Grote som geld op rekening
TIP
Re: Grote som geld op rekening
+ 1 voor Ludo. Zelfde ervaring na een carrière van 25 jaar verhuren van een appartement en een huis. Met als dieptepunt dat bij de laatste zitting een vrederechter het zelfs niet nodig vond dat huurders mij een huuropzeg verschuldigd waren (na 2 maanden was dit "voorname" koppel uit elkaar gegaan). € 200 en wat schadevergoeding terwijl ik inmiddels het appartement meer dan 3 maanden (hun vooropzegtermijn) niet kon verhuren. Mijnheer de vrederechter beslist. Intussen heb ik net als Ludo dan ook besloten het verhuren op te geven. Het huis is al verkocht, het appartement zal ik verkopen als de huidige (goede) huurder vertrekt. Mijn gemoedsrust is er alleen maar beter van geworden (en mijn bankrekening ook).
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik wist niet dat het verhuren van een appartement zoveel problemen met zich meebrengt. Mijn moeder is ervan overtuigd dat een appartement verhuren de beste en veiligste investering is dat ik kan doen. Maar die bewijst toch het tegendeel.Ardennois schreef: ↑19 februari 2019, 16:08 + 1 voor Ludo. Zelfde ervaring na een carrière van 25 jaar verhuren van een appartement en een huis. Met als dieptepunt dat bij de laatste zitting een vrederechter het zelfs niet nodig vond dat huurders mij een huuropzeg verschuldigd waren (na 2 maanden was dit "voorname" koppel uit elkaar gegaan). € 200 en wat schadevergoeding terwijl ik inmiddels het appartement meer dan 3 maanden (hun vooropzegtermijn) niet kon verhuren. Mijnheer de vrederechter beslist. Intussen heb ik net als Ludo dan ook besloten het verhuren op te geven. Het huis is al verkocht, het appartement zal ik verkopen als de huidige (goede) huurder vertrekt. Mijn gemoedsrust is er alleen maar beter van geworden (en mijn bankrekening ook).
Ik wil meer beleggen op de beurs enzo, maar zij zegt dat de beurs een zeer slecht idee is omdat ze veel mensen kent die er veel geld met zijn verloren. Ik kan haar niet overtuigen dat de beurs niet zo slecht en gevaarlijk is als iedereen suggereert.
Ik denk dan dat de beste oplossing voor mij is om een deel te beleggen en de rest van het spaargeld bij houden op een spaarboekje tot ik iets wil kopen voor mij zelf.
Lijkt mij een goed plan. 220k is veel geld, maar nu ook niet zoveel om het al op je 19 jaar illiquide te maken. Kijk ook eens naar een termijnrekening op 4 of 5 jaar, daar kan je zonder risico > 1% rente op krijgen en tegen dat je 23-24 jaar bent zal het wellicht al wel duidelijker zijn waar je leven heen gaat.
Goed, maar ik zou me wel wat inlezen over de beurs voor je begint want de beurs kan inderdaad gevaarlijk zijn als je de foute keuzes maakt. Je moet de juiste mindset hebben want anders ga je op de verkeerde moment verkopen.Plofwapper schreef: ↑19 februari 2019, 19:09 Ik wist niet dat het verhuren van een appartement zoveel problemen met zich meebrengt. Mijn moeder is ervan overtuigd dat een appartement verhuren de beste en veiligste investering is dat ik kan doen. Maar die bewijst toch het tegendeel.
Ik wil meer beleggen op de beurs enzo, maar zij zegt dat de beurs een zeer slecht idee is omdat ze veel mensen kent die er veel geld met zijn verloren. Ik kan haar niet overtuigen dat de beurs niet zo slecht en gevaarlijk is als iedereen suggereert.
Ik denk dan dat de beste oplossing voor mij is om een deel te beleggen en de rest van het spaargeld bij houden op een spaarboekje tot ik iets wil kopen voor mij zelf.
Deze links zijn interessant om te lezen om te beginnen en vrij entertainend geschreven:
https://jlcollinsnh.com/2012/04/15/stoc ... -save-you/
https://jlcollinsnh.com/2012/04/19/stoc ... s-goes-up/
https://jlcollinsnh.com/2012/04/25/stoc ... he-market/
https://jlcollinsnh.com/2012/04/29/stoc ... gly-event/
Investeren in vastgoed is inderdaad een goede belegging, maar er zijn ook wel zekere risico's aan verbonden als je dat vastgoed gaat verhuren.
Investeer in vastgoed als je het zelf gaat bewonen, dat is de veiligste belegging.
En de beurs, zelfs als geoefende beursbelegger kan je veel geld verliezen.
Als je daar mee wil beginnen ben je best in een clubje te gaan die dergelijke zaken doet, en daar eerst je licht eens op te steken voor je daadwerkelijk gaat beleggen op de beurs.
Investeer in vastgoed als je het zelf gaat bewonen, dat is de veiligste belegging.
En de beurs, zelfs als geoefende beursbelegger kan je veel geld verliezen.
Als je daar mee wil beginnen ben je best in een clubje te gaan die dergelijke zaken doet, en daar eerst je licht eens op te steken voor je daadwerkelijk gaat beleggen op de beurs.
-
- Hero Member
- Contacteer:
We moeten ook niet overdrijven, verhuren is een veilige, relatief goede investering (4% netto met gemiddelde probleempjes die je vroeg of laat toch eens hebt). Je moeder heeft dus niet geheel ongelijk, hoofdreden waarom ik persoonlijk vastgoed (nu nog) links zou laten liggen:Plofwapper schreef: ↑19 februari 2019, 19:09
Ik wist niet dat het verhuren van een appartement zoveel problemen met zich meebrengt. Mijn moeder is ervan overtuigd dat een appartement verhuren de beste en veiligste investering is dat ik kan doen. Maar die bewijst toch het tegendeel.
- Nodig om meteen het volledige bedrag (of meer) te investeren, is dan feitelijk bevroren voor 10 jaar (verkopen is niet zonder risico - registratierechten recupereren op korte termijn is niet evident).
- 220K is nipt om een degelijk pand te kopen (ik las hier prijzen van 100-150K maar daarvoor koop je een pand in zeer matige staat).
- Regels m.b.t. isolatie en dergelijk worden langzaam maar zeker verplicht, in de toekomst zal dit enkel maar toenemen - je pand moet dus een zekere basiskwaliteit hebben.
- Een grote troef bij verhuren is zelf "doe het zelver zijn" - of de ouders natuurlijk, als je afhankelijk bent van externen is dit een groot nadeel
- Mensen die de laatste 50 jaar geïnvesteerd hebben in vastgoed konden naast de huurinkomsten rekenen op een significante meerwaarde. Dit is nu veel beperkter en een stabilisatie is zeker niet uitgesloten.
- problemen zijn zeer toch wat regio -gebonden heb ik de indruk. Persoonlijk 2x problemen gekend met huurders in 15 jaar, in 1 geval was de vloer destructief beschadigd - heeft me 6K gekost en alles zelf gedaan. Kennis heeft wat panden in Brusselse rand en daar zijn er problemen met de regelmaat van de klok.
- 4% is niet slecht maar het is niet zonder moeite, op wat langere termijn zal je een gelijkaardig rendement of hoger behalen met andere beleggingen - zeker gezien je jonge leeftijd, het feit dat je vroeg kan starten en dus heel lang kan beleggen is een groot voordeel.
Mss ook handig: ik bezit zelf huurpanden en behoud deze omdat:
- Goede relatie met huurders, reeds 10+ jaar huurder en zullen wellicht nog vele jaren huren. Ik heb ook een mondelinge afspraak: als ik 1x/jaar mag langskomen en alles is in orde betaal ik 1 maand huur terug - de prijs die ik bereid ben te betalen voor zekerheid en voor de huurders een leuke extra.
- 99% van alle werkzaamheden in eigen beheer, voldoen ook vrij goed aan de normen
- Meerwaarde van vastgoed is reeds gerealiseerd, KI valt goed mee.
- maakt deel uit van een grote spreiding (aandelen, ETF, cash)
- Panden liggen op korte afstand van mijn woning
- Panden zijn in uitstekende staat
- Gewoon leuk om maandelijks wat extra inkomsten te hebben
Verhuren is zeker een goede beleggingsvorm, tenminste zolang alles goed gaat. MAAR als je een probleemhuurder hebt, overheerst dat àlles in je leven op dat moment. Je bent dan druk in de weer, en je ligt er wakker van snachts. Oplossingen duren lang en je staat machteloos. Je moet een zeer sterk karakter hebben om zulke periode door te komen. En als je het enkele keren hebt meegemaakt, dan doe je zoals iédereen dan doet : àlles verkopen! Maar dat duurt ook lang! En ondertussen is je leven een hel!
Ik meen dat 1x aangekondigt langskomen als verhuurder om te controleren of het pand als goede huisvader gebruikt wordt een recht is van de verhuurder dus hier moet geen mondelinge afspraak voor gemaakt worden of beloning voor gegeven worden.contextbinder schreef: ↑20 februari 2019, 12:03
Ik heb ook een mondelinge afspraak: als ik 1x/jaar mag langskomen en alles is in orde betaal ik 1 maand huur terug - de prijs die ik bereid ben te betalen voor zekerheid en voor de huurders een leuke extra.
Als je de puntjes op de i wil zetten.
1/ Het jaarlijks bezoekrecht /periode moet in het huurkontrakt staan.
2/ 1maand op voorhand per AS aan huurder datum vastleggen
3/ Als huurder(moedwillig) niet thuis of niet open doet, vaststelling door deurwaarder
4/ Nieuwe afspraak maken met huurder
5/ Indien huurder weer niet thuis geeft, terug vaststelling door deurwaarder
6/ Verzoekschrift bij vrederechter met dwangsom( is gratis en kan zonder advokaat )
7/ Indien huurder niet komt opdagen moet je laten dagvaarden via advokaat en deurwaarder
8/ Advokaat raadplegen, en huurder laten dagvaarden via deurwaarder
9/ Indien huurder opdaagt, kan er vonnis zijn
10/Vonnis betekenen via deurwaarder
11/Indien huurder niet opdaagt, vonnis bij verstek
12/Uitspraak vonnis laten betekenen door deurwaarder
13/ Je advokaat en andere kosten betalen.
Dan ben je ongeveer 3/4 maanden verder. en ben je al pak geld kwijt.En dit nog maar enkel om een jaarlijks bezoek af te dwingen. Laat staan voor de rest, je kosten recupereren, en dan ben je nog niet binnen geweest voor kontrole als de huurder weer niet thuisgeeft. Want dan begint het spelleke opnieuw.
1/ Het jaarlijks bezoekrecht /periode moet in het huurkontrakt staan.
2/ 1maand op voorhand per AS aan huurder datum vastleggen
3/ Als huurder(moedwillig) niet thuis of niet open doet, vaststelling door deurwaarder
4/ Nieuwe afspraak maken met huurder
5/ Indien huurder weer niet thuis geeft, terug vaststelling door deurwaarder
6/ Verzoekschrift bij vrederechter met dwangsom( is gratis en kan zonder advokaat )
7/ Indien huurder niet komt opdagen moet je laten dagvaarden via advokaat en deurwaarder
8/ Advokaat raadplegen, en huurder laten dagvaarden via deurwaarder
9/ Indien huurder opdaagt, kan er vonnis zijn
10/Vonnis betekenen via deurwaarder
11/Indien huurder niet opdaagt, vonnis bij verstek
12/Uitspraak vonnis laten betekenen door deurwaarder
13/ Je advokaat en andere kosten betalen.
Dan ben je ongeveer 3/4 maanden verder. en ben je al pak geld kwijt.En dit nog maar enkel om een jaarlijks bezoek af te dwingen. Laat staan voor de rest, je kosten recupereren, en dan ben je nog niet binnen geweest voor kontrole als de huurder weer niet thuisgeeft. Want dan begint het spelleke opnieuw.
Het voorgaande noemt men ook 'het 13-punten plan' 

Je kan ook via de beurs beleggen in vastgoed. Ik denk dan aan WDP, VGP, Cofinimmo....
Ik heb WDP al een 6 jaar in portefeuille, naast het dividend is de waarde al verdrievoudigd.
En ik hoef geen advokaat in te schakelen om mijn dividend te krijgen. Ook bellen ze niet als het dak lekt of er een deur klemt.
Ik heb WDP al een 6 jaar in portefeuille, naast het dividend is de waarde al verdrievoudigd.
En ik hoef geen advokaat in te schakelen om mijn dividend te krijgen. Ook bellen ze niet als het dak lekt of er een deur klemt.
100% akkoord. Ik zou voor WDP & Cofinimmo gaan. WDP voor het stijgend rendement en Cofinimmo voor het hoog vast rendement. (zelf persoonlijk zou ik enkel WDP doen maar jaBlackbelt schreef: ↑24 februari 2019, 17:19 Je kan ook via de beurs beleggen in vastgoed. Ik denk dan aan WDP, VGP, Cofinimmo....

Stockportfolio is: 59% WDP, 41% Deutsche Bank
Cofinimmo en zeker WDP staan momenteel wel zeer hoog. Staan ook op mijn wenslijst maar ik wacht toch eerst op een daling.Weslee schreef: ↑25 februari 2019, 11:32100% akkoord. Ik zou voor WDP & Cofinimmo gaan. WDP voor het stijgend rendement en Cofinimmo voor het hoog vast rendement. (zelf persoonlijk zou ik enkel WDP doen maar jaBlackbelt schreef: ↑24 februari 2019, 17:19 Je kan ook via de beurs beleggen in vastgoed. Ik denk dan aan WDP, VGP, Cofinimmo....
En ik hoef geen advokaat in te schakelen om mijn dividend te krijgen. Ook bellen ze niet als het dak lekt of er een deur klemt.. ik zou 55K in WDP & 55K in Cofinimmo steken en bij WDP altijd voor keuzedividenden gaan en bij Cofinimmo de dividenden opbrengst ook opnieuw beleggen. Doe dit een paar jaar en kijk dan waar je staat. Indien je tevreden bent met het gerealiseerde rendement kan je nog eens 60K aan toevoegen. De resterende 50K zou ik gewoon cash houden.
In normale omstandigheden zou ik aanraden om voor 50% kasbons en obligaties te gaan. Maar kasbons brengen nu amper iets op en voor obligaties met goed rendement moet je tegenwoordig al veel risico gaan nemen. Dus de helft dan maar op spaarrekening.
Je kan met de rest een garage kopen en verhuren. Wat er dan nog overschiet gebruiken voor aandelen.
Maar ik zou niet alles in één keer in aandelen beleggen. Ik zou dit spreiden over de jaren zodat je rustig alles kunt leren over beleggen. Omdat ik liever alles zelf in handen heb ben ik niet voor fondsen(ik verkies dan holdings).
Cofinimmo staat hoog maar nu ook nog niet zeer hoog. De meeste gvv staan op dit moment hoog gewaardeerd.
De uitzondering zijn de retail gvv en met reden.
Je kan met de rest een garage kopen en verhuren. Wat er dan nog overschiet gebruiken voor aandelen.
Maar ik zou niet alles in één keer in aandelen beleggen. Ik zou dit spreiden over de jaren zodat je rustig alles kunt leren over beleggen. Omdat ik liever alles zelf in handen heb ben ik niet voor fondsen(ik verkies dan holdings).
Akkoord over WDP,vind ik nu ook te hoog om in te stappen. Er moet nu maar één misstap gebeuren en je zult de koers nogal naar beneden zien gaan. Of een algemene beurscrash.Kan dit jaar gebeuren maar evengoed pas binnen 5 jaar. WDP kan evengoed nog een tijd verderstijgen. Kan ook nog een boost krijgen indien het bij de Bel20 komt.
Cofinimmo staat hoog maar nu ook nog niet zeer hoog. De meeste gvv staan op dit moment hoog gewaardeerd.
De uitzondering zijn de retail gvv en met reden.
Ben het niet echt eens dat WDP 'te' hoog staat.
Kijk naar hun kerncijfers.
Onderliggende waarde is niet overgewaardeerd, k/w is heel redelijk, schuldniveau is goed.
Het enige wat je in de gaten moet houden is de bezettingsgraad van de gebouwen. Als dat zou zakken gaat de winst onderuit omdat ze dan inkomsten missen en kosten (verwarming, bewaking) zelf moeten gaan betalen.
Kijk naar hun kerncijfers.
Onderliggende waarde is niet overgewaardeerd, k/w is heel redelijk, schuldniveau is goed.
Het enige wat je in de gaten moet houden is de bezettingsgraad van de gebouwen. Als dat zou zakken gaat de winst onderuit omdat ze dan inkomsten missen en kosten (verwarming, bewaking) zelf moeten gaan betalen.