Boekbespreking: De schitterende eenvoud van indexbeleggen: J Wintermans
TIP
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Boekbespreking: De schitterende eenvoud van indexbeleggen: J Wintermans
@ Earth****
Google is je vriend : "Yoran Brondsema".
Gemakkelijk.
Google is je vriend : "Yoran Brondsema".
Gemakkelijk.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Hoofstuk 7: Kosten
De meeste mensen denken dat beleggingskosten er niet zo veel toe doen. [] Bovendien nemen ze - ten onrechte
- aan dat hoge beleggingskosten meer dan goedgemaakt worden door hogere rendementen. [] De kosten doen er wel degelijk toe en de beste en duurste experts doen het meestal niet veel beter dan doodgewone amateurs.
John Bogle schreef:De langetermijnbelegger die het minst betaalt, heeft de grootste kans om het hoogste rendement te behalen.
Eugene Fama Jr. schreef:Over het algemeen spelen de kosten van een fonds, niet de expertise van de beheerder, een hoofrol in de prestatie.
[interne] transactiekosten ontbreken in de kostenratio of TER
Gemiddeld roomt een actief beheerd beleggingsfonds elk jaar een kwart van de opbrengt af (2% van 8%)
De individuele bonus van de private banker is meestal eenzijdig gebaseerd op het profijt voor de bank. Niet het beleggingsresultaat voor de klant
We hebben nu twee belangrijke aspecten blootgelegd die beleggen 'schitterend eenvoudig' maken
- dat beurskoersen niet of nauwelijks te voorspellen zijn []
- het belang van beleggingskosten, die op termijn van doorslaggevend belang zijn voor uw rendement []
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Toch wel hulde aan member B7H4long voor dit topic. Ook altijd uitgebreid de tijd nemen om te antwoorden op vragen van andere members. Respect hiervoor! 
En dan zijn er andere members, zoals EarthNvstr1, die dit vanzelfsprekend vinden en het nog niet genoeg vinden. Spijtig.
En dan zijn er andere members, zoals EarthNvstr1, die dit vanzelfsprekend vinden en het nog niet genoeg vinden. Spijtig.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Hear, hear!
Ik post hier nauwelijks, maar lees graag mee.
Veel geleerd van vele posters, maar toch het meest van B7H4long.
Ik post hier nauwelijks, maar lees graag mee.
Veel geleerd van vele posters, maar toch het meest van B7H4long.
-
nyotaimori
- Sr. Member

- Contacteer:
Inderdaad, respect! Ik lees je heldere bijdragen graag.
Hoofdstuk 8: Indexfondsen
Warren Buffett schreef:Ik heb liever de zekerheid van een goed rendement dan de hoop op een geweldig rendement
Een beursindex is een mandje van aandelen of obligaties dat dient als graadmeter op een bepaalde beurs of financiele markt
Indexfondsen volgen de index in plaats van te proberen deze te verslaan. Indexfondsen verslaan de meeste gewone, actief beheerde fondsen. Dit komt door de lage kosten van deze fondsen
Indexfondsen worden passief beheerd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
anonymous8
Wel, welgemeende chapeau. Of je nu voor of tegen bent, hij doet het toch maar.
- Roger_de_klusman
- Jr. Member

- Contacteer:
Zijn er bij een ETF (IWDA TER 0,20% - VWCE TER 0,22% - EMIM TER 0,18%) nog extra kosten die je eigenlijk moet inrekenen?
(buiten commissie broker en beurstaks 0,12% bij aan- en verkoop)
Ik vind het ook wat vreemd dat EMIM een iets lagere TER heeft dan IWDA of VWCE. Ik zou denken dat die "meer exotische" aandelen toch meer kosten met zich meebrengen?
-
anonymous38760
Ja, dividend leakage. Door Ignition ooit geschat op 0,33%.
<beginnen-met-beleggen-t29436-45.html#p482968
<beginnen-met-beleggen-t29436-45.html#p482968
- Roger_de_klusman
- Jr. Member

- Contacteer:
Tja, dat heb je toch ook met individuele aandelen?
Dat zijn de belastingen op uitkeringen van dividenden?
Heb je wellicht nog meer bij individuele aandelen dan bij een etf. Bij individuele aandelen heb je dat aan de bron en nog eens in België. Zou me niet verbazen dat een etf in Ierland dat beter kan regelen.
Dat zijn de belastingen op uitkeringen van dividenden?
Heb je wellicht nog meer bij individuele aandelen dan bij een etf. Bij individuele aandelen heb je dat aan de bron en nog eens in België. Zou me niet verbazen dat een etf in Ierland dat beter kan regelen.
-
anonymous38760
Klopt. Ook 0,15% effectentaks niet vergeten voor de portefeuilles vanaf 1M
Boek besteld, ontvangen en betaald gehad. In deze volgorde zelfs!
Hoofstuk 9: Samenvatting van deel I
zie posts hierboven.
zie posts hierboven.
In [deel I] gaven we aan dat er nogal wat mythen bestaan over beleggen. [] Dat is onnodig. Als de rook wordt weggeblazen blijkt beleggen vrij eenvoudig.
Deel I [behandelde] de achtergronden van beleggen. In deel II ligt de nadruk op het toepassen van de inzichten van deel I. De bedoeling is dat u na de lezing van dit deel zelf kunt en durft te beleggen.
Meesman heeft een reeks indexfondsen die speciaal op Nederlandse beleggers gericht zijn. Nederlanders betalen jaarlijks 30% belastingen op een fictief rendement van hun portefeuille. Onder bepaalde voorwaarden kunnen zij de dividendbelasting daar in mindering brengen. De Meesman fondsen richten zich daar op; aan een kost van 0,50%/jaar.
Wat is het alternatief?lop schreef: ↑26 januari 2021, 02:59 Ik kan dit boek veel gemakkelijker omschrijven LOGICA !
En met indexbeleggen betaal je op lange termijn u blauw aan kosten![]()
Je moet maar eens rekenen op 10000 € inleg bijvoorbeeld IWDA is MAAR 0,2% kosten
rendement 7% maakt van 10k op 30 jaar 76123€
rendement 6,8% maakt van 10 k op 30 jaar 71968€
Zijn er andere manieren van beleggen die rekenkundig garanderen minstens evengoed te doen dan de markt, aan een lagere kost? Ik ben bereid de helft van mijn winst te delen met de partij die dit kan zonder extra risico te nemen?