Het Grote "Hoe doen de tips het?" Onderwerp
TIP
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Het Grote "Hoe doen de tips het?" Onderwerp
Her en der verschijnen op dit forum wel eens post factum beoordelingen van tips die gegeven worden door zogenaamde experts. Dat zijn dan de lijstjes in Trends en Cash op het einde van het jaar, of een interview, waarbij de "favoriete aandelen" worden weergegeven. Meestal staat er dan nog een foto van de expert bij, die in een zelfverzekerde pose zijn aandelen lijkt bij te staan.
Maar hoe doen die tips het op de lange termijn? Goed, dat hangt meestal af van tijdstip tot tijdstip. Sommige tips doen het vaak even goed, om daarna weg te zinken. Anderen duiken vaak direct heel diep weg. Mijn persoonlijke ervaring is dat het juist beter is om dit soort aandelen te mijden.
Dus als je een expert wil beoordelen: post een linkje naar zijn lijstje met aandelen en evalueren maar:
Ik trap af (copy/paste van wat ik bij Nyrstar schreef) :
http://www.standaard.be/cnt/dmf20110826_127" onclick="window.open(this.href);return false;
Datum: 29/08/2011
Ter info: de MSCI World steeg met 95% sinds de tips.
Dit zijn de tips van Johan Braem van -what's in a name- Behoorlijk Beleggen:
-Nyrstar: 53% verlies sinds de tip
-Apache: 40% verlies sinds de tip
-Anglo Eastern Plantation: 7% winst sinds de tip
-Anfield Nickel Corp: 79% verlies sinds de tip
-YARA: 46% winst sinds de tip
Een gezamenlijk verlies van 24%, terwijl indien je een indexfonds had gekocht, je 95% had gewonnen. Ook weer zeer onevenwichtig: 4 grondstoffen en een plantage. Ik snap niet dat die experts hun "tips" niet beter spreiden...
Maar hoe doen die tips het op de lange termijn? Goed, dat hangt meestal af van tijdstip tot tijdstip. Sommige tips doen het vaak even goed, om daarna weg te zinken. Anderen duiken vaak direct heel diep weg. Mijn persoonlijke ervaring is dat het juist beter is om dit soort aandelen te mijden.
Dus als je een expert wil beoordelen: post een linkje naar zijn lijstje met aandelen en evalueren maar:
Ik trap af (copy/paste van wat ik bij Nyrstar schreef) :
http://www.standaard.be/cnt/dmf20110826_127" onclick="window.open(this.href);return false;
Datum: 29/08/2011
Ter info: de MSCI World steeg met 95% sinds de tips.
Dit zijn de tips van Johan Braem van -what's in a name- Behoorlijk Beleggen:
-Nyrstar: 53% verlies sinds de tip
-Apache: 40% verlies sinds de tip
-Anglo Eastern Plantation: 7% winst sinds de tip
-Anfield Nickel Corp: 79% verlies sinds de tip
-YARA: 46% winst sinds de tip
Een gezamenlijk verlies van 24%, terwijl indien je een indexfonds had gekocht, je 95% had gewonnen. Ook weer zeer onevenwichtig: 4 grondstoffen en een plantage. Ik snap niet dat die experts hun "tips" niet beter spreiden...
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Het Grote "Hoe doen de tips het?" Onderwerp
http://www.value-square.be/media/988-20 ... i-2015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
(gepikt uit het Sofina onderwerp)
Patrick Millecam van vermogensbeheerder Value Square. Datum: 24/04/2014 tot 29/04/2015
Anglo Eastern Plantations (ook al!): 15% verlies
First Pacific: 11% verlies
Camellia: 7% verlies
Jardine Strategic: 5% verlies
Asian Citrus: 44% verlies
Gezamenlijk verlies op 1 jaar tijd: 16%
MSCI World: 18% winst in deze periode.
(gepikt uit het Sofina onderwerp)
Patrick Millecam van vermogensbeheerder Value Square. Datum: 24/04/2014 tot 29/04/2015
Anglo Eastern Plantations (ook al!): 15% verlies
First Pacific: 11% verlies
Camellia: 7% verlies
Jardine Strategic: 5% verlies
Asian Citrus: 44% verlies
Gezamenlijk verlies op 1 jaar tijd: 16%
MSCI World: 18% winst in deze periode.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130121_009" onclick="window.open(this.href);return false;
Paul D'Hoore: 21/01/2013.
Ageas: 40% winst
Barco: 4% winst
Bekaert: 15% winst
Econocom: 36% winst
RTL: 15% verlies
Een gezamenlijke winst van 16%. MSCI World in deze periode: 58% winst.
Paul D'Hoore: 21/01/2013.
Ageas: 40% winst
Barco: 4% winst
Bekaert: 15% winst
Econocom: 36% winst
RTL: 15% verlies
Een gezamenlijke winst van 16%. MSCI World in deze periode: 58% winst.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140908_01256325" onclick="window.open(this.href);return false;
Rudy De Groodt van BNP Paribas Fortis Private Banking op 08/09/2014
ASML: +41%
Randstad: +57%
Tubize: -7%
KBC Ancora: +56%
SBM Offshore: +17% (al werd het koersdoel van €19 bijlange niet gehaald)
Gezamenlijke winst: +33%
MSCI World: +14%
Dat is de eerste die ik tegenkom ooit die de index weet te verslaan. En dan nog van een bank die ik niet echt hoog acht.
Rudy De Groodt van BNP Paribas Fortis Private Banking op 08/09/2014
ASML: +41%
Randstad: +57%
Tubize: -7%
KBC Ancora: +56%
SBM Offshore: +17% (al werd het koersdoel van €19 bijlange niet gehaald)
Gezamenlijke winst: +33%
MSCI World: +14%
Dat is de eerste die ik tegenkom ooit die de index weet te verslaan. En dan nog van een bank die ik niet echt hoog acht.
Bovendien allemaal uit de klimperiode van de afgelopen 5 jaar.. en nog prijzen ze exotische dingen aan die zwaar flopten.
Nu wat die MSCI World index betreft, als je een gerelateerd fonds als iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUR) (http://www.morningstar.be/be/etf/snapsh ... 0P0000MLIH) koopt, denk ik wel dat je steeds met de peren zit als de beurs eens crash gezien die de index doodleuk blijft volgens terwijl andere fondsen tijdens zo'n daling zullen shorten waarbij de winst kan blijven.. is dat niet de belangrijkste redenen om GEEN index fonds te kopen.. dat het dus niet beurscrash-bestendig is?
Nu wat die MSCI World index betreft, als je een gerelateerd fonds als iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUR) (http://www.morningstar.be/be/etf/snapsh ... 0P0000MLIH) koopt, denk ik wel dat je steeds met de peren zit als de beurs eens crash gezien die de index doodleuk blijft volgens terwijl andere fondsen tijdens zo'n daling zullen shorten waarbij de winst kan blijven.. is dat niet de belangrijkste redenen om GEEN index fonds te kopen.. dat het dus niet beurscrash-bestendig is?
Interessante lijstjes tot nu toe. Ik ben benieuwd welk het eerste lijstje gaat zijn dat de markt zwaar klopte 

- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Definieer "zwaar" 

-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dat shorten kan ook negatief uitpakken waardoor het fonds verlies maakt
jij rekent alsof fondsbeheerders in de toekomst kunnen kijken.
Mark01, je hebt de afgelopen tijd Spaargids bestookt met vragen, en je bedenkt altijd strategieën die too good to be true zijn.

Mark01, je hebt de afgelopen tijd Spaargids bestookt met vragen, en je bedenkt altijd strategieën die too good to be true zijn.
Dit vind ik echt een schitterend onderwerp, ik kijk ook vaak hoe sommige tips jaren later hebben uitgepakt. Zal ze hier ook delen in de toekomst 

Re: Het Grote
Als je op de lange termijn naar fondsbeheerders kijkt die het bvb in 2009 nog vrij goed deden, is dat idd geen garantie voor de toekomst maar het geeft toch iets meer vertrouwen dat die weten waar ze mee bezig zijn. Als je natuurlijk dan zegt dat die gewoon geluk gehad hebben, kan je beter geen fondsen kopen.Suikerberg schreef:Dat shorten kan ook negatief uitpakken waardoor het fonds verlies maaktjij rekent alsof fondsbeheerders in de toekomst kunnen kijken.
Waarom val je mij overigens aan.. heb ik iets verkeerd gevraagd misschien?

Laatst gewijzigd door Mark01 op 16 juni 2015, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
netwerken schreef:Dit vind ik echt een schitterend onderwerp, ik kijk ook vaak hoe sommige tips jaren later hebben uitgepakt. Zal ze hier ook delen in de toekomst

Goede vraag, kan er niet echt een zinnig antwoord op geven.Tonijnbelegger schreef:Definieer "zwaar"
Hier staan er enkele kooptips voor 2011, gepubliceerd in De Standaard op 8 januari 2011: http://www.standaard.be/cnt/fp34oi4v" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zal er het eerste uitpikken, de favorieten van Beursparels. Dramatische lijst.
1) Jaguar Mining: Op het eerste zicht niet helemaal duidelijk wat hier allemaal gebeurd is maar lijkt vrijwel een complete total loss. Beurswaarde van $700 miljoen in 2011 en nu geen $15 miljoen meer.
2) A-Power Energy: Geen listing te vinden en website offline, bedrijf failliet?
3) AgFeed Industries: Gefraudeerd met de boekhouding en failliet
4) Western Wind Energy: Overgenomen voor $2.6 per aandeel, +62.3% in CAD
5) Laramide Resources: -87.95% in CAD
Ik zal er het eerste uitpikken, de favorieten van Beursparels. Dramatische lijst.
1) Jaguar Mining: Op het eerste zicht niet helemaal duidelijk wat hier allemaal gebeurd is maar lijkt vrijwel een complete total loss. Beurswaarde van $700 miljoen in 2011 en nu geen $15 miljoen meer.
Het zal een hele uitdaging zijn om een slechter resultaat te vinden dan dat.
Tja diene beursgoeroe zal het van zijn luie stoel in Thailand eens zeggen wat we moeten kopen!ThomasDM schreef:Hier staan er enkele kooptips voor 2011, gepubliceerd in De Standaard op 8 januari 2011: http://www.standaard.be/cnt/fp34oi4v" onclick="window.open(this.href);return false;