Rijden op aardgas (CNG)
Rijden op aardgas (CNG)
Iets waar we in België nog serieus achterop hinken tov de rest van Europa (en de wereld).
CNG is niet hetzelfde dan LPG. Een CNG voertuig heeft veel gelijkenissen met een benzinewagen.
CNG is aardgas (voornamelijk methaan) onder hoge druk, 200 bar.
Veel voordelen tov LPG en tov diesel/benzine, vooral dat je met een kleine thuisinstallatie gewoon thuis kan tanken.
Het gas wordt verdeeld via het aardgasnetwerk, geen aanpassingen dus.
Je mag in een ondergrondse parking parkeren, CNG is lichter dan lucht.
Veel minder uitstoot van NOx, CO & fijn stof.
Indien het methaan uit biogas gewonnen wordt is het ook een "groene" energie. Biomethaan verschilt niet van de methaan in aardgas in tegenstelling tot biodiesel of PPO dat wel verschilt van diesel.
Iemand ervaringen?
http://pomwvl.be/sites/default/files/up ... ER-pfd.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/CNG" onclick="window.open(this.href);return false;
CNG is niet hetzelfde dan LPG. Een CNG voertuig heeft veel gelijkenissen met een benzinewagen.
CNG is aardgas (voornamelijk methaan) onder hoge druk, 200 bar.
Veel voordelen tov LPG en tov diesel/benzine, vooral dat je met een kleine thuisinstallatie gewoon thuis kan tanken.
Het gas wordt verdeeld via het aardgasnetwerk, geen aanpassingen dus.
Je mag in een ondergrondse parking parkeren, CNG is lichter dan lucht.
Veel minder uitstoot van NOx, CO & fijn stof.
Indien het methaan uit biogas gewonnen wordt is het ook een "groene" energie. Biomethaan verschilt niet van de methaan in aardgas in tegenstelling tot biodiesel of PPO dat wel verschilt van diesel.
Iemand ervaringen?
http://pomwvl.be/sites/default/files/up ... ER-pfd.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/CNG" onclick="window.open(this.href);return false;
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 03 mei 2012
- Locatie: Entre les tours de Bruges et Gand
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Dichte familie van ons heeft onlangs een Opel Combo tour 1.4T CNG gekocht; bedoeling is dat we deze binnen een paar jaar overnemen als onze 2e auto versleten is en de kids wat ouder zijn. Zelf heb ik er al een dikke 500 km mee gereden.
Die 1.4T CNG heeft officieel 120 pk maar "voelt" voor mij lichter aan dan een 90 pk benzine. Vermoedelijk komt dit door de lage energiedichtheid. Door die lage energiedichtheid is CNG ook minder geschikt voor lange afstanden - op CNG raak je 350 à 400 km ver. Je kan dan wel overschakelen naar benzine natuurlijk maar verliest dan het prijsvoordeel van CNG.
Er zijn ook weinig tankstations en uitbreiding is moeilijk door kortzichtige gemeentebesturen: Hier in het Gentse zijn bv 2 DATS24's gepland met CNG (Lovendegem en Lochristi). Lochristi is inmiddels vergund, Lovendegem doet nog altijd moeilijk.
Edit: Correctie, de DATS24's bieden CNG aan natuurlijk.
Die 1.4T CNG heeft officieel 120 pk maar "voelt" voor mij lichter aan dan een 90 pk benzine. Vermoedelijk komt dit door de lage energiedichtheid. Door die lage energiedichtheid is CNG ook minder geschikt voor lange afstanden - op CNG raak je 350 à 400 km ver. Je kan dan wel overschakelen naar benzine natuurlijk maar verliest dan het prijsvoordeel van CNG.
Er zijn ook weinig tankstations en uitbreiding is moeilijk door kortzichtige gemeentebesturen: Hier in het Gentse zijn bv 2 DATS24's gepland met CNG (Lovendegem en Lochristi). Lochristi is inmiddels vergund, Lovendegem doet nog altijd moeilijk.
Edit: Correctie, de DATS24's bieden CNG aan natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Oudere Jongere op 18 oktober 2013, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Colruyt heeft inderdaad de kaart van CNG getrokken, meer en meer DATS stations gaan ermee uitgerust worden.
Opel en Volkswagen staan het verste met hun standaardmodellen in CNG versies.
Prijsvoordeel is ongeveer 40% tov de kost van diesel.
Voor benzine is het voordeel groter, maar is er ook meer verschil in de aankoopprijs.
Opel en Volkswagen staan het verste met hun standaardmodellen in CNG versies.
Prijsvoordeel is ongeveer 40% tov de kost van diesel.
Voor benzine is het voordeel groter, maar is er ook meer verschil in de aankoopprijs.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Als je 350 tot 400 km ver kan raken da's toch al 'n eind. Wie veel kilometers doet (er zullen er weinig zijn die meer dan 400 km doen per dag zeker?) dan kan je nog steeds met zo'n installatie elke dag de tank voldoen.
Al blijft het gas en qua veiligheid in 'n ongeval heb ik daar toch altijd m'n twijfels bij net zoals benzine.
Ja, ik weet het ik ben 'n angsthaas op dat vlak.
Al blijft het gas en qua veiligheid in 'n ongeval heb ik daar toch altijd m'n twijfels bij net zoals benzine.
Ja, ik weet het ik ben 'n angsthaas op dat vlak.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Je hebt ook bij de meeste modellen een kleine ondersteunende benzinetank. Waardoor je nog ~150km extra radius hebt.Spruitekop schreef:Als je 350 tot 400 km ver kan raken da's toch al 'n eind. Wie veel kilometers doet (er zullen er weinig zijn die meer dan 400 km doen per dag zeker?) dan kan je nog steeds met zo'n installatie elke dag de tank voldoen.
Al blijft het gas en qua veiligheid in 'n ongeval heb ik daar toch altijd m'n twijfels bij net zoals benzine.
Ja, ik weet het ik ben 'n angsthaas op dat vlak.
Een benzinewagen is sowieso minder veilig, de tank zit minder beschermd (logisch ook, hoeft niet drukvast te zijn) en benzine ontsteekt bij een lagere temperatuur dan aardgas.
Een concentratie boven 13% van aardgas explodeert niet maar brand ook gewoon.
(en een concentratie lager dan 4% is niet brandbaar)
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik probeer toch het risico steeds zo klein mogelijk te houden. Als je al eens voorbij gereden bent aan 'n uitgebrande wagen (incl. passagiers) dan blijft het je toch bij.
Ook in NL kunnen ze al meespreken wat er voorvalt als zoiets in vuur en vlam schiet.
Ook in NL kunnen ze al meespreken wat er voorvalt als zoiets in vuur en vlam schiet.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 03 mei 2012
- Locatie: Entre les tours de Bruges et Gand
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Het lijkt natuurlijk erg interessant; thuis gewoon aardgas in je auto stoppen. Hét nadeel van die thuisvullers is dat het "tanken" een 10-tal uur duurt. Sowieso thuiskomen en aan de compressor leggen dus en niet geschikt voor iemand met onregelmatige uren of zelfstandigen (of loonslaven) die van vroeg tot laat werken. Dit naast de kostprijs natuurlijk: meer dan 5000 euro + onderhoudskosten. Die compressor die 10u draait verbruikt trouwens ook stroom. Tanken in een CNG-station duurt daarintegen een paar minuten. Wij zouden theoretisch zo'n installatie kunnen plaatsen maar we gaan het niet doen. Hopelijk komen komen die CNG-installaties van DATS24 er snel.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ja die thuisinstallatie heeft zeker nadelen, maar iedereen moet toch elke dag slapen of niet?
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 03 mei 2012
- Locatie: Entre les tours de Bruges et Gand
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Uiteindelijk wel, ja
Als ik echter naar mezelf kijk: regelmatig periodes gehad waarin ik 's ochtends om half zes vertrok en 's avonds tussen 9 en 10 thuiskwam. Met regelmatig zo'n 400 à 500 km "on the road".
Ik ben in het algemeen voorstander van CNG, anders zouden we geen CNG-auto als 2e wagen overwegen voor ons gezin.
CNG is momenteel enkel praktisch haalbaar voor een welbepaalde doelgroep:
Voor een gebruikspatroon van een vertegenwoordiger actief in heel het land of een internationale kaderfunctie met regelmatige verplaatsingen naar o.a. de buurlanden is het echter zowat de slechtst mogelijke keuze. Idem voor het andere uiterste: een particulier die weinig kilometers doet is beter af met een klein benzineautootje.
Voor een technieker die bv enkel in een bepaalde regio actief is, daarvoor met een klein bestelwagentje rondrijdt en elke avond terugkeert naar "den depot": perfect.
Als ik echter naar mezelf kijk: regelmatig periodes gehad waarin ik 's ochtends om half zes vertrok en 's avonds tussen 9 en 10 thuiskwam. Met regelmatig zo'n 400 à 500 km "on the road".
Ik ben in het algemeen voorstander van CNG, anders zouden we geen CNG-auto als 2e wagen overwegen voor ons gezin.
CNG is momenteel enkel praktisch haalbaar voor een welbepaalde doelgroep:
Voor een gebruikspatroon van een vertegenwoordiger actief in heel het land of een internationale kaderfunctie met regelmatige verplaatsingen naar o.a. de buurlanden is het echter zowat de slechtst mogelijke keuze. Idem voor het andere uiterste: een particulier die weinig kilometers doet is beter af met een klein benzineautootje.
Voor een technieker die bv enkel in een bepaalde regio actief is, daarvoor met een klein bestelwagentje rondrijdt en elke avond terugkeert naar "den depot": perfect.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Inderdaad, iedereen moet slapen. Zou je het vertrouwen dat er elke nacht 'n procedure loopt waar door middel van elektriciteit gas wordt overgepompt in je huis (garage)? Om nog maar te zwijgen van het eventuele geluid (lawaai) van 'n draaiende compressor.reteiP schreef:Ja die thuisinstallatie heeft zeker nadelen, maar iedereen moet toch elke dag slapen of niet?
reteiP
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Rijden op aardgas (CNG)
1 - JaSpruitekop schreef:Inderdaad, iedereen moet slapen. Zou je het vertrouwen dat er elke nacht 'n procedure loopt waar door middel van elektriciteit gas wordt overgepompt in je huis (garage)? Om nog maar te zwijgen van het eventuele geluid (lawaai) van 'n draaiende compressor.reteiP schreef:Ja die thuisinstallatie heeft zeker nadelen, maar iedereen moet toch elke dag slapen of niet?
reteiP
2 - Ik lees dat dat 44 dB produceert, stiller dan een diepvries dus
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Da's inderdaad vrij stil.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
-
- Full Member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 18 sep 2010
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
En hoe zit het met verbruik van zo'n wagen in de praktijk? Is dat echt minder dan een diesel? Dat een Opel soms zwakker in PK's aanvoelt dan op papier is wel gekend (mindere versnellingsbakken/-verhoudingen). Wat zijn de ervaringen?
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Is er ook een mogelijkheid voorzien om je wagen thuis op te laden, gewoon via de gasinstallatie? En zo ja, is dat niet gevaarlijk zo'n darm vanuit je keuken naar het trottoir? Stel dat iemand erover struikelt en de darm komt los terwijl er niemand bijstaat?
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Thuisvulapparaat: "Phill". Het Canadees bedrijf dat dit produceerde noemde "Fuelmaker" en was een tijd in handen van Honda. Ging in faling in 2009 en in 2011 kwam de Italiaanse firma BRC in actie om deze verder te produceren.
http://www.edmunds.com/autoobserver-arc ... ation.html
http://www.edmunds.com/autoobserver-arc ... ation.html