Termijnrekening rente onder druk?
TIP
Re: Termijnrekening rente onder druk?
Heeft u soms een url naar die vergelijking?webmaster schreef:Via onze vergelijkende pagina's voor spaarrekeningen als termijnrekeningen kan je grafieken uit het verleden bekijkenJhn schreef:Kan iemand zich nog herinneren wat de termijnrekeningen waren toen de rente op de spaarrekeningen een stuk hoger was.
Wat was de verhouding toen?
Dit zou je moeten verderhelpen
Ga op knop sparen staan, bij het uitklapmenu staat als 2de "Termijnrekeningen en kasbons"...
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Als ik mij goed herinner gaf Credit Europe juist voor de crisis nog 6% (bruto) en dit ook op kortere looptijden zoals bv 2 jaar. Had er toen nog eentje afgesloten aan 5,5%, jammer genoeg net na een verlaging. maar een 2-maand later brak de crisis uit en zat ik alvast nog meer dan 1,5 jaar een stuk hoger dan de spaarrekeningen.Kan iemand zich nog herinneren wat de termijnrekeningen waren toen de rente op de spaarrekeningen een stuk hoger was.
Wat was de verhouding toen?
Bij Credit Europe is het alvast ook mogelijk om maandelijkse rente uitkering te krijgen indien je een looptijd neemt van 7 of 10 jaar en een minimum inleg van 20.000,00 euro.
Als ik het goed voor heb moet je wel opletten met het kapitaliseren van de intresten op lange termijn want deze worden meegerekend voor die berekening van 25% RV.
@buks: bedankt om de vraag te beantwoorden, daar ben ik iets mee 

Samengevat zou je, als je een inleg van 20000 € of meer overweegt op 7 of 10 jaar, beter kiezen voor een jaarlijkse betaling van de rente?
Jaarlijkse uitbetaling is beter:
- bij kapitalisatie moet je heel lang (te lang) wachten tot je inkomsten van je termijnrekening op je bankrekening ziet; ieder jaar iets krijgen is prettiger.
- in die 7 of 10 jaar kan de regering de roerende voorheffing opnieuw verhogen naar bijvoorbeeld 25% en bij kapitalisatie geldt die verhoging dan voor alle interesten gedurende de hele looptijd verworven. Wat je jaarlijks krijgt heb je en kunnen ze je niet meer afpakken.
- bij kapitalisatie moet je heel lang (te lang) wachten tot je inkomsten van je termijnrekening op je bankrekening ziet; ieder jaar iets krijgen is prettiger.
- in die 7 of 10 jaar kan de regering de roerende voorheffing opnieuw verhogen naar bijvoorbeeld 25% en bij kapitalisatie geldt die verhoging dan voor alle interesten gedurende de hele looptijd verworven. Wat je jaarlijks krijgt heb je en kunnen ze je niet meer afpakken.
Toch zou ik opteren voor maandelijks, om zo inkomen wat bij te sturen per maand.
Voorkeur voor Rabo, doch die vallen totaal uit de boot qua termijnrekeningen...
Is er bij Keytrade en NIBC een termijnrekening mogelijk met maandelijkse rente-uitkering? (ik ben klant in wording)
Voorkeur voor Rabo, doch die vallen totaal uit de boot qua termijnrekeningen...
Is er bij Keytrade en NIBC een termijnrekening mogelijk met maandelijkse rente-uitkering? (ik ben klant in wording)
Bij NIBC staat die mogelijkheid op de planning.
Een alternatief is twaalf maanden na elkaar een twaalfde van je kapitaal in een termijnrekening te steken in plaats van alles in één keer. Dat heeft het bijkomend voordeel dat je aan de gemiddelde rente van een jaar belegt en dat je niet bang moet zijn dat je je termijnrekening net koopt wanneer de rente op zijn laagste staat.
Een alternatief is twaalf maanden na elkaar een twaalfde van je kapitaal in een termijnrekening te steken in plaats van alles in één keer. Dat heeft het bijkomend voordeel dat je aan de gemiddelde rente van een jaar belegt en dat je niet bang moet zijn dat je je termijnrekening net koopt wanneer de rente op zijn laagste staat.
De Yaris tip volg ik ook, aangezien je kleine bedragen kan inschrijven bij NIBC.
Dit wil ik aanhouden de komende jaren, zolang de rente voor mij voldoende is.
spreiden in producten en in tijd
Dit wil ik aanhouden de komende jaren, zolang de rente voor mij voldoende is.
spreiden in producten en in tijd
Yaris, ik kan je redenering wel volgen, maar dan denk ik toch eerder aan maandelijkse stortingen in een obligatiefonds als alternatief. Evenzeer in zekere mate onderhevig aan rentewijzigingen, maar je kan er altijd uit en het kan iets soepeler omgaan met die fluctuaties in de rente.
Ja, maar dan heb je uiteraard geen maandelijkse uitbetaling van interest.
Eigenlijk heb je die maandelijkse uitkeringen niet nodig.
Als je obligatiefondsen ( of andere ) koopt met een kleine NAV ( zie de selectielijst in de beginnerscursus ) dan spaar je snel een massa NAV's bij mekaar. Als je dan geld nodig hebt, dan verkoop je er een deel.
Zo hang je ook niet vast aan een intrest die misschien teveel of te weinig is. Je verkoopt juist het bedrag dat je nodig hebt.
Als je obligatiefondsen ( of andere ) koopt met een kleine NAV ( zie de selectielijst in de beginnerscursus ) dan spaar je snel een massa NAV's bij mekaar. Als je dan geld nodig hebt, dan verkoop je er een deel.
Zo hang je ook niet vast aan een intrest die misschien teveel of te weinig is. Je verkoopt juist het bedrag dat je nodig hebt.