Cash overal afhalen gratis in combinatie met gratis zichtrekening : waar ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Cash overal afhalen gratis in combinatie met gratis zichtrekening : waar ?
Je hebt wel gelijk Nete, al die kleintjes maken een groot, MV, keytrade, niet betalen voor geldafhalingen etc.
Ik doe het ook zo. Je zal deze strategie ook wel toepassen op andere dingen in je leven. Ik vind dat een hele goede gewoonte.
Alleen heb ik het gevoel bij Beobank dat je daar je ziel moet verkopen aan de duivel alvorens je die kredietkaart (met kredietopening) krijgt. Ik kon mezelf er niet toe brengen om dat contract te ondertekenen. Ookal zou ik er wel wat mee kunnen besparen... Maar ik begrijp zeker je insteek om het te doen.
Al wat je kan terugverdienen door je gewone aankopen te doen is toch mooi meegenomen. Als je die goede gewoonte hebt van kosteffecient en doordacht je aankopen te doen, dan ga je toch niet noodzakelijk meer aankopen doen voor die 1%?
Ja die Beobank, Keytrade,... doen dat niet zomaar, maar die graaibanken doen het ook niet zomaar :-)
Laatst gewijzigd door Jamesken op 13 juli 2020, 15:16, 4 keer totaal gewijzigd.
1) akkoordJefdewit schreef: ↑13 juli 2020, 14:17
Inderdaad.
1) De kosten voor de banken zoveel mogelijk beperken.
De service en contact voor de klanten zoveel mogelijk beperken en de rekening volledig doorschuiven naar de klant.
2) Mijn mastercard heb ik opgezegd toen ze er geld voor begonnen te vragen.
3) Al mijn betalingen kan ik voor 95% via internet en de bancontactkaart doen.
4) En dan de verrichtingen die nodig zijn. Uitgaven en betalingen doen om er centjes mee op te sparen is aan mij niet besteed.
2) Je hebt je mastercard opgezegd, maar je bent waarschijnlijk nog steeds klant bij die graaibank ? Als je die mastercard nu had vervangen door deze :https://www.beobank.be/nl/particulier/b ... 2AQAvD_BwE
Je krijgt trouwens dik 3 weken tijd om je maandelijkse uitgaven terug te betalen en je hoeft er geen zichtrekening te hebben. Dat schept vertrouwen.
3) waarom zou ik bancontact gebruiken als ik in 95% van de gevallen met 1% korting kan kopen met een mastercard ?
4) denk je nu echt dat ik aankopen doe, speciaal om daar 1% korting op te krijgen

Kijk, ik was in 1991 (volgend jaar 30 jaar geleden !!!) klant bij de toenmalige ASLK.
Toen die begonnen kosten rekenen voor een stomme zichtrekening ben ik overgestapt naar Argenta.
Plots kreeg ik (toen) 3% rente op mijn zichtrekening. En geen centiem kosten.
Ruwe schatting: 30 jaar 200 euro per jaar gemiddeld = 6000 euro die ik anders aan de bonussen van CEO's had bijgedragen.
Maar nog eens: de graaibanken hebben overschot van gelijk om zoveel mogelijk kosten aan te rekenen.
Ze vragen inderdaad een hele hoop gegevens, maar dat zijn ze verplicht van de wetgever omdat die kaart een kredietopening is (een soort lening voor de overheid) en je desgewenst ook in schijfjes kan terugbetalen (dan wel met hoge interest)Jamesken schreef: ↑13 juli 2020, 15:04Je hebt wel gelijk Nete, al die kleintjes maken een groot, MV, keytrade, niet betalen voor geldafhalingen etc.
Ik doe het ook zo. Je zal deze strategie ook wel toepassen op andere dingen in je leven. Ik vind dat een hele goede gewoonte.
Alleen heb ik het gevoel bij Beobank dat je daar je ziel moet verkopen aan de duivel alvorens je die kredietkaart (met kredietopening) krijgt. Ik kon mezelf er niet toe brengen om dat contract te ondertekenen. Ookal zou ik er wel wat mee kunnen besparen...
Je hebt wel dik 3 weken om je uitgaven van de voorbije maand over te schrijven.
Als je teveel leningen hebt lopen kan het zijn dat zo'n kaart je geweigerd wordt.
>Je hebt wel dik 3 weken om je uitgaven van de voorbije maand over te schrijven.
Da's ook nog eens 5 cent in de pocket :-)
Da's ook nog eens 5 cent in de pocket :-)

Het is zelfs niet 1% op alles, het is 1% tot €100 en vanaf €100 wordt het 0.5%. Ik dacht dat je aan die €10.000 / 15.000 jaarlijkse uitgaven kwam door je reis ofzo te boeken met die kaart.
Ik stel mij dan echt de vraag wat je uitgaven zijn om zo'n cashback bonus te halen met die kaart.
(of ben ik echt de enige die zich dat afvraagt?)
En als je dan zo vaak je kredietkaart boven haalt dan nog 600 verrichtingen kunnen doen verspreid over Keytrade en Hello bank.1% op uw aankopen1 tot en met 100€ en 0,5% op aankopen voor een bedrag groter dan 100€
https://www.beobank.be/nl/particulier/b ... card-extra
Kan natuurlijk ook dat je geplande overschrijvingen hebt naar jezelf

2. Inderdaad nog steeds klant maar zonder Mastercard. Ik ben de rekening daar trouwens aan het afbouwen. Eenmaal onder de 25.000 € wordt ze betalend en per kerende opgezegd. Zolang houd ik daar een gratis rekening aan om mijn spaargelden te spreiden onder de 100.000 € per rekening. Ik weet het, dat is in geval van ramp niet zaligmakend maar in elk geval beter dan alles bij één bank parkeren.Nete schreef: ↑13 juli 2020, 15:10 1) akkoord
2) Je hebt je mastercard opgezegd, maar je bent waarschijnlijk nog steeds klant bij die graaibank ? Als je die mastercard nu had vervangen door deze :https://www.beobank.be/nl/particulier/b ... 2AQAvD_BwE
Je krijgt trouwens dik 3 weken tijd om je maandelijkse uitgaven terug te betalen en je hoeft er geen zichtrekening te hebben. Dat schept vertrouwen.
3) waarom zou ik bancontact gebruiken als ik in 95% van de gevallen met 1% korting kan kopen met een mastercard ?
4) denk je nu echt dat ik aankopen doe, speciaal om daar 1% korting op te krijgen
Kijk, ik was in 1991 (volgend jaar 30 jaar geleden !!!) klant bij de toenmalige ASLK.
Toen die begonnen kosten rekenen voor een stomme zichtrekening ben ik overgestapt naar Argenta.
Plots kreeg ik (toen) 3% rente op mijn zichtrekening. En geen centiem kosten.
Ruwe schatting: 30 jaar 200 euro per jaar gemiddeld = 6000 euro die ik anders aan de bonussen van CEO's had bijgedragen.
Maar nog eens: de graaibanken hebben overschot van gelijk om zoveel mogelijk kosten aan te rekenen.
Ik heb persoonlijk geen zin nog een rekening bij weer een bank te openen. Ik ben juist aan het afbouwen om het wat overzichtelijker te houden. Dat is puur persoonlijk. Dat een ander daar anders over denkt is zijn uitgangspunt en daarom niet beter of slechter.
Aan een betalingsuitstel van 3 weken heb ik niets. Brengt me toch niets op. En ik hou van eenvoud: dagelijks zijn mijn in- en uitgaven dus heel overzichtelijk. Niets dat nog 'in wacht' staat. Vroeger, toen banken nog intresten uitkeerden, werd ook alles de dag voor vervaldag betaald. Nu onmiddellijk bij ontvangst factuur. Dan is het ten minste onmiddellijk van mijn rekening af en de schuld voldaan voor de bank overkop kan gaan.

3. Dat moet je niet.
4. Nee dat denk ik niet. Ik besluit alleen dat jij en ik een totaal verschillend uitgavenpatroon hebben. Wat dus voor jou een paar euro per jaar extra oplevert zou het voor mij niet doen.
Ik ben nog steeds geen klant bij een graaibank. En ook geen probleem om er eentje te bedanken voor bewezen diensten en over te stappen naar een die nog gratis is. Het wordt met de dag wel moeilijker om nog gratis banken te vinden + voldoende te spreiden.
Nee dat ben je niet.

Maar als ik voor mij de rekening maak (volgens mijn uitgavenpatroon) is het sop de kool niet waard.
Ik lig echt niet wakker van 5 cent meer of minder. Eén keer een koffie thuis drinken ipv bij de horeca en de winst is al een veelvoud ervan.

En over een ander zijn uitgavenpatroon kan ik niet oordelen. Dus stel ik me daar verder ook hardop geen vragen bij.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik puur daar toch wel meer uit

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
> Eén keer een koffie thuis drinken ipv bij de horeca en de winst is al een veelvoud ervan. 
dat is grotendeels waar maar niet direct relevant in deze discussie. Je kan ook die koffie thuis drinken EN ook letten op kosten en baten van je bank.

dat is grotendeels waar maar niet direct relevant in deze discussie. Je kan ook die koffie thuis drinken EN ook letten op kosten en baten van je bank.
Je kan ook een kluis installeren in de vloer van je woning, alles oppotten wat er binnenkomt en niets meer uitgeven dat je basis behoeften overstijgt.
Oh ja, alles buiten " Cash overal afhalen gratis in combinatie met gratis zichtrekening : waar ?" is niet relevant tot de discussie.
Ik beschouw 'Spaargids' nog altijd zoals het geschreven wordt en niet door er 'be' aan toe te voegen.

Oh ja, alles buiten " Cash overal afhalen gratis in combinatie met gratis zichtrekening : waar ?" is niet relevant tot de discussie.

Ik beschouw 'Spaargids' nog altijd zoals het geschreven wordt en niet door er 'be' aan toe te voegen.
Das zeker waar. U geeft Nete misschien nog een idee.
Da's de vraag waarmee deze hele discussie staat of valt natuurlijk hé. Hoe ze te beantwoorden?
Jij beweert dat je cashback je uitgavenpatroon niet beïnvloedt. Ik ken je niet, dus ik ga niet beweren dat het dat wel doet in jouw geval. I.t.t. SMGGM ga ik ook niet speculeren over wat in jouw geval een normaal jaarlijks bedrag aan uitgaven zou kunnen zijn.
Maar aan de andere kant zijn er twee aspecten die we onmogelijk kunnen negeren:
* Dat beloningssystemen over het algemeen mensen beïnvloeden om meer uit te geven
* Dat mensen de mate waarin ze rationeler handelen dan de doorsnee persoon ("de kudde") zwaar overschatten
Het is met uitgeven onder invloed van cashback een beetje zoals rijden met de wagen onder invloed van alcohol. Iedereen die het doet beweert er niet door beïnvloed te worden, maar de feiten bewijzen het tegendeel. Daaruit besluit ik nog altijd niet dat jij je uitgavenpatroon laat beïnvloeden door cashback-systemen. We kunnen ons echter nog wel de vraag stellen: zijn er bepaalde risicofactoren die er voor zouden zorgen dat jij niet zou merken dat cashback je uitgavenpatroon beïnvloedt, indien dat het geval zou zijn? Zijn er m.a.w. dingen die een blinde vlek zou kunnen geven?
Wat dat betreft: het feit dat je hier een hele sociale identiteit opbouwt rond het feit dat je overal centjes en percentjes opraapt die "de kudde" laat liggen is toch duidelijk een risico. Als je in elke draad die ook maar iets te maken heeft met bankkosten voor de zoveelste keer komt opscheppen over je 300 Euro (en dan ben je naar eigen zeggen nog bescheiden) die de banken jou "betalen", dan kan je uiteraard niet meer toegeven t.a.v. anderen en misschien ook t.a.v. jezelf dat je je laat beïnvloeden, indien je anders zou misschien zou kunnen beginnen vermoeden dat dat het geval is. De meest rationele manier om met al die beloningssystemen (m.i.v. traditionele spaarinterest) om te gaan is ze te gebruiken zonder daar een sociale identiteit rond op te bouwen genre "ik kan niet geloven hoe dom die kudde toch is in vergelijking met mij". Door bescheiden en discreet te zijn optimaliseer je daarentegen je psychologische incentives om er mogelijk nog meer aan te verdienen. Ik heb zelf ook zo'n cashback-kaart, en ik denk dat ik net véééél meer dan EUR 300 per jaar bespaar omdat ik telkens ik op het punt sta ze te gebruiken me de vraag stel of ik me misschien niet laat beïnvloeden door de cashback. Dat zorgt voor een ietwat onleuk gevoel in de vorm van twijfel of ik het ding nu wel écht wil, en vergroot op die manier de kans dat ik de aankoop uiteindelijk niet doe.
Laatst gewijzigd door Kumquat op 13 juli 2020, 17:48, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
- Contacteer:
Voor mij dit jaar tot op heden, gemiddeld per maand teruggekregen:
Keytrade: €1.20
Beobank: €10.00
Hello bank: €5.00
Viking deals: €8.90
Samen iets meer dan €25 gemiddeld per maand, dus een €300 op het einde van het jaar.
Er zat wel de aankoop van een nieuwe laptop bij, dat gebeurt natuurlijk niet ieder jaar.
Maar aan de andere kant, door corona heel de zomer (en waarschijnlijk heel de rest van het jaar)
geen enkel optreden of festival in binnen- of buitenland mogelijk,
anders zou dat bedrag zeker nog een stukje hoger liggen.
Zonder er iets voor moeten doen.
Keytrade: €1.20
Beobank: €10.00
Hello bank: €5.00
Viking deals: €8.90
Samen iets meer dan €25 gemiddeld per maand, dus een €300 op het einde van het jaar.
Er zat wel de aankoop van een nieuwe laptop bij, dat gebeurt natuurlijk niet ieder jaar.
Maar aan de andere kant, door corona heel de zomer (en waarschijnlijk heel de rest van het jaar)
geen enkel optreden of festival in binnen- of buitenland mogelijk,
anders zou dat bedrag zeker nog een stukje hoger liggen.
Zonder er iets voor moeten doen.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb gemiddeld 280 euro "bonuspunten" per jaar in de supermarkt. Bespaar ik daarom 280 euro? Waarschijnlijk niet, een deel van de bonus zit al in de meerprijs van de goederen ten opzichte van bvb. Colruyt...
En toch blijf ik winkelen bij dezelfde "dure" hypermarkt carrefour maar meer uit gemak eigenlijk. Ik merk vaak dat ik dingen koop waar ik bonuspunten voor krijg maar die ik niet per se nodig heb...
Die bonuspunten zijn gemaakt om mij het gevoel te geven dat ik bespaar maar eigenlijk geef ik juist meer uit hierdoor...
Maar het maakt mij niet uit. Ik winkel voor het gemak. Een winkel van ongeveer 8000m2, zalig!!!
En toch blijf ik winkelen bij dezelfde "dure" hypermarkt carrefour maar meer uit gemak eigenlijk. Ik merk vaak dat ik dingen koop waar ik bonuspunten voor krijg maar die ik niet per se nodig heb...
Die bonuspunten zijn gemaakt om mij het gevoel te geven dat ik bespaar maar eigenlijk geef ik juist meer uit hierdoor...
Maar het maakt mij niet uit. Ik winkel voor het gemak. Een winkel van ongeveer 8000m2, zalig!!!
Sebastiaan, maar in de carrefour kan je wel gratis geld "afhalen" aan de kassa. Da's ook weer een kost en trip uitgespaard. Zo geraken we terug on-topic.