depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Verbannen Gebruiker
Re: depositorekening federale overheid
1 jaar rentevoet OLO die gebruikt wordt voor de rentevoet van deposito is gezakt naar 2,92%. Dit is een momentopname. Het hangt er vanaf wat de komende weken gebeurt.zwembad schreef: ↑13 maart 2023, 16:27 Ik lees op vrtnws:
Het nieuws dat in de VS twee banken - Silicon Valley Bank en Signature Bank - overkop zijn gegaan, duwt de Europese beurzen zwaar in het rood. De Brusselse Bel-20-index krijgt een klap van meer dan 3 procent. Ook de rente op overheidsobligaties maakte een duik.
Heeft dit impact op de bepaling van de intrest voor de depositorkening voor de maand april?
-
- VIP member
- Contacteer:
Effect op kortetermijn i.h.a. is ongeveer 40 basispunt (-0,40%).
OLO resterend 1 jaar gedaald tot 3,05%
Prognose DCK april (gemiddelde) blijft (voorlopig) 3,30%
OLO resterend 1 jaar gedaald tot 3,05%
Prognose DCK april (gemiddelde) blijft (voorlopig) 3,30%
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Als eerste post/vraag, die hier al ettelijke keren beantwoord werd, was dat er dik over om die vraag NOG eens te stellen.LaCucaracha schreef: ↑12 maart 2023, 20:11Is dat zo'n rare vraag? Ik vermoed dat de meesten het geld toch niet eeuwig op de DCK rekening gaan plaatsen?
Dat punt wilde ik maken, niet over de inhoud.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mogelijks is Belta gewoon een dubbelaccount van een forumlid dat er nog een schepje bovenop wou doen.triumph_st schreef: ↑13 maart 2023, 17:31Als eerste post/vraag, die hier al ettelijke keren beantwoord werd, was dat er dik over om die vraag NOG eens te stellen.LaCucaracha schreef: ↑12 maart 2023, 20:11
Is dat zo'n rare vraag? Ik vermoed dat de meesten het geld toch niet eeuwig op de DCK rekening gaan plaatsen?
Dat punt wilde ik maken, niet over de inhoud.

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Uiteraard.zwembad schreef: ↑13 maart 2023, 16:27 Ik lees op vrtnws:
Het nieuws dat in de VS twee banken - Silicon Valley Bank en Signature Bank - overkop zijn gegaan, duwt de Europese beurzen zwaar in het rood. De Brusselse Bel-20-index krijgt een klap van meer dan 3 procent. Ook de rente op overheidsobligaties maakte een duik.
Heeft dit impact op de bepaling van de intrest voor de depositorkening voor de maand april?
Zie ook: depositorekening-federale-overheid-t315 ... ml#p563991
Uit de Standaard:
De depositorekening van de DCK is aan een steile opmars bezig. Sinds september deponeerden Belgen er voor 596 miljoen euro aan liquiditeiten. In totaal staat er vandaag bijna 1,3 miljard op e-Depo-dossiers.
In februari openden een recordaantal van 2.977 particulieren, bedrijven en overheidsinstellingen een dossier bij e-Depo.
De depositorekening van de DCK is aan een steile opmars bezig. Sinds september deponeerden Belgen er voor 596 miljoen euro aan liquiditeiten. In totaal staat er vandaag bijna 1,3 miljard op e-Depo-dossiers.
In februari openden een recordaantal van 2.977 particulieren, bedrijven en overheidsinstellingen een dossier bij e-Depo.
Blijft een spectaculaire rentedaling: op 5 dagen tijd van 3,49% tot 2,85%.
Het eventueel verminderen/stopzetten van het optrekken van de rente, hoe negatief kunnen we dat beschouwen voor de e-depositorekening ?
Wanneer de rente OLO 1 jaar minder snel stijgt dan heeft dat vanzelfsprekend ook invloed op de rente DPCK. Voorlopig nog altijd 3,2% voor april.
50 punten erbij! Zal toch wel effect hebben nu voor april.
En wat was de algemene verwachting?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Er werd wel effectief 50 basispunten (met een behoorlijke zekerheid) verwacht. Vraag is eerder welk toekomstig pad men vandaag aangekondigd heeft, want het is voornamelijk dat wat een invloed zal hebben op de markten.
Reuters: ECB sticks to rate hike plan despite banking turmoil
https://www.reuters.com/markets/europe/ ... 023-03-15/
https://www.reuters.com/markets/europe/ ... 023-03-15/
Rates rise by 50 bps as previously indicated
No signal about future moves
Markets had bet on smaller move after bank share selloff
[...]
Earlier, after days of turmoil in markets, financial investors had seen a 50% chance of a smaller, 25 basis point move by the ECB and dialled down expectations for future moves.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.