Boekbespreking: De schitterende eenvoud van indexbeleggen: J Wintermans
TIP
Re: Boekbespreking: De schitterende eenvoud van indexbeleggen: J Wintermans
Ik denk dat het moeilijk is om deze informatie in een boek te vatten.EarthNvstr1 schreef: ↑28 januari 2021, 19:01 Komt er ook een hoofdstuk over "waar info verkrijgen over ETFs en hoe ETFs selecteren als belg" ?
Komt er ook een hoofdstuk over "op welke beurs en via welke broker handelen in ETFs als belg" ?
Het boek is van 2009 dus zowiezo zou ik daar niet op betrouwen.
Op het moment dat je het neerschrijft is de informatie per definitie verouderd.
De keuze van de ETF is zowat de laatste beslissing in het beleggingsproces.
Eenmaal dat je gekozen hebt hoeveel je in de verschillende beleggingscategorien wll beleggen, kan je beginnen aan de puzzel. Vergeet niet dat "goed goed genoeg is", "perfection is the enemy of progress". Een van de principes van de Bogleheads is "invest with simplicity" .
Websites waar je informatie kan vinden zijn bvb justETF.com, morningstar.be of .nl, de websites van de aanbieders ishares.nl, vanguard.nl.
Er zijn ook meerdere forums die je kan raadplegen.
Om te optimizeren kies je best voor accumulerende ETFs die wel in Europa maar niet in België geregistreerd zijn.
Dit is de beste manier om in indexfondsen te beleggen vanuit België.
Keuze van de broker is in vele aspecten persoonlijk:
Wil je een Belgische broker, of kan een buitenlandse ook?
Wat zijn de kosten die de broker aanrekent voor de bedragen die jij wil investeren, op de beurzen waar je wil investeren?
Hoeveel service wil jij van je broker; wil je full service of is ben je tevreden met het minimum via online?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Roger_de_klusman schreef: ↑30 januari 2021, 12:05Zijn er bij een ETF (IWDA TER 0,20% - VWCE TER 0,22% - EMIM TER 0,18%) nog extra kosten die je eigenlijk moet inrekenen?
(buiten commissie broker en beurstaks 0,12% bij aan- en verkoop)
Ik vind het ook wat vreemd dat EMIM een iets lagere TER heeft dan IWDA of VWCE. Ik zou denken dat die "meer exotische" aandelen toch meer kosten met zich meebrengen?
Als kosten heb je nog de kosten van de interne transacties. Omdat een ETF passief is zijn deze kosten heel laag.HappyHour schreef: ↑30 januari 2021, 12:26 Ja, dividend leakage. Door Ignition ooit geschat op 0,33%.
<beginnen-met-beleggen-t29436-45.html#p482968
Volgens de berekening van Ignition kost je dit 0,015% per jaar - "dagelijks" automatisch afgetrokken van de fondswaarde.
Voor aktieve fondsen, is dit veel hoger omdat zij "veel" transacties doen - voor het Argenta ARPE pensioenfonds is die 1% per jaar.
Aan de andere kant hebben vele fondsen ook inkomsten van het uitlenen van hun aandelen - voor IWDA is dit 0.03% per jaar.
Fondsen ontsnappen meestal niet aan de bronbelasting op dividenden. Deze zijn afhankelijk van de belastingverdragen tussen het "bronland" en het "fondsland". Bvb Ierse fondsen betalen 15% dividendbelasting aan de US, fondsen uit Luxemburg 30%.
Ierland word algemeen gezien als het land met de beste belastingsverdragen voor fondsen.
Over de laatste jaren was deze bronbelasting goed voor 15-20% van de dividenden die het fonds ontvangt. In de recente periodes zal de impact dus minder zijn omdat de dividenden in het algemeen minder zijn.
Ierland rekent zelf ook geen dividendbelasting noch meerwaardebelasting voor fondsen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Kopieer eens alles van mijn post en alles is dan duidelijk denk ikB7H4long schreef: ↑30 januari 2021, 14:17Wat is het alternatief?lop schreef: ↑26 januari 2021, 02:59 Ik kan dit boek veel gemakkelijker omschrijven LOGICA !
En met indexbeleggen betaal je op lange termijn u blauw aan kosten![]()
Je moet maar eens rekenen op 10000 € inleg bijvoorbeeld IWDA is MAAR 0,2% kosten
rendement 7% maakt van 10k op 30 jaar 76123€
rendement 6,8% maakt van 10 k op 30 jaar 71968€
Zijn er andere manieren van beleggen die rekenkundig garanderen minstens evengoed te doen dan de markt, aan een lagere kost? Ik ben bereid de helft van mijn winst te delen met de partij die dit kan zonder extra risico te nemen?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Volledig akkoord!
Alleen is het veelal dezelfde informatie die al zoveel keer beschreven is.
Er heeft niemand gevraagd om hier een boekbespreking te houden hé ... ;-)
Sommige ETF fans op dit forum vragen zich af waarom anderen zo weigerachtig staan tegenover ETFs.
Wel ...een uitleg over waar en hoe je ETFs kan vinden, waar en hoe je die vervolgens kan kopen en verkopen als Belg vind je blijkbaar nergens op een overzichtelijke manier en kan blijkbaar niemand een uiteenzetting (geen losse flarden) over geven.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ja, de vraag hoort wellicht niet thuis in dit topic ...
In ieder geval bedankt om toch een zinnig antwoord te formuleren.
Via andere topic had ik ondertussen ook al geleerd:
- dat je niet "Belg" moet selecteren, maar "Duitser" op die ETF sites
- dat de meeste ETFs op Xetra verhandeld worden en veel minder op Amsterdam
DEEL II
Hoofdstuk 10: succesvol beleggen met indexfondsen
Financiële planning
Zelf beleggen of uitbesteden
Zelf passief beleggen, oftewel indexbeleggen
Hoofdstuk 10: succesvol beleggen met indexfondsen
Financiële planning
Verdeling tussen passief en actiefVoordat u begint te beleggen kan het verstandig zijn vast te stellen hoe u er financieel voorstaat. Dit doet u door het maken van een financieel plan. [] Dit heeft als doel uw financien zo in te richten dat u de risico's die u niet kunt dragen voldoende afdekt en de doelstellingen en wensen die u hebt, optimaal kunt realiseren.
Een belangrijke vraag die u moet beantwoorden [] is of u een passieve of actieve beleggingsstrategie gaat volgen. Of een combinatie []
Zelf beleggen of uitbesteden
- zelf beleggenGaat u het zelf doen, met de hulp van een andere persoon of gaat u het uitbesteden
- AdviesDe ervaring leert dat de meest particuliere beleggers achter de feiten aanlopen
Het grootste probleem is dt de kennis van de 'deskundigen' die u van advies voorzien betrekkelijk is
- BeheerDe bank verdient namelijk geld als u veel koopt en verkoopt
Het adviesbureau Boston Consulting Group rapporteerde dat de winsstmarge voor vermogensbeheer gemiddeld 42% is.
Zelf passief beleggen, oftewel indexbeleggen
Het alternatief voor actief beleggen is passief beleggen in indexfondsen. [] U dient zich een keer goed in de materie te verdiepen.
Dit bestaat uit vier stappen:
1. Beleggingsmix bepalen []
2. Invullen van de portefeuille []
3. Instappen []
4. Herbalanceren []
Hoofstuk 11: Beleggingsmix bepalen
De eerste stap in het beleggingsproces is het vaststellen van de beleggingsmix: hoeveel percent in aandelen en hoeveel percent in obligaties. Het is de belangrijkste beslissing die een belegger neemt, want bepalend voor het te verwachten rendement en het risico waar u rekening mee moet houden
Actieve beleggers die aan market timing doen, zullen proberen om door het slim variëren van de verdeling tussen aandelen en obligaties extra rendement te genereren. Indexbeleggers kiezen een beleggingsmix die het best past bij hun risicohouding en hun financiële situatie en houden die mix in stand, onafhankelijk van het gedrag van de beurs.
We kiezen ervoor om de kern van de portefeuille samen te stellen uit louter aandelen en obligaties. [] Door zich te beperken tot de twee belangrijkste beleggingscategorien kunnen [we] gemakkelijk en snel een degelijke beleggingsportefeuille samenstellen. [] Daarmee legt hij zowel het toekomstig rendement als het te lopen risico vast.
De vijf factoren die een rol spelen bij de keuze van de juiste beleggingsmix zijn:
1. risicotolerantie []
2. beleggingshorizon []
3. financiële situatie []
4. kennis en ervaring []
5. beleggingsdoelstelling []
Het is in de praktijk lastig om risicotolerantie goed vast te stellen. [] omdat het moeilijk te voorspellen is hoe mensen zich werkelijk gedragen in voor hen onbekende situaties.
Neem u voor om deze mix door dik en dun vast te houden, tenzij onvoorziene veranderingen in de persoonlijke omstandigheden u dat onmogelijk maken.
Een andere manier om kort door de bocht tot een besltui te komen []
1. Ga ervan uit dat aandelen 50% kunnen zakken []
2. Stel vans hoeveel verlies u persoonlijk financieel en psychologisch aankunt.
Hoofdstuk 12: Invullen van de portefeuille
Spreiding
Gebruik wereldwijd of Europees beleggende, breed gespreide, goedkope indexfondsen voor het aandelengedeelte in de kern van de portefeuille.
Kies kortlopende staatsobligaties in euro's voor het obligatiegedeelte.
Spreiding
Wereldwijd beleggen geeft de meeste spreiding.
Hoe breder de spreiding, hoe minder het gokelement
Wereldwijde spreiding introduceert valutarisico
Alan Greenspan schreef:De kans op het succesvol voorspellen van wisselkoersen is even groot als de kans op het succesvol voorspellen van een worp met een dobbelsteen.
Meest geschikte stabilisatorHet adres van het hoofdkantoor van een bedrijf en de beurs waar het genoteerd is zegt weinig over het gebied waar het bedrijf werkzaam is
[O]bligaties helpen bij het inregelen van het optimale risiconiveau van de portefeuille. Ze reduceren diepe dalen en verschaffen een zekere stabiliteit aan het belegde vermogen.
Fondsen of individuele effectenDe enige manier om ongerustheid te vermijden, is om risico te vermijden
Inkomen uit vermogenDe kunst van indexbeleggen is om een maximale spreiding tegen minimale kosten te realiseren
Door periodiek een vast bedrag van uw beleggingen te verkopen, creert u een vast en stabiel inkomen uit uw vermogen
Bedankt voor de samenvatting B7. Ik heb het ook gekocht vorige week (dankzij deze post), en vond het een uitzonderlijk helder en goedgeschreven boek. Althans de hoofdstukken die ik al gelezen heb.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
-
anonymous38760
"Kies kortlopende staatsobligaties in euro's voor het obligatiegedeelte."
Hij speelt wel op heel veilig. Legt hij uit waarom hij niet de markt koopt?
Hij speelt wel op heel veilig. Legt hij uit waarom hij niet de markt koopt?
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
En welke tracker kan men gebruiken voor kortlopende obligaties? Tak21 of spaarboekje niet beter momenteel?
https://www.justetf.com/en/find-etf.htm ... ion=Europe
En ja persoonlijk zou ik dit combineren met spaarboekjes en tak21 ( ook lange termijnsparen en pensioensparen voor de iets oudere onder ons).
En ja persoonlijk zou ik dit combineren met spaarboekjes en tak21 ( ook lange termijnsparen en pensioensparen voor de iets oudere onder ons).
Hij steunt hiervoor op de karakteristieken van de beleggingsklassen; bvb:
lange termijnobligaties geven weliswaar wat meer rendement, maar worden harder getroffen door onverwachte inflatie en renteschomelingen.
Bedrijfsobligaties geven gemiddeld meer rendement dan staatsobligaties, maar ze reageren ook meer op een verslechtering van de economische situatie.
Xtrackers Eurozone Government Bond Yield Plus 1-3 UCITS ETF 1C ISIN LU0925589839 is de beste tracker over 5 jaar met kortlopende obligaties. Rendement op 5 jaar: 1.48% van feb 2016 tot feb 2021
Dan kun je beter gebruik maken van een combinatie van termijnrekeningen en spaarrekeningen.
Voorbeeld: 200.000€ verdelen over 50% spaarrekeningen en 50% termijnrekeningen.
Spaarrekeningen:
- 50.000 op Medirect max aan 0.70% (garantie BE)
- 20.000 op Izola saver aan 0.42% (garantie Malta)
- 20.000 op NIBC getrouwheid aan 0.40% (garantie NL)
- 10.000 op NIBC flex aan 0.35% (garantie NL)
Termijnrekeningen:
- 30.000 op CKV 3 jaar aan 0.525% (garantie BE)
- 20.000 op Izola saver + 3 jaar aan 0.595% (garantie Malta)
- 30.000 op Izola saver + 5 jaar aan 1.015% (garantie Malta)
- 20.000 op CKV 5 jaar aan 0.70% (garantie BE)
Je hebt dan een mooie mix met verschillende banken, verschillende looptijden en verschillende garantiestelsels.
Gemiddeld jaarlijks rendement: 0.635%
Totaalrendement op 5 jaar: 3.22% een pak meer dan de beste tracker zonder dan nog de kosten in rekening te brengen (transactiekosten, beurstaks, meerwaardebelasting bij verkoop).
Dan kun je beter gebruik maken van een combinatie van termijnrekeningen en spaarrekeningen.
Voorbeeld: 200.000€ verdelen over 50% spaarrekeningen en 50% termijnrekeningen.
Spaarrekeningen:
- 50.000 op Medirect max aan 0.70% (garantie BE)
- 20.000 op Izola saver aan 0.42% (garantie Malta)
- 20.000 op NIBC getrouwheid aan 0.40% (garantie NL)
- 10.000 op NIBC flex aan 0.35% (garantie NL)
Termijnrekeningen:
- 30.000 op CKV 3 jaar aan 0.525% (garantie BE)
- 20.000 op Izola saver + 3 jaar aan 0.595% (garantie Malta)
- 30.000 op Izola saver + 5 jaar aan 1.015% (garantie Malta)
- 20.000 op CKV 5 jaar aan 0.70% (garantie BE)
Je hebt dan een mooie mix met verschillende banken, verschillende looptijden en verschillende garantiestelsels.
Gemiddeld jaarlijks rendement: 0.635%
Totaalrendement op 5 jaar: 3.22% een pak meer dan de beste tracker zonder dan nog de kosten in rekening te brengen (transactiekosten, beurstaks, meerwaardebelasting bij verkoop).
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Mooie denkoefening, Philippe1! Ik was zelf al netjes aan het sparen met Medirect Maandsparen à rato van 5000/maand. Na een jaartje of twee zal daar een mooi bedrag op staan dat toch in de buurt komt van een Tak21, terwijl je wel altijd aan je geld kan natuurlijk.