Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
TIP
Re: Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
Ja,maar een absolute garantie heb je bij die mannnen niet. Bel bv. een paar keer naar de fiscus telkens op een andere dag of naar een ander telefoonnummer en neem hun gesprek op.MeOnline schreef: dat bedoel ik dus, was op zoek naar een betere oplossing.
De fiscus zelf bellen?
Als je dan tegenstrijdige antwoorden krijgt, ben je evenver van huis.
Omdat de fiscus haar mening herzien heeft, is het best de begrijpen dat de bank ook in de war is.
Die oudere belastingscontroleurkekese bij de fiscus die raken er totaal niet meer aan uit.
Laatst gewijzigd door paul op 1 augustus 2009, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
Ik heb de volgende tekst uit de brochure wegwijs in de fiscaliteit van de woning van de fiscus gehaald op blz. 81. Het voorbeeld betreft een TWEEDE woning ( waar je dus zelf niet woont). Er is wel degelijk een aftrek mogelijk niet de woonbonus maar wel het nadeligere langetermijnsparen
"
Ik ga de loop van 2009 een hypothecaire lening aan die de aankoop
van mijn in België gelegen tweede woning fi nanciert. Ik kan geen
aanspraak maken op de aftrek voor enige en eigen woning. Voor welke
fi scale voordelen komen de bestedingen van mijn lening wel in aanmerking?
In dit geval kunnen de bestedingen van de door u gesloten hypothecaire lening
in aanmerking komen voor
De interestaftrek:
De door u betaalde of gedragen interesten komen in aanmerking voor de interestaftrek
indien de schuld specifi ek is aangegaan om:
✓ uw eigen woning te verkrijgen of te behouden (de aftrek is mogelijk indien uw
inkomen wordt vrijgesteld)
✓ onroerende goederen, waarvan u het inkomen als een onroerend inkomen moet
aangeven, te verkrijgen of te behouden.
De kapitaalafl ossingen:
De kapitaalafl ossingen van uw lening komen in aanmerking voor de belastingvermindering
voor het langetermijnsparen indien aan de volgende voorwaarden
is voldaan:
✓ de lening is gewaarborgd door een hypothecaire inschrijving
✓ de lening is aangegaan om een in een lidstaat van de Europese Economische
Ruimte (vanaf aanslagjaar 2007) gelegen woning, andere dan de enige, eigen
woning
✓ te bouwen, te verwerven of te verbouwen"
"
Ik ga de loop van 2009 een hypothecaire lening aan die de aankoop
van mijn in België gelegen tweede woning fi nanciert. Ik kan geen
aanspraak maken op de aftrek voor enige en eigen woning. Voor welke
fi scale voordelen komen de bestedingen van mijn lening wel in aanmerking?
In dit geval kunnen de bestedingen van de door u gesloten hypothecaire lening
in aanmerking komen voor
De interestaftrek:
De door u betaalde of gedragen interesten komen in aanmerking voor de interestaftrek
indien de schuld specifi ek is aangegaan om:
✓ uw eigen woning te verkrijgen of te behouden (de aftrek is mogelijk indien uw
inkomen wordt vrijgesteld)
✓ onroerende goederen, waarvan u het inkomen als een onroerend inkomen moet
aangeven, te verkrijgen of te behouden.
De kapitaalafl ossingen:
De kapitaalafl ossingen van uw lening komen in aanmerking voor de belastingvermindering
voor het langetermijnsparen indien aan de volgende voorwaarden
is voldaan:
✓ de lening is gewaarborgd door een hypothecaire inschrijving
✓ de lening is aangegaan om een in een lidstaat van de Europese Economische
Ruimte (vanaf aanslagjaar 2007) gelegen woning, andere dan de enige, eigen
woning
✓ te bouwen, te verwerven of te verbouwen"
Re: Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
maar bij mij zou het dus de enige en eigen woning zijn...
Re: Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
neen, in de eigen woning moet je op 31-12 zelf inwonenMeOnline schreef: maar bij mij zou het dus de enige en eigen woning zijn...
( een voorbeeld van de eerste woning waar je zelf niet in woont heb ik niet gevonden)
Laatst gewijzigd door paul op 1 augustus 2009, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
maar volgens sommige bronnen kan je:
- wegens 'sociale redenen' het betrekken van de woning uitstellen. Dus als mijn vriendin, student, dit volgend jaar pas betrekt kan ze dit evenzeer volgend jaar inbrengen.
- kan je de woonbonus niet meer VOOR ALTIJD verliezen, enkel voor het jaar dat je domicile er niet staat.
Dus eventueel hoeft zij hier dit jaar nog niet in te wonen, als ze dit volgend jaar betrekt kan ze dit vanaf volgend jaar als woonbonus inbrengen...
Maar ik kan dus nergens 200% duidelijkheid vinden of dit allemaal klopt..
- wegens 'sociale redenen' het betrekken van de woning uitstellen. Dus als mijn vriendin, student, dit volgend jaar pas betrekt kan ze dit evenzeer volgend jaar inbrengen.
- kan je de woonbonus niet meer VOOR ALTIJD verliezen, enkel voor het jaar dat je domicile er niet staat.
Dus eventueel hoeft zij hier dit jaar nog niet in te wonen, als ze dit volgend jaar betrekt kan ze dit vanaf volgend jaar als woonbonus inbrengen...
Maar ik kan dus nergens 200% duidelijkheid vinden of dit allemaal klopt..
Re: Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
MeOnline schreef: maar volgens sommige bronnen kan je:
- wegens 'sociale redenen' het betrekken van de woning uitstellen. Dus als mijn vriendin, student, dit volgend jaar pas betrekt kan ze dit evenzeer volgend jaar inbrengen.
- kan je de woonbonus niet meer VOOR ALTIJD verliezen, enkel voor het jaar dat je domicile er niet staat.
Dus eventueel hoeft zij hier dit jaar nog niet in te wonen, als ze dit volgend jaar betrekt kan ze dit vanaf volgend jaar als woonbonus inbrengen...
Maar ik kan dus nergens 200% duidelijkheid vinden of dit allemaal klopt..
Op die manier zou men alles als "sociale redenen" kunnen invoeren, ik vrees dat ze dat niet gaan aanvaarden.
Re: Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
klopt, maar als mijn 2de bevinding klopt, maakt het niks uit en kan ze dit vanaf volgend jaar gewoon bijvoegen...
Re: Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
Helaas klopt uw tweede bevinding niet ,en is het geen aftrek voor woonbonus, wel voor langetermijnsparen
Definitief woonbonus verloren voor de volledige looptijd van de lening ( daarin heeft uw bank gelijk ).
Oorspronkelijk was zelfs die aftrek voor het langetermijnsparen niet voorzien, maar daar is de fiscus van mening veranderd.
Definitief woonbonus verloren voor de volledige looptijd van de lening ( daarin heeft uw bank gelijk ).
Oorspronkelijk was zelfs die aftrek voor het langetermijnsparen niet voorzien, maar daar is de fiscus van mening veranderd.
Laatst gewijzigd door paul op 1 augustus 2009, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
dus alles op een rijtje.
Het voordeligste is dus nog steeds dat ook mijn vriendin haar domicilie daar dit jaar ook reeds zet?
Haar ouders verliezen dan wel de kinderbijslag en het "ten-laste-zijn".
Kan ik haar dan niet ten laste nemen en eventueel een studiebeurs aanvragen voor haar school?
Want op papier woont ze dan toch bij mij in, wonen wij samen.
In de praktijk zal ze nog bij haar thuis wonen, dat moeten we allemaal nog eens bespreken...
Het voordeligste is dus nog steeds dat ook mijn vriendin haar domicilie daar dit jaar ook reeds zet?
Haar ouders verliezen dan wel de kinderbijslag en het "ten-laste-zijn".
Kan ik haar dan niet ten laste nemen en eventueel een studiebeurs aanvragen voor haar school?
Want op papier woont ze dan toch bij mij in, wonen wij samen.
In de praktijk zal ze nog bij haar thuis wonen, dat moeten we allemaal nog eens bespreken...
Re: Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
Klopt allemaal, zeker dat van die studiebeurs ook............ misschien een voordeel, kan evengoed een nadeel zijn.MeOnline schreef: dus alles op een rijtje.
Het voordeligste is dus nog steeds dat ook mijn vriendin haar domicilie daar dit jaar ook reeds zet?
Haar ouders verliezen dan wel de kinderbijslag en het "ten-laste-zijn".
Kan ik haar dan niet ten laste nemen en eventueel een studiebeurs aanvragen voor haar school?
Want op papier woont ze dan toch bij mij in, wonen wij samen.
In de praktijk zal ze nog bij haar thuis wonen, dat moeten we allemaal nog eens bespreken...
De wijkagent komt wel controle doen of je vriendin er wel woont, is ze toevallig niet thuis dan worden oa de buren enz. ondervraagt, kledij enz. Het moet wel geloofwaardig overkomen.
Re: Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
mja, maar in maart of zo trekken we er wel al effectief in.
We zetten er ook al meubels in tegen het einde van het jaar en kleren zullen er dan ook wel aanwezig zijn...
Wat bedoel je dat die studiebeurs ook een nadeel kan zijn?
Ze zou nog naar school moeten tot februari waarsch. dus is het wel de moeite voor die 2maanden?
+ haar ouders moeten ook akkoord gaan he...
tis zo een soep... pffff
We zetten er ook al meubels in tegen het einde van het jaar en kleren zullen er dan ook wel aanwezig zijn...
Wat bedoel je dat die studiebeurs ook een nadeel kan zijn?
Ze zou nog naar school moeten tot februari waarsch. dus is het wel de moeite voor die 2maanden?
+ haar ouders moeten ook akkoord gaan he...
tis zo een soep... pffff
Re: Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
mogelijk nadeel voor studiebeurs , is als uw inkomsten hoger zouden zijn dan die van de ouders van uw vriendin ( rekeninghoudend met het aantal personen te laste )MeOnline schreef: mja, maar in maart of zo trekken we er wel al effectief in.
We zetten er ook al meubels in tegen het einde van het jaar en kleren zullen er dan ook wel aanwezig zijn...
Wat bedoel je dat die studiebeurs ook een nadeel kan zijn?
Ze zou nog naar school moeten tot februari waarsch. dus is het wel de moeite voor die 2maanden?
+ haar ouders moeten ook akkoord gaan he...
tis zo een soep... pffff
Een onbewoond huis, met enkel wat meubels en wat kleren in , daar trapt een doorgewinterd wijkagent mogelijk niet in.
Re: Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
dus ik kan er beter al effectief gaan wonen en mijn vriendin bv. elk weekend laten daar zijn?
pfff, zouden ze dat al de eerste 3maanden komen nakijken?
pfff, zouden ze dat al de eerste 3maanden komen nakijken?
Re: Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
Uiteraard kunnen die in de eerste 3 maanden komen kijken, en enkel in het weekend aanwezig zijn, daar trappen ze ook meestal niet in.MeOnline schreef: dus ik kan er beter al effectief gaan wonen en mijn vriendin bv. elk weekend laten daar zijn?
pfff, zouden ze dat al de eerste 3maanden komen nakijken?
Re: Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
conclusie dus:
beter vanaf december/januari effectief gaan samenwonen in dit huis?
Maakt het dan iets uit dat dat wettelijk of feitelijk of... samenwonend is?
Hoe moet ik haar dan ten laste nemen?
Hoe ga ik haar dat weer uitleggen... Haar ma doet zo al zo moeilijk... Schoonmoeders eh
pffff, zie echt het bos niet meer door de bomen
Eventueel kunnen we ook gewoon haar domicilie daar pas volgend jaar plaatsen?
Maar ik denk dat dat het stomste is wat we kunnen doen, betreffende fiscaal voordeel, niet?
beter vanaf december/januari effectief gaan samenwonen in dit huis?
Maakt het dan iets uit dat dat wettelijk of feitelijk of... samenwonend is?
Hoe moet ik haar dan ten laste nemen?
Hoe ga ik haar dat weer uitleggen... Haar ma doet zo al zo moeilijk... Schoonmoeders eh
pffff, zie echt het bos niet meer door de bomen
Eventueel kunnen we ook gewoon haar domicilie daar pas volgend jaar plaatsen?
Maar ik denk dat dat het stomste is wat we kunnen doen, betreffende fiscaal voordeel, niet?
Laatst gewijzigd door MeOnline op 1 augustus 2009, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
