Go-to ETFs voor Belgische Bogleheads
TIP
Re: Go-to ETFs voor Belgische Bogleheads
De volumemarkt is toevallig vaak Londen, waardoor je dubbel zo veel commissie betaalt en vaak wisselkosten. De volumemarkt is er om de klant de best mogelijke orderuitvoering te bieden. Jaja, voor hen meer inkomsten genereren zeker. Zijn er nog Bolero-klanten die SGLD gewoon in Amsterdam kunnen kopen? Dan ga ik wel eens een mailtje terugsturen.
Ondertussen nog wat verder onderzocht, en op zich wel interessant. heeft effectief geen TER op de moment en je koopt bearer notes, die recht op uitkering van 1gr goud/note geven. Wordt beheerd/uitgegeven door xetra en zo te lezen verdienen ze enkel aan de beurskosten op dit product.
edit: overigens in de prospectus te lezen dat er wel een bewaarfee is bij de custodian en uiteraard ook een delivery cost als je het goud zou opvragen.
https://www.xetra-gold.com/fileadmin/us ... ekt-en.pdf
Opgelet 4GLD is geen ETF ( er staat dan ook niet UCITS in de naam); In de EID/KID/KIID staat: "Obligatie aan toonder uitgegeven onder Duits recht"nielsv schreef: ↑23 november 2020, 11:49Ondertussen nog wat verder onderzocht, en op zich wel interessant. heeft effectief geen TER op de moment en je koopt bearer notes, die recht op uitkering van 1gr goud/note geven. Wordt beheerd/uitgegeven door xetra en zo te lezen verdienen ze enkel aan de beurskosten op dit product.
edit: overigens in de prospectus te lezen dat er wel een bewaarfee is bij de custodian en uiteraard ook een delivery cost als je het goud zou opvragen.
https://www.xetra-gold.com/fileadmin/us ... ekt-en.pdf
Hieronder de scenarios in de EID:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Voor mij is dit geen alternatief voor aanhouden van fysiek goud. Een complex product gespreid over 58 blz .....
No beneficial ownership to gold
Investors investing in Xetra-Gold do not acquire any beneficial ownership to gold. They acquire the rights securitised in the notes. Investors do not acquire ownership/beneficial ownership or a lien to the gold held in custody in physical form on the issuer’s behalf or to the issuer’s account gold claims.
No beneficial ownership to gold
Investors investing in Xetra-Gold do not acquire any beneficial ownership to gold. They acquire the rights securitised in the notes. Investors do not acquire ownership/beneficial ownership or a lien to the gold held in custody in physical form on the issuer’s behalf or to the issuer’s account gold claims.
Verschillende taksen bij verschillende brokers. En verschillende taks op hetzelfde product.
SGLD en SGLN hebben een verschillende beurstaks.
Bolero: “ De SGLN is een obligatie-tracker (really?) hierop is 0,35% beurstaks van toepassing. De SGLD is een gemeenschappelijk beleggingsfonds geregistreerd in de EER, hierop is 0,12% van beurstaks van toepassing.”
En Keytrade? Die rekenen 0.35% aan op de SGLD
En ik kan SGLD dus niet aankopen op Amsterdam bij Bolero terwijl sommigen onder jullie dat blijkbaar wel kunnen. Kan iemand daar misschien een screenshot van doorsturen aub? Het zou voor mij voorlopig de goedkoopste optie zijn om hem aan te kopen.
SGLD en SGLN hebben een verschillende beurstaks.
Bolero: “ De SGLN is een obligatie-tracker (really?) hierop is 0,35% beurstaks van toepassing. De SGLD is een gemeenschappelijk beleggingsfonds geregistreerd in de EER, hierop is 0,12% van beurstaks van toepassing.”
En Keytrade? Die rekenen 0.35% aan op de SGLD
En ik kan SGLD dus niet aankopen op Amsterdam bij Bolero terwijl sommigen onder jullie dat blijkbaar wel kunnen. Kan iemand daar misschien een screenshot van doorsturen aub? Het zou voor mij voorlopig de goedkoopste optie zijn om hem aan te kopen.
Vandaag in De Tijd, Klaus Kaldemorgen, fondsenbeheerder van een fonds van 10 miljard. Hij verwoordt eigenlijk mijn huidige beleggingsfilosofie perfect. Herinner u wat ik zei over de treasuries.
Wat met de oceaan van nulrentende obligaties? Wat moet een klassieke risicoaverse Belgische belegger doen?
Kaldemorgen: 'Ik snap het dilemma. Kwaliteitsobligaties horen ondanks die nulrente thuis in een evenwichtige portefeuille. Hetzelfde argument als voor goud. Je hebt een soort van rustpunt, een veilige haven in je portefeuille nodig. Daarom zijn Europese kwaliteitsobligaties interessant. Maar voor wie bereid is het valutarisico te dragen, zou ik toch eerder Amerikaanse Treasuries aanraden. Die bieden iets meer rendement dan Europese en zijn ook extreem liquide. Ze worden voor een reden een veilige haven genoemd.'
'Daarom vind ik bedrijfsobligaties niet interessant. Ze bieden minder rendement dan aandelen, zonder dat ze een veilige haven zijn zoals staatspapier. Dat was een belangrijke les in maart 2020: bedrijfsobligaties waren een van de slechtst presterende beleggingen, mede omdat de verhandelbaarheid zo goed als opgedroogd was.' (Bron: de tijd 26 nov)
Wat met de oceaan van nulrentende obligaties? Wat moet een klassieke risicoaverse Belgische belegger doen?
Kaldemorgen: 'Ik snap het dilemma. Kwaliteitsobligaties horen ondanks die nulrente thuis in een evenwichtige portefeuille. Hetzelfde argument als voor goud. Je hebt een soort van rustpunt, een veilige haven in je portefeuille nodig. Daarom zijn Europese kwaliteitsobligaties interessant. Maar voor wie bereid is het valutarisico te dragen, zou ik toch eerder Amerikaanse Treasuries aanraden. Die bieden iets meer rendement dan Europese en zijn ook extreem liquide. Ze worden voor een reden een veilige haven genoemd.'
'Daarom vind ik bedrijfsobligaties niet interessant. Ze bieden minder rendement dan aandelen, zonder dat ze een veilige haven zijn zoals staatspapier. Dat was een belangrijke les in maart 2020: bedrijfsobligaties waren een van de slechtst presterende beleggingen, mede omdat de verhandelbaarheid zo goed als opgedroogd was.' (Bron: de tijd 26 nov)
-
anonymous38760
En XAD5? Mogelijks nog beter dan PHAU. Ziet iemand minpunten?
Ziet er op het eerste zicht hetzelfde uit als SGLD en SGLN. Ter van 0.25 is cava, de andere, hiervoor vermeld, zijn wel goedkoper.
Zoals buddha al aangehaald had: het kan voordelig zijn om dit toch in USD aan te kopen. Niet zozeer op het koop-moment, want dan maakt het inderdaad niet veel uit, maar wel op het VERKOOP moment, jaren later.
Het kan zijn dat je om éen of andere reden wil liquideren, bijvoorbeeld omdat er een beurscrash zit aan te komen (of whatever). Maar als op dat moment om éen of andere reden de USD/EUR koers niet gunstig is (i.e. serieuze daling t.o.v. aankoopmoment), kan je hier nog een significant verlies mee veroorzaken. Daarom kan het in zulk geval nuttig zijn om te liquideren naar USD (want je had het aangekocht in USD), en de vrijgekomen cash als USD te bewaren op uw rekening. Tot het moment dat de USD/EUR koers weer wél gunstig is, en pas dan ze je de USD om naar EUR. De conversie fee is wellicht een pak lager dan de koers schommeling die je door deze werkwijze tot uw voordeel hebt gewend.
En dit is dus wat buddha bedoelt met het "loskoppelen van de beslissings momenten". Ik had het gevoel dat je dit niet goed begreep (met alle respect natuurlijk).
En om die reden kan het dus nuttig zijn om in de plaats van CSPX (IE00B5BMR087) te kiezen voor VUAA ( IE00BFMXXD54), deze heeft een even hoge TER (0.07%), is ook accumulerend, en heeft ook een groot volume (4305m). Alleen.. is het mij niet duidelijk of deze in België geregistreerd is.. want als dat zo is.. 1.32% ipv 0.12% TOB.