Grote som geld op rekening
TIP
Re: Grote som geld op rekening
Immo kopen is allemaal leuk en wel en je hebt echt iets fysiek in handen wat altijd tof is. Echter wanneer ik naar mijn eigen situatie kijk zou ik altijd voor aandelen kiezen in immo ipv fysiek.
Ik verhuur ook een huis en heb de berekening in november gedaan en zit aan een jaarlijkse netto opbrengst van 1.67%. Is geen oud huis (2007) alles in orde. Echter belastingen/verzekering, maar vooral kosten aan bv badkamerherstellingen, vochtproblemen door badkamer problemen, defecte frigo, defecte vaatwas, vestoppingen in afvoer etc... zorgen ervoor dat het rendement echt wel serieus naar beneden gaat. Wat van een huis die aan 950€ verhuurt wordt netto 353€ over laat.
Nu ging het hier om een huis welke we reeds hadden. Echter wanneer jij een nieuw huis zou kopen om te verhuren moet je ook rekenen dat je 6-10% in notariskosten gewoon kwijt bent. Die moet je eerst terugverdienen voor je echt in de + komt. + zoals je kan lezen heb je sowieso heel wat achtergeloop bij verhuren. Mijn huurders zijn brave flinke op tijd betalende huurders in toch wel een vrij recent huis en dan nog zou ik het liever verkopen en GVV aandelen kopen (maar moeder de vrouw heeft jammer genoeg ook inzage
).
Ik verhuur ook een huis en heb de berekening in november gedaan en zit aan een jaarlijkse netto opbrengst van 1.67%. Is geen oud huis (2007) alles in orde. Echter belastingen/verzekering, maar vooral kosten aan bv badkamerherstellingen, vochtproblemen door badkamer problemen, defecte frigo, defecte vaatwas, vestoppingen in afvoer etc... zorgen ervoor dat het rendement echt wel serieus naar beneden gaat. Wat van een huis die aan 950€ verhuurt wordt netto 353€ over laat.
Nu ging het hier om een huis welke we reeds hadden. Echter wanneer jij een nieuw huis zou kopen om te verhuren moet je ook rekenen dat je 6-10% in notariskosten gewoon kwijt bent. Die moet je eerst terugverdienen voor je echt in de + komt. + zoals je kan lezen heb je sowieso heel wat achtergeloop bij verhuren. Mijn huurders zijn brave flinke op tijd betalende huurders in toch wel een vrij recent huis en dan nog zou ik het liever verkopen en GVV aandelen kopen (maar moeder de vrouw heeft jammer genoeg ook inzage

Stockportfolio is: 59% WDP, 41% Deutsche Bank
Voor een huis dat je verhuurt aan 950 euro,mag je op zijn minst verwachten dat het in orde is, en er geen achterstallig onderhoud of slecht werkende toestellen zijn welke inmiddels al + 11 jaar oud zijn.Weslee schreef: ↑1 maart 2019, 10:56 Immo kopen is allemaal leuk en wel en je hebt echt iets fysiek in handen wat altijd tof is. Echter wanneer ik naar mijn eigen situatie kijk zou ik altijd voor aandelen kiezen in immo ipv fysiek.
Nu ging het hier om een huis welke we reeds hadden. Echter wanneer jij een nieuw huis zou kopen om te verhuren moet je ook rekenen dat je 6-10% in notariskosten gewoon kwijt bent. Die moet je eerst terugverdienen voor je echt in de + komt. + zoals je kan lezen heb je sowieso heel wat achtergeloop bij verhuren. Mijn huurders zijn brave flinke op tijd betalende huurders in toch wel een vrij recent huis en dan nog zou ik het liever verkopen en GVV aandelen kopen (maar moeder de vrouw heeft jammer genoeg ook inzage).
Eens je deze vervangen en afgeschreven hebt,en de rest in orde is gebracht zal je rendement zeker wel stijgen, en zal je zeker 10 maand huur/jaar er netto aan overhouden.
Helemaal waar en zeer herkenbaar! Mijn vrouw voelt zich ook beter bij tastbaar onroerend goed, terwijl ik liever aandelen koop. Ik zit ook in Cofinimmo en WDP.Weslee schreef: ↑1 maart 2019, 10:56 Nu ging het hier om een huis welke we reeds hadden. Echter wanneer jij een nieuw huis zou kopen om te verhuren moet je ook rekenen dat je 6-10% in notariskosten gewoon kwijt bent. Die moet je eerst terugverdienen voor je echt in de + komt. + zoals je kan lezen heb je sowieso heel wat achtergeloop bij verhuren. Mijn huurders zijn brave flinke op tijd betalende huurders in toch wel een vrij recent huis en dan nog zou ik het liever verkopen en GVV aandelen kopen (maar moeder de vrouw heeft jammer genoeg ook inzage).
Ik denk dat het voor diegenen die voldoende middelen hebben interessant is om hun vermogen voldoende te spreiden, maar als je een eigen huis hebt, zit er vaak alleen al daarmee een flink stuk vermogen in stenen...
Klopt zeer zeker, alles was bij mijn weten ook in orde. Ik vermoed dat de huurders, hoewel zeer vriendelijk en stipte betalers niet echt zorgzaam zijn. We woonden er zelf in tot een aantal jaar terug en hebben nooit problemen gekend. Echter sinds we verhuren is het eigenlijk elke maand wel iets. Net wanneer je denkt, nu staat alles weer ok, duikt er een nieuw probleem op. Nu ja idd misschien is het een periode waar we door moeten maar als ik het vergelijk met het gemak en opbrengst van GVV's kan ik het toch niet aanradenludo schreef: ↑1 maart 2019, 11:26Voor een huis dat je verhuurt aan 950 euro,mag je op zijn minst verwachten dat het in orde is, en er geen achterstallig onderhoud of slecht werkende toestellen zijn welke inmiddels al + 11 jaar oud zijn.Weslee schreef: ↑1 maart 2019, 10:56 Immo kopen is allemaal leuk en wel en je hebt echt iets fysiek in handen wat altijd tof is. Echter wanneer ik naar mijn eigen situatie kijk zou ik altijd voor aandelen kiezen in immo ipv fysiek.
Nu ging het hier om een huis welke we reeds hadden. Echter wanneer jij een nieuw huis zou kopen om te verhuren moet je ook rekenen dat je 6-10% in notariskosten gewoon kwijt bent. Die moet je eerst terugverdienen voor je echt in de + komt. + zoals je kan lezen heb je sowieso heel wat achtergeloop bij verhuren. Mijn huurders zijn brave flinke op tijd betalende huurders in toch wel een vrij recent huis en dan nog zou ik het liever verkopen en GVV aandelen kopen (maar moeder de vrouw heeft jammer genoeg ook inzage).
Eens je deze vervangen en afgeschreven hebt,en de rest in orde is gebracht zal je rendement zeker wel stijgen, en zal je zeker 10 maand huur/jaar er netto aan overhouden.

Stockportfolio is: 59% WDP, 41% Deutsche Bank
Eigenlijk moet wie daarin gelooft net niet beleggen in vastgoed. Het is zowat de enige investering die je niet kan verstoppen, niet naar het buitenland kan brengen en niet snel kan liquideren.
Vastgoed kopen komt in feite neer op zeggen: "ik geloof in de toekomst van dit land".
Historisch bekeken brengen aandelen het meeste op. De beste investering is dus aandelen en niet vastgoed. Tenminste als je je geld lang genoeg op de beurs kan laten staan en niet panikeert als je aandelen het even wat minder doen.Plofwapper schreef: ↑19 februari 2019, 19:09Ik wist niet dat het verhuren van een appartement zoveel problemen met zich meebrengt. Mijn moeder is ervan overtuigd dat een appartement verhuren de beste en veiligste investering is dat ik kan doen. Maar die bewijst toch het tegendeel.Ardennois schreef: ↑19 februari 2019, 16:08 + 1 voor Ludo. Zelfde ervaring na een carrière van 25 jaar verhuren van een appartement en een huis. Met als dieptepunt dat bij de laatste zitting een vrederechter het zelfs niet nodig vond dat huurders mij een huuropzeg verschuldigd waren (na 2 maanden was dit "voorname" koppel uit elkaar gegaan). € 200 en wat schadevergoeding terwijl ik inmiddels het appartement meer dan 3 maanden (hun vooropzegtermijn) niet kon verhuren. Mijnheer de vrederechter beslist. Intussen heb ik net als Ludo dan ook besloten het verhuren op te geven. Het huis is al verkocht, het appartement zal ik verkopen als de huidige (goede) huurder vertrekt. Mijn gemoedsrust is er alleen maar beter van geworden (en mijn bankrekening ook).
Ik wil meer beleggen op de beurs enzo, maar zij zegt dat de beurs een zeer slecht idee is omdat ze veel mensen kent die er veel geld met zijn verloren. Ik kan haar niet overtuigen dat de beurs niet zo slecht en gevaarlijk is als iedereen suggereert.
Ik denk dan dat de beste oplossing voor mij is om een deel te beleggen en de rest van het spaargeld bij houden op een spaarboekje tot ik iets wil kopen voor mij zelf.
Mensen die veel verliezen op de beurs kopen de verkeerde aandelen of kopen & verkopen op de verkeerde momenten.
Als je niet weet welke aandelen te kopen of wanneer ze te kopen raad ik je aan de Bogleheads principes te volgen. Zie hiervoor BH4Long zijn thread en ook Ignition zijn bijdrage's.
Ps: mocht je de smaak te pakken krijgen dan kan je erna eventueel toch nog beslissen om individuele aandelen te kopen. Maar daarmee zou ik zeker en vast niet beginnen als je nog geen ervaring hebt op de beurs.