Black Rock World gold fund.
TIP
Re: Black Rock World gold fund.
Djeezus, als het negatief staat is het uitzweten en nu het positief zit ben ik sterk aan het twijfelen om te verkopen, nooit gedacht op zo'n winst te staan vandaag, denk dak nog even volg tot ze hopelijk tot 30 euro gaan en dan... 
Citaat van op dit forum: verkopen is nog moeilijker dan kopen. (In een discussie over wanneer best kopen en verkopen)
Ge moogt gerust zijn Yaris maar ik heb altijd geleerd om niet te gulzig te zijn...;-)
Aankopen aan bodemkoers en verkopen aan topkoers, ja, daar droomt elke belegger van
!
Ik ken dat dilemma: als je een rendabele belegging verkoopt, stel je dan je winst veilig of slacht je de kip met de gouden eieren? Een compromis kan zijn om de helft te verkopen: je bent zeker van de winst op de verkochte helft en de andere helft kan nog verder in waarde stijgen. Als de andere helft daarentegen in waarde zakt heb je gelukkig op tijd winst genomen op de ene helft.
Ja klopt. Soms denk ik...kga die winstgevende belegging verkopen en daarna terug klein pakketje aankopen. Als ze daarna nog stijgt dan koop ik geregeld wat bij en pak weer op tijd mijn winst. Mocht het zijn dat ze zakken dan heb ik toch mijn grote winst vastgelegd. Maar of da nu echt zo'n goede strategie is...
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Vooraf vastleggen aan welke prijs je gaat verkopen, en je daaraan houden.
@Evita: ik dacht dat je enkel van mij droomde?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Spruitje, jij bent mijn ultieme droom hé ?Spruitekop schreef:Vooraf vastleggen aan welke prijs je gaat verkopen, en je daaraan houden.
Idd Spruitekop...theoretisch is dit de beste strategie...praktisch lukt mij dat soms wat moeilijker...meestal heb ik een bepaald procent in gedachten voor verkoop maar als het dan ineens zo rap stijgt zoals dit fonds hier op korte tijd ben ik nogal geneigd om mijn verkoopdoel wat te verleggen. Mss dan toch eens beginnen met de helft te verkopen zoals Yaris zei...zucht :-) :-)
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Met TA kan je zien of een belegging 'overbought' komt, kan altijd 'n hulp zijn.
Sommigen geloven daar niet in...
Sommigen geloven daar niet in...
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Ik vind niet dat je op voorhand een verkoopprijs moet vastleggen. Ik begrijp zelfs niet waarom je dat zou doen.
Stel, vandaag koop je bedrijf X aan €10. Volgens jouw berekeningen is het bedrijf €15 waard. 10 jaar later staat de koers aan €15. Ik zie niet in waarom je dan zeker zou verkopen. 10 jaar geleden was het bedrijf €15 waard. Is de waarde van het bedrijf intussen constant gebleven of gedaald ? Uiteraard moet je dan verkopen. Ik zoek echter bedrijven waarvan ik verwacht dat ze binnen 10 jaar meer zullen waard zijn dan vandaag, hetgeen volgens mij de meeste beleggers doen. In mijn ogen is het dus niet echt verstandig om op voorhand te beslissen aan welke winst je verkoopt. Je moet dat op het moment zelf bekijken. Het bedrijf kan 10 jaar later immers verhandeld worden aan €15, maar intussen al €20 waard zijn. Waarom zou je dan verkopen ? Zoals eerder gezegd kan je gedeeltelijk winst nemen, maar dan nog moet je dat op het moment zelf bekijken, niet op voorhand.
Wat fondsen betreft is dat net zo. Wie weet welk nieuws er morgen over goudmijnaandelen komt ? Dat weet je vandaag nog niet.
Stel, vandaag koop je bedrijf X aan €10. Volgens jouw berekeningen is het bedrijf €15 waard. 10 jaar later staat de koers aan €15. Ik zie niet in waarom je dan zeker zou verkopen. 10 jaar geleden was het bedrijf €15 waard. Is de waarde van het bedrijf intussen constant gebleven of gedaald ? Uiteraard moet je dan verkopen. Ik zoek echter bedrijven waarvan ik verwacht dat ze binnen 10 jaar meer zullen waard zijn dan vandaag, hetgeen volgens mij de meeste beleggers doen. In mijn ogen is het dus niet echt verstandig om op voorhand te beslissen aan welke winst je verkoopt. Je moet dat op het moment zelf bekijken. Het bedrijf kan 10 jaar later immers verhandeld worden aan €15, maar intussen al €20 waard zijn. Waarom zou je dan verkopen ? Zoals eerder gezegd kan je gedeeltelijk winst nemen, maar dan nog moet je dat op het moment zelf bekijken, niet op voorhand.
Wat fondsen betreft is dat net zo. Wie weet welk nieuws er morgen over goudmijnaandelen komt ? Dat weet je vandaag nog niet.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Denk een dilemma voor velen. Ik bekijk het altijd als volgt. Heb ik een belegging waarvan ik delen heb bijgekocht om mijn gemiddelde aankoopprijs te doen zakken en bijgevolg meer posities ingekocht had dan initieel voorzien dan zal ik ook weer deels posities gaan verkopen om zo mijn risico weer te positioneren naar mijn initieel voorzien punt. Tot op heden is dit voor mij altijd een goede strategie geweest.Yaris schreef:Ik ken dat dilemma: als je een rendabele belegging verkoopt, stel je dan je winst veilig of slacht je de kip met de gouden eieren? Een compromis kan zijn om de helft te verkopen: je bent zeker van de winst op de verkochte helft en de andere helft kan nog verder in waarde stijgen. Als de andere helft daarentegen in waarde zakt heb je gelukkig op tijd winst genomen op de ene helft.
Nog een mogelijke strategie is met een trailing stop te werken. Je hebt bv momenteel 30% winst maar weet niet goed of je al moet verkopen of niet, je kan dan voor jezelf een trailing stop op pakweg -5% vastleggen, dus als je winst zakt tot 25% verkoop je onmiddellijk. Stijgt de winst in het andere geval naar bv 40%, dan wordt het verkoopmoment 35% enz..Stofke schreef:Ja klopt. Soms denk ik...kga die winstgevende belegging verkopen en daarna terug klein pakketje aankopen. Als ze daarna nog stijgt dan koop ik geregeld wat bij en pak weer op tijd mijn winst. Mocht het zijn dat ze zakken dan heb ik toch mijn grote winst vastgelegd. Maar of da nu echt zo'n goede strategie is...
Een andere mogelijkheid is herbalanceren bij pakweg 25% winst (verkopen tot initiële investering). Belangrijk daarbij is dat je ook herbalanceert wanneer er verlies is (bjikopen tot de voorop gestelde investering).
@vortex die trailing stop zis niet voor iedereen bruikbaar. Als je fondsen hebt bij Rabobank.be kan dit volgens mij niet.