Lening SOD Woning
TIP
Re: Lening SOD Woning
Ze hebben 21% geteld over alles
275.709,39 = 227.859,00 * 1,21
Ah ok inderdaad.anonymous schreef:Ze hebben 21% geteld over alles

De vraag blijft dan natuurlijk of de uiteindelijke kost daarmee overeenkomt. Of als ze hoger/lager gaat liggen?
21% BTW op grond kan zeker wel kloppen hoor.
Heel wat SOD's werken met twee firma's, eentje die de gronden 'bezit' en eentje die woningen 'bouwt'. Zo kunnen bouwgrond en woning apart verkocht worden en betaald de klant geen 21% BTW op de grond, maar enkel de registratiekosten.
Jou SOD zal deze werkwijze blijkbaar niet gebruiken, waardoor je zowel grond als woning van eenzelfde firma koopt. Dan geldt het principe dat grond en woning op hetzelfde moment worden overgedragen en dien je dus op beide 21% BTW te betalen.
Regelgeving betreffende BTW op bouwgrond : http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... -bouwgrond
Heel wat SOD's werken met twee firma's, eentje die de gronden 'bezit' en eentje die woningen 'bouwt'. Zo kunnen bouwgrond en woning apart verkocht worden en betaald de klant geen 21% BTW op de grond, maar enkel de registratiekosten.
Jou SOD zal deze werkwijze blijkbaar niet gebruiken, waardoor je zowel grond als woning van eenzelfde firma koopt. Dan geldt het principe dat grond en woning op hetzelfde moment worden overgedragen en dien je dus op beide 21% BTW te betalen.
Regelgeving betreffende BTW op bouwgrond : http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... -bouwgrond
Ze werken wel degelijk met Grond + RR en Constructie + 21% BTW.Meldaboy schreef:21% BTW op grond kan zeker wel kloppen hoor.
Om een 'makkelijke en snelle' richtprijs op te maken voor alles + alle extra kosten doen ze volgens mij gewoon de prijs Excl. x1.21 wat waarschijnlijk wel ongeveer zal overeenkomen met de uiteindelijke totale kosten van het hele project.
Ik vond het inderdaad al bizar dat er nog firma's zouden bestaan die dit simpele trucje niet toepassen.
Ik weet niet in welke fase de besprekingen zitten met deze SOD, maar als ze zomaar even 11% marge op de bouwgrond nemen om even makkelijk te rekenen en al eventuele extra kosten te verantwoorden, dan stel ik me daar persoonlijk wel vragen bij.
Ik weet niet in welke fase de besprekingen zitten met deze SOD, maar als ze zomaar even 11% marge op de bouwgrond nemen om even makkelijk te rekenen en al eventuele extra kosten te verantwoorden, dan stel ik me daar persoonlijk wel vragen bij.
Vandaag hun standaard template van een compromis eens doorgestuurd gekregen, en daarin worden alleen bedragen vermeld zonder de extra kosten.Meldaboy schreef:Ik vond het inderdaad al bizar dat er nog firma's zouden bestaan die dit simpele trucje niet toepassen.
De totaalprijs die ze meegeven om hun project te verkopen is dan ook een soort van indicatie lijkt me omdat mensen toch een richtprijs willen van het totale plaatje.
Staan de extra kosten niet in het lastenboek? Laat daar in elk geval duidelijk opmaken wat je verwacht dat ze doen en voor welke prijs. Laat uiteraard ook zo veel mogelijk opnemen in je compromis en zorg dat die waardes wel degelijk correct zijn.
Stel gerust je vragen aan de notaris, zij hebben hier veel meer ervaring mee en kunnen je een correct antwoord geven.
Stel gerust je vragen aan de notaris, zij hebben hier veel meer ervaring mee en kunnen je een correct antwoord geven.
Heb het wat moeilijk om je reacties goed te interpreteren, daarom paar vraagjes :
1) Heb je een volledige gedetailleerd lastenboek ontvangen met opsplitsing van alle mogelijke werken (budget per kostenpost zoals keuken, vloer, gevelsteen, enz.) inclusief vermelding van alle veel voorkomende meerkosten zoals extra prijs per stopcontact, lichtpunt, aanpassing indeling enz.
2) Op welk soort document werd die prijs vermeld waar ze verkeerdelijk 21% BTW rekenen op de grond? Betreft dit het compromis, een strooifoldertje, een mail...
3) Kan je hier even neerzetten welke budgetten er voorzien worden voor sanitair, keuken, baksteen, vloeren, elektriciteit, verwarming enz. Zijn meestal heel goede meetstaven om de haalbaarheid van een totaalprijs te kennen.
1) Heb je een volledige gedetailleerd lastenboek ontvangen met opsplitsing van alle mogelijke werken (budget per kostenpost zoals keuken, vloer, gevelsteen, enz.) inclusief vermelding van alle veel voorkomende meerkosten zoals extra prijs per stopcontact, lichtpunt, aanpassing indeling enz.
2) Op welk soort document werd die prijs vermeld waar ze verkeerdelijk 21% BTW rekenen op de grond? Betreft dit het compromis, een strooifoldertje, een mail...
3) Kan je hier even neerzetten welke budgetten er voorzien worden voor sanitair, keuken, baksteen, vloeren, elektriciteit, verwarming enz. Zijn meestal heel goede meetstaven om de haalbaarheid van een totaalprijs te kennen.
1) Lastenboek bestaat grotendeels uit tekst en prijzen per m³, m² of /stuk (zie puntje 3)Meldaboy schreef:Heb het wat moeilijk om je reacties goed te interpreteren, daarom paar vraagjes :
2) Bij onze eerste afspraak kregen we een overzichtsblad mee met alle loten op, en daarop per lot Grondwaarde, Infrastructuurwaarde en Constructiewaarde. De som van voorstaande 3 en dan een totaalprijs (ter indicatie lijkt me dus) van die totaalprijs x 1.21.
In het compromis staat het volgende vermeld:
Voormelde verkoop wordt gedaan en aanvaard mits de prijs van 227.859,- EURO ( tweehonderdzevenentwintigduizend achthonderdnegenenvijftig euro) hetzij :
- € 16.000,- voor de infrastructuurwerken, exclusief de B.T.W.;
- € 150.359,- voor de constructiewaarde, exclusief de B.T.W. van het gebouw;
- € 61.500,- voor de grondaandelen.
Zijn niet inbegrepen in deze prijs en eveneens ten laste van de koper: de aansluitingskosten voor telefoon, water, gas, electriciteit, TV-distributie, en de eventuele bouwtaks, B.T.W., registratie, aandeel in de kosten van de verkavelingsakte, notariskosten.
3)
- Sanitair: €4157,56 incl. BTW
- Keuken: €6008.28 excl. BTW
-Handelswaarde betegeling : (geleverd en exclusief BTW )
Living, keuken, toilet gelijkvloers, 35,00 euro/m²
Garage, bijkeuken, bergingen 18,00 euro/m²
Faiencen douche en 1 tegel op en tegen bad 35,00 euro/m²
Handelswaarde meegaande plinten : (geleverd en exclusief BTW )
Living, keuken, toilet gelijkvloers 8.00 euro/lm
Garage, bijkeuken, bergingen 5.00 euro/lm
-Handelswaarde (geleverd en exclusief BTW ) :
badkamer en toilet 35,00 euro/m²
slaapkamers, overloop 16,00 euro/m²
Handelswaarde meegaande plinten : (geleverd en exclusief BTW ) 8,00euro/m²
-Handelswaarde tabletten : 134.00 euro/m2
(geleverd en exclusief BTW)
- Binnendeuren Handelswaarde van de voorziene deuren : 168.00 euro/stuk
(geleverd, geplaatst en exclusief BTW
Als ik de notariskosten wil bereken van ons project via https://www.notaris.be/rekenmodules/aankoop/source
Neem ik aan dat ik bij Aankoopbedrag enkel het bedrag van de grond moet ingeven aangezien er daarop registratie moet worden betaald.
Of heeft de notaris ook iets te zien met de infrastructuurwaarde en de constructiewaarde?
Neem ik aan dat ik bij Aankoopbedrag enkel het bedrag van de grond moet ingeven aangezien er daarop registratie moet worden betaald.
Of heeft de notaris ook iets te zien met de infrastructuurwaarde en de constructiewaarde?
-
- Newbie
- Contacteer:
Nee de notariskosten zijn enkel voor de aankoop van de grond. Maar vergeet niet dat er ook nog notariskosten verbonden zijn aan de lening zelf.
Op dit moment zitten we in de laatste fase naar ondertekenen van het compromis (ligt bij de notaris om na te lezen).
Maar om nog eens een overzicht te geven en jullie advies te krijgen over het feit dat ik in de kostenberekening iets vergeten ben of niet:
- Grondwaarde: 61.500
- Infrastructuurwaarde: 16.000 + 21% BTW = 19360
- Constructiewaarde: 145530.7 + 21% BTW = 176092.1 (Aansluitingen nutsleidingen zitten in de prijs!)
- Voetpadkosten: 250
- Notariskosten aankoop grond, maximum kosten via notaris.be (RR ingebrepen): 7157.6
- Notariskosten akte lening, via hoeveelkostmijn huis.be: 4538
Totaal: € 268897.7
*meerkosten zijn enkel op vraag van de koper
Dus mijn zoveelste vraag aan jullie is: Ben ik nog iets vergeten of niet?
Maar om nog eens een overzicht te geven en jullie advies te krijgen over het feit dat ik in de kostenberekening iets vergeten ben of niet:
- Grondwaarde: 61.500
- Infrastructuurwaarde: 16.000 + 21% BTW = 19360
- Constructiewaarde: 145530.7 + 21% BTW = 176092.1 (Aansluitingen nutsleidingen zitten in de prijs!)
- Voetpadkosten: 250
- Notariskosten aankoop grond, maximum kosten via notaris.be (RR ingebrepen): 7157.6
- Notariskosten akte lening, via hoeveelkostmijn huis.be: 4538
Totaal: € 268897.7
*meerkosten zijn enkel op vraag van de koper
Dus mijn zoveelste vraag aan jullie is: Ben ik nog iets vergeten of niet?
Vorig weekend hebben we het compromis getekend en gisteren een eerste bank gedaan (onze thuisbank).
Daar wist onze bankier te vertellen dat de korting op de registratierechten eigenlijk een terugbetaling is en dat je op het moment zelf de volle pot moet betalen.
Hoe gaat dit dan in zijn werk?
Krijg je die som in zijn geheel terug of zoals typisch zou zijn in België in de vorm van één of andere korting en dus op langere termijn?
Daar wist onze bankier te vertellen dat de korting op de registratierechten eigenlijk een terugbetaling is en dat je op het moment zelf de volle pot moet betalen.
Krijg je die som in zijn geheel terug of zoals typisch zou zijn in België in de vorm van één of andere korting en dus op langere termijn?
Ik heb deze vraag zelf eens aan mijn notaris voorgelegd en kreeg het volgende antwoord:JohnSnow schreef:Vorig weekend hebben we het compromis getekend en gisteren een eerste bank gedaan (onze thuisbank).
Je kunt de betaalde registratierechten integraal meenemen (op voorwaarde dat je alleen aankoopt theoretische maximaal 12.500EUR mee te nemen). Als je samen met een andere persoon aankoopt kan je van voormeld maximum enkel het deel meenemen dat overeenstemt met je eigendomspercentage (bvb 50/50 nieuwe aankoop maximaal 6.250EUR mee te nemen).
Als je eerst verkoopt en dan aankoopt (volgorde ondertekening aktes primeert) dan kan je onmiddellijk verrekenen (mee te nemen RR worden onmiddellijk afgetrokken van de te betalen registratierechten op de nieuwe aankoop).
Als je eerst koopt en dan verkoopt (volgorde ondertekening aktes primeert) dan kan je hetzelfde mee te nemen bedrag aan RR terugvragen (effectieve terugbetaling door fiscus minstens 9 maanden wachten).
Lijkt me toch een iets andere situatie zeker?
Wij kopen nu gewoon aan en komen van een huurhuis, dus gewoon eerste eigendom.
Grond is €61.500 dus RR van €6150. Normaal krijgen we daar €2500 op met "Vrijstelling registratierechten + extra korting van € 1.000 (enige woning)". Zo is het mij toch vertelt.
Mijn vraag is dan als je de volle pot RR van €6150 moet betalen, wanneer en hoe krijg je die €2500 dan terug?
Wij kopen nu gewoon aan en komen van een huurhuis, dus gewoon eerste eigendom.
Grond is €61.500 dus RR van €6150. Normaal krijgen we daar €2500 op met "Vrijstelling registratierechten + extra korting van € 1.000 (enige woning)". Zo is het mij toch vertelt.
Mijn vraag is dan als je de volle pot RR van €6150 moet betalen, wanneer en hoe krijg je die €2500 dan terug?