Bank aanvaardt kasbon maar weigert nadien de uitbetaling
TIP
Bank aanvaardt kasbon maar weigert nadien de uitbetaling
Vandaag voor de tweede maal mij aangeboden voor een kasbon uit te keren. De eerste maal moesten ze een bepaald nummer opvragen (ISI of zoiets - wie het juist weet mag gerust aanvullen; ik leer graag bij
) Men heeft mij verwittigd dat ik de kasbon opnieuw mocht aanbieden maar omdat er nog oude coupons aan vasthingen (met de aanpassing van 15 naar 21 RV) vormde dat opnieuw een probleem.
Ik had gevraagd om het geld op de zichtrekening te plaatsen (vermoedelijk om later naar een bank met een hogere basisrente te brengen).
Nu bellen ze me met de vraag wat ik met dat geld wens te doen. Ik antwoord dat ik nog niet weet. Ze antwoorden dat ze de kasbon weigeren als ik niets binnen hun bank met dat geld wens te ondernemen. Ik vind dit weliswaar begrijpelijk maar het klinkt wel naar chantage...en ik ben hier alleszinds niet mee opgezet.
Ik vind dit een onjuiste manier van handelen. Men had mij dit op voorhand moeten melden en niet nadien telefonisch komen voor schut zetten; Ik vind dit ook een schending van mij privacy. Ik bepaal zelf wel wat ik met mijn geld moet doen en indien Argenta (dit is inderdaad het kantoor waar het over gaat) aan interessante condities mij kan verleiden dan hebben ze professioneel werk geleverd.
Ik heb de indruk dat men mijn andere rekeningen heeft geconsulteerd om hun beslissng te herzien. Ten gevolg van de panne begin januari wanneer ik niet aan mijn geld kon om over te schrijven (ongehoord voor een bank die elektronisch bankieren promoot) heb ik al het spaargeld overgeschreven naar aan andere bank en zolang ik niet overtuigd ben van de degelijke werking van de e-spaarbank van Argenta dan komt daar niet veel geld meer op...ik volg dit wel op via Spaargids be.
Mijn vraag: heeft hier nog iemand ervaring mee en wat kan ik ondernemen?
Ik had gevraagd om het geld op de zichtrekening te plaatsen (vermoedelijk om later naar een bank met een hogere basisrente te brengen).
Nu bellen ze me met de vraag wat ik met dat geld wens te doen. Ik antwoord dat ik nog niet weet. Ze antwoorden dat ze de kasbon weigeren als ik niets binnen hun bank met dat geld wens te ondernemen. Ik vind dit weliswaar begrijpelijk maar het klinkt wel naar chantage...en ik ben hier alleszinds niet mee opgezet.
Ik vind dit een onjuiste manier van handelen. Men had mij dit op voorhand moeten melden en niet nadien telefonisch komen voor schut zetten; Ik vind dit ook een schending van mij privacy. Ik bepaal zelf wel wat ik met mijn geld moet doen en indien Argenta (dit is inderdaad het kantoor waar het over gaat) aan interessante condities mij kan verleiden dan hebben ze professioneel werk geleverd.
Ik heb de indruk dat men mijn andere rekeningen heeft geconsulteerd om hun beslissng te herzien. Ten gevolg van de panne begin januari wanneer ik niet aan mijn geld kon om over te schrijven (ongehoord voor een bank die elektronisch bankieren promoot) heb ik al het spaargeld overgeschreven naar aan andere bank en zolang ik niet overtuigd ben van de degelijke werking van de e-spaarbank van Argenta dan komt daar niet veel geld meer op...ik volg dit wel op via Spaargids be.
Mijn vraag: heeft hier nog iemand ervaring mee en wat kan ik ondernemen?
Laatst gewijzigd door wemmel op 3 februari 2012, 22:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: bank aanvaart kasbon maar weigert nadien de uitbetaling
Heb ook weet van iemand waarvan op de vervaldaum het geld niet op de rekening was gestort. Hier ging het over een effect dat half december (van papieren effect) op effectenrekenig werd geplaatst. Het geld kwam pas 3 dagen te laat op rekening wat ik ook ongehoord vond!! Het ging hier ook over Argenta. Lijkt me daar toch ook iets veranderd to. vroeger. In het verleden altijd uiterst correct met de hoogste rentes,tegenwoordig zijn de rentes daar zeer laag ivm andere banken.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat had je kunnen weten als je hun Algemeen Reglement der Verrichtingen had gelezen. Daar staat: "De Spaarbank is niet verplicht een termijndeposito vervroegd terug te betalen."wemmel schreef:Ze antwoorden dat ze de kasbon weigeren als ik niets binnen hun bank met dat geld wens te ondernemen. Ik vind dit een onjuiste manier van handelen. Men had mij dit op voorhand moeten melden.
Ik denk dat de meeste banken die bepaling in hun reglement of voorwaarden hebben staan. KBC alleszins ook.
Ik begrijp uw antwoord niet...Ik voel me niet verplicht om een langetermijn engagement aan te gaan met een bank voor de uitbetaling van coupons van stukken aan toonder. In het verleden was mijn spaarrekening groter dan het bedrag dat werd uitbetaald en blijkbaar vormde dat geen problemen? Heel vreemde vaststelling. Als ik de overeenkomst van de verbintennis lees dan staat er wel iets over verzet op de effecten (indien ze ten onrechte werden uitgekeerd...is dit hier het geval op basis van welke clausule baseert men zich- of niet kunnen worden geind (wat volgens mij niet van toepassing is).Yaris schreef:Dat had je kunnen weten als je hun Algemeen Reglement der Verrichtingen had gelezen. Daar staat: "De Spaarbank is niet verplicht een termijndeposito vervroegd terug te betalen."wemmel schreef:Ze antwoorden dat ze de kasbon weigeren als ik niets binnen hun bank met dat geld wens te ondernemen. Ik vind dit een onjuiste manier van handelen. Men had mij dit op voorhand moeten melden.
Ik denk dat de meeste banken die bepaling in hun reglement of voorwaarden hebben staan. KBC alleszins ook.
Maar misschien bedoel je iets anders, kan je dit wat toelichten?
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Re: bank aanvaardt kasbon maar weigert nadien de uitbetaling
Is het kasbon van een andere bank of van Argenta zelf?
Ik dacht dat je een vervroegde terugbetaling van een kasbon had gevraagd.
Als dat niet zo is heb ik je verkeerd bgrepen en doet mijn antwoord niet terzake. Mijn excuses.
Als dat niet zo is heb ik je verkeerd bgrepen en doet mijn antwoord niet terzake. Mijn excuses.
Frisse Freddy schreef:Is het kasbon van een andere bank of van Argenta zelf?
Neen, van een andere bank? Maakt dit een verschil uit? Indien ja, welk (wil hier graag wat uit leren).
Voor alle duidelijkheid snap ik de bank wel, maar ze hadden me op voorhand me dit moeten vragen en meedelen. Ik kan natuurlijk zeggen dat ze het geld op de spaarrekening mogen zetten die ik nadien gewoon weghaal, maar wil dit in alle openheid spelen en niet via achterpoortjes en valse beloften. Er zitten volgens mij een aantal onjuiste zaken in het verloop en daar wil ik het fijne van weten.
Neen, de verval dag was zo'n 10 dagen geleden (schat ik), maar ik had dit ook niet expliciet vermeld. Je hoeft je niet te excuseren hoor...ik vind het aangenaam om reacties te krijgen waarmee ik allemaal rekening mee moet houden.Yaris schreef:Ik dacht dat je een vervroegde terugbetaling van een kasbon had gevraagd.
Ik zou wel maandag de bank een antwoord willen geven dat wat gefundeerd is, vandaar mijn vraag.
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Wel, in de bank waar ik werk worden ook alleen maar kasbons van andere banken afgerekend indien er een herbelegging volgt bij ons zelf. Lijkt me logisch want het fysiek afrekenen van vervallen bons van andere instellingen aan toonder is zowel voor het kantoor als voor de backoffice heel wat werk en als er dan geen herbelegging tegenover staat wordt dit niet gedaan. Punt.
Waarom reken je de bon niet gewoon af bij de bank waar je het bedrag wil naar overschrijven of, beter nog, bij de bank waar de bon vandaan komt?
Maar, welk specifiek document heb je ontvangen bij de afgifte van de bon?
Waarom reken je de bon niet gewoon af bij de bank waar je het bedrag wil naar overschrijven of, beter nog, bij de bank waar de bon vandaan komt?
Laatst gewijzigd door Frisse Freddy op 27 januari 2012, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik herhaal dat ik het logisch vind dat ze je vragen voor een herbelegging - maar ik moet daar toch niet op ingaan? Een vraag mag geen eis worden. Het feit dat ze eerst dit hebben aanvaard en me nadien telefonisch contacteren wat ik met dat geld wens te doen om op basis van mijn antwoord te weigeren lijkt me te wijzen op verbintennisbreuk...op basis van welke gegevens?Frisse Freddy schreef:Wel, in de bank waar ik werk worden ook alleen maar kasbons van andere banken afgerekend indien er een herbelegging volgt bij ons zelf. Lijkt me logisch want het fysiek afrekenen van vervallen bons van andere instellingen aan toonder is zowel voor het kantoor als voor de backoffice heel wat werk en als er dan geen herbelegging tegenover staat wordt dit niet gedaan. Punt.
Ik besef dat ik mijn volgende kasbons wel in de bank zal laten uitbetalen waar ik wel de zekerheid van heb dat het elektronisch betalen goed functioneert en niet onder capaciteitsproblemen begin dit jaar onderuit gaat. Ik kan me voorstellen dat dit eenmalig voorvalt maar als dit twee jaar achter elkaar plaatsvindt dan is me dit er ééntje te veel.
Ik ben trouwens van de dienstverlening van deze bank tevreden, het loon en de betalingen blijven (voorlopig) bij deze bank behouden. Moest dez bank een goede elektronisch service hebben en concurrentiele tarieven aanbieden (op basisrente) dan was mijn geld intern overgeschreven.
Maar nogmaals ik vat je bemerking volkomen.
De orginale bank heb ik ondertussen enkele jaren verlaten (verhuis), dus geen rekening meer. Ik denk trouwens dat de kantoorhouder ondertussen met pensioen is en overgelaten is aan een voor mij onbekende persoon (en omgekeerd).
Sorry,Frisse Freddy schreef:Wel, in de bank waar ik werk worden ook alleen maar kasbons van andere banken afgerekend indien er een herbelegging volgt bij ons zelf. Lijkt me logisch want het fysiek afrekenen van vervallen bons van andere instellingen aan toonder is zowel voor het kantoor als voor de backoffice heel wat werk en als er dan geen herbelegging tegenover staat wordt dit niet gedaan. Punt.
had deze vraag niet zien staan. Ik denk dat ik uittreksels heb ontvangen van de overschrijving naar de termijnrekening? Kan dit. Ik vermoed dat ze dit willen vernietigen maar dat ze de betaling hebben stopgezet, na mijn telefonisch contact. Is dit een antwoord op je vraag?
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Overschrijving naar termijnrekening? Ben niet meer mee denk ik
Ik bedoel, ik leid af uit je verhaal dat je je bon reeds hebt ingediend en daar een bewijs van hebt gekregen en dat ze je nadien hebben gecontacteerd?
Of heb je die bon nog in je bezit?
Ik bedoel, ik leid af uit je verhaal dat je je bon reeds hebt ingediend en daar een bewijs van hebt gekregen en dat ze je nadien hebben gecontacteerd?
Oei, ik denk dat ik met de term 'termijnrekening' uit de boch ga...Frisse Freddy schreef:Overschrijving naar termijnrekening? Ben niet meer mee denk ik![]()
ah neen... opbrengstwaarde te storten op de zichtrekening... zie ik nu staan.
Het is dus het eerste en neen ik heb die kansbons niet maar ik kan ze opnieuw gaan afhalen als ik mijn uittreksels meebreng...en ik heb de indruk dat men de gebakken peren wenst weg te gommen of zie ik het verkeerd.
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Als ze ze eerst in ontvangst hebben genomen met de belofte ze af te rekenen, kunnen ze niet meer terug.
En vragen om je uittreksels terug mee te brengen in ruil voor je bon?
Niet op ingaan.
Het zal zuur zijn voor ze, maar zoiets moet je als bankbediende vooraf zeggen en niet achteraf. Ze zullen hem moeten afrekenen; het staat op papier en hebben hun akkoord gegeven.
En vragen om je uittreksels terug mee te brengen in ruil voor je bon?
Het zal zuur zijn voor ze, maar zoiets moet je als bankbediende vooraf zeggen en niet achteraf. Ze zullen hem moeten afrekenen; het staat op papier en hebben hun akkoord gegeven.
Dank je. Ik zat hier met een ongemakkelijk gevoel omdat ik van in het begin vrij open gecommuniceerd heb en om 17.30 uur telefonisch werd gecontacteerd nadat ze om 15.00 waren uitbetaald (althans de afhandeling van de uitbetaling is dan gestart). Ik denk dat ik een emailtje ga versturen op basis van je antwoord. Natuurlijk zal ik de volgende kasbons niet meer aanbieden op dit kantoor maar bij de bank waar ik wens dat het op gestort wordt. Maar dat kantoor is niet onmiddellijk op fietsafstand bereikbaar dus vergt wat meer planning maar kan gerust. Bedankt voor de feedback. Andere reacties zijn natuurlijk welkom.Frisse Freddy schreef:Als ze ze eerst in ontvangst hebben genomen met de belofte ze af te rekenen, kunnen ze niet meer terug.
En vragen om je uittreksels terug mee te brengen in ruil voor je bon?Niet op ingaan.