Fysiek goud kopen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Fysiek goud kopen
MeOnline schreef:Ik snap iets niet...
De goudprijs is de laatste dagen gestegen, hoe kan het dan dat de krugerrand zakt in prijs?
Ik probeer alles een beetje te begrijpen...
Zouden deze munten en baren een goede investering zijn? Gold Sovereigns & johnson matthey london
http://www.goldsovereigns.co.uk/1902sovereign.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.goldbullion-silverbullion.co ... d-bar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Full Member
soundwave schreef:MeOnline schreef:Ik snap iets niet...
De goudprijs is de laatste dagen gestegen, hoe kan het dan dat de krugerrand zakt in prijs?
Ik probeer alles een beetje te begrijpen...
Zouden deze munten en baren een goede investering zijn? Gold Sovereigns & johnson matthey london
http://www.goldsovereigns.co.uk/1902sovereign.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.goldbullion-silverbullion.co ... d-bar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Souvereigns zijn ok, wel nieuwe munten kopen.
Baren moet je absoluut vermijden!
Wat als je oudere munten in bezit hebt? Omruilen?beleggerspaarder schreef:
Souvereigns zijn ok, wel nieuwe munten kopen.
Baren moet je absoluut vermijden!
@ beleggerspaarder
Met baren bedoel je per 100 of meer gram.
Waarom niet een reepje van vb. 100 of 250gr kopen ?
Met baren bedoel je per 100 of meer gram.
Waarom niet een reepje van vb. 100 of 250gr kopen ?
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Munten zijn gewoon veel beter verhandelbaar....de waarde is beperkter en de oz-munten zijn internationaal gekend.
Namaak is ook moeilijker.
Wil je toch baren of staafjes neem dan van een erkende smelter in Belgie is dit umicoce.
Denk eraan dat een staafje van 250gr de waarde is van een kleinere wagen. Je kunt hiermee dus niet om brood en men zal bij aan/verkoop vragen wie je bent.
Namaak is ook moeilijker.
Wil je toch baren of staafjes neem dan van een erkende smelter in Belgie is dit umicoce.
Denk eraan dat een staafje van 250gr de waarde is van een kleinere wagen. Je kunt hiermee dus niet om brood en men zal bij aan/verkoop vragen wie je bent.

- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Welke nozem gaat er nu met goud om brood, wie zelfs met een gouden muntstuk bij een hyperinflatie om brood gaat is rijp voor het gekkenhuis. Goud zorgt enkel voor 'n behoud aan koopkracht en is geen betaalmiddel.JulusCesar schreef:Denk eraan dat een staafje van 250gr de waarde is van een kleinere wagen. Je kunt hiermee dus niet om brood en men zal bij aan/verkoop vragen wie je bent.

Idd Spruitekop, hoewel die bakker dat wel zal aanvaarden peins ik
Gezond middenstandersverstand.
En de tweede keer dat je dat doet, zal er wel een bezoekje thuis volgen van enkele zwaargebouwde heren.

En de tweede keer dat je dat doet, zal er wel een bezoekje thuis volgen van enkele zwaargebouwde heren.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
ja, mannen dat van naar de bakker gaan was natuurlijk niet letterlijk te nemen.
Er staat zelfs letterlijk je kunt er NIET mee om brood.
Alhoewel hier toch al discussies liepen van wat je met goud kan doen mocht het monetair helemaal verkeerd gaan of bij andere crisissen
Dan zijn munten natuurlijk veel handiger dan staven om 'op den boer te gaan" zoals de oorlogsverhalen ons vertellen.

Er staat zelfs letterlijk je kunt er NIET mee om brood.

Alhoewel hier toch al discussies liepen van wat je met goud kan doen mocht het monetair helemaal verkeerd gaan of bij andere crisissen
Dan zijn munten natuurlijk veel handiger dan staven om 'op den boer te gaan" zoals de oorlogsverhalen ons vertellen.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Even "onhandig" als staven (reeds gefundeerd in m'n vorige post).JulusCesar schreef:ja, mannen dat van naar de bakker gaan was natuurlijk niet letterlijk te nemen.![]()
Er staat zelfs letterlijk je kunt er NIET mee om brood.![]()
Goud in fysieke vorm is niet geschikt als betaalmiddel, enkel als waarde-opslag.
daarom zilveren Guldens: bekend, betrouwbaar en relatief lage waardeSpruitekop schreef:JulusCesar schreef:Goud in fysieke vorm is niet geschikt als betaalmiddel, enkel als waarde-opslag.
Sanem,
eigenlijk kan ik me dat moeilijk voorstellen: stel dat we in een soort financial meltdown komen en fiat geld is waardeloos, hoe ga je dan van die zilveren munten gebruik maken? Je zal zowat quasi een van de enigen zijn in je dorp/wijk die zilveren munten zal hebben. Ik stel me dan altijd voor dat je na zo'n 2 keer gebruik maken van edele metalen als effectief betaalmiddel op bvb een markt, je een bezoekje thuis gaat krijgen van een stel potige, erg hongerige kerels.
eigenlijk kan ik me dat moeilijk voorstellen: stel dat we in een soort financial meltdown komen en fiat geld is waardeloos, hoe ga je dan van die zilveren munten gebruik maken? Je zal zowat quasi een van de enigen zijn in je dorp/wijk die zilveren munten zal hebben. Ik stel me dan altijd voor dat je na zo'n 2 keer gebruik maken van edele metalen als effectief betaalmiddel op bvb een markt, je een bezoekje thuis gaat krijgen van een stel potige, erg hongerige kerels.
-- quote verwijderd door webmaster, het is niet nodig een quote te gebruiken op een bericht dat hier vlak boven staat, dat maakt het alleen maar minder leesbaar ---
Heb ik ook al vaak bij stilgestaan.
Heb ik ook al vaak bij stilgestaan.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
En hier http://www.zilver-inkoop.nl/quotes.html kun je dus de koersen volgen.
De broodprijs staat
er wel niet bij....
Mijn trackers op goud en zilver en andere edelmetalen en rare aardjongens zijn netjes de deur uit.
Eerlijk is eerlijk ik heb hierop nauwelijks winst kunnen pakken en veel gezweet.
Ik ben erg benieuwd hoe dit verder zal lopen.
Mijn echt fysiek zilver gelukkig gekocht aan 700 euro...zo laag zitten we voorlopig nog niet.
De broodprijs staat

Mijn trackers op goud en zilver en andere edelmetalen en rare aardjongens zijn netjes de deur uit.
Eerlijk is eerlijk ik heb hierop nauwelijks winst kunnen pakken en veel gezweet.
Ik ben erg benieuwd hoe dit verder zal lopen.
Mijn echt fysiek zilver gelukkig gekocht aan 700 euro...zo laag zitten we voorlopig nog niet.

-
- VIP member
- Contacteer:
Artikel 44 paragraaf 3 lid 9 luidt :Marcke schreef:Ik lees overal dat er 21% zou moeten betaald worden op zilver, maar op deze site vond ik dit:
2.3. BTW - Muntstukken
De invoer van muntstukken die wettig betaalmiddel zijn en die niet als verzamelobject worden beschouwd, is vrijgesteld van de BTW (BTW-Wetboek, art. 40, § 1, 1° en art. 44, § 3, 9° ). Overeenkomstig art. 44, § 3, 9° van het BTW-Wetboek worden als verzamelobject beschouwd, de munten die normaliter niet als wettig betaalmiddel worden gebruikt of die een numismatische waarde hebben.
Invoer van munten (gouden e.a.) die normaliter niet als wettig betaalmiddel worden gebruikt of die een numismatische waarde hebben (andere dus dan gouden munten die beleggingsgoud in de zin van artikel 1, § 8, van het BTW-Wetboek zijn; z. punt 2.4 hierna) :6 % btw.
Zie: http://www.zilver999.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dit correct, of absolute bullshit? Dus in principe betaal je geen belastingen op zilver en goud?
§ 3. Van de belasting zijn nog vrijgesteld :
9° handelingen, bemiddeling daaronder begrepen, betreffende deviezen, bankbiljetten en munten die wettig betaalmiddel zijn, met uitzondering van munten en biljetten die als verzamelobject worden beschouwd; als zodanig worden beschouwd gouden, zilveren of uit een ander metaal geslagen munten, alsmede biljetten, die normaliter niet als wettig betaalmiddel worden gebruikt of die een numismatische waarde hebben;
Dit wil dus zeggen dat er een vrijstelling is voor metalen munten INDIEN deze wettig betaalmiddel zijn en NIET als verzamelobject beschouwd worden. Bovendien vergeten ze artikel 44bis te vermelden waarin staat :
artikel 44bis § 1. Van de belasting zijn vrijgesteld, de levering, de intracommunautaire verwerving en de invoer van beleggingsgoud, gedefinieerd in artikel 1, § 8, waaronder beleggingsgoud dat belichaamd is in certificaten voor toegewezen of niet-toegewezen goud of dat verhandeld wordt op goudrekeningen, en waaronder, in het bijzonder, goudleningen en swaps, die een eigendoms- of vorderingsrecht op beleggingsgoud belichamen, evenals voor handelingen betreffende beleggingsgoud bestaande in future- en termijncontracten die leiden tot de overdracht van een eigendoms- of vorderingsrecht met betrekking tot beleggingsgoud.
dus beleggingsgoud is inderdaad vrijgesteld van BTW maar er is een DIKKE MAAR uit artikel 1 paragraaf 8 :
§ 8. Voor de toepassing van dit Wetboek wordt verstaan onder " beleggingsgoud " :
1° goud, in de vorm van staven of plaatjes van een door de goudmarkten aanvaard gewicht, met een zuiverheid van ten minste 995 duizendsten, al dan niet belichaamd in certificaten.
De kleine staven of plaatjes met een gewicht van ten hoogste 1 gram worden evenwel niet aangemerkt als beleggingsgoud.
2° gouden munten die :
- een zuiverheid van ten minste 900 duizendsten hebben,
- na 1800 zijn geslagen,
- in het land van oorsprong als wettig betaalmiddel fungeren of hebben gefungeerd, en
- normaliter verkocht worden voor een prijs die de openmarktwaarde van het in de munten vervatte goud niet met meer dan 80 % overschrijdt.
Dergelijke munten worden geacht niet verkocht te zijn wegens hun numismatisch belang.
Samenvattend :
Zilveren munten : vrijgesteld van BTW indien het een wettig betaalmiddel is (Artikel 44 paragraaf 3 lid 9) en geen numismatische waarde heeft
zilveren staaf : nooit vrijgesteld van BTW omdat Artikel 44 paragraaf 3 lid 9 het alleen heeft over zilveren MUNTEN en niet over staven
Gouden munten : vrijgesteld van BTW indien het een wettig betaalmiddel is of als beleggingsgoud aanschouwd wordt (artikel 1, §

Gouden staven : BTW vrijstelling indien voldaan wordt aan artikel 1 paragraaf 8 lid 1.
@beleggerspaarder: waar zit je nu? De prijzen zijn in vrije val! Je voorspellingen zijn niet echt waarheidsgetrouw lijkt me