dubbel verzekerd hospitalisatie via werk
-
- Newbie
- Contacteer:
dubbel verzekerd hospitalisatie via werk
Wat gebeurd er als je dubbel verzekerd bent via het werk voor hopsitalisatie en je stuurt de onkosten naar beide verzekeringen? Ik lees online dat dubbel verzekerd niet wil zeggen dat je dubbel uitbetaald krijgt, maar wisselen verzekeringen dan onderling info uit? Hypothetische vraag btw, ben gewoon benieuwd hoe de verzekeringen met zo iets omgaan.
Re: dubbel verzekerd hospitalisatie via werk
https://www.pv.be/dossiers/auto/auto-ve ... -verzekerd
Welke verzekering vergoedt mijn schade als ik dubbel verzekerd ben?
Als u dubbel verzekerd bent, mag u zelf kiezen tot welke verzekeraar u zich richt. Deze verzekeraar moet in principe uw schade vergoeden.
De meeste verzekeraars hebben bovendien afspraken gemaakt over welke verzekering eerst moet betalen, de zogenaamde ‘Assuralia-overeenkomst Art.45’. Dit zijn de twee voornaamste principes uit die conventie:
De verplichte BA-autoverzekering en de verplichte arbeidsongevallenverzekering van de werkgever betalen steeds als eerste;
Verzekeringen die persoonlijk werden afgesloten, bijvoorbeeld een familiale verzekering, hebben voorrang op verzekeringen voor een groep mensen, bijvoorbeeld een schoolverzekering.
Als u dubbel verzekerd bent, mag u zelf kiezen tot welke verzekeraar u zich richt. Deze verzekeraar moet in principe uw schade vergoeden.
De meeste verzekeraars hebben bovendien afspraken gemaakt over welke verzekering eerst moet betalen, de zogenaamde ‘Assuralia-overeenkomst Art.45’. Dit zijn de twee voornaamste principes uit die conventie:
De verplichte BA-autoverzekering en de verplichte arbeidsongevallenverzekering van de werkgever betalen steeds als eerste;
Verzekeringen die persoonlijk werden afgesloten, bijvoorbeeld een familiale verzekering, hebben voorrang op verzekeringen voor een groep mensen, bijvoorbeeld een schoolverzekering.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wat is de meerwaarde van een hospitalisatieverzekering via het werk als je je werk niet zeker bent?ludo schreef: ↑28 mei 2020, 08:36 https://www.pv.be/dossiers/auto/auto-ve ... -verzekerd
Is er altijd een gegarandeerde manier om die verder te zetten als je elders gaat werken en daar geen hospitalisatieverzekering bijhoort, of moet je dat recht per contract nakijken? Nog niet gesproken van de prijsvoorwaarden...
Ik heb dat ook. Via het werk komt niet tussen in veel zaken plus dan een franchise per opname. Dus ook een bij de ziekenkas.
Stel dat a niet tussenkomt voor bepaalde supplementen en b doet dat wel, dan ben je wel safe natuurlijk.
Zo kan je van 2 walletjes eten.
Plus als ik morgen van werk wijzig dan kan ik overschakelen op een betalen de verzekering bij ag. Maar die kijken dan naar uw leeftijd als nieuwe aansluiting. Dus daarom 2 verzekeringen.
Stel dat a niet tussenkomt voor bepaalde supplementen en b doet dat wel, dan ben je wel safe natuurlijk.
Zo kan je van 2 walletjes eten.
Plus als ik morgen van werk wijzig dan kan ik overschakelen op een betalen de verzekering bij ag. Maar die kijken dan naar uw leeftijd als nieuwe aansluiting. Dus daarom 2 verzekeringen.
Indien je een wachtpolis hebt, kun je individueel verder zetten met als aansluitleeftijd, de leeftijd die je had op het moment dat je de wachtpolis bent aangegaan. Een polis van de mutualiteit vanaf 65 jaar is vermoedelijk wel goedkoper maar als je graag alleen wilt liggen op een kamer ...
.

@NS2SN
Ben je daar dan nog iets mee als de maatschappij van uw wachtpolis ophoudt te bestaan of failliet gaat?
Iedereen van ons gezin is dubbel verzekerd voor hospitalisatie via beide werkgevers. Bij ene werkgever betalen we hiervoor een kleine 100€/jaar extra voor, andere werkgever voorziet dit gratis.
Valt één van ons zonder werk dan hebben we de andere nog om op terug te vallen.
Ben je daar dan nog iets mee als de maatschappij van uw wachtpolis ophoudt te bestaan of failliet gaat?
Iedereen van ons gezin is dubbel verzekerd voor hospitalisatie via beide werkgevers. Bij ene werkgever betalen we hiervoor een kleine 100€/jaar extra voor, andere werkgever voorziet dit gratis.
Valt één van ons zonder werk dan hebben we de andere nog om op terug te vallen.
Dit is wettelijk geregeld. Eens je 2 jaar aaneensluitend een hospitalisatieverzekering had via je werk, dan kan je deze sowieso aan dezelfde voorwaarden individueel verderzetten. Je betaalt dan wel een premie.fropskottel schreef: ↑28 mei 2020, 09:08 Wat is de meerwaarde van een hospitalisatieverzekering via het werk als je je werk niet zeker bent?
Is er altijd een gegarandeerde manier om die verder te zetten als je elders gaat werken en daar geen hospitalisatieverzekering bijhoort, of moet je dat recht per contract nakijken? Nog niet gesproken van de prijsvoorwaarden...
Nieuwe uitsluitingen of medische proeven, of een premieverhoging afhankelijk van bestaande aandoeningen, zijn verboden.
Dit is de 'wet Verwilghen': https://www.vandessel.be/nl-be/wet_verwilghen/
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
waarom kan de staat die hospitalisatieverzekeringen niet "overnemen"? Zo is iedereen verzekerd aan een faire prijs en zullen ze nog winst maken, wat nu in de zakken van de aandeelhouders gaat.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Dat doet ze al Lukske.
De ziekenfondsen (gratis hulpkas indien gewenst), betalen reeds enorm veel kosten terug.
Dat niet alles terugbetaald wordt vind ik goed, profitariaat tegengaan en niets voor niets.
De ziekenfondsen (gratis hulpkas indien gewenst), betalen reeds enorm veel kosten terug.
Dat niet alles terugbetaald wordt vind ik goed, profitariaat tegengaan en niets voor niets.
Inderdaad Voodoo. De meeste mensen zijn al verzekerd tegen overmatige ziektekosten zonder het zelf nog te beseffen.
In mijn ogen is een hospitalisatieverzekering alleen nuttig als je absoluut alleen wenst te liggen op een kamer.
De uitzonderingen die regelmatig hun bijkomende verzekering kunnen aanspreken niet meegerekend is de luxe van een kamer voor jou alleen voor de meerderheid dan ook een onredelijk duur betaalde luxe.
In mijn ogen is een hospitalisatieverzekering alleen nuttig als je absoluut alleen wenst te liggen op een kamer.
De uitzonderingen die regelmatig hun bijkomende verzekering kunnen aanspreken niet meegerekend is de luxe van een kamer voor jou alleen voor de meerderheid dan ook een onredelijk duur betaalde luxe.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 28 mei 2020, 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Dubbel verzekerd is geen profitariaat ?
Het nut van dubbel ?
Estate Guru believer.
Alleen op een kamer daar enkel voor nodig , denk het niet.
Blijkbaar oordeel van mensen die nog nooit de rekening van een hospitalisatie hebben gepresenteerd gekregen.(bvb na een week of drie ) uitzondering ja zeker , maar het aantal personen op een jaar die blij zijn als een verzekering onderschreven.
Pre hospi kosten , nazorg kan ook wel wat oplopen aan centjes te betalen.
Estate Guru believer.
Klopt dat het mijn persoonlijke risicoanalyse is.platin schreef: ↑28 mei 2020, 14:04 Blijkbaar oordeel van mensen die nog nooit de rekening van een hospitalisatie hebben gepresenteerd gekregen.(bvb na een week of drie ) uitzondering ja zeker , maar het aantal personen op een jaar die blij zijn als een verzekering onderschreven.
Pre hospi kosten , nazorg kan ook wel wat oplopen aan centjes te betalen.
Het aantal personen welke jaarlijks blij zijn dat ze een verzekering onderschreven ken ik niet.
Daar kan ik mijn analyse dus niet op baseren.
Heb jij daar cijfers over?
Dat een verzekeringsmaatschappij mij er van wil overtuigen dat dat er meer zijn dan de groep die zo'n verzekering nooit nodig heeft, laat staan dat de baten de kosten overschrijden, begrijp ik ook. Daar draait hun businessmodel namelijk op: mensen schrik aanjagen. De logica zegt mij dat als voor de klanten de baten groter zouden zijn dan de kosten de verzekeringsmaatschappijen binnen de korste keren failliet zouden zijn. Gezien dat niet zo is....
Bij de ene hospitalisatieverzekering een langere pre- en postperiode bijvoorbeeld en bij de andere recht op een eenpersoonskamer. Dat is bij ons bijv het geval.
Ook als één van beide zijn/haar opzeg krijgt of verandert van werkgever, bespaar je u een hoop miserie.
Op een éénpersoonskamer mag de dokter zoveel ereloon en supplementen kosten vragen wat hij wil..
Dat is niet op een 2 of meer persoonskamer, dan is hij gehouden aan wettelijke tarieven..
Dat is ook het eerste wat ze vragen als je opgenomen wordt, of je een hospitalisatie verzekering hebt, dan kunnen ze " doorrekenen "
Dat is niet op een 2 of meer persoonskamer, dan is hij gehouden aan wettelijke tarieven..
Dat is ook het eerste wat ze vragen als je opgenomen wordt, of je een hospitalisatie verzekering hebt, dan kunnen ze " doorrekenen "