Ervaring Crelan als klant? (geneigd om hypotheek bij hen te nemen)
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Ervaring Crelan als klant? (geneigd om hypotheek bij hen te nemen)
--- quote verwijderd door webmaster, het is niet nodig te quoten op iets wat er net boven staat ---
Hey Th0my,
Eerst en vooral proficiat met jullie krediet :-) hadden jullie effectief binnen de 2u de hypotheekakte voor de notaris of zal het langer duren?
Ik vermoed ook dat bnp niet lager zal kunnen maar is het proberen waard. Zo kunnen we vervolgens naar KBC gaan om daar ook nog een lagere rente uit de brand te spelen en kunnen we uiteindelijk nog vergelijken. Nu staat crelan toch zeker bovenaan bij ons!!
Ik heb een brandverzekering (incl diefstal) berekent op de site van KBC en kwam op 490 uit. Volgens makelaar crelan zou het bij heb 450 zijn maar was een gok.. Toch best vragen om uit te laten tellen? Ze zetten toch niets op papier :-/
SSV vind ik juist een mooi bedrag.. De rest zat hier toch een stukje boven. Hangt ook af van het geleende bedrag zeker? Wat was jouw verschil in prijs bij ander kantoor dan? Heb beetje schrik dat als ik naar ander kantoor ga, het huidige kantoor dit ook kan zien en werkt niet echt vertrouwelijk..
Die irekening klinkt dan idd wel voordelig! Op de website lijkt mij het enigste verschil dat er in de pakketrekening 2 debetkaarten inzitten? Bij een irekening betaal je 15 euro extra maar weegt niet op tegen die 30 euro beheerskosten.. Ik doe ook nooit iets aan het lokket, enkel de automaten dus lijkt mij een betere fit..
Ps: om de bovenstaande rentevoeten vn KBC te krijgen moest ook mijn vriendin haar autoverzekering bij KBC nemen (wel niet voor hele duur lening) en moesten we aan pensioensparen bij hen doen.. Doe ik zowieso maar die verplichting zit mij dwars en geeft mij een slecht gevoel..
Hey Th0my,
Eerst en vooral proficiat met jullie krediet :-) hadden jullie effectief binnen de 2u de hypotheekakte voor de notaris of zal het langer duren?
Ik vermoed ook dat bnp niet lager zal kunnen maar is het proberen waard. Zo kunnen we vervolgens naar KBC gaan om daar ook nog een lagere rente uit de brand te spelen en kunnen we uiteindelijk nog vergelijken. Nu staat crelan toch zeker bovenaan bij ons!!
Ik heb een brandverzekering (incl diefstal) berekent op de site van KBC en kwam op 490 uit. Volgens makelaar crelan zou het bij heb 450 zijn maar was een gok.. Toch best vragen om uit te laten tellen? Ze zetten toch niets op papier :-/
SSV vind ik juist een mooi bedrag.. De rest zat hier toch een stukje boven. Hangt ook af van het geleende bedrag zeker? Wat was jouw verschil in prijs bij ander kantoor dan? Heb beetje schrik dat als ik naar ander kantoor ga, het huidige kantoor dit ook kan zien en werkt niet echt vertrouwelijk..
Die irekening klinkt dan idd wel voordelig! Op de website lijkt mij het enigste verschil dat er in de pakketrekening 2 debetkaarten inzitten? Bij een irekening betaal je 15 euro extra maar weegt niet op tegen die 30 euro beheerskosten.. Ik doe ook nooit iets aan het lokket, enkel de automaten dus lijkt mij een betere fit..
Ps: om de bovenstaande rentevoeten vn KBC te krijgen moest ook mijn vriendin haar autoverzekering bij KBC nemen (wel niet voor hele duur lening) en moesten we aan pensioensparen bij hen doen.. Doe ik zowieso maar die verplichting zit mij dwars en geeft mij een slecht gevoel..
-
- Newbie
- Contacteer:
Hier ook momenteel nog KBC klant, totaal niet tevreden.
De mentaliteit, onvriendelijkheid, het lange wachten op antwoorden,...
Ze hangen het echt uit! Vrienden en collega's ervaren dit ook.
Eens je klant bent gaat hun service achteruit. Ik dacht dat dit aan het filiaal lag net zoals ik in een eerder forum bericht hier lees. Maar in de andere filialen is het niet beter voor huidige goeie klanten. Echt jammer. Als nieuwe niet KBC klant zullen ze wel moeite doen. Eens de vis gevangen is...
Vandaar plan ik ook een overstap naar Crelan.
Alleen het Fideleo stuk houdt me nog een beetje tegen.
De mentaliteit, onvriendelijkheid, het lange wachten op antwoorden,...
Ze hangen het echt uit! Vrienden en collega's ervaren dit ook.
Eens je klant bent gaat hun service achteruit. Ik dacht dat dit aan het filiaal lag net zoals ik in een eerder forum bericht hier lees. Maar in de andere filialen is het niet beter voor huidige goeie klanten. Echt jammer. Als nieuwe niet KBC klant zullen ze wel moeite doen. Eens de vis gevangen is...
Vandaar plan ik ook een overstap naar Crelan.
Alleen het Fideleo stuk houdt me nog een beetje tegen.
Zijn er hier mensen die echt verplicht worden om Fidelio klant te worden? Ik werd alvast niet verplicht en heb nu allemaal gratis irekeningen. Heb gisteren de codes voor het online bankieren gekregen. Hun platform ziet er misschien niet zo gelikt uit als dat van KBC maar het is wel veel duidelijker.
Nog iets: in laatste instantie heb ik de dossierkosten eruit proberen te onderhandelen maar dat is mij niet gelukt. Ik zou volgens de bankdirecteur de eerste zijn die dit zou klaarkrijgen want daar wijken ze blijkbaar nooit van af. Ik ben benieuwd als iemand het toch klaar krijgt, mij kost het dus 320euro.
Nog iets: in laatste instantie heb ik de dossierkosten eruit proberen te onderhandelen maar dat is mij niet gelukt. Ik zou volgens de bankdirecteur de eerste zijn die dit zou klaarkrijgen want daar wijken ze blijkbaar nooit van af. Ik ben benieuwd als iemand het toch klaar krijgt, mij kost het dus 320euro.
-
- Newbie
- Contacteer:
In mijn filiaal werd fidelio even aangehaald, maar was zeker geen verplichting. Ze pakken er wel graag mee uit dat het grotendeel van hun klanten eigenlijk eigenaar van de bank zijn en dit toch ook wel een mooie rente oplevert. Nu ik zou persoonlijk ook gaan voor de gratis irekening en eventueel extra betalen voor een extra debetkaart. De pakketrekening omvat dit al, maar kost nog 30 euro gezien de beheerskosten voor fidelio.
En wat is dat dan o.a.?(is ernstige vraag)AJBS schreef:Ja, je ziet heel wat over het hoofd.Denfi schreef:
Is dat nu niet het slechtste wat je kunt doen? Ik zou vaste nemen of zie ik nu iets over het hoofd?
Vanwaar toch die fixatie op een vaste rentevoet?
Nu de rente zo laag staat neem je toch best een vaste? Wie weet waar de rente binnen 5,10 jaar staat.
Er wordt al jarenlang geroepen dat de rentes laag stonden, en toch zijn ze enkel maar gedaald.
Vroeger waren rentes van 10% en meer normaal. Jaren geleden toen de rentes op 4% stonden, riepen er velen dat ze niet meer lager konden. Toen ze op 3% stonden, raadde er velen af om een variabele rente te nemen, want de rentes gingen terug stijgen. De rentes zijn ondertussen nog gedaald.
Niemand heeft een glazen bol. Binnen 5 jaar kan het inderdaad zijn dat ze terug iets gestegen zijn, maar ze kunnen evengoed nog zakken.
Vraag steeds de voorwaarden voor een vaste en variabele rentevoet.
Reken uit wat de vaste op het einde van de rit kost en reken voor de variabele uit wat de best en de worst case je kost. Soms is het verschil in worst case van de variabele maar een paar € duurder dan de vaste.
Bijkomend: elke situatie is anders. Hoeveel % van de leningen wordt volledig uitgedaan? Vaak kopen mensen een appartement, blijven er bijvoorbeeld 5à10 jaar in wonen en verkopen het daarna, om iets nieuws te kopen.
Stel dat ik een appartement koop en na 10 jaar verkoop ik het terug.
Ik kan kiezen uit volgende 2 leningen
* Vast aan 2,5% op 20 jaar
* Variabel 2,3% via formule 10/5/5
Dan zou ik toch zot zijn om de vaste te nemen.
Vroeger waren rentes van 10% en meer normaal. Jaren geleden toen de rentes op 4% stonden, riepen er velen dat ze niet meer lager konden. Toen ze op 3% stonden, raadde er velen af om een variabele rente te nemen, want de rentes gingen terug stijgen. De rentes zijn ondertussen nog gedaald.
Niemand heeft een glazen bol. Binnen 5 jaar kan het inderdaad zijn dat ze terug iets gestegen zijn, maar ze kunnen evengoed nog zakken.
Vraag steeds de voorwaarden voor een vaste en variabele rentevoet.
Reken uit wat de vaste op het einde van de rit kost en reken voor de variabele uit wat de best en de worst case je kost. Soms is het verschil in worst case van de variabele maar een paar € duurder dan de vaste.
Bijkomend: elke situatie is anders. Hoeveel % van de leningen wordt volledig uitgedaan? Vaak kopen mensen een appartement, blijven er bijvoorbeeld 5à10 jaar in wonen en verkopen het daarna, om iets nieuws te kopen.
Stel dat ik een appartement koop en na 10 jaar verkoop ik het terug.
Ik kan kiezen uit volgende 2 leningen
* Vast aan 2,5% op 20 jaar
* Variabel 2,3% via formule 10/5/5
Dan zou ik toch zot zijn om de vaste te nemen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Inderdaad. Rentes kunnen ook maar enkel verdubbelen, dus je kunt eenvoudig uitrekenen waar je in het slechtste geval zou belanden. In sommige gevallen (zoals hierboven aangehaald) is een variabele rente ook effectief beter. We weten wel niet wat de toekomst brengt, maar de huidige (artificiële) situatie zie ik niet lang meer aanhouden en dit zou trouwens ook niet gezond zijn. Crelan heeft vandaag nog gezegd dat dit geen houdbare situatie is. Zolang de maatregelen van het ECB nog van kracht zijn, zullen ze wel laag blijven, maar deze situatie is nog nooit voorgevallen...
Ik wou nog even het forum updaten hoe het in mijn geval is afgelopen. Wij zijn vandaag gaan tekenen bij Crelan op basis van de volgende rentes:
20j: 1,55%
25j: 1,85%
We zijn vorige week opnieuw naar BNP geweest om ons ongenoegen te uiten en hebben toen de rentes van Crelan doorgegeven. Mondeling was voldoende, ze moesten niets op papier hebben. Ze hebben mij enkele dagen later opgebeld met de rentes die goedgekeurd waren door de hoofdzetel (20j: 1,73% en 25j: 1,87%). Bijgevolg ben ik dus terug naar Crelan gegaan en zijn zij voor de rente op 25j naar 1,85% kunnen dalen. BNP heeft mij achteraf nog de aflossingstabellen doorgestuurd en het bleek dat ze mij verkeerd hadden ingelicht. Het ging eigenlijk om 1,70% en 1,84%.
Ik heb dit vandaag bij Crelan nog aangehaald in de hoop dat ze eronder konden gaan, maar het was niet meer mogelijk. Zoals reeds in het forum vermeld, worden de rentes wekelijks op vrijdag aangepast. Zij hadden juist informatie gekregen dat de rentes voor volgende week met 0,05% zouden stijgen. Een nog lagere rente konden ze dus niet meer verkrijgen.
Wel wat jammer van die 0,01%, maar laten we niet muggenziften.. Het blijven mooie tarieven. Gezien we een deel op 20j en 25j gaan lenen (omdat de rente op 20j echt wel laag is), maken we dit meer dan goed bij Crelan
Wij zijn dus heel tevreden met onze rente en toekomstige bank! Hopelijk ook nog binnen enkele maanden.
Ik wou nog even het forum updaten hoe het in mijn geval is afgelopen. Wij zijn vandaag gaan tekenen bij Crelan op basis van de volgende rentes:
20j: 1,55%
25j: 1,85%
We zijn vorige week opnieuw naar BNP geweest om ons ongenoegen te uiten en hebben toen de rentes van Crelan doorgegeven. Mondeling was voldoende, ze moesten niets op papier hebben. Ze hebben mij enkele dagen later opgebeld met de rentes die goedgekeurd waren door de hoofdzetel (20j: 1,73% en 25j: 1,87%). Bijgevolg ben ik dus terug naar Crelan gegaan en zijn zij voor de rente op 25j naar 1,85% kunnen dalen. BNP heeft mij achteraf nog de aflossingstabellen doorgestuurd en het bleek dat ze mij verkeerd hadden ingelicht. Het ging eigenlijk om 1,70% en 1,84%.
Ik heb dit vandaag bij Crelan nog aangehaald in de hoop dat ze eronder konden gaan, maar het was niet meer mogelijk. Zoals reeds in het forum vermeld, worden de rentes wekelijks op vrijdag aangepast. Zij hadden juist informatie gekregen dat de rentes voor volgende week met 0,05% zouden stijgen. Een nog lagere rente konden ze dus niet meer verkrijgen.
Wel wat jammer van die 0,01%, maar laten we niet muggenziften.. Het blijven mooie tarieven. Gezien we een deel op 20j en 25j gaan lenen (omdat de rente op 20j echt wel laag is), maken we dit meer dan goed bij Crelan

Wij zijn dus heel tevreden met onze rente en toekomstige bank! Hopelijk ook nog binnen enkele maanden.
Ik heb wel nog een vraagje,Th0my.
Onze lening is 11 april aangevraagd bij het hoofdkantoor.
Nu hebben we nog steeds geen bericht gekregen dat deze is goedgekeurd.
Is jullie lening ondertussen al goedgekeurd?
Groetjes
Onze lening is 11 april aangevraagd bij het hoofdkantoor.
Nu hebben we nog steeds geen bericht gekregen dat deze is goedgekeurd.
Is jullie lening ondertussen al goedgekeurd?
Groetjes
Hey,GlynisO schreef:Is jullie lening ondertussen al goedgekeurd?
Ons dossier werd gestart op 08/04/2016
En werd goedgekeurd op 03/05/2016
(Ik wist zelfs niet dat dit moest goedgekeurd worden)
Ons dossier was dan wel extreem gemakkelijk om te beslissen volgens mij,
Een goedkoop koopje gedaan met het huis en veel eigen inbreng
Dus ik kan mij voorstellen dat het bij andere mensen langer duurt.
Ik heb ook gehoord van de crelan agent dat er enorm veel aanvragen binnenkomen door het goedkope tarief en er zo wel enige tijd overgaat.
Mocht je nu nog geen goedkeuring gehad hebben zou ik toch wel zeker eens bellen naar de crelan!
(af en toe loopt daar toch iets mis uit ondervinding)
Groetjes!
een maand om goedgekeurd te krijgen is eigenlijk niet snel, integendeel dat is supertraag.
Ik (man, 30j) heb een woning gekocht en ben mij ook gaan informeren voor een hypothecaire lening. ING & Argenta waren niet interessant. Ik twijfel tussen de volgende 2 voorstellen:
Crelan:
Bedrag: 370000€
Looptijd: 20j
Rente: 1.67% vast, 1.29% (1/1/1), 1.27% (3/3/3) & 1.41% (5/5/5)
Als mijn quotiteit onder de 60% zakt, dan is een vaste rente van 1.57% mogelijk.
SSV: 3558€ (indien in 1 keer betaald)
Dossierkosten: 320€
Schattingskosten: niet nodig
Brandverzekering & Familiale verzekering zijn verplicht bij Crelan. Crelan verkoopt momenteel de polis van Fidea.
Ik moet ook verplicht pensioensparen bij Crelan.
Axa:
Rente: 1.66% vast & 1.27% (5/5/5)
SSV: 3322€ (indien in 1 keer betaald)
Dossierkosten: 330€
Schattingskosten: +/-225€
Brandverzekering is verplicht bij Axa. Geen verdere verplichtingen
Ik vind het vervelend dat ik bij Crelan ook een familiale verzekering moet nemen, én pensioensparen (minstens 50€ per jaar).
Momenteel doe ik niet aan pensioensparen (ik vind dit niet zinvol, maar dat is een andere discussie). Een familiale verzekering heb ik ook niet (maar hier zie ik het nut wel van in).
-> Ligt dit aan de kantoorhouder of hebben jullie dezelfde verplichtingen? Ik lees dit hier bij niemand?
Ze vertelde mij ook dat ze geen eigen verzekeringen aanbieden en dat ik daarom iets anders moet nemen waarop ze winst kunnen maken. De verplichting dat ik de verzekering bij hun moest nemen wou ze echter niet laten vallen... Het minimumbedrag waarvoor ik pensioensparen kon opstarten was 50€/jaar.
Ik ga volgende week eens laten inschatten op hoeveel de brandverzekering bij beide maatschappijen gaat komen. Het is een vrij groot huis, dus ik verwacht mij aan minstens 400€ per jaar (zonder inboedel).
Welke andere banken bieden momenteel ook een lage rente aan? Misschien ga ik nog eens langs bij Belfius, maar ik heb een voorgevoel dat die hun winst via de brandverzekering & andere verplichtingen gaan nemen.
Crelan:
Rente: 1.67% vast, 1.29% (1/1/1), 1.27% (3/3/3) & 1.41% (5/5/5)
Als mijn quotiteit onder de 60% zakt, dan is een vaste rente van 1.57% mogelijk.
SSV: 3558€ (indien in 1 keer betaald)
Dossierkosten: 320€
Schattingskosten: niet nodig
Brandverzekering & Familiale verzekering zijn verplicht bij Crelan. Crelan verkoopt momenteel de polis van Fidea.
Ik moet ook verplicht pensioensparen bij Crelan.
Axa:
Rente: 1.66% vast & 1.27% (5/5/5)
SSV: 3322€ (indien in 1 keer betaald)
Dossierkosten: 330€
Schattingskosten: +/-225€
Brandverzekering is verplicht bij Axa. Geen verdere verplichtingen
Ik vind het vervelend dat ik bij Crelan ook een familiale verzekering moet nemen, én pensioensparen (minstens 50€ per jaar).
Momenteel doe ik niet aan pensioensparen (ik vind dit niet zinvol, maar dat is een andere discussie). Een familiale verzekering heb ik ook niet (maar hier zie ik het nut wel van in).
-> Ligt dit aan de kantoorhouder of hebben jullie dezelfde verplichtingen? Ik lees dit hier bij niemand?
Ze vertelde mij ook dat ze geen eigen verzekeringen aanbieden en dat ik daarom iets anders moet nemen waarop ze winst kunnen maken. De verplichting dat ik de verzekering bij hun moest nemen wou ze echter niet laten vallen... Het minimumbedrag waarvoor ik pensioensparen kon opstarten was 50€/jaar.
Ik ga volgende week eens laten inschatten op hoeveel de brandverzekering bij beide maatschappijen gaat komen. Het is een vrij groot huis, dus ik verwacht mij aan minstens 400€ per jaar (zonder inboedel).
Welke andere banken bieden momenteel ook een lage rente aan? Misschien ga ik nog eens langs bij Belfius, maar ik heb een voorgevoel dat die hun winst via de brandverzekering & andere verplichtingen gaan nemen.
Zou is bij Belfius gaan horen ook. Zelf ervaring dat deze nu mooie tarieven geven. Bijkomende voorwaarden zijn ssv, brand, familiale polis. Loondomiciliëring ook nog, maar puur praktisch lijkt me dat ook logisch. Niets belet u om deel van uw loon op een andere rekening te storten uiteraard.
Laat bij een simulatie u niet volledig in het systeem zetten, anders kan zit je vast bij kantoor x van Belfius daar ze zogezegd intern niet mogen concurreren.
Laat bij een simulatie u niet volledig in het systeem zetten, anders kan zit je vast bij kantoor x van Belfius daar ze zogezegd intern niet mogen concurreren.
Ik heb contact opgenomen met het Belfiuskantoor hier in de buurt. Ze wouden het scherpste aanbod tot nu toe kennen.Witte8 schreef:Zou is bij Belfius gaan horen ook. Zelf ervaring dat deze nu mooie tarieven geven. Bijkomende voorwaarden zijn ssv, brand, familiale polis. Loondomiciliëring ook nog, maar puur praktisch lijkt me dat ook logisch. Niets belet u om deel van uw loon op een andere rekening te storten uiteraard.
Ze gingen nog iets laten weten, maar heb ze niet meer gehoord...
Het aanbod van Axa loopt nog tot deze donderdag. Kan ik de hypotheek al "aanvragen"? De compromis is nog niet getekend...