Kan iemand mij raad geven ivm herfinanciering?
TIP
Re: Kan iemand mij raad geven ivm herfinanciering?
morse schreef:Heb al wat mails verstuurd naar verschillende banken om op afspraak te mogen komen.
Eens je daar bent, mag je dan beginnen "zeuren" over het feit dat je graag onder de 3% wil hebben omdat dat de huidige markt is?
Of denkt die bankdirecteur: Hij leent nu aan 4,7 vast, als ik hem een aanbod doe van 3,5 zal hij wel tevreden zijn !?
En ik had graag een lening onder de 2 % , rente staat zo goed als op een historisch dieptepunt , moet er nog zand zijn.........
Misschien variabel en voor een looptijd van 5 jaar !bieken schreef:morse schreef:Heb al wat mails verstuurd naar verschillende banken om op afspraak te mogen komen.
Eens je daar bent, mag je dan beginnen "zeuren" over het feit dat je graag onder de 3% wil hebben omdat dat de huidige markt is?
Of denkt die bankdirecteur: Hij leent nu aan 4,7 vast, als ik hem een aanbod doe van 3,5 zal hij wel tevreden zijn !?
En ik had graag een lening onder de 2 % , rente staat zo goed als op een historisch dieptepunt , moet er nog zand zijn.........
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Oudere Jongere schreef:Het gaat over een herziening van de rentevoet, bij dezelfde bank waar ik beweer dat het kan dat je geen wederbeleggingsvergoeding betaalt mits de juiste onderhandelingspositie en het voeren van een goede onderhandeling. Dat jij er nog geen tegengekomen bent wil niet zeggen dat ze niet bestaan.
Wikifin maakt het zo simpel mogelijk en dan nog slaag je er in iets te citeren dat op iets anders slaat.
2 paragrafen op de wikifin-pagina:
[1]Vraag een aanpassing van uw contract
...waar enkel de dossierkosten vermeld staan
en
[2]Het oorspronkelijke krediet afkopen om op een interessantere formule over te stappen
... waaronder het stuk dat jij citeert staat. Maar dat gaat over een externe herfinanciering.
Getuige ookHij zal u vertellen welke kosten verbonden zijn aan het afkopen van uw lening (wederbeleggingsvergoeding, doorhaling van de hypotheek).
Datzelfde citaat. doorhaling van de hypotheek staat er. Dit bewijst dat het in die tweede paragraaf over een externe herfinanciering gaat, bij een andere bank dus. Bij een interne financiering behoud je de hypothecaire inschrijving en is er dus geen handlichting of doorhaling.
Er staat ook afkopen en niet aanpassen. Ik heb zelf al herhaaldelijk een hypothecaire lening laten aanpassen. Dat kost ons telkens dossierkosten.
Beste,
Ik kan maar niet begrijpen dat u het nu nog complexer maakt.
Het gaat hier over een herfinanciering niet over een aanpassing. Een aanpassing van een bestaande hypothecaire lening kan inderdaad zonder wederbeleggersvergoeding.
Tweede paragraaf gaat niet noodzakelijk over een externe financiering en daar kan ik zelf over getuigen.
In tegenstelling tot wat u zegt heb ik in een heel specifiek geval al een herfinanciering zonder enige vergoeding gedaan. Maar dat kon u uiteraard niet weten.
Helaas wordt dit meer wirwar van een discussie los van de vraag.
Mvg,
Ik heb nog eens zitten simuleren hier op spaargids en als ik een herfinanciering doe bij mijn huidige bank aan hetzelfde tarief van 4,6% + dezelfde looptijd, met in mindering brengen van mijn spaargeld dan kom ik ook op een aanzienlijke som die ik bespaar. Is iets voordeliger als ik bvb. naar een andere bank stap die mij 3,2% geeft. 
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Of om het duidelijker te maken met cijfers.
Als ik bij mijn huidige bank herfinancier aan dezelfde rentevoet van 4.6% voor dezelfde periode 18 jaar met in mindering brengen van spaargeld dan bespaar ik rond de 17.000 euro
Wil ik bij een andere bank goedkoper lenen aan bvb. 3% voor 15 jaar dan bespaar ik 20.000 tegenover mijn huidige lening.
Dus als ik verander van bank kan ik rond de 3000 euro besparen. De moeite of niet?
Of het geld dat je na 15 jaar niet meer moet uitgeven aan een lening (ipv de huidige 18j) en kan sparen telt toch niet mee in de simulatie op spaargids?
Als ik bij mijn huidige bank herfinancier aan dezelfde rentevoet van 4.6% voor dezelfde periode 18 jaar met in mindering brengen van spaargeld dan bespaar ik rond de 17.000 euro
Wil ik bij een andere bank goedkoper lenen aan bvb. 3% voor 15 jaar dan bespaar ik 20.000 tegenover mijn huidige lening.
Dus als ik verander van bank kan ik rond de 3000 euro besparen. De moeite of niet?
Of het geld dat je na 15 jaar niet meer moet uitgeven aan een lening (ipv de huidige 18j) en kan sparen telt toch niet mee in de simulatie op spaargids?
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Contacteer:
Morse, in dat eerste geval ben je je spaargeld kwijt. Daar zit het grote verschil denk ik.
Een lening die nog 18 jaar loopt aan 4,6% vast met nog 125 000 euro aan openstaand kapitaal herfinancieren aan 3% bij een andere bank gaat je meer besparen dan 3000 euro: https://www.spaargids.be/sparen/herzien ... gerevision" onclick="window.open(this.href);return false;
Opm: ik heb een paar aannnames moeten doen. Ben uitgegaan van een lening van 145 000 aangegaan op 1/4/2008 aan 4,6 vast, op 1/4/2014 geherfinancierd aan 3% waarbij je de kosten niet moet bijlenen.
Een lening die nog 18 jaar loopt aan 4,6% vast met nog 125 000 euro aan openstaand kapitaal herfinancieren aan 3% bij een andere bank gaat je meer besparen dan 3000 euro: https://www.spaargids.be/sparen/herzien ... gerevision" onclick="window.open(this.href);return false;
Opm: ik heb een paar aannnames moeten doen. Ben uitgegaan van een lening van 145 000 aangegaan op 1/4/2008 aan 4,6 vast, op 1/4/2014 geherfinancierd aan 3% waarbij je de kosten niet moet bijlenen.
Ik heb nog een openstaand kapitaal van ongeveer 140.000 (initieel was het 170.000)
Ik zou sowieso een gedeelte van mijn spaargeld gebruiken om bvb een lening te krijgen van 100.000 (zo moet ik maandelijks minder betalen en zakt mijn SSV)
Financier ik bij mijn huidige bank aan zelfde looptijd(18j) en procent(4,7%) minus spaargeld van ongeveer 50.000 dan win ik volgens simulator 17.000 euro (SSV zal ook iets minder zijn)
Doe ik een simulatie voor 15 jaar bij een andere bank aan 3% met inbreng van spaargeld dan win ik ongeveer 23.000 euro
(zonder spaargeld win ik 18.000 euro)
Voordeel van spaargeld in te brengen is dat je maandelijks een groot deel kunt uitsparen en dat dit totaal op het einde van de rit meer is dan je huidige spaargeld beleggen aan bvb. 2% (tenzij je je spaargeld in obligatie of fondsen steekt wat meer zou opbrengen)
Vandaag ben ik bij 2 banken langsgeweest en ben een beetje teleurgesteld in hun rentevoeten. De eerste wou 3.60% geven en de tweede 3.9% (allebei 15j vast) voor bedrag 100.000 euro
Ik zou sowieso een gedeelte van mijn spaargeld gebruiken om bvb een lening te krijgen van 100.000 (zo moet ik maandelijks minder betalen en zakt mijn SSV)
Financier ik bij mijn huidige bank aan zelfde looptijd(18j) en procent(4,7%) minus spaargeld van ongeveer 50.000 dan win ik volgens simulator 17.000 euro (SSV zal ook iets minder zijn)
Doe ik een simulatie voor 15 jaar bij een andere bank aan 3% met inbreng van spaargeld dan win ik ongeveer 23.000 euro
(zonder spaargeld win ik 18.000 euro)
Voordeel van spaargeld in te brengen is dat je maandelijks een groot deel kunt uitsparen en dat dit totaal op het einde van de rit meer is dan je huidige spaargeld beleggen aan bvb. 2% (tenzij je je spaargeld in obligatie of fondsen steekt wat meer zou opbrengen)
Vandaag ben ik bij 2 banken langsgeweest en ben een beetje teleurgesteld in hun rentevoeten. De eerste wou 3.60% geven en de tweede 3.9% (allebei 15j vast) voor bedrag 100.000 euro
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Dat is inderdaad heel pover. Batiboiw is voorbij zeker? Vreemd. Welke banken waren het?
Je moet beetje kijken welke banken momenteel scherp zijn, en zeker niet alleen naar de klassiele grootbanken kijken.
Crelan en ING al bezocht?
Je moet beetje kijken welke banken momenteel scherp zijn, en zeker niet alleen naar de klassiele grootbanken kijken.
Crelan en ING al bezocht?
Beste,
Ik had ook banken die niet echt diep gingen. Probeer gewoon verder en kijk wat je hier in de leningsvergelijker vindt.
Mijn tips : crelan, belfius, argenta
Groetjes,
Ik had ook banken die niet echt diep gingen. Probeer gewoon verder en kijk wat je hier in de leningsvergelijker vindt.
Mijn tips : crelan, belfius, argenta
Groetjes,
Mijn banken waren ING en Belfius in het Mechelse
Vandaag een interessant voorstel gekregen van Crelan bank: 2,90% voor 15 jaar ipv de huidige 4,7%
De simulatie gemaakt op spaargids en het scheelt veel.
Ik denk niet dat er vele andere banken in de buurt zullen komen gezien mijn wandelpraktijken van de laatste week.
Waarschijnlijk zal ik op hun aanbod ingaan dat nog tot het einde van de week geldt.
Ze beiden tevens een goedkopere SSV aan en een woningpolis wat mij rond de 300 euro per jaar bespaart.
Heeft het nog zin om bij mijn huidige bank langs te gaan voor een tegenvoorstel? Crelan had graag gehad dat ik voor het einde van de week iets laat weten.
De simulatie gemaakt op spaargids en het scheelt veel.
Ik denk niet dat er vele andere banken in de buurt zullen komen gezien mijn wandelpraktijken van de laatste week.
Waarschijnlijk zal ik op hun aanbod ingaan dat nog tot het einde van de week geldt.
Ze beiden tevens een goedkopere SSV aan en een woningpolis wat mij rond de 300 euro per jaar bespaart.
Heeft het nog zin om bij mijn huidige bank langs te gaan voor een tegenvoorstel? Crelan had graag gehad dat ik voor het einde van de week iets laat weten.
-
anonymous6
Ik zit sinds aug ook bij Crelan, en wat mijn (Crelan) bankdirecteur me adviseerde was:
"Wacht tot vrijdag. Dan krijg ik de nieuwe tarieven. Zijn ze gedaald, dan krijg je automatisch de lagere, en wachten we opnieuw een week. Op het moment dat ze terug stijgen, kom je de dag zelf nog langs om te tekenen".
Zo ben ik begonnen met 'onderhandelen' aan 2,33% op 12j, en finaal getekend aan 2,19%!
Dus, Morse, als er geen gigantische haast bij is, zou ik in uw plaats dezelfde tactiek toepassen. Bespreek deze gerust op voorhand met de bankier.
Ook bij mij was SSV bij Crelan (Fidea zeker) goedkoper dan de vorige (Delta Lloyd en Cardif); brandverzekering was competitief tov Ethias. Dus mij hoor je niet klagen ;-).
"Wacht tot vrijdag. Dan krijg ik de nieuwe tarieven. Zijn ze gedaald, dan krijg je automatisch de lagere, en wachten we opnieuw een week. Op het moment dat ze terug stijgen, kom je de dag zelf nog langs om te tekenen".
Zo ben ik begonnen met 'onderhandelen' aan 2,33% op 12j, en finaal getekend aan 2,19%!
Dus, Morse, als er geen gigantische haast bij is, zou ik in uw plaats dezelfde tactiek toepassen. Bespreek deze gerust op voorhand met de bankier.
Ook bij mij was SSV bij Crelan (Fidea zeker) goedkoper dan de vorige (Delta Lloyd en Cardif); brandverzekering was competitief tov Ethias. Dus mij hoor je niet klagen ;-).
-
anonymous
Ik zou zeker nog eens langs Belfius en ING gaan, gewoon om hun gezicht te zien :-D
En als ze zeggen: we moeten het hoofdkantoor vragen etc, zet ze dan ook onder druk dat ze met een beter voorstel moeten komen, voor vrijdag, want dat het anders te laat is.
En als ze zeggen: we moeten het hoofdkantoor vragen etc, zet ze dan ook onder druk dat ze met een beter voorstel moeten komen, voor vrijdag, want dat het anders te laat is.
-
anonymous9
Zeg maar voor donderdag, extra druk op de ketelanonymous schreef:Ik zou zeker nog eens langs Belfius en ING gaan, gewoon om hun gezicht te zien :-D
Die vrijdagsregel hebben ze me ook verteld bij Crelan. Ik kan zeker wachten moest de rente opnieuw gedaald zijn. Stijgt ze vrijdag dan zal ik waarschijnlijk tekenen. Deze week nog enkele andere banken bezoeken.
Teruggaan naar ING of Belfius heb ik geen zin in, dan verdoe ik toch mijn tijd.
Teruggaan naar ING of Belfius heb ik geen zin in, dan verdoe ik toch mijn tijd.