Go-to ETFs voor Belgische Bogleheads
TIP
Re: Go-to ETFs voor Belgische Bogleheads
Het is niet mijn intentie om (op dit moment) goud thuis te bewaren. Dat gezegd zijnde is de beheerskost bij bullionvault niet min. 0,5% commisie bij aankoop + 0.01% per maand aan storage fees met een minimum van 4$. De TER van PHAU (0,39%) is dan goedkoper, maar ik weet niet of ik de 2 zo direct mag vergelijken. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een ETF zoals PHAU of 4GLD.Phjo01 schreef: ↑19 november 2020, 08:42 Als je goud wilt kopen om thuis stockeren onder de matras, is Bullionvault niet beste optie.
Als je fysiek goud wilt kopen, daarna bewaard in een kluis naar keuze ( in of buiten Europa) met de optie jouw eigen opgeslagen goud te laten leveren thuis mocht dat nodig zijn , dan lijkt dit me een goed systeem.
Van 4GLD vind ik de TER niet van terug, volgens justetf 0% (maar dat kan niet neem ik aan). Domicilie in EU en notering in EUR is wel een voordeel.
Het aanpassen van je risicoprofiel aan de hand van de leeftijd is een interessante vuistregel.
Persoonlijk vind ik dat het risico van je portefeuille moet aangepast zijn aan het risico dat je "kan", "moet" en "wil" nemen,
en inderdaad met de leeftijd zijn er elementen die veranderen
Als je jong bent is je beleggingskapitaal waarschijnlijk nog niet zo groot, een deel daarvan verliezen is niet zo erg.
Als je ouder bent is je kapitaal waarschijnlijk veel groter, een deel daarvan verliezen kan grote gevolgen hebben.
Als je jonger bent heb je nog een hele carrière voor jou, tijdens je carrière ruil je menselijk-kapitaal tegen financieel-kapitaal. Als je ouder bent, heb je veel minder menselijk kapitaal dat je nog kan ruilen.
In elke situatie is het mogelijk om te evalueren hoeveel risico je "kan", "moet" en "wil" nemen; een paar voorbeelden
"kan" - als je op pension bent, en je maandelijks een deel van je spaargeld nodig hebt om bij te leggen om te kunnen leven, dan "kan" je dit kapitaal niet echt riskeren om een hoger rendement te halen.
"moet" - als je reeds een groot staatspensioen zal krijgen is er minder nood om risico te nemen in je beleggingen om alsnog een kapitaal te vergaren. als je daarentegen als zelfstandige maar een klein bedrag afdraagt om later een klein pensioen te krijgen dan "moet" je met je beleggingen misschien wel meer risico nemen om dat pensioen aan te vullen.
"wil"
De tijd rond het op-pensioen-gaan is een speciaal moment ivm het risico dat je kan nemen. Als je jouw beleggingen nodig hebt als extra bovenop je pensioen dan met je dit extra beschermen rond het moment van op-pensioen-gaan. Als je op dat moment een grote daling vna je kapitaal is, dan is het mogelijk dat je dat nooit meer kan goedmaken. Dus iets defensiever op dat moment. Later - in het gevel dat je kapitaal toch groot genoeg is - kan je eventueel terug meer risico nemen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
SGLD (Invesco Physical Gold A) al bekeken?nielsv schreef: ↑19 november 2020, 13:31Het is niet mijn intentie om (op dit moment) goud thuis te bewaren. Dat gezegd zijnde is de beheerskost bij bullionvault niet min. 0,5% commisie bij aankoop + 0.01% per maand aan storage fees met een minimum van 4$. De TER van PHAU (0,39%) is dan goedkoper, maar ik weet niet of ik de 2 zo direct mag vergelijken. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een ETF zoals PHAU of 4GLD.Phjo01 schreef: ↑19 november 2020, 08:42 Als je goud wilt kopen om thuis stockeren onder de matras, is Bullionvault niet beste optie.
Als je fysiek goud wilt kopen, daarna bewaard in een kluis naar keuze ( in of buiten Europa) met de optie jouw eigen opgeslagen goud te laten leveren thuis mocht dat nodig zijn , dan lijkt dit me een goed systeem.
Van 4GLD vind ik de TER niet van terug, volgens justetf 0% (maar dat kan niet neem ik aan). Domicilie in EU en notering in EUR is wel een voordeel.
accumulating
physically backed
op Amsterdam
0,15% kosten
te koop via Bolero
Oei? Vreemde redenering ...sintorama schreef: ↑19 november 2020, 08:57Dat van dat getal min de leeftijd heb ik nooit begrepen. Volgens mij hoort het net andersom te zijn: hoe ouder je bent, hoe groter het deel aandelen moet zijn, en wel om deze redenen:
- Hoe ouder je wordt, des te MINDER lang heb je nog te leven. Bijgevolg is een crash op oudere leeftijd veel minder erg dan op jonge leeftijd. Er is een groot verschil tussen 500.000 EUR hebben en een levensverwachting van 30 jaar, of 500.000 EUR hebben en een levensverwachting van 10 jaar.
- Hoe ouder je bent, des te groter het bijeen gespaarde (of belegde) geld. 50% verliezen op een groot bedrag is minder erg, want het resterende deel is ook groter.
- Voor je nalatenschap maakt het niet uit: doet er zich een crash voor dan betalen je erfgenamen minder belastingen. Doet er zich een rallye voor dan erven je erfgenamen veel geld. Je erfgenamen nemen je aandelen over, niet het geld dat de aandelen vertegenwoordigen. Zij hebben opnieuw een verdere beleggingshorizon.
Dit is toch een van de basisregels?? De redenen hiervoor werden intussen reeds beschreven.
Als je 40 jaar bent maak je een crash van 50% met grote zekerheid nog goed, op je 70ste is die zekerheid een pak lager.
Het is niet omdat je tegen dan meer geld hebt dat het minder pijn doet om 50% te verliezen toch? Ik verlies liever 50% op mijn 40ste van 100.000euro dan 50% op mijn 70% van mijn 500.000euro.
Het punt is: als je 70 bent hoeft dat misschien niet. Als je 40 bent wel, want dan moet je pensioen nog beginnen. Als je al 70 bent kun je gerust verder gaan met het opnemen van een klein percentage van je belegging, onafhankelijk van of het nog herstelt of niet. Sterf je snel, maakt het niet uit. Leef je nog lang: herstelt het even goed.
Ah, ik niet. Hoe ouder ik word, hoe groter mijn kapitaal PLUS hoe groter mijn psychologische veerkrachtigheid tov het verliezen van geld. Toen ik 22 was, alleenstaande zonder eigen huis had, kon ik het mij niet permitteren om nog maar 10% van mijn zuurverdiende centjes te verliezen. Nu raakt het mijn koude kleren niet.
Zoals gezegd, het hangt sterk af van je persoonlijke situatie. Ik kan mij inbeelden dat naarmate je je pensioen nadert dat je daar anders over gaat nadenken. Maar om nu te zeggen dat iemand van 45 minder aandelen zou mogen hebben dan iemand van 35...?
-
anonymous
Hangt het niet ook af van hoe groot je marge is?sintorama schreef: ↑20 november 2020, 08:54Het punt is: als je 70 bent hoeft dat misschien niet. Als je 40 bent wel, want dan moet je pensioen nog beginnen. Als je al 70 bent kun je gerust verder gaan met het opnemen van een klein percentage van je belegging, onafhankelijk van of het nog herstelt of niet. Sterf je snel, maakt het niet uit. Leef je nog lang: herstelt het even goed.Ah, ik niet. Hoe ouder ik word, hoe groter mijn kapitaal PLUS hoe groter mijn psychologische veerkrachtigheid tov het verliezen van geld. Toen ik 22 was, alleenstaande zonder eigen huis had, kon ik het mij niet permitteren om nog maar 10% van mijn zuurverdiende centjes te verliezen. Nu raakt het mijn koude kleren niet.
Bijna iedereen moet zijn pensioen aanvullen met eigen spaargeld. Daarvoor heb je bij de start van je pensioen een bepaald bedrag nodig. Je neemt aan hoeveel je nodig hebt om het leven te leiden dat je wilt, je gaat uit van een bepaalde opbrengst per jaar, je gaat uit van een bepaalde leeftijd die je zult bereiken, ...
En overal pas je een veiligheidsmarge toe.
Om veilig te zijn heb je bijvoorbeeld 500.000 nodig. Of meer of minder.
Als er het eerste jaar (of 2e of 3e) van je pensioen een serieuze beurscrash is, waardoor je (virtueel) 200.000 euro van je spaargeld verliest, dan kan het heel lang duren vooraleer je weer op je veilige niveau staat.
Niet alleen omdat het enkele of vele jaren kan duren voor de beurs herstelt.
Maar vooral omdat je gedurende jaren een groter procentueel deel van je kapitaal opsoupeert.
Als je bvb elke maand 1000 € wilt gebruiken, en je hebt maar 300.000 € meer, dan ga je sneller je kapitaal opgebruiken.
Dat kapitaal is dan definitief weg. Kan dus ook niets meer opbrengen, en kan ook niet meer profiteren van beursherstel.
Maar uiteraard, als je marge heel groot is, je hebt bijvoorbeeld 2 miljoen €, dan zit je wel veilig (tenminste als je geen dure smaak hebt).
Ik heb toch nog steeds als doel om naast een zorgeloos pensioen ook een zo groot mogelijk overdraagbaar kapitaal te genereren voor mijn kinderen...sintorama schreef: ↑20 november 2020, 08:54Het punt is: als je 70 bent hoeft dat misschien niet. Als je 40 bent wel, want dan moet je pensioen nog beginnen. Als je al 70 bent kun je gerust verder gaan met het opnemen van een klein percentage van je belegging, onafhankelijk van of het nog herstelt of niet. Sterf je snel, maakt het niet uit. Leef je nog lang: herstelt het even goed.Ah, ik niet. Hoe ouder ik word, hoe groter mijn kapitaal PLUS hoe groter mijn psychologische veerkrachtigheid tov het verliezen van geld. Toen ik 22 was, alleenstaande zonder eigen huis had, kon ik het mij niet permitteren om nog maar 10% van mijn zuurverdiende centjes te verliezen. Nu raakt het mijn koude kleren niet.
Zoals gezegd, het hangt sterk af van je persoonlijke situatie. Ik kan mij inbeelden dat naarmate je je pensioen nadert dat je daar anders over gaat nadenken. Maar om nu te zeggen dat iemand van 45 minder aandelen zou mogen hebben dan iemand van 35...?
Ik blijf van mening dat het aangewezen is om je risico stelselmatig te laten zakken met je leeftijd. Er is daar geen gouden regel voor maar beter het is wel belangrijk je regel consequent toe te passen.
-
anonymous
Je zou in dit geval kunnen redeneren dat de horizon niet jouw eigen leven is, maar dat van jouw kinderen. En dus zou je wel meer in aandelen kunnen blijven, indien de marge voor jezelf groot genoeg is.
Je zou dan bijvoorbeeld een schenking kunnen doen van (een deel van) jouw beleggingsportefeuille aan jouw kinderen, maar met voorwaarden. Bijvoorbeeld dat je het recht hebt, elke maand een bedrag tot 1000€ op te nemen.
Of complexere constructies, via of zonder levensverzekering.
Maar dan zit je in de successieplanning, eerder dan zuiver sparen voor jouw pensioen.
Dat doe je toch net het beste door vol in aandelen te zitten? Toch wanneer je je erfgenamen hebt onderwezen wat een aandeel precies is, en dat de dagprijs daarvan niet zo'n belangrijke rol in speelt.
"De regel van 100": het aandelen percentage=100 - leeftijd
is een sterk verouderd concept dat blijkbaar voor iedereen als wet geldt. Dit concept: "aandelen-percentage gelinked met leeftijd" deed zijn intrede in de jaren 1960-1970; er werden zelfs door een grootbank producten verkocht die hierop steunden.
Regelmatig zie ik nog deze regel verschijnen in blogs, zoals deze hier, en in kranten en tijdschriften, zonder dat dit veel gesteund wordt door argumenten. Het is normaal dan, dat veel mensen deze regel als een 'basisregel' beschouwen.
Wanneer men echter zoekt, vindt men wel kritische geluiden betreffende deze regel. Er zijn zelfs studies die juist het tegenovergestelde poneren. Ik ga al deze artikels hier niet opsommen, alleen verwijs ik bijvoorbeeld naar deze hier: "Is Warren Buffett's 90/10 Asset Allocation Sound?" https://www.investopedia.com/articles/p ... -sound.asp
Kan jij SGLD kopen op Amsterdam bij Bolero?? Ik heb hen hier eergisteren nog een mail voor gestuurd en ze zeiden nee want Londen is de volumemarkt.Wimble schreef: ↑19 november 2020, 18:50SGLD (Invesco Physical Gold A) al bekeken?nielsv schreef: ↑19 november 2020, 13:31
Het is niet mijn intentie om (op dit moment) goud thuis te bewaren. Dat gezegd zijnde is de beheerskost bij bullionvault niet min. 0,5% commisie bij aankoop + 0.01% per maand aan storage fees met een minimum van 4$. De TER van PHAU (0,39%) is dan goedkoper, maar ik weet niet of ik de 2 zo direct mag vergelijken. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een ETF zoals PHAU of 4GLD.
accumulating
physically backed
op Amsterdam
0,15% kosten
te koop via Bolero
Ik heb SGLN van Ishares trouwens. Samen met PHAU lijken mij dat de beste 3.
Ik koop zelf geen goud momenteel maar deze staat op mijn kooplijst voor als het goud ooit eens onder de 1.000$ zakt.
Net eens geprobeerd en in Bolero kan ik het aankooporder volledig doorlopen tot aan ‘bevestig’. Ik ga er dan ook van uit dat je deze kunt kopen.
Het is belangrijk ‘een’ regel te hebben waarin je je asset allocatie bepaalt. Bij mij is dat 120 - leeftijd in aandelen, bij anderen is dat 60/40. Het is maar waar je je goed bij voelt zeker?Leontje schreef: ↑20 november 2020, 19:14"De regel van 100": het aandelen percentage=100 - leeftijd
is een sterk verouderd concept dat blijkbaar voor iedereen als wet geldt. Dit concept: "aandelen-percentage gelinked met leeftijd" deed zijn intrede in de jaren 1960-1970; er werden zelfs door een grootbank producten verkocht die hierop steunden.
Regelmatig zie ik nog deze regel verschijnen in blogs, zoals deze hier, en in kranten en tijdschriften, zonder dat dit veel gesteund wordt door argumenten. Het is normaal dan, dat veel mensen deze regel als een 'basisregel' beschouwen.
Wanneer men echter zoekt, vindt men wel kritische geluiden betreffende deze regel. Er zijn zelfs studies die juist het tegenovergestelde poneren. Ik ga al deze artikels hier niet opsommen, alleen verwijs ik bijvoorbeeld naar deze hier: "Is Warren Buffett's 90/10 Asset Allocation Sound?" https://www.investopedia.com/articles/p ... -sound.asp
In Amsterdam, in euro?? Huh?Wimble schreef: ↑20 november 2020, 21:48Ik koop zelf geen goud momenteel maar deze staat op mijn kooplijst voor als het goud ooit eens onder de 1.000$ zakt.
Net eens geprobeerd en in Bolero kan ik het aankooporder volledig doorlopen tot aan ‘bevestig’. Ik ga er dan ook van uit dat je deze kunt kopen.
Dit was deze week het antwoord van Bolero:
“De volumemarkt van deze ETF is London, wij kunnen dit dus niet ter beschikking stellen op Amsterdam aangezien wij in het kader van Best Execution de effecten enkel daar aanbieden.
Volgens onze informatie is er geen meerwaardebelasting van toepassing.”
Komt veel duurder uit. In dollar dus 0.5% wisselkosten en 15 euro ipv 7.5 voor een order van 2500.
Ik zie nu bij het checken ook dat je 0.73% beurstaks betaalt in totaal bij verkoop binnen het jaar voor mijn SGLN en bij SGLD is dat 0.24! Kan iemand mij dit uitleggen? Allebei in Londen, identiek product, andere emittent.