een paar mensen die weten waarover het gaat.
Klopt mijn zienswijze?
Ik schaf Cryptomunten aan, te bewijzen aan de hand van mijn bankuittreksel.
Ik laat die munten staan en blijf eraf, met wat geluk heb ik de goede gekocht en brengen ze op.
Als ik na verloop van tijd de munten omzet naar cash en terug op mijn bankrekening plaats, dan zou ik op mijn 2 oren kunnen slapen want ik heb niet ' gewerkt' met mijn geld, ik heb gewoon belegd en het laten staan.
Is dat zo?
Graag een reactie aub.
Groeten.
Klopt mijn zienswijze?
Ik schaf Cryptomunten aan, te bewijzen aan de hand van mijn bankuittreksel.
Ik laat die munten staan en blijf eraf, met wat geluk heb ik de goede gekocht en brengen ze op.
Als ik na verloop van tijd de munten omzet naar cash en terug op mijn bankrekening plaats, dan zou ik op mijn 2 oren kunnen slapen want ik heb niet ' gewerkt' met mijn geld, ik heb gewoon belegd en het laten staan.
Is dat zo?
Graag een reactie aub.
Groeten.
Ik heb je via PB een kopie van een artikel uit De Standaard gestuurd.
ik zie totaal niet in waarom je op je 2 oren zou kunnen slapen
1. voor de winsten zou de fiscus zich op art 90 WIB k unnen baseren ( geen belegging voor een goed huismoeder ) gevolg je wordt aangeslagen als divers inkomen of beroepsinkomsten , plus boetes en nalatigeheidsintresten
2 de munten zouden een zeepbel zijn die wel eens gaat springen
1. voor de winsten zou de fiscus zich op art 90 WIB k unnen baseren ( geen belegging voor een goed huismoeder ) gevolg je wordt aangeslagen als divers inkomen of beroepsinkomsten , plus boetes en nalatigeheidsintresten
2 de munten zouden een zeepbel zijn die wel eens gaat springen
Op 9 december was er in " KASSA" een uitzending over Bitcoins.
In Nederland is het misschien iets anders dan in Belgie voor wat betreft het vermogenskadaster, maar stemt toch tot nadenken. Men waarschuwde het publiek daarvoor toch op te passen met Bitcoins of andere virtuele munten.
https://tvblik.nl/kassa/9-december-2017
minuut 36,30.
In Nederland is het misschien iets anders dan in Belgie voor wat betreft het vermogenskadaster, maar stemt toch tot nadenken. Men waarschuwde het publiek daarvoor toch op te passen met Bitcoins of andere virtuele munten.
https://tvblik.nl/kassa/9-december-2017
minuut 36,30.
Voila zie, de gewenste duidelijkheid is er
https://www.hln.be/geld/speculeren-met- ... ~aa8441ad/
De overheid heeft geld geroken ...

https://www.hln.be/geld/speculeren-met- ... ~aa8441ad/
De overheid heeft geld geroken ...
Was een student met een bot die automatisch koopt en verkoopt. Dat is logischerwijs speculeren op de prijs.
Zie http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted
"4. Uit het nr. 23/11 van de administratieve commentaar op het WIB 92 (Com.IB 92) blijkt dat in de praktijk zich soms moeilijkheden voordoen om de categorie te bepalen waartoe bepaalde inkomsten behoren. Sommige inkomsten kunnen immers naar gelang van de omstandigheden beroepsinkomsten zijn of inkomsten van onroerende of van roerende goederen of nog diverse inkomsten, of zelfs inkomsten die niet belastbaar zijn."
Zie http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted
"4. Uit het nr. 23/11 van de administratieve commentaar op het WIB 92 (Com.IB 92) blijkt dat in de praktijk zich soms moeilijkheden voordoen om de categorie te bepalen waartoe bepaalde inkomsten behoren. Sommige inkomsten kunnen immers naar gelang van de omstandigheden beroepsinkomsten zijn of inkomsten van onroerende of van roerende goederen of nog diverse inkomsten, of zelfs inkomsten die niet belastbaar zijn."
het was te denken dat de fiscus zijn deel ging willen...minstens 33 % dus en mogelijks de helft,
dus wie nu nog begint met bitcoins:
-als de boel ineenstuikt, draagt ge zelf alle verlies;
-als het toch nog mooi zou verderstijgen, moogt ge een groot stuk afgeven
dus wie nu nog begint met bitcoins:
-als de boel ineenstuikt, draagt ge zelf alle verlies;
-als het toch nog mooi zou verderstijgen, moogt ge een groot stuk afgeven
Maarja wanneer stopt het met normaal beheer van privé vermogen te zijn? Als je 1x verkoopt? 2x? 1x per maand?
Ik denk dat ze het vrij eenvoudig gaan interpreteren: bitcoin is (minstens in theorie) een munt, een betaalmiddel.
Dus wie met zijn bitcoins dingen koopt = geen probleem, want daar dient een munt voor
Wie zijn bitcoins verkoopt = muntspeculatie = belastbaar
En begin dan maar naar de rechtbank te trekken om dat aan te vechten ...
Dus wie met zijn bitcoins dingen koopt = geen probleem, want daar dient een munt voor
Wie zijn bitcoins verkoopt = muntspeculatie = belastbaar
En begin dan maar naar de rechtbank te trekken om dat aan te vechten ...
33% is eveneens al jaren van toepassing voor mensen die hun geld niet als een goede huismoeder beleggen
De wet is zo onduidelijk dat ze er dan nog iedereen in kunnen luizen
De staat heeft weer geld geroken
De wet is zo onduidelijk dat ze er dan nog iedereen in kunnen luizen
De staat heeft weer geld geroken
Ik kan makkelijk aantonen dat ik al zo'n 18 maand geen aankopen gedaan heb, en dat de winsten uit de hype van dit jaar puur onbelaste meerwaarden zijn.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash