Impact faillissement Electrawinds op Groenkracht ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Impact faillissement Electrawinds op Groenkracht ?
dus de overblijvende aandeelhouders zullen midden 2015 akkoord gaan dat er (opnieuw?) geen dividend is omdat er begin 2014 teveel wilden uitstappen...Zorba schreef:'Voor de verzoeken tot uittreding die dan zouden worden aanvaard, mag in principe betaling van het scheidingsaandeel daarop worden verwacht na goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2014'
Dat dividend is het minste van mijn zorgen. Ze mogen het houden. De inleg ooit min of meer terugkrijgen; daar gaat het over voor mij.
gaan ze in 2014 aandelen terug betalen of gaan ze daar sowieso mee wachten?
ik snap het niet echt.
ik snap het niet echt.
Vraagje hierbij ... indien aandelen zijn gekocht in oktober 2010, zijn deze dan opvraagbaar? Ik vermoed van wel ... 3 boekjaren behouden volgens de statuten ... boekjaar 1: 2010 boekjaar 2014 is na 3 boekjaren!
Kan iemand dit bevestigen ... alvast dank.
Oktober 2010 gekocht=verkopen in oktober 2013, je kan nu al wel de aandelen opsturen.Edgeloss schreef:Vraagje hierbij ... indien aandelen zijn gekocht in oktober 2010, zijn deze dan opvraagbaar? Ik vermoed van wel ... 3 boekjaren behouden volgens de statuten ... boekjaar 1: 2010 boekjaar 2014 is na 3 boekjaren!
Per mail gekregen
23 december 2013 | Mededeling aan de coöperanten
Algemeen
NV Electrawinds en haar Luxemburgse holding SE Electrawinds hebben na het ontstaan van de jongste bedrijfsproblemen, op 9 december jl. bij de rechtbank van Koophandel in Brugge – afdeling Oostende – een verzoek tot gerechtelijke reorganisatie ingediend.
Gaat de rechtbank daar tussen Kerstmis en Nieuwjaar op in, dan hebben Electrawinds en de holding maximaal een half jaar de tijd om:
1. een reorganisatieplan op te stellen;
2. een akkoord te bereiken met de wettelijk vereiste meerderheid van de schuldeisers over dit plan;
3. te beginnen met de reorganisatie van het bedrijf.
De Wet betreffende de Continuïteit van de Ondernemingen (WCO) bepaalt dat ondertussen heel wat rechten van de schuldeisers geschorst zijn zolang de WCO-procedure loopt.
Groenkracht: info en antwoorden
De jongste dagen bleken er nogal wat vragen te zijn bij de coöperanten van Groenkracht over hun juiste positie en hoe hun eventuele uittredingsaanvraag wordt behandeld. Door de huidige moeilijkheden bij Electrawinds is er een nieuwe situatie ontstaan. Het is voor een coöperant niet altijd makkelijk om alle bepalingen van de statuten van Groenkracht ten volle te begrijpen in het licht van de jongste gebeurtenissen. Naar aanleiding van de vele vragen de jongste weken zetten we hier een aantal belangrijke bepalingen op een rij.
1. Verzoeken om uit te treden zijn altijd onderworpen aan een aanvaarding door de Raad van Bestuur.
2. Verzoeken om uit te treden die ingediend zijn in de tweede helft van 2013 hebben pas uitwerking in 2014 en worden dan ook in 2014 behandeld.
3. Die verzoeken tot uittreding zullen in de loop van januari 2014 door de Raad van Bestuur worden behandeld volgens de statuten en het huishoudelijk reglement. Die voorzien verschillende gronden op basis waarvan de uittreding eventueel kan worden geweigerd. Deze gronden zullen in de loop van januari door de Raad van Bestuur worden beoordeeld bij de behandeling van de verzoeken tot uittreding.
4. Voor verzoeken tot uittreding die begin 2014 zouden worden aanvaard, moet het scheidingsaandeel worden bepaald op basis van de jaarrekening van 31 december 2014, zoals die door de algemene vergadering in 2015 wordt goedgekeurd.
5. Het bedrag van het scheidingsaandeel zal dus pas in 2015, na goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2014 kunnen worden berekend, en dit op basis van deze jaarrekening.
6. Dat scheidingsaandeel wordt berekend volgens art. 12.2 van de statuten. Dat wil zeggen: het kapitaal, plus of min het pro rata gedeelte in overgedragen winst of verlies en in de beschikbare en belastingvrije reserves (opgebouwd tijdens het lidmaatschap), zoals zal blijken uit de cijfers per 31 december 2014.
7. De betaling van het scheidingsaandeel zou dan gebeuren na de algemene vergadering van 2015. In de mate dat een verzoek tot uittreding begin 2014 zou worden aanvaard, zal met andere woorden geen betaling plaatsvinden in 2014, maar is in lijn met de toepasselijke bepalingen betaling van het scheidingsaandeel te verwachten in 2015.
Prioriteit
Door de problemen rond Electrawinds is er voor Groenkracht een totaal nieuwe situatie ontstaan. Deze situatie geeft mede aanleiding tot een strikte toepassing van de wettelijk en statutair voorziene regels. Voor de beslissingen van de Raad van Bestuur over de ingediende verzoeken tot uittreding is het wachten tot begin 2014. Op deze beslissing kan op vandaag niet vooruitgelopen worden.
De kantoren van Groenkracht zullen gesloten zijn tussen Kerstmis en Nieuwjaar. In de tussenperiode zal u echter via de website op de hoogte gehouden worden van nieuwe evoluties.
De Raad van Bestuur van Groenkracht doet er alles aan om de belangen van de coöperanten te vrijwaren en de toekomst van de CVBA te verzekeren.
Dit is momenteel voor Groenkracht, haar raad van bestuur en diverse externe adviseurs, de absolute prioriteit.
U begrijpt echter dat Groenkracht over de gesprekken met de betrokkenen in het Electrawinds-dossier nu niet kan of zelfs mag communiceren. De gesprekken vereisen de nodige discretie en sereniteit om een maximale kans op slagen te hebben. Wij zijn hoopvol gestemd dat deze gesprekken kunnen leiden tot een oplossing voor Groenkracht en haar coöperanten.
Jürgen Ackaert
Voorzitter van de raad van bestuur
23 december 2013 | Mededeling aan de coöperanten
Algemeen
NV Electrawinds en haar Luxemburgse holding SE Electrawinds hebben na het ontstaan van de jongste bedrijfsproblemen, op 9 december jl. bij de rechtbank van Koophandel in Brugge – afdeling Oostende – een verzoek tot gerechtelijke reorganisatie ingediend.
Gaat de rechtbank daar tussen Kerstmis en Nieuwjaar op in, dan hebben Electrawinds en de holding maximaal een half jaar de tijd om:
1. een reorganisatieplan op te stellen;
2. een akkoord te bereiken met de wettelijk vereiste meerderheid van de schuldeisers over dit plan;
3. te beginnen met de reorganisatie van het bedrijf.
De Wet betreffende de Continuïteit van de Ondernemingen (WCO) bepaalt dat ondertussen heel wat rechten van de schuldeisers geschorst zijn zolang de WCO-procedure loopt.
Groenkracht: info en antwoorden
De jongste dagen bleken er nogal wat vragen te zijn bij de coöperanten van Groenkracht over hun juiste positie en hoe hun eventuele uittredingsaanvraag wordt behandeld. Door de huidige moeilijkheden bij Electrawinds is er een nieuwe situatie ontstaan. Het is voor een coöperant niet altijd makkelijk om alle bepalingen van de statuten van Groenkracht ten volle te begrijpen in het licht van de jongste gebeurtenissen. Naar aanleiding van de vele vragen de jongste weken zetten we hier een aantal belangrijke bepalingen op een rij.
1. Verzoeken om uit te treden zijn altijd onderworpen aan een aanvaarding door de Raad van Bestuur.
2. Verzoeken om uit te treden die ingediend zijn in de tweede helft van 2013 hebben pas uitwerking in 2014 en worden dan ook in 2014 behandeld.
3. Die verzoeken tot uittreding zullen in de loop van januari 2014 door de Raad van Bestuur worden behandeld volgens de statuten en het huishoudelijk reglement. Die voorzien verschillende gronden op basis waarvan de uittreding eventueel kan worden geweigerd. Deze gronden zullen in de loop van januari door de Raad van Bestuur worden beoordeeld bij de behandeling van de verzoeken tot uittreding.
4. Voor verzoeken tot uittreding die begin 2014 zouden worden aanvaard, moet het scheidingsaandeel worden bepaald op basis van de jaarrekening van 31 december 2014, zoals die door de algemene vergadering in 2015 wordt goedgekeurd.
5. Het bedrag van het scheidingsaandeel zal dus pas in 2015, na goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2014 kunnen worden berekend, en dit op basis van deze jaarrekening.
6. Dat scheidingsaandeel wordt berekend volgens art. 12.2 van de statuten. Dat wil zeggen: het kapitaal, plus of min het pro rata gedeelte in overgedragen winst of verlies en in de beschikbare en belastingvrije reserves (opgebouwd tijdens het lidmaatschap), zoals zal blijken uit de cijfers per 31 december 2014.
7. De betaling van het scheidingsaandeel zou dan gebeuren na de algemene vergadering van 2015. In de mate dat een verzoek tot uittreding begin 2014 zou worden aanvaard, zal met andere woorden geen betaling plaatsvinden in 2014, maar is in lijn met de toepasselijke bepalingen betaling van het scheidingsaandeel te verwachten in 2015.
Prioriteit
Door de problemen rond Electrawinds is er voor Groenkracht een totaal nieuwe situatie ontstaan. Deze situatie geeft mede aanleiding tot een strikte toepassing van de wettelijk en statutair voorziene regels. Voor de beslissingen van de Raad van Bestuur over de ingediende verzoeken tot uittreding is het wachten tot begin 2014. Op deze beslissing kan op vandaag niet vooruitgelopen worden.
De kantoren van Groenkracht zullen gesloten zijn tussen Kerstmis en Nieuwjaar. In de tussenperiode zal u echter via de website op de hoogte gehouden worden van nieuwe evoluties.
De Raad van Bestuur van Groenkracht doet er alles aan om de belangen van de coöperanten te vrijwaren en de toekomst van de CVBA te verzekeren.
Dit is momenteel voor Groenkracht, haar raad van bestuur en diverse externe adviseurs, de absolute prioriteit.
U begrijpt echter dat Groenkracht over de gesprekken met de betrokkenen in het Electrawinds-dossier nu niet kan of zelfs mag communiceren. De gesprekken vereisen de nodige discretie en sereniteit om een maximale kans op slagen te hebben. Wij zijn hoopvol gestemd dat deze gesprekken kunnen leiden tot een oplossing voor Groenkracht en haar coöperanten.
Jürgen Ackaert
Voorzitter van de raad van bestuur
Van de belofte eind oktober dat ik mijn aandelen al mocht opsturen, het geld op een wachtrekening ging geplaatst worden en uitbetaald op 2 januari 2014 gaan we nu naar ... juni 2015, als ze me laten uittreden en als er dan nog iets overblijft.
Mooi is dat, Jurgen !
... zoals in dat leidje van Eric en Sanne ...
... veel te mooi ... van alles wat je mij beloofde blijft er niets meer overeind ... veel te mooi
Mooi is dat, Jurgen !
... veel te mooi ... van alles wat je mij beloofde blijft er niets meer overeind ... veel te mooi
+1Arkimedes schreef:Van de belofte eind oktober dat ik mijn aandelen al mocht opsturen, het geld op een wachtrekening ging geplaatst worden en uitbetaald op 2 januari 2014 gaan we nu naar ... juni 2015, als ze me laten uittreden en als er dan nog iets overblijft.
Mooi is dat, Jurgen !
Idd, hebben ze mij ook beloofd op kantoor 
-
gast9876
+1 
sent from my xperia z, using tapatalk 4
-
christofgh
- Sr. Member

- Contacteer:
De statuten lezen leerde ons toch al dat ze niet direct konden uitbetalen. Voorlopig is er nog niks verloren behalve mss een jaartje geen of minder rente.
We moeten vooral afwachten of electrawinds gered word of niet.
We moeten vooral afwachten of electrawinds gered word of niet.
Als jullie allemaal in paniek jullie geld terugvragen bemoeilijken jullie het overleven van Groenkracht nog.
-
gast9876
sorry, is niet onze schuld dat ze al hun eieren in 1 mand gelegd hebben. Ze hebben mij in vertrouwen doen kopen, maar bij nader inzicht was het een bedrijf (electrawinds) waar enkel familiebelangen primeerden. Soit, ze hebben mijn vertrouwen geschonden, en ik moet nu als 'goodwill' blijven, om dan mijn investering in rook te zien opgaan'? Arco, l&h,...remember? forget it.
Ik ben ook aandeelhouder van Groenkracht, maar als je dit niet wist, dan wist je echt niet wat je kocht. Komaan, achtergestelde leningen aan electrawinds, dat is het model van Groenkracht.satsurfer schreef:sorry, is niet onze schuld dat ze al hun eieren in 1 mand gelegd hebben.
Maar inderdaad, no panic, we zullen wel zien als het geeft, veel kunnen we er toch niet aan doen. Als Electrawinds overleeft, kan het goed zijn dat we ons geld nog terugzien.
-
anonymous9
Hebt u zich dan vooraf niet voldoende geinformeerd?satsurfer schreef:sorry, is niet onze schuld dat ze al hun eieren in 1 mand gelegd hebben. Ze hebben mij in vertrouwen doen kopen, maar bij nader inzicht was het een bedrijf (electrawinds) waar enkel familiebelangen primeerden. Soit, ze hebben mijn vertrouwen geschonden, en ik moet nu als 'goodwill' blijven, om dan mijn investering in rook te zien opgaan'? Arco, l&h,...remember? forget it.