DENK je dat Vlaanderen over ten hoogste 25 jaar onafhankelijk wordt?
- voorheenCP1234
- Verbannen Gebruiker

Re: DENK je dat Vlaanderen over ten hoogste 25 jaar onafhankelijk wordt?
EarthNvstr1 schreef: ↑4 april 2024, 08:12Dat is dus het probleem met een referendum.voorheenCP1234 schreef: ↑3 april 2024, 22:19 Het zou veel beter zijn om een bindende stemming te houden over welke domeinen men op regionaal vlak wil behandeld zien en welke op federaal vlak.
De meeste mensen kan het wellicht weinig schelen of iets federaal of regionaal beslist wordt (van veel dingen weten ze vemoedelijk zelfs niet waar het zit), maar wel *wat* er beslist wordt.
Ik heb het dan ook niet over een "referendum" maar over een bindende stemming, net zo georganiseerd als gewone verkiezingen met op voorhand de politieke partijen die campagne kunnen voeren voor of tegen de regionale of federale behandeling van een bepaald domein.
Daarna bepaald de kiezer de uitkomst en kunnen we verder, klinkt misschien eutopisch maar ze lossen ze in Zwitserland veel problemen op waar de politiek niet de moed heeft om er zelf uit te komen.
Make Spaargids " Great Again ! "
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

Volgende (en laatste) tussenresultaat.huisjetuintjefiets schreef: ↑2 april 2024, 13:06Volgend tussenresultaat.huisjetuintjefiets schreef: ↑1 april 2024, 10:37 Een eerste tussenresultaat:
21stemmen
Ja: 29%
Neen: 67%
Ik weet het niet / blanco: 5%
32 stemmen
Ja: 38%
Neen: 59%
Ik weet het niet / blanco: 3%
40 stemmen
Ja: 33%
Neen: 63%
Die 33% ligt +/- netjes tussen de 2 vorige resultaten in.
Dat zal zowat het % zijn van de stemmers hier dat Vlaanderen binnen de 25 jaar onafhankelijk ziet.
Dat ligt een pak onder het aantal stemmen dat Vlaams Belang en NVA samen behalen in de poll hier op spaargids.
Maar we kunnen geen enkele conclusie trekken daaruit. We weten niet hoeveel kiezers van elke specifieke partij Vlaanderen over 25 jaar onafhankelijk ziet. Elke stelling hierover is puur speculatie.
Iedereen bedankt om te stemmen
Als hier observatoren van politieke partijen zitten: stof om over na te denken
- voorheenCP1234
- Verbannen Gebruiker

Ik denk persoonlijk dat die 33% nog redelijk hoog ligt daar bij onze allochtone medemens, die steeds een groter deel van onze bevolking uitmaakt, dit totaal niet speelt.huisjetuintjefiets schreef: ↑4 april 2024, 17:55Volgende (en laatste) tussenresultaat.huisjetuintjefiets schreef: ↑2 april 2024, 13:06
Volgend tussenresultaat.
32 stemmen
Ja: 38%
Neen: 59%
Ik weet het niet / blanco: 3%
40 stemmen
Ja: 33%
Neen: 63%
Die 33% ligt +/- netjes tussen de 2 vorige resultaten in.
Dat zal zowat het % zijn van de stemmers hier dat Vlaanderen binnen de 25 jaar onafhankelijk ziet.
Dat ligt een pak onder het aantal stemmen dat Vlaams Belang en NVA samen behalen in de poll hier op spaargids.
Maar we kunnen geen enkele conclusie trekken daaruit. We weten niet hoeveel kiezers van elke specifieke partij Vlaanderen over 25 jaar onafhankelijk ziet. Elke stelling hierover is puur speculatie.
Iedereen bedankt om te stemmen
Als hier observatoren van politieke partijen zitten: stof om over na te denken![]()
Maar ik denk dat de partijen zich daar wel van bewust zijn, al maakt het op zich niet uit hoeveel ervoor is, wat uitmaakt is hoeveel % er stemmen op partijen die de onafhankelijkheid wensen. In principe kan Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroepen de dag dat NVA + VB een meerderheid vormen in het Vlaamse parlement. Zo is dat in het buitenland ook al meermaals gebeurd, het is dus zeker niet dat er federaal hiervoor een meerderheid moet voor zijn.
Maar dat dit cijfer nog steeds zo laag is ligt volgens mij aan:
- de on-bereidwilligheid van de Belg/ Vlaming om te veranderen, men blijft trouw aan alles waar men wordt afgezet, of het de grootbank, muitualiteit, energieleverancier, België, ... is waar men mee opgroeide, veranderen zit niet in ons bloed
- Vlaanderen doet het minder slecht als het federale vlak maar ze zijn nog steeds dik gebuisd dus ook niet direct een goede motivator
Make Spaargids " Great Again ! "